Skrevet av Emne: Sticky: Egg usunt på grunn av kolesterolet? Les her...  (Lest 108296 ganger)

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Stemmer det. Behandlede egg tas bedre opp i kroppen enn råe egg.

Smiley
Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Har hørt at råe egg halverer protein opptaket ellernokko slikt.. men trur ikkje så spesielt på det, men hadde vert fint om nokkon visste detta heilt sikkert?Smiley

Ett rått ägg har bara ca halva det biologiska värdet till uppvärmt ägg. Med andra ord så klarar kroppen bara av att ta upp hälften av proteinerna... Så för att få i sig samma mängd protein så måste man trycka i sig dubbelt så många råa ägg som kokta eller stekta(!).


"The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively."

Från:
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

Och här är en till undersökning på samma ämne:
http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

D Smiley


Utlogget flisaa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 592

  • Jonny Bravo, alle ungkarenes forbilde.
hvilken type eg er sundes?

omelet
kokt egg
stekt egg
rå egg
kom gjerne med flere eggprodukter hvis jeg glemte noen viktige Tongue
18år - 80kg - 185cm - 90benk-140bøy-120mark(ny maks snart)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
hvilken type eg er sundes?

omelet
kokt egg
stekt egg
rå egg
kom gjerne med flere eggprodukter hvis jeg glemte noen viktige Tongue

Ta dig tid att läsa igenom tråden istället så får du nog svar på det du lurar på. Smiley


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Egg er helt klart sunt. En ting man bør være klar over er at kolestrol faktisk beskytter kroppen mot skadelige tungmetaller. Har vi lite fett i kosten vil vi også ha mye mindre beskyttelse mot feks kvikksølv, og vi vil tåle det dårligere enn andre som har mye fett. Mange med kvikksølvrelaterte sykdommer som feks MS har vist betydelig bedring ved å innføre mer animalsk fett ( kolestrol ) i kosten.

Sitat
hvilken type eg er sundes?

omelet
kokt egg
stekt egg
rå egg
 

I utgangspunktet best med minst mulig oppvarming, men med helt rå egg sies det at næringsopptaket blir dårligere. Posjonerte og bløtkokte egg er nok de to beste alternativene  Smiley

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Og når man snakker om at høyt kolesterol skal være farlig

Befolkningen i Sveits har et av de høyeste kolesterolnivåer i verden, men samtidig er prosenten med dødsfall grunnet hjerte og karsykdommer blant de laveste. Aboriginene i Australia har et veldig lavt kolesterolnivå men samtidig i verdenstoppen med hjerte og karsykdommer

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Egg er btw nødvendig for at kroppen skal produsere testostoron >Cheesy

Utlogget alial

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

et spørsmål her: mine foreldre har fått beskjed av legen at de har forhøyet kolesterolnivået noe siden sist. De ble anbefalt av legen å kutte ut eggeplommen.
Har jo selv erfart at legene ikke akkurat sitter på kunnskapene når det gjelder kosthold. Men er vel det rette for meg å si nå
Pain is temporary, results is forever

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

et spørsmål her: mine foreldre har fått beskjed av legen at de har forhøyet kolesterolnivået noe siden sist. De ble anbefalt av legen å kutte ut eggeplommen.
Har jo selv erfart at legene ikke akkurat sitter på kunnskapene når det gjelder kosthold. Men er vel det rette for meg å si nå

Er foreldrene dine overvektige, røyker de, eller er de invaktive? Det du spiser har veldig lite påvirkning på kolestorolnivåene i kroppen, men det jeg listet opp først her påvirker mer!

Utlogget M3NTAL

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Her er en finfin artikkel skrevet av Stian Lund med en litt annen vinkling på samme tema:

Sannheten om egget!
Stian Lund

Alle har antakelighvis hørt om egget og det "enorme" kolestrol påvirkningen det har på kroppene vår. Jeg vil først starte med å si dette heldighvis bare er en stor myte blant Norges befolkning og resten av verden.

Jeg vil først begynne med å forklare enkelt hva kolestrol er.
Kolesterol er et fettstoff som både finnes i maten og som kroppen lager selv. Hvorfor kroppen lager dette selv er fordi det er helt nødvendig for at andre fettstoffer skal kunne fraktes i blodet og for at kroppen skal kunne produsere vitamin D og kjønnshormoner. Uten kolesterol ville landets mannekor skiftet navn til pikekor. Så kolestrol må kroppen ha. Men ikke så veldig mye. Nermere tvert imot. For høyt kolestrol i blodet kan gi økt risiko for hjerte og karsykdommer etc..
Det som teller mest for kolestrol mengden i blodet er hvilket og hvor mye fett en spiser. Spiser du for mye umettet fett som inneholder størst mengde av det negative kolestrolet HDL - Det vil si fett  fra fete kjøttstykker og melkeprodukter etc - vil det gi en økt risiko for sykdom og ikke minst redusert fettforbrenning.

....


 I innlegget ovenfor blir HDL nevnt som dårlig kolesterol, det må vel være skrivefeil? Slike jeg har forstått er LDL og alle variasjoner VLDL,SLDL osv det dårlige kolesterol, mens HDL er det gode kolesterolet.

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

riktig det, mtp alle skrivefeilene så har det nok gått litt fort i svingene.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

I innlegget ovenfor blir HDL nevnt som dårlig kolesterol, det må vel være skrivefeil? Slike jeg har forstått er LDL og alle variasjoner VLDL,SLDL osv det dårlige kolesterol, mens HDL er det gode kolesterolet.

Det som står i det innlegget høres veldi rart ut. Lurer på om han har noen forskning som sier at det som påvirker lipoproteinene i blodet mest er fett (det er jo andre ting som spiller rolle, gener, osv)
dessuten sier han at mettet fett inneholder mest HDL (som jeg regner med skal være LDL, og vil behandle det slik i resten av innlegget). Lipoproteinene er ikke noe du spiser (ihvertfall ikke såvidt jeg vet.), det er noe kroppen lager for å frakte kolesterol og triacylglycerol i blodet.

Skjønner at det innlegget av Lund er beregnet på lekfolk og ikke fagfolk, men sammensetningen av fettyper og fettsyrer har nok mer å si enn om du spiser mye mettet fett eller ikke.

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

når det gjelder egg. Jeg har noen venninner som er lege sekretærer. disse fikk i oppdrag å teste ut 'myten' ang kolestrol og egg. De spiste store mengder egg (med plomme), uten å forhøye kolestrol nivået. De prøvde ut dette flere ganger, samme resultat hver gang.
 Men da de testet ut på div melke produkter, da gikk kolestrol nivået opp.

Utlogget cjh

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 384
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 384

Fin tråd.

Selv spiser jeg gjerne mellom 5 og 8 egg daglig, min. halvparten av disse er rå. Ser nå at dette ikke er det mest effektive, og vil da høre om noen har tips til enklest/raskest mulig måte å varmebehandle eggene på? Egg er jo veldig godt, og grunnen til at jeg spiser de fleste rå er enkelt og greit fordi det er så fort og lettvint å knekke ønsket antall egg i et melkeglass.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Personlig synes jeg kokte egg er lettest. Koker alltid opp noen ekstra for å ha i kjøleskapet i tilfelle jeg blir småsulten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!