Skrevet av Emne: Integrasjon  (Lest 3807 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Integrasjon
« : 01. juni 2005, 18:34 »
Heisann

Noen som har noen gode praktisk eksempler der vi bruker integrasjon. Jeg satser mest på sluser, men dersom noen vet om noen flere gode, hadde det vert en fordel. Smiley

Skal ha prosjekt i 2MX.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Integrasjon
« #1 : 02. juni 2005, 16:29 »
Sluser?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Integrasjon
« #2 : 02. juni 2005, 20:09 »
Ja, slike som i Panama kanalen og sånn. Smiley

Antiderivere for å finne ut hvor mye vann som har rent igjennom når tidspunkt X treffer, og derivere for å regne ut hvor mye vann som renner igjennom per min i tidspunktX. Men hva forteller den dobbelt deriverte? Hvor mye vannet som rant igjennom, økte/minket i tidspunktet X i forhold til X-1?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Jimmy Jazz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

SV: Integrasjon
« #3 : 02. juni 2005, 20:31 »
Den dobbelt-deriverte i dette tilfellet vil muligens være det tidspunktet hvor det renner mest/minst vann gjennom slusen...

Eller er jeg helt på viddene? what

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: Integrasjon
« #4 : 03. juni 2005, 16:07 »
Heisann

Noen som har noen gode praktisk eksempler der vi bruker integrasjon. Jeg satser mest på sluser, men dersom noen vet om noen flere gode, hadde det vert en fordel. Smiley

Skal ha prosjekt i 2MX.

Jeg  vet ikke om trådstifteren leser svarene på sine egne innlegg rundt om på forumet – jeg har allerede forklart at problematikken med fylling av en sluse ikke er noe godt eksempel på integrasjon. Et analogt og mer oversiktlig eksempel er å fylle en bøtte med vann fra springen, du åpner kranen, vannet renner ut, bøtta fylles og du skrur av vannet. Vannet renner ut med konstant hastighet, og den deriverte av en konstant er null, og det har ingen mening i å snakke om den andrederiverte ettersom den ikke eksisterer. Og dersom vannet renner ut med en hastighet på  1liter pr sekund, er det nokså omstendig å bruke integrasjon for å finne hvor mye som renner ut i løpet av f. eks 10 sekunder. (Men det er godt mulig)

Et litt annet problem får du dersom vannreservoaret påvirkes av den vannmengden som renner ut, f. eks hvis bøtta fylles fra ei tønne. Vannmengden som renner ut vil minske etter en eksponentialfunksjon av typen Aet (negativ t). Og her vil det være aktuelt å integrere for å finne vannmengden. (Integrasjon av denne type funksjoner er først pensum i 3MX)

Men vannreservoaret som en sluse fylles fra vil neppe påvirkes - jeg har faktisk selv seilt gjennom alle slusene opp til The Great Lakes i USA/Canada, og registrerte ikke noen merkbar senkning av vann-nivået i de Store Sjøer mens slusene ble fylt. (OK, dette var ironi)

Jeg tror Germ er vel optimistisk hvis han forventer å få avklart derivasjonens mysterier gjennom et leserinnlegg på Forumet – men, her er iallfall kortversjonen:

Den andrederiverte forteller noe om grafen til den førstederiverte, I området hvor den andrederiverte er negativ, synker funksjonen til den førstederiverte, og hvor den er positiv, stiger den. Og der hvor den førstederiverte er negativ, synker hovedfunsjonen, osv.

"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Integrasjon
« #5 : 03. juni 2005, 18:25 »
Prosjekt i 2MX? Hva er det for noe tull? Matteprosjekt? Er det noe Clemet har funnet på eller? 

Vi liker ikke Clemet.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Integrasjon
« #6 : 03. juni 2005, 18:49 »
Prosjekt i 2MX? Hva er det for noe tull? Matteprosjekt? Er det noe Clemet har funnet på eller?

Vi liker ikke Clemet.

