Skrevet av Emne: Au Au Au!!!!!  (Lest 1967 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Au Au Au!!!!!
« : 16. juni 2005, 17:02 »
Heisann igjen! 

Er det noen av dere som sitter inne med kunnskaper rundt det å forebygge strekkskader? Eventuelt vet hvor litteratur rundt emnet finnes?
Sliter nemlig med en sprinter hjemme som stadig pådrar seg strekksader. Det dreier seg ikke om skader på samme sted, men i varerende deler av underekstremiteten.

mvh Hammer

PS: Beklager den feilaktive overskriften, men jeg tror kanskje noen sitter inne med kunnskap rundt det jeg spør om. Derfor satser jeg på VG heading siden dette virker effektivt for å øke antallet peroner som gidder lese posten?

PS2: Håper moderatorene tilgir denne "spammingen"?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Au Au Au!!!!!
« #1 : 16. juni 2005, 17:04 »
egne bevegelighetstreninger for å øke bevegelighet er jo et enkelt skritt for å forebygge endel slike ting. Være veldig nøye på oppvarming før leddutslag og lignende. Kostholdet kan vel være utslagsgivende også. Passe på slitne muskler.. mange småting man kan gjøre.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Au Au Au!!!!!
« #2 : 16. juni 2005, 17:08 »
Dersom det er noen som vet mer i forhold til kosthold opplyses jeg gjere:)
Problemet med denne gutten er at vi har gjort en del endringer i forhold til bevegelighet, styrke og intensitet, men uansett hva vi gjør virker det som om kroppen "ryker" med en gang han begynner å komme i form..

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Au Au Au!!!!!
« #3 : 16. juni 2005, 18:16 »
Bevegelighetstrening er bra. God oppvarming og nedjogging ved stor melkesyrekonsentrasjon er og fornuftig. Når det gjelder kosttilskudd så kan muligens glucosamine hjelpe.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

SV: Au Au Au!!!!!
« #4 : 17. juni 2005, 21:06 »
Store mengder C-vitamin er bra for å forebygge alle slags muskelskader. Normalt dagsbehov er vel 60mg hvis jeg ikke husker feil, men ved hard trening er det normalt å mange dobble dette. En del kropsbyggerer bruker f.eks 1000mg

PS. dette gjelder ikke alle vitaminer, kan bli forgiftet av enkelte vitaminer i for store mengder. Men kroppen tar bare opp det den trenger av vitamin C
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: Au Au Au!!!!!
« #5 : 18. juni 2005, 10:47 »
Skal man ta masse c-vitamin så foreslåt jeg kiwi i stedet for kosttilskudd. En halv kiwi inneholder kroppens daglige behov. Så ved å spise en to tre kiwi om dagen (eller mer) så er man på god vei.

Bare husk at ved mye inntak av c-vitamin så vil magen bli litt rennende:)
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget Ingar87

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 268

  • The Juggernaut
SV: Au Au Au!!!!!
« #6 : 18. juni 2005, 11:48 »
Har samme problem som denne sprinteren jeg, strekkskader forekommer veldig ofte (har faktisk måttet stå over maaange konkurranser i en periode nå nettopp for å lege en alvorlig strekkskade jeg pådro meg på et konk.løp). Èn ting som kan være en faktor er overtrening, og for mye løp på størst innsats. Jeg trener bevegelighet, men får likevel strekkskader ofte.

En strekkskade er jo en muskeloverrivning som kommer av for høy belastning på muskulaturen, så kanskje han er overtrent? (vet ihvertfall at det var mitt tilfelle, vil jeg tro... )

Det er også stor sannsynlighet for å «slå opp» igjen en strekkskade hvis man utsetter seg for store belastninger før skaden er fullstendig leget. En muskelskade er å betrakte som fullt leget når man ikke føler noen ømhet/smerte ved maksimal belastning av muskulaturen.
Dette brenner jeg meg ofte på, jeg tror f.eks. skaden er leget (merker ikke ømheten med det første) og starter på igjen alt for hardt for tidlig.

Har han hvilt nok siden han fikk denne type skade først gang?
GridIron Barbell

210-150-230 @ 88kg RAW

Sterk, blid og fordomsfri.

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: Au Au Au!!!!!
« #7 : 18. juni 2005, 15:49 »
Et godt poeng! Er kroppen overtrent så vil den "si ifra" på sin egen måte. Gjerne ved at man er sliten i ledd, lett får strekkskader og ettehenter seg langsommere.

