Skrevet av Emne: Hvilken kroppstype er du?  (Lest 26865 ganger)

Utlogget lionstar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #45 : 21. mai 2005, 13:57 »
10.15 her, er nok en blanding av alle, spes ekto og litt meso. Har alt for lav forbrenning til å kunne være ekto, men ser veldig ut som en ekto (tynn) så er en blanding av de to.

De rene mesoene i familien min har skostørrelse rundt 47, el 42 avhengig av kjønn.

Jeg tror at det er endoer som egner seg best til ting som styrkeløft og strongman, mens mesoer og ektoer egner seg best til kroppsbygging.



Det er mange ting i den artikkelen jeg er uenig i, og som ikke finnes i andre artikler om de kroppstypene. Dette med flatbrystetede ektoer, det mener jeg ikke stemmer, pluss en rad andre ting. Brystet er også en av de tingene som vokser fortest, og jeg har mye ekto i meg.

En annen ting som er spennende, er en test det går an å gjøre.

En tar så mye vekt en klarer å ta en rep med i en øvelse, og legger på 80% av det.

Husker ikke akkurat nøyaktig hvordan det var med reps, men det er i omerådet jeg har skrevet her:

Klarer en da 0-7 reps, har en mest kjappe fiber, 7-14 er sånn jevn mix av kjappe og lange, og enda mer betyr dominans av lange muskelfibre.

Fordi dette kan variere fra muskelgruppe til muskelgruppe, holder det ikke teste en.

Utlogget sterno87

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #46 : 21. mai 2005, 15:32 »
Passer best under kategorien ektomorf, men jeg ble jo selvsagt strålende fornøyd når jeg så at Brad Pitt også var det:) For de som er ektomorfer og misfornøyd med det....ta en titt på Snatch og Troya...vi kan også få muskler;)

ja stemmer at vi også kan få muskler, men jeg tror at det helst må sprøyter til for og bli så stor som brad pitt på så kort tid. VET hva jeg snakker om. Brad pitt var ikke dopingfri før troya. det går IKKE ann og legge på seg 11 kilo muskler på den korte perioden han trente før filmen!!! Sorry mac. thats life!

Utlogget lionstar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #47 : 21. mai 2005, 16:16 »
Hvor lang tid var det snakk om, hvor sto det at det var 11 kg? Kan han ha hatt muskelminne effekt fra han var i form for fight club, eller tidligere?

Mener muskelminne er en viktig faktor.

Hvordan med personlige trenere. Og hva med filmtriks, jeg leste at de fikk han til å se mer muskuløs ut, ved hjelp av datamanipulasjon.

Husker ikke helt, men jeg mener Charlie Sheen i hot shots, eller noe, og Nicholas Cage i diverse filmer, Kiss of Death, Con Air, Stallone i Rambo og rocky filmene.. Sikkert halve baywatch gjengen også.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hvilken kroppstype er du?
« #48 : 21. mai 2005, 16:29 »
Offtopic
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #49 : 22. mai 2005, 19:15 »
Er ihvertfall interessant å se hva Fredrik Paulun mener om denne saken, forøvrig nevner også han mange av de samme tingene som jeg skrev i artikkelen:



For å kunne utvikles maksimalt er det en fordel og forstå hvilken kroppstype man tilhører, og hvordan ulike kroppstyper reagerer på trening og kost.

Man kan dele inn mennesker i tre generelle kroppstyper; endomorf, ectomorf og mesomorf. Vanligvis tilhører man ikke bare en type, men er en kombinasjon av alle tre. Men hvert individ har oftest tendenser mot en viss kroppstype. Analyserer man seg kan man tilpasse treningen og dietten for at resultatene skal bli maksimale.


Endomorf (den kraftige typen)
Endomorfen karakteriseres av myk muskulatur, kort nakke, rund ansiktsform, brede hofter og en tendens av å legge på seg fett. Å legge på seg muskelmasse er enkelt. Å holde en lav fett prosent er vanskeligere.
Generelt svarer endomorfen på flere set (12-15) og flere reppetisjoner (12-20) med kort hvile mellom settene. Treningsfrekvensen bør ikke overstige 4-5 dager i uken, f.eks. er 2-1-2 ett passende program. Aerobisk trening mosjonssykkel, tredemølle, steppemaskin eller spasering minst 20-30 minutter bør inkluderes i hver treningsøkt.

