Skrevet av Emne: Kunstige søtstoffer  (Lest 2579 ganger)

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Kunstige søtstoffer
« : 30. mai 2005, 16:48 »
Finnes det noe som helst forskning overhodet som tilsier at høyt inntak av aspartam, asulfam k, eller andre kunstige søtstoffer over tid har negative virkninger? Hvis ikke, har man utført studier på emnet over såpass lang tid at det kan slås fast at det ikke ligger noen farer i det?

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Kunstige søtstoffer
« #1 : 30. mai 2005, 17:05 »
Ja jeg mener å huske at f.eks over man burde ikke drikke mer enn 3 liter med lettbrus om dagen (vet ikke for hvilken kroppsvekt dette er beregnet for).

Så hvis man bare holder seg til sånn noenlunde normalt inntak av disse stoffene så skulle det ikke være noen fare.


Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Kunstige søtstoffer
« #2 : 30. mai 2005, 17:08 »
Ja, har hørt den påstanden selv, men er nysgjerrig på studiene som legges til grunn. Spesielt om det finnes studier på virkningene over lang tid og hva de negative effektene eventuelt er.

Utlogget TAFATT

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 296

SV: Kunstige søtstoffer
« #3 : 30. mai 2005, 17:12 »
ja... har en tendens til å kaste ned alt for mye lett brus.
alltid lurt på om detta er skadelig  Huh
Alle Forbedringer er til det bedere.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Kunstige søtstoffer
« #4 : 30. mai 2005, 17:15 »
Et moderat inntak er vel rimelig klarlagt at er ufarlig tror jeg, men hadde som sagt vært interessant om noen har studier på langtidsvirkninger, og eventuelle skadelige sider ved høyere inntak. Smiley

Utlogget Kjartan Nilsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

  • Medisinstudent
SV: Kunstige søtstoffer
« #5 : 30. mai 2005, 17:20 »
Ifølge dette studiet har det i alle fall ingen innvirkning på insulin-sekresjon:

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

PMID: 6382247 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Det er veldig mye rare rykter om aspartam der ute, men vanskelig å si hva som stemmer, da de fleste påstandene ikke kan støttes opp av forskning. Bl.a blir det nevnt at aspartam blir et giftstoff når det oppnår kroppstemperatur og at det kan bryte ned hjernecellene. Men man skal være kritisk til alle kildene som ligger der ute på nettet.

Kjartan
Chins: 31 Dips: 41 Knebøy: 185kg x 5

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Kunstige søtstoffer
« #6 : 30. mai 2005, 17:22 »
Okey, takk for innspill! Man får vel finne en gyllen middelvei her også, som med det meste ellers. Wink

Utlogget snyper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

SV: Kunstige søtstoffer
« #7 : 06. juni 2005, 23:14 »
Jeg mener å erindre at jeg har lest en artikkel her på forumet som påstår at kunstig søtningsstoff (aspartam) blir brutt ned til metanol i nyrene eller noe i den retning.

Noen som har no info som kan avkrefte dette?

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Kunstige søtstoffer
« #8 : 12. juli 2005, 21:09 »
Søtningsstoff

Gruppen av energifrie/energifattige søtstoffer har en kraftig søtningseffekt og blir derfor brukte i små mengder. I praksis tilfører de ingen energi til kroppen, noe som gjør dem gunstige for blodsukkerkontroll hos diabetikere.
(02-01-2004 - av Oddveig Drøpping)
 
 

Generelt om kunstige søtstoffer

Kunstige søtstoffer kan deles inn i to kategorier; de som inneholder energi og de energifrie/energifattige. De energiholdige omfatter sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, maltitol (sukkeralkoholer) og hydrogenert glykose sirup. Disse inneholder like mye energi som sukker (sukrose), og gir omtrent samme stigning i blodsukkernivået. De anbefales derfor ikke til diabetikere.

