Skrevet av Emne: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?  (Lest 3857 ganger)

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« : 12. juni 2005, 14:59 »
DEL 1
Bryst
Skuldre
Triceps
Ryggvidde
Ryggtykkelse

DEL 2
Biceps
Underarmer
Legger
Hamstrings (baksiden av låret)
Quadriceps (fremsiden av låret)

Fant denne i artikkelen "Doggcrapps treningsprinsipper oversatt til norsk" under "The Best of Treningsforum".
Hvordan begrunnes denne rekkefølgen? Hvorfor ikke f.eks. bryst, rykktykkelse, skuldre, ryggvidde, triceps?
Ser at flere som trener dc her på forumet trener triceps før skuldre...hvorfor?

Utlogget HeY oH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #1 : 12. juni 2005, 15:04 »
Om en trener skuldre og bryst før triceps vil det ikke være lett å komme til optimal failure eller no slikt vil eg tru. Skuldre får vell mye bank gjennom bryst treninga også Smiley
If you even dream of beating me you'd better wake up and apologize...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #2 : 12. juni 2005, 19:01 »
Skulder og triceps kan du ta i den rekkefølgen du vil, smak og behag egentlig. Selv liker jeg å ha triceps til slutt. Ellers er rekkefølgen som den er satt opp der ja. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #3 : 12. juni 2005, 22:23 »
Skulder og triceps kan du ta i den rekkefølgen du vil, smak og behag egentlig. Selv liker jeg å ha triceps til slutt. Ellers er rekkefølgen som den er satt opp der ja. Smiley

Ok

Lurer fortsatt på denne:
Hvordan begrunnes denne rekkefølgen? Hvorfor ikke f.eks. bryst, rykktykkelse, skuldre, ryggvidde, triceps? Då får jo triceps hvile mellom bryst/skuldre og skuldre/triceps og ryggen/biceps får hvile mellom ryggtykkelse og ryggvidde...(og kanskje man klarer å trene biceps på slutten av økta også med hvile mellom og etter ryggøvelsene? Huh )

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #4 : 13. juni 2005, 23:58 »
 Help

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #5 : 14. juni 2005, 00:34 »
Det finnes en veldig enkel forklaring på hvorfor DC har laget den sammensetningen. På grunn av at lårtreningene er så sinnsykt harde!

Ikke særlig lurt da å trene de sammen med andre store muskelgrupper som bryst og rygg. Det er fordi bryst/rygg da hadde tatt for mye energi før beinøkta eller omvendt. Derfor har han lagt lårtreningene sist i programmet og sammen med mindre muskelgrupper den dagen, av den enkle grunn at man rett og slett ikke vil orke mer etterpå!

Treningsloggen min finner du her

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #6 : 14. juni 2005, 00:38 »


Ok

Lurer fortsatt på denne:
Hvordan begrunnes denne rekkefølgen? Hvorfor ikke f.eks. bryst, rykktykkelse, skuldre, ryggvidde, triceps? Då får jo triceps hvile mellom bryst/skuldre og skuldre/triceps og ryggen/biceps får hvile mellom ryggtykkelse og ryggvidde...(og kanskje man klarer å trene biceps på slutten av økta også med hvile mellom og etter ryggøvelsene? Huh )

Akkurat dette lurer jeg også på. Har ikke funnet noe godt svar på Intensemuscle om hvorfor man ikke kan trene bryst - ryggvidde - skuldre - ryggtykkelse - triceps.

Rekkefølgen på øvelsene i beinøkta er jo logisk da, jf. det Oracle skriver: Du skal ikke orke å trene noe som helst etter bøyen, derfor bøyen til slutt!  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Yey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 202
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 202

  • ...
SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #7 : 18. juli 2005, 17:23 »
Bryst og skuldre tar endel på triceps også.
Kan rekkefølgen være slik for at triceps ikke skal ha for mye pause mellom hvert sett pga nedbrytingen av nytt muskelfiber? eller tar jeg helt feil.. Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #8 : 21. juli 2005, 17:23 »
Grunnen til dette er ikke så veldig vanskelig egentlig.

Forklaringen er som følger. De aller aller fleste sliter litt med å få opp volumet på bryst, følgelig legger man det først. Man kunne kjørt rygg først, men man tappes for energi og dette er ikke ønskelig (for prioritering blir det selvfølgelig en annen sak). Deretter ønsker man å kjøre seg HELT ut på de små muskelgruppene etterpå.

Hadde man kjørt f.eks. bryst - rygg bredde - triceps - rygg tykkelse - skulder så skal man i prinisippet være utkjørt energimessig FØR man er i mål. Og det er jo lite ønskelig.

Men for å pressisere, så KAN MAN om forholdene tilsier det legge opp til en slik fordeling, men initielt er dette ikke ønskelig pga. hva som er forklart over. Dette har også med å kjøre flere sett i rekkefølge og følgelig hensynet til hypertrofi. Man må huske på her at et treningsprogram ikke er noe race med førstemann til mål heller. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
SV: DC: Rekkefølge på muskelgrupper?
« #9 : 21. juli 2005, 19:35 »
Mitt syn på oppsettet er mye det samme som Upand skriver. Etter markløften så skal man være såpass utkjørt, at det å fortsette treningen ikke har noe poeng.

Når det gjelder dag 2. Så er det samme som gjelder der, et widowmaker set tar ut det man har av energi. Grunnen til at Biceps er på den dag, tror jeg rett og slett er fordi hvor mange er det ikke som skipper bein dagen? Ganske mange. Men hvor mange er villig til å skippe biceps treningen? Rimelig få, vil jeg tro.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!