Hva er feil med prosjekter i matte ?? Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Integrasjon
« #7 : 03. juni 2005, 19:58 »
Matte er et teorifag. Når man har 2MX er det gjerne fordi man vil gå videre med realfag. Ingen av mattefagene på universitetsnivå har noen særlig praktisk vinkling. Derfor er det sløsing med tid å ha prosjekt i 2MX. De som er berørt av reform 97 har f.eks manglende forutsetninger for en del av universitetsfagene, fordi de har hatt mer praktisk læring (grafisk kalkulator osv...) og mindre grunnleggende teori.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Integrasjon
« #8 : 03. juni 2005, 20:01 »


Jeg  vet ikke om trådstifteren leser svarene på sine egne innlegg rundt om på forumet – jeg har allerede forklart at problematikken med fylling av en sluse ikke er noe godt eksempel på integrasjon.



Beklager då, jeg husker jeg stilte spørsmålet et sted, men jeg husker ikke hvor. Sjekket om jeg hadde fått svar, men hadde ikke fått, så da bare lot jeg innlegget ligge.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Integrasjon
« #9 : 03. juni 2005, 20:02 »
Derfor er det sløsing med tid å ha prosjekt i 2MX.



Vi er ferdig med pensum for 2 uker siden, og har 3 uker til med død-tid som vi bruker til prosjekt. Prosjektet vil foresten bli brukt som utgangspunkt for en evt. muntlig eksamen.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Integrasjon
« #10 : 04. juni 2005, 10:35 »
Matte er et teorifag. Når man har 2MX er det gjerne fordi man vil gå videre med realfag. Ingen av mattefagene på universitetsnivå har noen særlig praktisk vinkling. Derfor er det sløsing med tid å ha prosjekt i 2MX. De som er berørt av reform 97 har f.eks manglende forutsetninger for en del av universitetsfagene, fordi de har hatt mer praktisk læring (grafisk kalkulator osv...) og mindre grunnleggende teori.

Dette er kanskje det dummeste jeg har lest på lang lang tid. På grensen til ekstremt idiotisk faktisk, unnskyld uttrykket. Men å si at ingen av matematiske fag har praktisk betydning eller vinkling er en latterlig kommentar. Da vet du ikke hva du snakker om.

Og hva med alle fag som matte danner grunnlaget for ? Kjemi, fysikk, astronomi, metreologi, geologi for å nevne noen. Et prosjekt har en god forutsetning for slikt.

Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at en stor del av et universitetsstudium består i faktisk å skrive en større oppgave. Greit å ha vært litt innom det før da. Og her snakker jeg av erfaring, for jeg har selv skrevet hovedfag i matte - dog med ekstrem teoretisk vinkling.

Og bare for å pressierere, jeg har 6 års utdannelse fra Blindern med stuidier i matematikk m.m. og kjenner faget og stuidet veldig godt. Min utdanning spenner fra det utelukkende teoretiske til det praktiske finansrettede. Videre jobber jeg med dette også i dag i det private næringsliv og er ansatt på grunn av mine matematiske kunnskaper og evnen til å se den praktiske betydningen av slikt. Så jeg har grunnlag for å uttale meg her, noe det skinner gjennom at du tydeligvis ikke har.


Eneste jeg skal si meg enig med deg i var reform 97 ikke akkurat var noe sjakktrekk, men det har mer med forandring av pensum å gjøre enn en og annen praktisk oppgave.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Integrasjon
« #11 : 04. juni 2005, 12:41 »
Dette er kanskje det dummeste jeg har lest på lang lang tid. På grensen til ekstremt idiotisk faktisk, unnskyld uttrykket. Men å si at ingen av matematiske fag har praktisk betydning eller vinkling er en latterlig kommentar. Da vet du ikke hva du snakker om.

For en usaklig vinkling på et debattinnlegg. Jeg vet ikke engang om det er verdt å besvare innlegget ditt, men jeg skal allikevel kommentere litt. Du leser ikke engang innlegget mitt ordentlig. Jeg sa ikke at matte ikke har noen praktisk betydning. Jeg sa at vinklingen av mattefag på universitetsnivå er teoretisk. I 2MX er man ennå på et så lavt nivå at det ikke har noen hensikt å droppe teori (Som f.eks enkelte metoder for løsning av ligninger, som nå er gått ut av pensum.)  til fordel for praktiske prosjektarbeid.

Og hva med alle fag som matte danner grunnlaget for ? Kjemi, fysikk, astronomi, metreologi, geologi for å nevne noen. Et prosjekt har en god forutsetning for slikt.