Hvordan er det med restitusjonen til denne sprinteren da?
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Au Au Au!!!!!
« #8 : 18. juni 2005, 17:36 »
Første gang i fjør høst. Deretter en ny i desember og den siste for 2 uker siden. De to første var i hamstring og den siste et sted i quadriceps. Treningsmengdene hans er ikke all verden, men mye tyder på at han restituerer seg unormalt sent. Har allerede tatt en prat med sprinttreneren han og har planlagt en runde til med utøveren for å snakke litt om hva han gjør i mellom øktene. Tror nok han har en del å hente i forhod til kosthold.
Det som er saken nå er at han kommer så sinnsykt fort i form. Tror noe av problemet kan ligge der. Etter lange perioder med grunntrening trenger han ikke mer enn et par uker for å løpe ned mot pers.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Au Au Au!!!!!
« #9 : 18. juni 2005, 18:45 »
Strekkskader som repareres har en tendens til å etterlate "cross-links" i skadestedet. Dvs at arrvevet/fibrene i skadestedet ikke funker helt som de skal pga at de fibrene som har vært utsatt for skade har grodd på kryss og tvers, og ikke bare i den retningen som de burde. Dette er en svakhet ved kroppens reperasjonsprosess. Derfor blir skadestedet svakt, og utsettes lett for skade => det blir lett å slå opp en skade om man først har fått den.

Løsningen er å progrediere treningen gradvis slik at "cross-links'ene" kan stimuleres til en mer hensiktsmessig retning. Treningen må hele tiden holdes innenfor tålegrensen til det skadde vevet.

I konkurranser og ellers der sprintern gir max, så er det knallviktig med tilstrekkelig og god oppvarming.

Tverrfriksjoner på skadestedet kan være med på å få de "cross-linkede" fibrene i rett retning etter skade.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Au Au Au!!!!!
« #10 : 28. juni 2005, 12:32 »
Først - vil anbefale en bok som heter " Idrettsskader " av Mæhlum og Barh

Videre: Dere burde lage en risikoanalyse for denne utøveren der dere ser på årsaker og risikofaktorer for skadene til denne utøveren.
Tidligere skader  er f.eks den sterkestre risikofaktoren for å pådra seg sekundære/ ny skader - så skadeforebygging i det store å det hele er alltid lurt Smiley.
Det er viktig å sette seg inn i årsakene til skadene man ønsker å forebygge - for selv om årsaken kan synes å være enkel, er problemet ofte sammensatt.
Det er lurt å skille mellom indre og ytre risikofaktorer.
Indre - eks:  høy aldre, redusert bevegelighet, tidligere skader med nedsatt sansemotorisk funksjon eller økt instabilitet, dårlig/ for lite mat etc etc

Ytre - eks: Treningsunderlag, sko, værforhold ( feks sprinttrening i kaldt vær etc) En risikoanlyse for å kartlegge perioder av sesongen hvor trenings eller konkurranseprogrammet gir økt risiko for skade kan danne et viktig grunnlag for å planlegge forebyggende tiltak - for videre info om dette hevises til overnevnte bok Cheesy

Og til slutt - riktig treningsprogresjon er uhyre viktig!
Når trening overstiger det en utøver belastningsmessig  er vant til, vil dette medføre at vevet som trenes prøver å tilpasse seg den nye belastningen ved f.eks økt muskeltverrsnitt, tettere beinbygning osv osv.
Overstiges imidlertid vevets adapsjonsevne, vil det oppstå skader.

Risikoen for skader ( særlig belatsningsskader)  vil  dermed øke når treningebelatsningen øker - enten det gjelder øning i varighet på treningsøktene, treningsintensitet eller treningsfrekvens.

" For mye, for ofte, for fort og  med for lite hvile" - treningebelastningen øker fortere enn vevet rekker å tilpasse seg.
For å unngå dette er det altså veldig viktig at progresjonen i treningsprogrammet er nøye gjennomtenkt og godt tilpasset  den enkelte utøver.

Styrketrening kan hjelpe som forebyggende tiltak for utøveren din. Han hadde pådratt seg hamstringsstrekk ikke sant?
Dette kan  - i tillegg til tidligere skader og nedsatt bevegelighet - skyldes nedsatt styrke i denne muskelgruppen. Og når det gjelder muskelstyre, antas det at styrkeforholdet mellom hamstrings og quadriceps er av størst betydning. Hvis hamstrings er veldig svak i forhold til  quadriceps vil dette øke risikoen for hamstringsstrekk.

I boken som jeg nevnte står det beskrevet et bra  hamstringsprogram for å forebygge nettopp denne type skader - både tøyeøvelser og styrkeøvelser!

Håper dere finner ut av dette og god bedring til utøveren din Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!