Skrevet av Emne: Legionella  (Lest 2864 ganger)

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
Legionella
« : 24. mai 2005, 16:18 »
Hmmm.... Noen som vet noe mer om denne sykdommen? Det eneste jeg har fått med meg, er at den angriper lungene... Noen som vet?  Huh

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Legionella
« #1 : 24. mai 2005, 16:24 »
Hmmm.... Noen som vet noe mer om denne sykdommen? Det eneste jeg har fått med meg, er at den angriper lungene... Noen som vet? Huh

Jeg tror det finnes info på de store avisenes nettsider. Jeg vet litt. De er er bakterie som finnes i vann og fuktighet og som typisk spres gjennomm kjøletårn eller dårlig rengjorte bassenger.
Kan ikke smitte fra menneske til menneske, angriper lungene. Mest farlig for folk som røyker og som er litt opp i årene ( eldre som har dødd hittil i Østfold)

Hilsen bekymret fredrikstad-utflytter
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Legionella
« #2 : 24. mai 2005, 16:25 »
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Legionella
« #3 : 24. mai 2005, 16:27 »
Takktakk Isolde!  Wink

Er jo litt skummelt da, hvis man f.eks. tror man har lungebetennelse, så har man detta....  Huh

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Legionella
« #4 : 24. mai 2005, 16:28 »
Takktakk Isolde! Wink

Er jo litt skummelt da, hvis man f.eks. tror man har lungebetennelse, så har man detta.... Huh

ja det er skummelt, sikkert litt hysteri ute og går. Nå ser det ut til at de mener at epedemitoppen er nådd, som er bra. Hvis man er ved bra helse har man visst 90% sjanse for å overleve mener jeg å huske.
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: Legionella
« #5 : 24. mai 2005, 16:30 »
Legionella er navnet på en bakterie, som kan føre til Legionærsyken.

Bakterien finnes i vann, og elsker spesielt varmt stillestående vann, gjerne på temp 25-42° C.

Legionærsyken er en form for kraftig lungebetennelse som spres ved dråpesmitte.

Kjølevannsystemet i store bygninger synes å være viktig smittekilde, men også varmtvannsbeholdere med for lav teperatur kan inneholde legionella.

Edit: Viktig å få med seg at det ikke smitter mellom mennesker. Så har man vært i kontakt med en som har legionærsyken, så er det ikke no fare. Med mindre man har vært i kontakt med samme smittekilde.
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: Legionella
« #6 : 24. mai 2005, 16:31 »
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Legionella
« #7 : 24. mai 2005, 16:32 »


ja det er skummelt, sikkert litt hysteri ute og går. Nå ser det ut til at de mener at epedemitoppen er nådd, som er bra. Hvis man er ved bra helse har man visst 90% sjanse for å overleve mener jeg å huske.

Okey. da har man vel ikke noe å frykte..... Har vært i Østfold en tur i et lite tidsrom jeg, derfor jeg spør....  Wink Da er det vel mest, som du sa, små barn og gamle som rammes...

Legionella er navnet på en bakterie, som kan føre til Legionærsyken.

Bakterien finnes i vann, og elsker spesielt varmt stillestående vann, gjerne på temp 25-42° C.

Legionærsyken er en form for kraftig lungebetennelse som spres ved dråpesmitte.

Kjølevannsystemet i store bygninger synes å være viktig smittekilde, men også varmtvannsbeholdere med for lav teperatur kan inneholde legionella.



Takk for informasjonen! Nå har jeg blitt litt klokere...  Wink

Honnør til både Isolde og kira!

