Skrevet av Emne: hva er rett?  (Lest 2396 ganger)

Utlogget Nerazzurri

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

hva er rett?
« : 07. juni 2005, 03:46 »
jeg satt her å surfet på noe tull om myter innen trening og sånnt så kom jeg over denne og syns den var litt merkelig for jeg føler at alle på forumet er for cardio om morningen,er dette av andre grunner enn at du forbrenner mer fett da eller? uannsett dere kan jo ta enn titt på dette og si deres mening :
Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne. Feil! Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det helsemessig ulurt. Tren gjerne om morgenen, men pass på å få i deg 2-3 glass med vann og gjerne en banan først, da har du litt å gå på.

Mvh Marius Olsen

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: hva er rett?
« #1 : 07. juni 2005, 04:21 »
Kardio om morgenen blir anbefalt fordi man forbrenner mer fett da. Da ikke meningen at man skal kjøre hardt men drive kardio med middels intensitet, gå og ikke løpe. Paulun begrunner dette slik:

"Hvis du løper i stedet for å gå på denne treningsrunden før frokost, vil det kreve så mye energi at fettcellene ikke når å frigi tilstrekkelig. Det betyr at muskelmassen begynner å brytes ned for å kunne skaffe deg energi og blodsukker. Derfor er det mye bedre å gå, siden 80-90 prosent av energiforbruket da dekkes av fettforbrenningen. Dessuten klarer kroppen å holde blodsukkernivået uten å bryte ned muskelmasse, fordi den tar reservene i leveren i bruk. Det er altså et spørsmål om intensitet og betyr ar du ikke skal trene for hardt, så lenge du ikke har mye insulin og blodsukker." (Paulun, Fredrik: "Alt om fettforbrenning", Oslo: J.W. Cappelens Forlag AS 2002)
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: hva er rett?
« #2 : 07. juni 2005, 11:51 »
Hmmm... når jeg leste dette kom jeg på at jeg har en kamerat som pleier å trene gerilja cardio før han spiser noe. Det eneste han gjør er å drikke en kopp kaffe for å øke forbrenningen. Bør jeg fraråde ham dette?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: hva er rett?
« #3 : 07. juni 2005, 12:38 »
Nå er det vel slik at i forbindelse med morgenkardio så anbefales det faktisk å få i seg f.eks vann og litt olje før man starter. Selv så drikker jeg 1-2 store glass med vann, samt at jeg tar min omega 3.
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: hva er rett?
« #4 : 07. juni 2005, 15:27 »
Hmmm... når jeg leste dette kom jeg på at jeg har en kamerat som pleier å trene gerilja cardio før han spiser noe. Det eneste han gjør er å drikke en kopp kaffe for å øke forbrenningen. Bør jeg fraråde ham dette?

Kaffen/GrønnTe går greit. Men gerilja kardio før man eter noe om morgenen, kan føre til at man svir av en del muskler.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: hva er rett?
« #5 : 07. juni 2005, 19:18 »
jeg satt her å surfet på noe tull om myter innen trening og sånnt så kom jeg over denne og syns den var litt merkelig for jeg føler at alle på forumet er for cardio om morningen,er dette av andre grunner enn at du forbrenner mer fett da eller? uannsett dere kan jo ta enn titt på dette og si deres mening :
Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne. Feil! Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det helsemessig ulurt. Tren gjerne om morgenen, men pass på å få i deg 2-3 glass med vann og gjerne en banan først, da har du litt å gå på.

Mvh Marius Olsen

hvis jeg ikke tar helt feil er også testonivået på topp rett etter søvn, og det er jo som kjent gunstig for fettforbrenningen.....korrekt meg om jeg tar feil.
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: hva er rett?
« #6 : 07. juni 2005, 19:59 »
Nå er det vel slik at i forbindelse med morgenkardio så anbefales det faktisk å få i seg f.eks vann og litt olje før man starter. Selv så drikker jeg 1-2 store glass med vann, samt at jeg tar min omega 3.

Jeg stemmer for denne. Smiley Men jeg ville lagt på litt protein også. Og litt mer fett. Trening på tom mage er ikke noe gunstig. Påkjenning for kroppen å trene om morgenen, så jeg ville tatt det litt rolig, som Zoria sier. En gåtur om morgenen skal visst også være bra for fordøyelsen.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: hva er rett?
« #7 : 07. juni 2005, 20:03 »
Glem heller ikke de høye nivåene av veksthormon man har etter en lang og god natts søvn, som vil beskytte mot muskelnedbrytning under morgencardioen.



hvis jeg ikke tar helt feil er også testonivået på topp rett etter søvn, og det er jo som kjent gunstig for fettforbrenningen.....korrekt meg om jeg tar feil.

Veksthormon mente du vel her..?

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: hva er rett?
« #8 : 07. juni 2005, 20:16 »
Glem heller ikke de høye nivåene av veksthormon man har etter en lang og god natts søvn, som vil beskytte mot muskelnedbrytning under morgencardioen.

Hmm... Hvor har du det fra? Mine grafer viser høyt veksthormon første halvdelen av natta, men økende kortisol andre halvdelen. Smiley Veksthormonet ser ut som det ligger bittelitt lavere når man står opp enn når man legger seg.