Gruppen av energifrie/energifattige søtstoffer har en kraftig søtningseffekt og blir derfor brukte i små mengder. I praksis tilfører de ingen energi til kroppen, noe som gjør dem gunstige for blodsukkerkontroll hos diabetikere. Denne gruppen kunstige søtstoffer omfatter cyklamat (E952), acesulfam K (E 950), aspartam (E951) og sakkarin (E954).

Formålet med de energifattige søtstoffene er å redusere energimengden i produktene ved å bytte ut alt eller en vesentlig del av sukkeret. Hensikten er også å lage alternative produkter til bestemte grupper i befolkningen, som for eksempel diabetikere. Bruken av kunstige søtstoffer gjør også produktene mer tannvennlige.

Tabellen nedenfor viser søtningseffekten av de energifattige søtstoffene i forhold til vanlig sukker (sukrose).

Kunstig søtstoff (Søtningseffekt i forhold til sukrose):
•   Cyklamat 25-30 X
•   Acesulfam K 130-200 X
•   Aspartam ca. 200 X
•   Sakkarin ca. 300 X

Hvor finner man de forskjellige søtstoffene?

Cyklamat og sakkarin finner man stort sett i bordsøtningsmidler som tabletter, strø eller i flytende form, men kan også finnes i lettbrus og lettsaft. Acesulfam K og aspartam finner man hovedsakelig i lettbrus, lettsaft, pastiller, drops og tyggegummi. Aspartam finnes også i matvarer som syltetøy, yoghurt, is og desserter som er kunstig søtet.



Er kunstige søtningsstoffer farlig?

Det er mange som er skeptiske til tilsetningsstoffer i maten. I Norge er det slik at et næringsmiddel ikke kan være tilsatt andre tilsetningsstoffer enn de som til en hver tid er godkjent av Statens Næringsmiddeltilsyn.

Alle de kunstige søtstoffene cyklamat, acesulfam K, aspartam og sakkarin har en ADI-verdi. ADI står for Akseptabelt Daglig Inntak, og er den mengden av et tilsetningsstoff som en person kan innta hver dag gjennom hele livet uten fare for helserisiko. ADI uttrykkes som mengde tilsetningsstoff per kg kroppsvekt per dag. Tabellen nedenfor viser ADI-verdiene for de kunstige søtstoffene.

Kunstig søtstoff ADI-verdi (mg/kg kroppsvekt/dag)
________________________________________________________
Cyklamat 0-7
Acesulfam K 0-9
Aspartam 0-40
Sakkarin 0-5

Man bruker ADI-verdiene når man skal vurdere inntaket av kunstige søtstoffer. For f.eks cyklamat bør ikke inntaket bli høyere enn 7 mg per kg kroppsvekt per dag . Se lenke for hvor mye man kan innta av forskjellige matvarer uten å overstige ADI. Som nevnt under definisjonen av ADI er det et inntak som overstiger ADI over lengre tid som kan være forbundet med helserisiko. Om man har et inntak som overstiger ADI en gang i blant er ikke dette forbundet med noen helserisiko.


Hvem bestemmer ADI-verdiene?

De kunstige søtstoffene cyklamat, acesulfam K, aspartam og sakkarin er blitt testet i mange dyreforsøk. Resultatene fra disse dyreforsøkene blir vurdert av ekspertkomitèer. Ut i fra den mengden kunstige søtstoffer som ikke viser seg å gi noen skadelig effekt på dyr, blir det satt en ADI-verdi.

I EU heter ekspertkomitèen Scientific Committee on Food (SCF). I og med at Norge er medlem av EØS, er det ADI-verdiene som denne komitèen fastsetter som Norge må forholde seg til.



Hvilke helsekonsekvenser kan det ha dersom jeg har et inntak av kunstige søtstoffer som overstiger ADI-verdiene over lengre tid?