Endomorfens kost
En endomorf legger lett på seg fett og skal derfor være forsiktig med fettinntaket. Han får heller ikke spise for lite energi, ettersom forbrenningen synker da, og hans næringsinntak bør derfor ha mest vekt på karbohydrater og protein. Å spise litt mer protein enn de øvrige er bra for endomorfen, ettersom proteinet øker kroppens varmeproduksjon (energiforbruk) og stimulere fettforbrenningen. En bra fordelning i energiprosent er derfor 15 % fett, 25 % protein og 60 % kolhydrater (trege-middels raske). Det lave fettinntaket stiller høye krav på fettets kvalitet. Endomorfen skal derfor helst stryke animalisk fett (kjøtt, melk etc.) ut av kosten og i størst mulig utstrekning spise vegetabilsk fett og fett fra fisk og skalldyr. Fugl har en brukbar sammensetning av fett, og det er bedre for endomorfen å velge kylling og kalkun før rødt kjøtt.


Ectomorf (den lange, smale typen)
Ectomorfen karakteriseres av lange armer og ben, kort overkropp, lange føtter og hender, smale skuldre, lange smale muskler og en tendens til ikke å legge på seg fett. Å legge på seg muskelmasse kan derimot være en betydelig vanskeligere oppgave, om man ikke har ett kost- og treningsprogram som passer til ectomorfens egenskaper.
Treningen bør bestå av muskeloppbyggende basisøvelser med maksimal intensitet slik som knebøy, markløft, pressøvelser, chins, roing og curl med stang. Generelt svarer ectomorfen på færre set (8-12) og lave reppetisjoner (6-8) med lang hvile mellom settene. Treningsfrekvensen bør ligge lavt, 3 dager i uken for å gi kroppen hvile, innhenting og oppbygging. Trening mandag, onsdag og fredag er et passende program. Aerobisk trening kan være helt overflødig, ettersom ectomorfen trenger å spare energi til å bygge muskelmasse.

Ectomorfens kost
Her gjelder det å spise! En ectomorf har ofte en veldig høy forbrenning, noe som ofte kobles til en ganske lav appetitt. Som ectomorf gjelder det å ikke gå glipp av dagens fem måltider (mellommåltider inkludert). Om en ectomorf ikke er fornøyd med sin fysikk er han tvunget til å øke sitt energiinntak med 500-1 000 kcal/dag, noe som tilsvarer en middag ekstra. Det bruker ikke å være noe problem, bara han spiser skikkelige måltider. Middels raske karbohydrater i form av pasta og ris, og en bra proteinkilde som fisk eller kylling, bør finnes i alle de varme måltidene. Ectomorfen skal spise mer fett enn de to andre typene, ettersom det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig med energi ellers, men han skal for den saks skyld ikke spise junkfood! Han ska få sitt fett fra de beste fettkildene. En bra fordelning er 25 energiprosent fett, 60 energiprosent karbohydrater og 15 energiprosent protein.


Mesomorf (den atletiske typen)
Mesomorfen karaktiseres av kraftig bryst, lang overkropp, styrke og hard muskulatur. Å legge på seg muskelmasse er ikke noe problem, det eneste som trengs er intensitet og utholdenhet. Mesomorfer er den kroppstypen som er mest anpasset til styrketrening og kroppsbygging.
Treningen bør være en kombinasjon av basisøvelser: knebøy, markløft og presser samt definisjonsøvelser som pushdown, uthev til siden og beinspark. Generelt svarer mesomorfen på færre set (6-10) og lave-høye reppetisjoner (6-12) med kort hvile mellom settene (ikke mer enn 45-60 sekunder). Treningsfrekvensen bør ligge på 4 dager i uken for maksimal muskelbygging, og 2-1-2 er også ett bra program for mesomorfen å hvile og innhenting. Aerobisk trening kan inkluderes i treningen om kaloriinntaket er for høyt, men behøves ellers ikke.