Så du mener at praktisk erfaring er viktigere enn grunnleggende teoretiske mattekunnskaper for å lære disse fagene? Den delen av disse fagene som innebærer matte er i høyeste grad teoretiske. At elevene nå har mer opplæring i f.eks. grafisk kalkulator på videregående (som ikke er direkte teori) gjør at de har mindre grunnlag for forståelse av universitetsfagene. Lista for matematikk på universitetsnivå kommer framover til å ligge for høyt, slik at pensum her også må endres. Et skritt i gal retning.

Og bare for å pressierere, jeg har 6 års utdannelse fra Blindern med stuidier i matematikk m.m. og kjenner faget og stuidet veldig godt. Min utdanning spenner fra det utelukkende teoretiske til det praktiske finansrettede. Videre jobber jeg med dette også i dag i det private næringsliv og er ansatt på grunn av mine matematiske kunnskaper og evnen til å se den praktiske betydningen av slikt. Så jeg har grunnlag for å uttale meg her, noe det skinner gjennom at du tydeligvis ikke har.

Så fint å se at du får muligheten til å skryte litt av deg selv, og være dømmende overfor andre. Jeg vet ikke helt hvem du tror du er, siden du tydeligvis kan avgjøre at dine evner innen området er større enn alle andres. En utdannelse er ikke et mål på kunnskap, eller evner. Bare et bevis som gir deg muligheten til å få jobb andre steder enn på Statoil...
Det finnes for eksempel de som ikke har utdannelse som klarer å uttrykke seg på en ordetlig måte også.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Integrasjon
« #12 : 04. juni 2005, 16:15 »
Jeg sa at vinklingen av mattefag på universitetsnivå er teoretisk.


Og nok en gang, du kan på ingen måte generalisere på denne måten. Matematikk er ikke et enkelt fag på et universitet, det har et utall av grener og følgelig er flere av de svært så praktisk rettet og hvor teorien selvfølgelig danner et fundament, men ilegges heller ikke noe større verdi enn det. Som et eksempel kan du ta Dr.Scient kurs i matematikk på blindern uten å måtte behøve å kunne et bevis, men heller kunne bruke det man lærer. Noe mer praktisk på høyere nivå enn det - vel det finnes vel neppe. Smiley


Sitat
Så fint å se at du får muligheten til å skryte litt av deg selv, og være dømmende overfor andre. Jeg vet ikke helt hvem du tror du er, siden du tydeligvis kan avgjøre at dine evner innen området er større enn alle andres. En utdannelse er ikke et mål på kunnskap, eller evner. Bare et bevis som gir deg muligheten til å få jobb andre steder enn på Statoil...
Det finnes for eksempel de som ikke har utdannelse som klarer å uttrykke seg på en ordetlig måte også.


De finnes helt klart de, jeg skryter på ingen måte av meg selv, eneste jeg sier er at du her utaler deg om noe du ikke har greie på. Det er ikke en dømmende påstand fra meg, men en klargjøring siden jeg har vært gjennom studiet og det har ikke du. Eller tar jeg feil ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Vaskeball

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 243

  • Klen, men ren (på evig bulk)
SV: Integrasjon
« #13 : 04. juni 2005, 16:31 »
Ingen av mattefagene på universitetsnivå har noen særlig praktisk vinkling.

Jeg vil si at samtlige av matematikkfagene jeg hadde på universitetet hadde lagt opp undervisningen med vekt på praktisk bruk av matematikken som ble forelest. Eksempelvis var matematisk modellering 100% praktisk inrettet. Det eneste unntaket jeg kommer på i farten er lineær analyse med sine Banachrom og Hilbertrom.*grøss*
Wannabe raw styrkeløfter, 180-125-215

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Integrasjon
« #14 : 04. juni 2005, 16:41 »
Det eneste unntaket jeg kommer på i farten er lineær analyse med sine Banachrom og Hilbertrom.*grøss*

Kun fordi du ikke gikk langt nok i så fall Vaskeball, dette var nemlig et av mine store interesser på tiden og jeg skrev en hovedfagsoppgave i C*-algebraer (om du kjenner emnet), da er jo "rommene" generalisert litt, men i prakisk alltid Hilbertrom siden man har en norm.

Uansett, omsider blir det faktisk praktisk anvendbart det også, spesielt innen fysikken og også til dels en del ingeniørfag. Men det skal sies at min interesse ikke hovedsaklig var på den praktiske delen av det da, selv om det kanskje var en og annen partikkelfysiker som kan bruke oppgaven min til noe fornuftig. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!