Skrevet av Emne: Teorigrunnlaget til HST  (Lest 12064 ganger)

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Teorigrunnlaget til HST
« : 08. juni 2005, 17:35 »
Heisann.

Referer til det første innlegget i denne tråden http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1052.msg10433#msg10433, som omhandler HST.

Hensikten med dette innlegget er ikke å starte en krangel om "hva som er best", men seriøst å se på det som ligger ligger til grunn for HST, nemlig teorigrunnlaget og forståelsen av kroppen og kroppens reaksjoner på trening .

Kan kort nevne noen få punkter:

*HST påstår at det som stopper framgang er bindevevet. Bindevevet blir altså så sterkt at muskelen ikke belastes i like stor grad lenger. Den adaptive responsen fra kroppen på vekttreningen påstas altså i første rekke å bestå av en bindevevshypertrofi. HST mener at det er derfor at man må øke belastningen hele tiden: man må være i forkant av denne ugunstige bindevevshypertrofien.

Dette er delvis feilaktige påstander. En muskel adapterer belastningen ved å øke i tverrsnitt, den blir altså sterkere og tåler vekta bedre. Når muskelen blir sterkere, så må man altså øke vekta for å stimulere den i like stor grad. Bindevev er ikke-kontraktilt, og kan ikke bevege vekta. Bindevev er en passiv struktur, og vil ikke kunne løfte vekta for muskelen eller hypertrofiere i den grad at den hindrer en muskel fra å bli sterkere og større. 

*HST mener at bindevevet er så plagsomt at man må "hvile" det bort. Etter dette kan man starte på nytt med treningen, og man er like sterk bare med mindre bindevev.

Når man tar pause fra treningen så vil musklene atrofiere kjapt. Når man så begynner å trene igjen, så er likevel stort sett styrken der ennå pga nervøs tilpasning. Dette medfører at man har litt mindre muskelmasse like etter hvile enn før hvilen, og selve musklenes funksjon og størrelse ligger derfor på et lavere nivå enn før hvilen selv om styrken er den samme (nervøs tilpasning, som sagt).

Om man synes det er veldig gøy å atrofiere hver 6.-8-uke, så må man jo gjerne benytte seg av HST.

*Når det gjelder treningsfrekvens, så påstår HST å ha oppfunnet kruttet med at musklene trenger ca 24-48 timers hvile før tilstanden i musklene er tilbake til normalen. HST mener derfor at man bør trene samme musklene flerfoldige ganger per uke fordi man da bare vil øke og øke hele tiden. HST mener at man ellers vil risikere å øke bare 1 gang per uke, ettersom mange i følge han "feilaktig" har trodd at man bare må trene en muskelgruppe en gang i uken.

HST har da glemt at veldig mange øvelser tar på de samme muskelgruppene. F.eks så tar benkpress på skuldre og triceps. Dette betyr at det er veldig få som trener en muskelgruppe bare en gang i uken. Den får kjørt seg mye mer enn det, opptil flere ganger i uken, selv uten HST. Det har vært kjent i veldig lang tid at en muskel trenger ca 24-48 timers hvile etter trening. Imidlertid kan den trenge både mer eller mindre alt avhengig av belastningen den har vært utsatt for.

*HST begrunner synet på treningsfrekvens bl.a. med noen laboratorieforsøk med rotter.

Dette studiet har jeg satt meg inn i, og bare ved å se på hensikten og metoden som er brukt, så skjønner man at dette studiet ikke er relevant for mennesker og vekttrening. 

Til opplysning kan jeg nevne at ved et enkelt søk på søkeordet "Muscular hypertrophy" så gir det mer enn 2000 treff på søkedatabasen PubMed, og "training and hypertrophy" gir 990 treff. Det er derfor lite sannsynlig at de elendige studiene som HST bygger sine påstander og antagelser på er de mest riktige.

*HST mener videre at man ikke skal trene til utmattelse. Man skal stoppe når vekta går merkbart saktere enn den forrige, og man skal ikke jukse opp vekta. Når en reps er mye tregere enn den forrige, så skal du stoppe.

Dette er jo ikke noe nytt. Det er et velkjent fenomen at når kvaliteten på bevegelsesoppgaven i treningen avtar, så avtar også treningseffekten. Klarer man ikke å gjøre en strikt og effektiv repetisjon, så er settet kvalitativt og logisk sett over.