Det er bare på forsøksdyr, som har inntatt svært høye doser kunstige søtstoffer, at man har sett noen skadelige effekter av kunstige søtstoffer. De skadelige effektene man har sett hos dyr har f.eks vært visse organforandringer og en økt forekomst av kreftsvulster. Selv om man har sett skadelige effekter på dyr ved inntak av svært høye doser, betyr ikke dette at man vil se disse skadelige effektene hos mennesker som har et høyt inntak. Man har ikke sett noen skadelige effekter hos mennesker som kan tilskrives et høyt inntak av kunstige søtstoffer. For eksempel har man ikke sett at en økt kreftforekomst skyldes inntak av kunstige søtstoffer.



Hva slags kunstige søtstoffer bør jeg bruke?

I 1999 ble det gjort en undersøkelse blant barn og unge med diabetes på Østlandet. Målet med undersøkelsen var å finne ut hvor høyt inntaket var av de kunstige søtstoffene, og om det var noen som hadde et inntak som oversteg ADI-verdiene (akseptabelt daglig inntak) for de kunstige søtstoffene. Resultatene viste at inntaket av de kunstige søtstoffene generelt lå langt under ADI-verdiene. Det var kun for søtningsstoffet cyklamat, som hovedsakelig finnes i bordsøtningsmidler, at det var fem diabetikere som hadde et inntak som oversteg ADI. Man må huske på at det er et høyt inntak over lengre tid som kan være ugunstig. Å overstige ADI-verdiene enkelte dager er ikke forbundet med noen helserisiko.

Ut i fra denne undersøkelsen så man at cyklamat er det søtstoffet som er "lettest" å få et for høyt inntak av. De personene som i undersøkelsen hadde det høyeste inntaket av cyklamat, brukte mange tabletter (bordsøtningsmiddel) per dag som inneholdt cyklamat. Se lenke for hvor mange tabletter man kan bruke per dag uten å overstige ADI for cyklamat . Jeg vil derfor anbefale at man begrenser bruken av tabletter som inneholder cyklamat (Suketter og Natreen), for å unngå å få et for høyt inntak. Derimot inneholder Canderel tabletter kun aspartam, som er et søtstoff det er vanskelig å få i seg for mye av. Se lenke for hvor mange tabletter (Canderel) man kan bruke per dag uten å overstige ADI for aspartam. Bruker du mye tabletter i kaffe/te eller andre drikker, kan det derfor være lurt å bruke Canderel tablettene.



Hvor mye kan man innta av forskjellige matvarer uten å overstige ADI for de kunstige søtstoffene?

NB! Alle eksemplene er regnet ut for et barn som veier 20 kg. Veier du 40 kg må du multiplisere mengdene med 2, veier du 60 kg må du multiplisere med 3 osv. Det er en forutsetning at de produktene som er nevnt her er kunstig søtet.

Uten å overstige ADI for cyklamat kan et barn på 20 kg spise/drikke per dag :
6,5 dl saft, eller
Bordsøtningsmidler(Natreen/Suketter):
4 tabletter, eller
3,5 ts strø, eller
¼ kork flytende

Uten å overstige ADI for acesulfam K kan et barn på 20 kg spise/drikke per dag:
1,6 l brus, eller
1,4 l saft, eller
1,2 kg syltetøy, eller
3,6 kg drops

Uten å overstige ADI for aspartam kan et barn på 20 kg spise/drikke per dag:
1,9 l brus, eller
2,9 l saft, eller
2 kg syltetøy, eller
0,7 kg drops, eller
53 tabletter (bordsøtningsmiddel, Canderel)

Uten å overstige ADI for sakkarin kan et barn på 20 kg spise/drikke per dag:
3 l saft, eller
6,7 kg drops, eller
Bordsøtningsmiddel (Natreen/Suketter):
40 tabletter, eller
29 ts strø, eller
2,5 kork flytende
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

SV: Kunstige søtstoffer
« #9 : 12. juli 2005, 21:39 »
Tror egentlig at surningsstoffene i lettbrus har mer å si på tennene, enn søtstoffene har å si på kroppen.

