Skrevet av Emne: Proteintilskudd på hviledager ?  (Lest 1785 ganger)

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Proteintilskudd på hviledager ?
« : 09. mai 2005, 16:02 »
Hei

har søkt rundt på forumet etter svar på om proteintilskudd skal inntas hver dag. Selv hviledagene. Er dette nødvendig? Eller er det nok om man tar før og etter trening på treningsdagene ?

Om spørsmålet er blitt stilt før så beklager jeg.


Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #1 : 09. mai 2005, 16:10 »
Hvorfor har du hviledager?
Jo, for at kroppen skal faa hvile og restituere seg. Om kroppen skal restituere seg og bygge muskler, trenger den proteiner.
Ergo. Proteintilskudd er fint paa hviledager as well Smiley

Jeg ville faatt i meg en whey-shake om morgenen for aa faa fart paa systemet etter en lang katabol natt, kanskje tatt med en paa skolen om du bare har en ordentlig lunsj for aa gjoere det lettere aa faa mat i deg hver tredje time og muligens en shake foer jeg hoppet i sengen (om du ikke spiser fisk eller noe).

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #2 : 09. mai 2005, 17:28 »
Takker for svar!

Kan dette se ut som en plan? :

Treningsdager: 100%whey før og etter trening

Hviledager: 100%whey morgen og kveld

Spiser ellers ganske mye mat. Og når jeg er på jobb/skole så har jeg frokost nummer 2(frokost nummer 1 er alltid havregryn) kl halv ti og lunsj klokken halv ett. Som oftest har jeg med meg eggerøre bestående av 6 egg, pluss 5-6 skiver som jeg fordeler på de to måltidene. Gjerne også en liter melk. Middag består svært ofte av kjøtt eller kylling, og fisk to-tre ganger i uken.

Til opplysning veier jeg 76 kilo(stigende!) og er 1.84 høg. 17 år gammel.


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #3 : 09. mai 2005, 17:39 »
Jeg ville faatt i meg en whey-shake om morgenen for aa faa fart paa systemet etter en lang katabol natt,

...etter en lang anabol natt, mener du vel??!? Om natten er veksthormonnivåene på sitt høyeste, og en lang og god natts søvn er som kjent en kroppsbyggers beste venn.  Wink

Ellers er det jo ikke nødvendig med proteintilskudd hvis du får i deg det proteinet du trenger via vanlig mat. Er målet å ligge på 2g protein/kg kroppsvekt og du klarer det med vanlig mat, trengs ikke tilskudd, bortsett fra rett før og rett etter trening, der en lett-tilgjengelig og høyabsorberbar proteinkilde er å foretrekke, og da er en shake det mest praktiske alternativet.

Andre fornuftige anvendelser av proteinshaker er som "drikke" til proteinfattige måltider (hvis f. eks. mamma serverer pannekaker med sukkeer og blåbærsyltetøy  Wink ), evt. som "mellommåltid".

HeeLo har for øvrig helt rett i at det ikke er noen grunn til å ligge lavere på proteinet på hviledagene...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Daedelus

  • Gjest
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #4 : 09. mai 2005, 17:41 »
Treningsdager: 100%whey før og etter trening

Hviledager: 100%whey morgen og kveld

Siden 100% Whey består av bare myseproteiner ser jeg ikke hensikten med å innta dette før natten. Selv ville jeg inntatt et proteinpulver bestående av kasein før leggetid på hviledager. Ellers virker det greit.

Utlogget jzl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 303

SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #5 : 09. mai 2005, 17:45 »
Hvorfor inntar man ikke myseproteiner før man tar kvelden da?
Audere-est-facere

Daedelus

  • Gjest
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #6 : 09. mai 2005, 17:56 »
Hvorfor inntar man ikke myseproteiner før man tar kvelden da?

Mulig jeg tar feil, men så vidt jeg vet skal man innta et sent opptakelig proteintilskudd før leggetid (myse er et høyopptagelig protein). Proteinet vil da på en måte vare gjennom hele natten slik at kroppen ikke faller inn i en katabol tilstand.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #7 : 09. mai 2005, 17:57 »
Hvorfor inntar man ikke myseproteiner før man tar kvelden da?

Fordi myseprotein taes veldig raskt opp i tarmen ("høy GI"), og på grunn av den påfølgende høye insulinutskillelsen taes veldig raskt opp i muskelcellene. Myse går med andre ord raskt igjennom/ut av systemet, og dette er ikke en fordel før en lang natt. Myse har dessuten svært dårlige antikatabole egenskaper (evne til å bevare eksisterende muskelmasse/hindre muskelnedbrytning), i motsetning til kasein, som både taes langsmt opp og har gode antikatabole egenskaper. Kasein er derfor et bedre egnet tilskudd rundt leggetid.

PS: En bit Tine Sans Hvitost består av 80% kasein (kun 5% fett), og gjør samme nytten. Det går dessuten like bra med f. eks. en eggevhiteomelett eller en bit kyllingfilet/magert kjøtt/fisk.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget jzl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 303

SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #8 : 09. mai 2005, 18:12 »
okej. Men vil det da si at det er negativt å ta en shaker med myse før man legger seg, eller er det bare neggativt i den grad at det ikke er det helt opptimale? Hvis dere skjønner:P
Audere-est-facere

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Proteintilskudd på hviledager ?
« #9 : 12. mai 2005, 17:49 »


...etter en lang anabol natt, mener du vel??!? Om natten er veksthormonnivåene på sitt høyeste, og en lang og god natts søvn er som kjent en kroppsbyggers beste venn. Wink

*roedme*
Jeg mente vel egentlig aa si at du ikke har faatt i deg mat paa lenge og kunne trenge litt raskt paafyll =P

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!