*HST mener at produksjonen av laktat(melkesyre) har en helende effekt på sener, ledd og bindevev.

Det er feil. Laktat har en nedbrytende effekt pga surhetsgraden. Det er blant annet derfor at man fortest mulig vil kvitte seg med laktat etter trening. F.eks så vil fotballspillere og løpere ikke sette seg ned rett etter hard konkurranse eller kamp, men vil komme igang med helt lett restitusjonstrening for kjapt å minske laktat i muskulaturen.

Imidlertid har det vært spekulert i om laktat har en hypertrofierende effekt på ikke-kontraktile strukturer i muskelvevet dersom man har en tilfredsstillende reperasjonsfase. Dette vil være positivt for kropssbyggere, men forutsetter nok hvile og restitusjon.


KONKLUSJON:

Skal man støtte seg til oppdatert forskning av faglig god kvalitet, empiri(erfaringer fra kroppsbyggere) og logiske slutninger basert på kroppens funksjoner og treningsfysiologi, så kan man sette en strek over mange av påstandene til HST. Det teoretiske grunnlaget for HST er rett og slett mangelfullt.

Etter å ha lest dette innlegget om HST, så er det mest fornuftige man står igjen med noe som de fleste allerede vet: MAN MÅ PROGREDIERE I TRENINGEN FOR Å FÅ FRAMGANG.
Har man i tillegg bedre kjennskap til hvordan kroppen fungerer enn det HST viser til, så er man godt på vei til et optimalt resultat.

Men variasjon er alltid greit, så man må jo gjerne prøve HST likevel. Man dør jo ikke akkurat av det.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget mr1982

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #1 : 09. juni 2005, 01:15 »
Jeg har ikke så mye faglig å tilføye her, men samme hvor jeg leser gode teorier og erfaringer, så vil jeg jeg alltid finne noen som mener noe annet, om ikke det motsatte. Hvilket opplegg kjørte f.eks Arnold i sin tid? Lå det gjennomtenkte og avanserte teorier bak, eller var det bare "lift som heavy weights" til failure? De som bruker steorider vokser vel bare de løfter tungt, eller? Smiley

Utlogget Kjartan Nilsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

  • Medisinstudent
SV: Teorigrunnlaget til HST
« #2 : 09. juni 2005, 03:55 »
Sitat
*HST påstår at det som stopper framgang er bindevevet. Bindevevet blir alstå så sterkt at muskelen ikke belastes i like stor grad lenger. Den adaptive responsen fra kroppen på vekttreningen påstas altså i første rekke å bestå av en bindevevshypertrofi. HST mener at det er derfor at man må øke belastningen hele tiden: man må være i forkant av denne ugunstige bindevevshypertrofien.

Dette er delvis feilaktige påstander. En muskel adapterer belastningen ved å øke i tverrsnitt, den blir altså sterkere og tåler vekta bedre. Når muskelen blir sterkere, så må man altså øke vekta for å stimulere den i like stor grad. Bindevev er ikke-kontraktilt, og kan ikke bevege vekta. Bindevev er en passiv struktur, og vil ikke kunne løfte vekta for muskelen eller hypertrofiere i den grad at den hindrer en muskel fra å bli sterkere og større.

Her har du misforstått litt. Grunnen til at HST har den såkalte Strategiske Nedtreningen på 9-12 dager er at det optimale tidspunktet for trening er når den dekondisjonerte muskelen har bygd opp muskelcellene fra sist trening, men samtidig har mistet nok av det beskyttende bindevevet til å tillate vekstpromoterende mikrotrauma.

Sitat
Om man synes det er veldig gøy å atrofiere hver 6.-8-uke, så må man jo gjerne benytte seg av HST.

Tror nok ingen av de som trener HST gjør det fordi muskelatrofi er gøy. En pause på 9-12 dager hver 2. måned fører ikke til noe særlig stor atrofi. Dessuten bør man ha som en tommelregel for alle treningsprogram at man legger inn en pause på flere dager med jevne mellomrom for å unngå overtrening, så denne SN-perioden slår på en måte to fluer i en smekk.


Sitat
Når det gjelder treningsfrekvens, så påstår HST å ha oppfunnet kruttet med at musklene trenger ca 24-48 timers hvile før tilstanden i musklene er tilbake til normalen. HST mener derfor at man bør trene samme musklene flerfoldige ganger per uke fordi man da bare vil øke og øke hele tiden.