Sitat:
"Controversely, the second half of the night is marked by diminished growth hormone output, and cortisol levels rising toward a morning peak." (med fem ulike studier, som backup)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: hva er rett?
« #9 : 07. juni 2005, 20:23 »
jeg satt her å surfet på noe tull om myter innen trening og sånnt så kom jeg over denne og syns den var litt merkelig for jeg føler at alle på forumet er for cardio om morningen,er dette av andre grunner enn at du forbrenner mer fett da eller? uannsett dere kan jo ta enn titt på dette og si deres mening :
Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne. Feil! Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det helsemessig ulurt. Tren gjerne om morgenen, men pass på å få i deg 2-3 glass med vann og gjerne en banan først, da har du litt å gå på.

Mvh Marius Olsen

Dette temaet er jo litt interessant...Nå ble det i vinter publisert en artikkel fra et forsøk hvor man faktisk hadde undersøkt denne hypotesen ganske grundig. Resultatet var at morgenkardio ikke på noen måte var mer effektivt enn kardio midt på dagen, ettermiddagen eller kvelden...skal se om jeg finner den artikkelen da...Men det vil ikke forundre meg om neste studie kommer til motsatt resultat.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: hva er rett?
« #10 : 07. juni 2005, 20:30 »


Hmm... Hvor har du det fra? Mine grafer viser høyt veksthormon første halvdelen av natta, men økende kortisol andre halvdelen. Smiley Veksthormonet ser ut som det ligger bittelitt lavere når man står opp enn når man legger seg.

Sitat:
"Controversely, the second half of the night is marked by diminished growth hormone output, and cortisol levels rising toward a morning peak." (med fem ulike studier, som backup)

I stand corrected.  Smiley Så litt nøyere på det nå, og du har rett: Veksthormonnivåene mangedobles de første timene etter inntrådt søvn, for deretter å falle ut på morgenkvisten til oppvåkning. Samtidig øker kortisol, som du nevner. Honnør for at du bidro til oppklaring av dette.  Smiley



Dette temaet er jo litt interessant...Nå ble det i vinter publisert en artikkel fra et forsøk hvor man faktisk hadde undersøkt denne hypotesen ganske grundig. Resultatet var at morgenkardio ikke på noen måte var mer effektivt enn kardio midt på dagen, ettermiddagen eller kvelden...skal se om jeg finner den artikkelen da...Men det vil ikke forundre meg om neste studie kommer til motsatt resultat.

Interessant. Selv tenker jeg at en god grunn til å kjøre morgencardio på styrketreningsdager er at det er lurt å holde cardio og styrketrening lengst fra hverandre tidsmessig, med tanke på optimal oppbygging av glykogenlagre fram mot styrketreningen. Selv trener jeg vanligvis styrke om ettermiddagen/kvelden, og da er morgenen før frokost det tidspunktet på dagen som ligger lengst unna tidsmessig.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: hva er rett?
« #11 : 07. juni 2005, 20:34 »
nei jeg mente faktisk testo-nivå. Jeg har alltid hørt at man pga høyt testonivå på morgenen kan føle seg....eh...litt lysten....og at det er et bra tidspunkt å ha seg litt om du skjønner....Smiley
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: hva er rett?
« #12 : 07. juni 2005, 20:58 »
...jeg tror uansett jeg bare følger instinktet mitt på denna. Føler ikke akkurat at kroppen min    skriker etter en joggetur sånn rett etter jeg har stått opp. Det første som står i hodet på meg er vel egentlig mat.  Food

...eller vann.  Drikke   (kloakkvann vel å merke)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: hva er rett?
« #13 : 07. juni 2005, 21:30 »

Interessant. Selv tenker jeg at en god grunn til å kjøre morgencardio på styrketreningsdager er at det er lurt å holde cardio og styrketrening lengst fra hverandre tidsmessig, med tanke på optimal oppbygging av glykogenlagre fram mot styrketreningen. Selv trener jeg vanligvis styrke om ettermiddagen/kvelden, og da er morgenen før frokost det tidspunktet på dagen som ligger lengst unna tidsmessig.

H

Ja, og problemet med noen av disse studiene -hvis vi først skal være kritiske- er jo at det er så vanskelig å se på alle variablene som utgjør helheten. Jeg tror personlig morgenkardio er fint, om man bruker sunn fornuft.

nei jeg mente faktisk testo-nivå. Jeg har alltid hørt at man pga høyt testonivå på morgenen kan føle seg....eh...litt lysten....og at det er et bra tidspunkt å ha seg litt om du skjønner....Smiley

ja, det stemmer nok!

Utlogget Lene1983

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

SV: hva er rett?
« #14 : 08. juni 2005, 22:02 »
jeg satt her å surfet på noe tull om myter innen trening og sånnt så kom jeg over denne og syns den var litt merkelig for jeg føler at alle på forumet er for cardio om morningen,er dette av andre grunner enn at du forbrenner mer fett da eller? uannsett dere kan jo ta enn titt på dette og si deres mening :
Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne. Feil! Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det helsemessig ulurt. Tren gjerne om morgenen, men pass på å få i deg 2-3 glass med vann og gjerne en banan først, da har du litt å gå på.

Mvh Marius Olsen

velfyllte glykogenlagre holder vanligvis i ca en til to timers trening....(glykogenlagre fylles opp av karbohydrater)trening lengre enn dette vil tømme lagrene, og prestasjonsevnen svekkes...så da kan en jo bare tenke seg hvor "vel fyllte" glykogenlagrene våre er etter 6-7 timers søvn....hvis en ikke får dekket energibehovet sitt, vil kroppen bruke protein som energikilde i tillegg til karbohydrat og fett.dvs at musklene svekkes...(protein brukes til oppbygging og vedlikehold av kroppens muskler og vev....)
Så med andre ord jeg er enig med deg:)
ja takk... begge deler:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!