Mesomorfens kost
Den store andelen raske muskelfibrer trenger masse karbohydrater for at du skal orke å trene hardt og prestere maks. Andelen protein bør være relativt høy, spesielt om målet er å bygge ytterligere eksplosivitet og økt muskelmasse. Fettet er naturligvis viktig, men det holder med ganske lite, spesielt om du spiser bra fett. En bra nærings sammensetning i mesomorfens kost er om ca 60 % av energien kommer fra karbohydrater (mest mellom raske), 20 % fra fett og 20 % fra protein.




Ser han forøvrig nevner at meso og endo skal ligge mellom 15 % på fett ( endo) og 20 % for meso, synes dette var lite i hva andre anbefaler. Som oftest så anbefaler man jo å ligge på 30-40 % på bulk, men jeg klager ikke, synes 15-20 % er mer enn nok.


Hva mener dere om dette?

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #50 : 22. mai 2005, 19:44 »
Forøvrig så anbefaler mange DCer å ligge på 15-20 % og Inhuman ligger på 15 % ser jeg, dette sier han at de som har lett for å legge på seg forøvrig bør gjøre, max 20 %.

Tenkte det kunen vært interessant info for de som driver med DC Grin

Utlogget lionstar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #51 : 23. mai 2005, 20:52 »
Hvis noen lurer på om de har lang(korte bein) eller kort overkropp(lange bein) , så finnes det en ganske enkel måte og regne det ut på.

Først må en måle avstand fra bakken opp til skrittet. For at dette skal bli nøyaktig må en ta ei bok, sette inntil en vegg og så dra den opp i skrittet, så kan en måle lengden fra oversiden av boka til gulvet.

På meg ble det 78 cm, jeg er 177 høy.

Formelen blir da høyde: beinlengde: 177:78 = 2.27

2.2 eller mindre betyr kort overkropp, 2.2 eller mer betyr lang overkropp.

Siden jeg antagelig er mest ekto, og alikevel har lang overkropp ifølge formelen, så strider det mot det som står i den artikkelen..

Dere andre for regne ut om dere har lang eller kort overkropp.

For å vite om armene er lange eller korte (lange armer er ulempe for benkpress, fordel for markløft), så er armene (vingespennet) normalt 95% av kroppshøyden.

Selv har jeg altså kombinasjonen lange armer, lang overkropp, kortere bein ,bra for markløft (spesielt i kombinasjon med lavt festa lats), dårlig for knebøy, dårlig for benkpress.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #52 : 29. mai 2005, 14:10 »
blir ikke feil i artikkelen, det står at folk flest er en blanding av alle de tre kroppstypene, de fleste har et eller flere trekk fra hver kroppstype, men er noen som kan være reine ekto, endo eller mesomorfer.

Utlogget arnem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #53 : 30. mai 2005, 21:57 »
Hvis noen lurer på om de har lang(korte bein) eller kort overkropp(lange bein) , så finnes det en ganske enkel måte og regne det ut på.

Først må en måle avstand fra bakken opp til skrittet. For at dette skal bli nøyaktig må en ta ei bok, sette inntil en vegg og så dra den opp i skrittet, så kan en måle lengden fra oversiden av boka til gulvet.

På meg ble det 78 cm, jeg er 177 høy.

Formelen blir da høyde: beinlengde: 177:78 = 2.27

2.2 eller mindre betyr kort overkropp, 2.2 eller mer betyr lang overkropp.

Siden jeg antagelig er mest ekto, og alikevel har lang overkropp ifølge formelen, så strider det mot det som står i den artikkelen..

Dere andre for regne ut om dere har lang eller kort overkropp.

For å vite om armene er lange eller korte (lange armer er ulempe for benkpress, fordel for markløft), så er armene (vingespennet) normalt 95% av kroppshøyden.