HST har da glemt at veldig mange øvelser tar på de samme muskelgruppene. F.eks så tar benkpress på skuldre og triceps. Dette betyr at det er veldig få som trener en muskelgruppe bare en gang i uken. Den får kjørt seg mye mer enn det, opptil flere ganger i uken, selv uten HST.

De påstår nok ikke akkurat at de har funnet opp kruttet. HST er i seg selv ikke revolusjonært. Det er ikke "glemt" at mange øvelser involverer flere muskler, dette er skrevet av folk med særdeles gode kunnskaper innen treningsfysiologi. 

Sitat
HST mener at man ellers vil risikere å øke bare 1 gang per uke, ettersom mange i følge han "feilaktig" har trodd at man bare må trene en muskelgruppe en gang i uken.

Det er jo ingen hemmelighet at det i en årrekke har vært trodd at det mest optimale har vært å trene en muskelgruppe 1 gang i uka. Det er jo flere kroppsbyggere idag som fremdeles trener etter den utdaterte teorien. Og vokser. Ikke på grunn av, men på tross av (man vokser vel gjerne uansett på veksthormon og høydoser med testosteron, gjør man ikke?). Fryktelig mange program idag er inspirert fra treningen til profesjonelle kroppsbyggere. Ola Nordmann har ikke supergener og skyhøye nivåer av testosteron i blodet, derfor fungerer ikke disse oppleggene i lengden.

Sitat
Det har vært kjent i veldig lang tid at en muskel trenger ca 24-48 timers hvile etter trening. Imidlertid kan den trenge både mer eller mindre alt avhengig av belastningen den har vært utsatt for.

Hvis muskelen blir utsatt for tung belastning er det sentralnervesystemet som trenger mer hvile, ikke muskelen.

Sitat
*HST begrunner synet på treningsfrekvens bl.a. med noen laboratorieforsøk med rotter.

Dette studiet har jeg satt meg inn i, og bare ved å se på hensikten og metoden som er brukt, så skjønner man at dette studiet ikke er relevant for mennesker og vekttrening.

Rotter er ekstremt nyttige i moderne forskning, uten dem hadde vi f.eks ikke hatt Poliovaksine, og vi kunne bare ha glemt å finne et fremtidig vaksine mot AIDS. At Haycock (grunnleggeren av HST) har referert til noen studier som involverer rotter bør ikke føre til at du sår tvil om opplegget. Hva slags studie referer du til? At det ikke er relevant for mennesker og vekttrening kan jeg ikke helt skjønne, så det skulle jeg gjerne lest.

Sitat
Til opplysning kan jeg nevne at ved et enkelt søk på søkeordet "Muscular hypertrophy" så gir det mer enn 2000 treff på søkedatabasen PubMed, og "training and hypertrophy" gir 990 treff. Det er derfor lite sannsynlig at de elendige studiene som HST bygger sine påstander og antagelser på er de mest riktige.

Hvor sannsynlig det er, og hvor elendig studiene er tror jeg det blir vanskelig å besvare. Faktum er at HST er et av de få (om ikke eneste) oppleggene der ute som ikke bygger på gjetning, men på fysiologiske prinsipper på cellenivå. Ta HIT for eksempel, der har Mentzer kommet med sine egne definisjoner på intensitet, når intensitet ikke er noe annet enn prosent av 1RM. Dette i seg selv er nok til å så sterk tvil om hele opplegget synes jeg.

Sitat
*HST mener at produksjonen av laktat(melkesyre) har en helende effekt på sener, ledd og bindevev.

Det er feil. Laktat har en nedbrytende effekt pga surhetsgraden. Det er blant annet derfor at man fortest mulig vil kvitte seg med laktat etter trening. F.eks så vil fotballspillere og løpere ikke sette seg ned rett etter hard konkurranse eller kamp, men vil komme igang med helt lett restitusjonstrening for kjapt å minske laktat i muskulaturen.

Anbefaler deg at du leser disse studiene, de strider mot det du her påstår:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=7519714&query_hl=7

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1870035&query_hl=2

Laktat stimulerer angiogenese (åreforsyning i voksende vev og ved inflammasjon, svulstvekst m v, blir styrt av VEGF og en del andre faktorer (TGF, IL-8, G-CSF om du har noen kjennskap til molekulær cellebiologi) og stimulerer senevekst.