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
SV: Legionella
« #8 : 24. mai 2005, 16:33 »
Hmmm.... Noen som vet noe mer om denne sykdommen? Det eneste jeg har fått med meg, er at den angriper lungene... Noen som vet? Huh
Det er en bakterie som befinner seg i vannanlegg med lav temperatur (les:lunkent), slik som f.eks. dusjer og aircondition anlegg. Temperaturer over 65 grader dreper nemlig bakterien. Det er en ganske vanlig bakterie, men den er ikke farlig før den opptrer i store mengder. Man får den i seg ved hjelp av innånding av vanndamp som er infisert av denne bakterien. Vanlig steder for denne bakterien er vanntanker til luftavkjøling i store bygg, f.eks. hoteller, men den har også god grobunn i boblebad. Den kan behandles med flere typer antibiotika. Mange blir smittet av bakterien, men først og fremst folk som har nedsatt immunforsvar (f.eks.eldre og folk som allerede er syke), folk med hjerte- og karsykdommer og røykere er utsatt for å bli hardt angrepet av bakterien! Personlig synes jeg slike ting er skikkelig skummelt, håper katastrofen i Østfold i det minste hjelper til å sette søkelyset på økt kontroll av eventuelle smittekilder!
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Legionella
« #9 : 24. mai 2005, 16:35 »

Det er en bakterie som befinner seg i vannanlegg med lav temperatur (les:lunkent), slik som f.eks. dusjer og aircondition anlegg. Temperaturer over 65 grader dreper nemlig bakterien. Det er en ganske vanlig bakterie, men den er ikke farlig før den opptrer i store mengder. Man får den i seg ved hjelp av innånding av vanndamp som er infisert av denne bakterien. Vanlig steder for denne bakterien er vanntanker til luftavkjøling i store bygg, f.eks. hoteller, men den har også god grobunn i boblebad. Den kan behandles med flere typer antibiotika. Mange blir smittet av bakterien, men først og fremst folk som har nedsatt immunforsvar (f.eks.eldre og folk som allerede er syke), folk med hjerte- og karsykdommer og røykere er utsatt for å bli hardt angrepet av bakterien! Personlig synes jeg slike ting er skikkelig skummelt, håper katastrofen i Østfold i det minste hjelper til å sette søkelyset på økt kontroll av eventuelle smittekilder!

Takk!!  Grin Nå vet jeg både hvordan det smitter og hva smittekildene er... Og det var det jeg i utgangspunktet lurte på!

Mvh. Lunah  Wink

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Legionella
« #10 : 24. mai 2005, 16:47 »
Marianne, ekte Fredrikstad jente, er glad ingen jeg kjenner har symptomer på lungebetennelse!!

ellers virker det ikke som det er noe hysteri her i byen p.g.a. dette!
legevakten har vært litt mer overfylt i det siste, fordi folk med forkjølelse sjekker seg just in case!!

Marianne, med roen i behold
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Legionella
« #11 : 24. mai 2005, 16:52 »
Marianne, ekte Fredrikstad jente, er glad ingen jeg kjenner har symptomer på lungebetennelse!!

ellers virker det ikke som det er noe hysteri her i byen p.g.a. dette!
legevakten har vært litt mer overfylt i det siste, fordi folk med forkjølelse sjekker seg just in case!!

Marianne, med roen i behold

Det er bra folk er rolige,sindigere folk enn Fredrikstad-folk finnes ikke. Har bare fått et litt hysterisk inntrykk av visse aviser på nett( som vanlig) Og Gabrielsen som sammenlignet det med flodbølgekatastrofen!( mulig han er feilsitert)

Godt å høre det fra deg marianne som jeg stoler mer på enn avisene...
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Legionella
« #12 : 25. mai 2005, 12:42 »
Jeg var i både Sarpsborg og Fredrikstad den helga dem mener folk ble smittet men har ikke bekymret meg av den grunn. Er stort sett mennesker med nedsatt immunforsvar og eldre som sykdommen bryter ut på. Dessuten er inkubasjonstiden ca. 10 dager så skulle jeg ha blitt syk så hadde jeg vel blitt det for lengst. Men er utrolig glad for at ingen jeg kjenner har blitt smitta og føler med de pårørende til de som er syke. Ser ut til at det værste er overstått nå og håper dette ikke gjentar seg med det første.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!