Skrevet av Emne: Kardio før styrketrening gir størst effekt på oksygenforbruk etter trening.  (Lest 2874 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Det er forskjellige meninger om hva som er mest effektiv for å øke kaloriforbruk gjennom trening dersom man kombinerer styrketrening og kardio i en og samme treningsøkt. I nyeste nummer av Journal of Strength and Conditioning Research er det publisert en artikkel hvor man har målt oksygenforbruk i hvile etter styrketrening (EPOC), etter kardio,  etter styrektrening etterfulgt av kardio, og etter kardio etterfulgt av styrketrening..

 

 
The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 19, No. 2, pp. 332–337.

Aerobic and Resistance Exercise Sequence Affects Excess Postexercise Oxygen Consumption
Micah J. Drummond and Pat R. Vehrs
G. Bruce Schaalje, Allen C. Parcell


ABSTRACT

Drummond, M.J., P.R. Vehrs, G.B. Schaalje, and A.C. Parcell. Aerobic and resistance exercise sequence affects excess postexercise oxygen consumption. J. Strength Cond. Res. 19(2):332–337. 2005.—
Excess postexercise oxygen consumption (EPOC) may describe the impact of previous exercise on energy metabolism. Ten males completed Resistance Only, Run Only, Resistance-Run, and Run-Resistance experimental conditions. Resistance exercise consisted of 7 lifts. Running consisted of 25 minutes of treadmill exercise. O2 was determined during treadmill exercise and after each exercise treatment. Our findings indicated that treadmill exercise O2 was significantly higher for Resistance-Run compared with Run-Resistance and Resistance Only at all time intervals. At 10 minutes postexercise, O2 was greater for Resistance Only and Run-Resistance than for Resistance-Run. At 20 and 30 minutes, O2 following Resistance Only was significantly greater than following Run Only. In conclusion, EPOC is greatest following Run-Resistance; however, treadmill exercise is more physiologically difficult following resistance exercise. Furthermore, the sequence of resistance and treadmill exercise influences EPOC, primarily because of the effects of resistance exercise rather than the exercise combination. We recommend performing aerobic exercise before resistance exercise when combining them into 1 exercise session.

Kommentar: om man bruker EPOC som måleparameter får man dette resultatet pga rekkefølgen i de to treningstypene. Kanskje ikke så overraskende, men man skal altså ikke avskrive lett kardio før styrketrening som en mulig strategi dersom man ønsker å øke kcalforbruk. Edit: kun basert på abstract fra tidsskriftet online


Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Det står ikke noe om hvordan det påvirker styrke og muskelvolum framgangen da. Det er vel der de fleste blir nervøs når man snakker om kardio før styrketrening.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Det står ikke noe om hvordan det påvirker styrke og muskelvolum framgangen da. Det er vel der de fleste blir nervøs når man snakker om kardio før styrketrening.

Ja, det er gjort noe forskning på det du tar opp her, og det blir et spørsmål om varighet, intensitet og ernæring. Kort fortalt er mitt inntrykk av de studiene jeg har lest at dersom den totale varigheten av økta blir betydelig, intensiteten er høy OG man trener styrke etter en slik kardioøkt, så vil det kunne gå på bekostning av hypertrofi og maksimal styrke. Imidlertid ser dette problemet faktisk ut til å være størst for de muskelgruppene man da primært bruker under kardio. Endelig kan det være endel varians i datamaterialet på slike forsøk: noen ser ut til å tåle mer trening enn andre...

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

For å svare helt ærlig ble jeg overrasket, eller snarere oppgitt av at det forskes på sånt... Jeg synes bare det blir for dumt å gå ned til sånne små detaljer. Da blir vel neste skritt å forske på om det er bedre å gjøre kardio før eller etter at man har hatt sex med dama...

Men men, sånn er verden i dag...



 
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

For å svare helt ærlig ble jeg overrasket, eller snarere oppgitt av at det forskes på sånt... Jeg synes bare det blir for dumt å gå ned til sånne små detaljer. Da blir vel neste skritt å forske på om det er bedre å gjøre kardio før eller etter at man har hatt sex med dama...

Men men, sånn er verden i dag...
 

Ha-ha, ja om det er interesse kan jeg alltids lage en off-topic tråd med "eksentrisk forskning innen anvendt fysiologi". Du tror det ikke før du får se det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!