Selv har jeg altså kombinasjonen lange armer, lang overkropp, kortere bein ,bra for markløft (spesielt i kombinasjon med lavt festa lats), dårlig for knebøy, dårlig for benkpress.

Tror ikke dette stemmer helt! Les under:

"Han fant mange forhold på menneskekroppen som, ifølge ham selv, burde være lik det gylne snitt for at det skulle være en perfekt kropp. Da Vinci hevdet at forholdet mellom høyden fra navlen og ned og høyden fra navlen og opp bør være lik det gylne snitt. Det betyr at en person på 150 cm, skal ha en navlehøyde på ca 93 cm."

hentet fra http://www.afl.hitos.no/mahist/geometri/

Jeg stoler på Da Vinci, men korrekter meg om jeg tar feil.

Er helt klart ektomorf, for ikke å spore helt bort fra tråden.

naxus

  • Gjest
SV: Hvilken kroppstype er du?
« #54 : 07. juni 2005, 15:30 »
jeg er en endomorf, med små unntak. Det sto feks at endomorfer hadde små hender og ben. Jeg har rimlig store hender og bruker str. 46 i sko. Ellers passer det vel ganske bra tror jeg. Syns selv at hodet mitt er ganske rundt Tongue Og har alltid hvert sterkeste og  raskeste gutten i klassen.

Utlogget Ralle wolverine

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #55 : 11. juni 2005, 20:13 »
er litt usikker egentlig, men tror jeg er en mesomorf. Har fått stor masse på overkroppen i forhold til underkroppen. Spesielt bryst, skuldre og rygg. Men sliter fortsatt med triceps og biceps...pleide å være sinsykt slank, så itj ut rett og slett, med en kroppsvekt på 49kg :p. Har aldri giddet å spise noe mye heller, men siden æ har starta med kroppsbygging har æ utvikla apetiten.  så er ikke helt sikker på hvilken kategori æ ska plasser mæ i.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #56 : 30. juni 2005, 15:35 »
Følte jeg var litt av alt, jeg  Tongue

Før jeg begynte å løfte vekter var jeg smal. Så fort jeg tok i ei stang la jeg på meg 30 kg på to år. Så stagnerte jeg og ble litt "hard gainer" før jeg begynte å komme i gang igjen.
Har jo forholdsvis store armer og stort  bryst, men har også en gigantisk ræv kombinert med store lår. Tar dessverre ikke mer enn 240 kg (ca.) i bøy og mark allikevel.

Når jeg bulker blir jeg stor og tung, når jeg slanker meg detter kiloene fort av. Six-pack får jeg aldri uten å ofre muskelmasse.

Målte lengde på armer kontra bein, overkropp kontra bein osv sammen med Odd Haugen (vi gjorde mye rart fra tid til annen). Fant ut jeg har nesten nøyaktig de samme proposjonene som han hva lengder på lemmer angår (ja, bortsett fra lemmet mellom beina da, det dreit vi i å måle).
Lengden på armer og bein forhindrer meg altså ikke i å bli sterk, må bare finne en unnskyldning for hvorfor jeg fortsatt ikke er det  Book




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget AK83

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #57 : 17. juli 2005, 15:49 »
jeg er ny i dette liksom..Men hva er 2-1-2 greiene? Tongue

dave the brave

  • Gjest
SV: Hvilken kroppstype er du?
« #58 : 18. juli 2005, 18:21 »
vanskelig å si, det her... kanskje litt ekto-endo? leter febrilsk etter meso detaljer, hehe. har lange armer og ben, litt smale skuldre, rundt ansikt. lange føtter og hender, tynne håndledd, men legger fort på meg (nesten 40 kg på tre år). hvor mye tror dere slike forhold har å si for en utøvers potensiale, og er det sånn at mesomorfene har lett for det, tror dere? jeg har det litt på følelsen...

Utlogget brunetta.

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

SV: Hvilken kroppstype er du?
« #59 : 18. juli 2005, 18:26 »
Endomorf her Wink
Hvorfor er det så stille i en damebadstu?

fordi alle sitter på leppene.

Haha mojjo !! Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!