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Kunstige søtstoffer
« #10 : 12. juli 2005, 22:41 »
Absolutt noe å være obs på hvertfall. 3-4 aspartamsøtede proteinshakes til dagen sikrer vel et ganske så høyt aspertaminntak..
Eat Lift Sleep

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
SV: Kunstige søtstoffer
« #11 : 14. juli 2005, 02:50 »
Har ikke lest gjennom alt jeg så vet ikke om jeg gjentar no. Men jeg har lest at å drikke lettbrus er like fetende som å drikke vanlig. Når kropen merker at det kommer no søtt, starter den produskjon av insulin. Og da er det fetende el no. Og at ved inntak av kunstige søtningstoffer øker lysten på mat. Mulig jeg driter skikkelig på draget nå, men men... Huh Huh
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Kunstige søtstoffer
« #12 : 14. juli 2005, 02:52 »
Har ikke lest gjennom alt jeg så vet ikke om jeg gjentar no. Men jeg har lest at å drikke lettbrus er like fetende som å drikke vanlig. Når kropen merker at det kommer no søtt, starter den produskjon av insulin. Og da er det fetende el no. Og at ved inntak av kunstige søtningstoffer øker lysten på mat. Mulig jeg driter skikkelig på draget nå, men men... Huh Huh

Ifølge dette studiet har det i alle fall ingen innvirkning på insulin-sekresjon:

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

PMID: 6382247 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Det er veldig mye rare rykter om aspartam der ute, men vanskelig å si hva som stemmer, da de fleste påstandene ikke kan støttes opp av forskning. Bl.a blir det nevnt at aspartam blir et giftstoff når det oppnår kroppstemperatur og at det kan bryte ned hjernecellene. Men man skal være kritisk til alle kildene som ligger der ute på nettet.

Kjartan

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
SV: Kunstige søtstoffer
« #13 : 14. juli 2005, 02:54 »
Mulig jeg driter skikkelig på draget nå, men men... Huh Huh
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Utlogget Adicted

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Kunstige søtstoffer
« #14 : 15. juli 2005, 15:25 »
Uansett hva er grunnen til å drikke alt det sølet, når det finnes så mye annet godt å drikke ? Kjøp brusetabletter, fyll en flaske med vann, putt brusetablettene oppi å nyt. Det er rene kinderegget!

Når man kan bruke cola som rustfjerner... feks... ser mange som drikker lettbrus nesten triller.. (Uten å være sarkastisk) Så trengs det ikke mye sirkulasjon eller forskning til for å skjønne at det IKKE er SUNDT å få i seg...

Om søtningsstoffene ikke er direkte skadelige så sier det jo litt om andre effekter.. At man får mer matlyst av å drikke lettbrus å det kan man jo se på mange. Aspartam å de andre lettsakene ble i utgangspunktet lagd for at man skulle få solgt brus å annet krap til diabetikere. Aspartam er IKKE bra å innta for diabetikere..

I Norge advarer Ernæringsrådet mot høyt inntak av vitaminer etc... man må faktisk på apoteket for å få kjøpt 1000mg c-vita. Om man leser vitenskaplige rapporter om c-vitamin så er dette bevist x... ganger at det er like "farli" som rent vann. Allikevel advares vi mot å innta mer enn 200mg og anbefalt dose er 60mg. (Les rapporten til Linus Pauling ang C og E vita...)

Det som skremmer meg er at vårt såkalte Ernæringsråd ikke sier en PØKK... om brusintaket/godteri eller annet. De sier bare at man ikke "bør" blabla...

Her dreier det seg bare om Penger, Penger å atter Penger... Folks helse er big business... Noen er med på å ødelegge ved å selge crap... å andre er med på bygge opp igjen med annet crap.

Alt med måte mener jeg, men ta vare på egen helse for den driter myndighetene å de andre i.

Inta doser med crom over tid så får du ikke noe søtsug eller annet. Det er mitt tips
Har du problemer med din venn, gi trompeter til hans barn....

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!