HST er ganske utdiskutert på dette forumet, men grunnen til at jeg velger å svare deg på dette innlegget er at du tok opp dette med laktat og sener, dette tror jeg ikke har blitt diskutert her før.

Sitat
Hensikten med dette innlegget er ikke å starte en krangel om "hva som er best", men seriøst å se på det som ligger ligger til grunn for HST, nemlig teorigrunnlaget og forståelsen av kroppen og kroppens reaksjoner på trening .

Mener ikke å krangle heller, selv om det kanskje kan se slik ut Smiley
Chins: 31 Dips: 41 Knebøy: 185kg x 5

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #3 : 09. juni 2005, 09:45 »
Heisann Kjartan.

Her har du misforstått litt. Grunnen til at HST har den såkalte Strategiske Nedtreningen på 9-12 dager er at det optimale tidspunktet for trening er når den dekondisjonerte muskelen har bygd opp muskelcellene fra sist trening, men samtidig har mistet nok av det beskyttende bindevevet til å tillate vekstpromoterende mikrotrauma.

Tror nok ingen av de som trener HST gjør det fordi muskelatrofi er gøy. En pause på 9-12 dager hver 2. måned fører ikke til noe særlig stor atrofi. Dessuten bør man ha som en tommelregel for alle treningsprogram at man legger inn en pause på flere dager med jevne mellomrom for å unngå overtrening, så denne SN-perioden slår på en måte to fluer i en smekk.

Det er jo akkurat det jeg sier. Bindevevet må atrofiere før HST mener at man kan bygge muskler igjen. Derfor hvileperioder. Det er helt ulogisk og direkte feil faktisk. Bindevevet hindrer ikke en muskel fra å bli stimulert, bindevevet kan nemlig ikke løfte vekta. Det må muskelen selv gjøre. Og det er ikke mye bindevev mellom myosin og aktinhodene.

Det er mange treningsprogram som er utformet slik at man ikke trenger 1-2 ukers hvile for å unngå overtrening. Pga treningshyppighten til HST så risikerer man fort overtrening, og derfor er det nødvendig med hvileperioder. Å skylde på at man med hvileperioden ønsker å få en bindevevesatrofi virker bare som et skalkeskjul for å unngå overtrening med HST.

De påstår nok ikke akkurat at de har funnet opp kruttet. HST er i seg selv ikke revolusjonært. Det er ikke "glemt" at mange øvelser involverer flere muskler, dette er skrevet av folk med særdeles gode kunnskaper innen treningsfysiologi. 



Det er jo ingen hemmelighet at det i en årrekke har vært trodd at det mest optimale har vært å trene en muskelgruppe 1 gang i uka. Det er jo flere kroppsbyggere idag som fremdeles trener etter den utdaterte teorien. Og vokser. Ikke på grunn av, men på tross av (man vokser vel gjerne uansett på veksthormon og høydoser med testosteron, gjør man ikke?). Fryktelig mange program idag er inspirert fra treningen til profesjonelle kroppsbyggere. Ola Nordmann har ikke supergener og skyhøye nivåer av testosteron i blodet, derfor fungerer ikke disse oppleggene i lengden.

Myten om at en muskel bare skal trenes 1 gang per uke er på mange måter en myte som bare eksisterer i teorien, men ikke i praksis. Dette pga at det stort sett ikke er mulig, i hvert fall svært vanskelig,  å trene en muskelgruppe bare 1 gang per uke! Dette på grunn av at en muskelgruppe brukes ved mange forskjellige øvelser. F.eks så trener du triceps når du trener benkpress og militærpress, samt en mengde andre andre øvelser.

Myten kan altså ikke stemme rent funksjonelt anatomisk. Mennesket klarer ikke å islolere en musklegruppe i den grad som du antyder. Dermed trener man uansett en muskelgruppe flere ganger i uka med eller uten HST.



Hvis muskelen blir utsatt for tung belastning er det sentralnervesystemet som trenger mer hvile, ikke muskelen.

Dette er feil. Dette er noe som er lett å misforstå hvis man ukritisk leser HST, og det er grunnleggende feil.

Anbefaler deg å lese McArdle, Katch & Katch 5th Edition " Essentials of Excercise Physiology" fra side 540 og utover så får du en bra oversikt. En viktig ting å se på er da DOMS (delayed onset muscle soreness), og hvilken betydning dette har på musklene.  Alle sidene av DOMS er ikke kjent. Mikrorupturer
i bindevev er en av forklaringene, men mikrorupturer i muskelvev har
langt større betydning. DOMS samvarierer som oftest med forhøyede
CK-verdier og forhøyede myoglobin-verdier i blod. Bindevev produserer
ikke CK og ikke Mb. I tillegg er det vist forstyrrelser i
kalsiumpumping, spesielt tilbake til SR, og dermed opphoping i cytosol
som reduserer effekten av kontraktile strukturer. Samlet fører dette til
inflammasjonstilstander i muskulatur. Fortsettes den samme typen trening
vil en risikere kraftige inflammasjoner, men stort sett vil smerte og
redusert kapasitet gjøre at de fleste nedregulerer trening og
inflammasjonen går ned.

Dette er det uheldigvis ikke jeg som alene har funnet på, men kan leses om i den boka jeg nevnte + at du kan forhøre deg med professorer i idrettsfysiologi etc.



Rotter er ekstremt nyttige i moderne forskning, uten dem hadde vi f.eks ikke hatt Poliovaksine, og vi kunne bare ha glemt å finne et fremtidig vaksine mot AIDS. At Haycock (grunnleggeren av HST) har referert til noen studier som involverer rotter bør ikke føre til at du sår tvil om opplegget. Hva slags studie referer du til? At det ikke er relevant for mennesker og vekttrening kan jeg ikke helt skjønne, så det skulle jeg gjerne lest.



Hvor sannsynlig det er, og hvor elendig studiene er tror jeg det blir vanskelig å besvare. Faktum er at HST er et av de få (om ikke eneste) oppleggene der ute som ikke bygger på gjetning, men på fysiologiske prinsipper på cellenivå. Ta HIT for eksempel, der har Mentzer kommet med sine egne definisjoner på intensitet, når intensitet ikke er noe annet enn prosent av 1RM. Dette i seg selv er nok til å så sterk tvil om hele opplegget synes jeg.

Jeg referer til denne studien :
http://ajpcell.physiology.org/cgi/content/full/283/4/C1182
Det er den studien som står referert til (ikke med navn, men i følge beskrivelsen) i den artikkelen om HST som jeg først refeferte til.

Her er forsøks"personene"  rotter.

Metoden som er brukt, er at de har operert bort gastrocnemius- og soleusmuskelen hos rottene, slik at plantaris stort sett bare var den eneste gjenstående muskelen. Dette har tidligere forsøk vist øker andelen av "slow-twitch" fibre i plantarismuskelen, noe som er det samme som de røde, utholdende muskelcellene som maratonløpere er avhengige av. Dette for å overta arbeidet som de ande musklene hadde. Rotta trente IKKE, men gikk bare rundt som vanlig i et bur. Dette kan ikke sammenlignes med HST eller annen vekttrening hos mennesker.

Meninga med studiet var ikke å se på treningseffekt hos rotter, men å se på bestråling av rottelabber, og effekten av dette hos rotter hvor disse musklene var operert bort.

Det blir jo ikke helt korrekt å trekke dette inn som forsvar for et treningsprogram, eller?

Useriøst av HST, når det som sagt finnes flere tusen studier på trening og hypertrofi som man ellers kan se på. Disse studiene og et kritisk syn på dem er samlet i McArdle, Katch and Katch boka, så den anbefaler jeg på det sterkeste, igjen..


Anbefaler deg at du leser disse studiene, de strider mot det du her påstår:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=7519714&query_hl=7

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1870035&query_hl=2

Laktat stimulerer angiogenese (åreforsyning i voksende vev og ved inflammasjon, svulstvekst m v, blir styrt av VEGF og en del andre faktorer (TGF, IL-8, G-CSF om du har noen kjennskap til molekulær cellebiologi) og stimulerer senevekst.

HST er ganske utdiskutert på dette forumet, men grunnen til at jeg velger å svare deg på dette innlegget er at du tok opp dette med laktat og sener, dette tror jeg ikke har blitt diskutert her før.



Mener ikke å krangle heller, selv om det kanskje kan se slik ut Smiley

Skal se på de studiene, men at laktat er et positivt og prestasjonsfremkallende stoff får du meg nok ikke til å tro. Dette vises best ved å trene til melkesyra kommer, da er det nemlig stopp. Et signal fra kroppen om at den ikke klarer mer og er på tur til å bli overbelastet.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Teorigrunnlaget til HST
« #4 : 09. juni 2005, 09:58 »

Myten om at en muskel bare skal trenes 1 gang per uke eksisterer egentlig ikke. Dette pga at det stort sett ikke er mulig å trene en muskelgruppe bare 1 gang per uke! Dette på grunn av at en muskelgruppe brukes ved mange forskjellige øvelser. F.eks så trener du triceps når du trener benkpress og militærpress, samt en mengde andre andre øvelser.

Myten kan altså ikke stemme rent funksjonelt anatomisk. Mennesket klarer ikke å islolere en musklegruppe i den grad som du antyder. Dermed trener man uansett en muskelgruppe flere ganger i uka med eller uten HST.

Dette stemmer nok for overkroppen, men det er da ikke noe problem å kun trene bein en gang i uken ?? Bein innvollveres kun når bein trenes og er ikke med som "hjelp" til den andre treningen.

Nå kan det sikkert diskuteres om "normal bruk" av beina er trening i seg selv riktignok, men det er vel en diskusjon for seg.....



Forøvrig er vel noe av det jeg stusser mest på her sammenhengen mellom typisk volum og HST program dette med frekvens og SN. Trener man en muskel en gang i uken, skal ikke den uken i mellom være en SN alene ?? Så man på en måte alltid har SN slik HST legger opp til ?? what
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #5 : 09. juni 2005, 10:01 »
Hva med markløft? Her trenes beina.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Teorigrunnlaget til HST
« #6 : 09. juni 2005, 10:01 »
Hva med markløft? Her trenes beina.


Jo da, men det er ikke noe problem å skippe den, og det er nok av de som ikke har med markløft i programmet sitt. Skuffende mange faktisk.... Undecided
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #7 : 09. juni 2005, 10:13 »


Dette stemmer nok for overkroppen, men det er da ikke noe problem å kun trene bein en gang i uken ?? Bein innvollveres kun når bein trenes og er ikke med som "hjelp" til den andre treningen.

Nå kan det sikkert diskuteres om "normal bruk" av beina er trening i seg selv riktignok, men det er vel en diskusjon for seg.....





Det siste der er jo et poeng synes jeg. Dessuten så er det mulig det er noe med meg, men når jeg kjører markløft så får i allefall jeg det litt i lårene........ meeen da må man jo liksom kjøre markløft dah  Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #8 : 09. juni 2005, 10:13 »
oki - folk er for kjappe for meg her altså..... begynner å bli gammel...  Embarrassed


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Teorigrunnlaget til HST
« #9 : 09. juni 2005, 10:16 »
Jo da, men det er ikke noe problem å skippe den, og det er nok av de som ikke har med markløft i programmet sitt. Skuffende mange faktisk.... Undecided

Joda, man kan jo bruke det som et argument. Var uansett ikke ment som en bastant påstand fra min side, bare en "mythbuster" light.

Men da ser man jo på beina som en enhet, og ikke adskilt med forskjellige muskelgrupper.

Men hvis man ser på de enkelstående musklene  i beina, så har de jo forskjellig funksjon.

Leggmuskler, quadriceps, hamstrings og setemuskler er de viktigste.
Dette blir forøvrig nesten som underarmsmuskler, triceps, biceps og skuldermuskler.

Når det gjelder disse beinmusklene i forskjellige øvelser:
Knebøy tar på alle.
Markløft tar på alle.
Strake markløft tar på sete, hamstr + legger.
Legcurls tar på legger  +hamstrings.
Leg extensions tar stor sett bare på quadriceps.
Tåhev tar stort sett bare på leggene.
Rygghev tar på sete+ hamstrings.

I tillegg er det flere andre øvelser som tar både direkte og indirekte på en eller flere av bein- og setemusklene. Så man trener dem ved flere øvelser.

Ikke at følgende er en argumentasjon, men man kan jo også ha i bakhodet at:

Man bruker beina som støtte i de fleste øvelser, både for å komme på plass med vektene og for å stå oppreist med vektene.
I tillegg går man om dagene både i trapper etc + at noen av oss sykler, så  man er jo ikke helt i ro. Spesielt med tanke på at trenende ofte veier 100 kg++
men dette kan jo ikke kalles for trening, bare lav-intensiv aktivitet (som HST??:Phehe)
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!