Skrevet av Emne: Ketogene fase  (Lest 5112 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #15 : 20. juni 2005, 11:42 »
Men er det målt at denne nedgangen er 10 kg fett på disse 3 ukene ? 10 kg fett er tross alt 90000 kcalorier, eller ca. 4200 kcalorier underskudd pr. dag - noe som opplagt ikke lar seg gjøre. Så mye av denne nedgangen her er jo vomfyll, slagstoffer og vann.


70000, ikke 90000. 1 kg fettmasse er ikke 100% rent fett.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Ketogene fase
« #16 : 20. juni 2005, 11:47 »


70000, ikke 90000. 1 kg fettmasse er ikke 100% rent fett.

Det blir jo en diskusjon i seg selv, men jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg. 1 kg fettmasse er jo rent fett i og for seg, men det kreves å omdanne og frigjøre også.... langt regnestykke. Smiley

Uansett, 70000/21 er ca, 3333 kcalorier i underskudd hver dag, og det ser jeg på som umulig for en person på 100 kg. Det er ikke mulig å holde en forbrenning i gang med et så enormt underskudd (gitt at vedkommende hadde hatt behov for en såpass stor mengde mat i utgangspunktet).
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #17 : 20. juni 2005, 11:50 »
Ketogene dietter kan vaere proteinsparende over lengre tid, siden hjernen etterhvert ikke lenger bruker glukose som sin primaere energikilde. De foerste dagene med et ketogent kosthold, vil deritmot potensielt vaere veldig muskelnedbrytene

Uansett er det umulig aa trene skikkelig paa en slik diett og eventuelle "oppkarbinger" vil reversere hjernes adapsjon til ketoner.

Slik jeg har forstått det så er den proteinsparende effekten minimal, selv over lengre tid. Har du noe annen info?

Hvis du med "en slik diett" refererer til 500 kalorier om dagen så er jeg enig. Hvis du tenker på keto/CKD dietter generelt så har jeg andre erfaringer. Jeg hadde f.eks 14 dags sykluser på CKD og greide helt fint å trene hardt etter 13 dager uten karbo, men med et forholdvis lavt treningsvolum.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #18 : 20. juni 2005, 11:56 »


Det blir jo en diskusjon i seg selv, men jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg. 1 kg fettmasse er jo rent fett i og for seg, men det kreves å omdanne og frigjøre også.... langt regnestykke. Smiley

Uansett, 70000/21 er ca, 3333 kcalorier i underskudd hver dag, og det ser jeg på som umulig for en person på 100 kg. Det er ikke mulig å holde en forbrenning i gang med et så enormt underskudd (gitt at vedkommende hadde hatt behov for en såpass stor mengde mat i utgangspunktet).

Ja, enig. Men jeg tror at vanligvis når man omtaler 1 kg fettmasse i studier etc så inkluderer dette "andre ting" som er fettmassen, f.eks noe blod, væske, kapillærer etc. Det samme gjelder jo for muskelmasse. Det er sjelden man tenker på 100% ren "tørr" muskelmasse når man sier 1 kg muskler.

Å gå ned 15 kg fett på 3 uker for en på 100 kg tror jeg er bortimot umulig, selv med hjelp fra de beste deffe/bole guruene.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Ketogene fase
« #19 : 20. juni 2005, 15:24 »
Nå var 3000 kcal i mitt første eksempel, det andre eksemplet med styrkeløfteren så hadde han ett kaloriinntak på ca. 4000 kcal.
Hva vil skje med forbrenningen etter ett slikt opplegg, det er jo mange nok som ødelegger forbrenningen sin ved å spise for lite mat eller ved å spise for sjelden.

Opplegget passer også for de som vil kvitte seg med 5-10 kg, men utslaget er naturlig nok størst for de virkelig overvektige.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #20 : 20. juni 2005, 15:40 »
Det som er helt sikkert er at det for mange er lettere å følge en ketogen diett fordi sultfølelsen ofte blir nesten bort når man er i ketose. Man unngår også store blodsukkersvingninger så man vil ikke få de typiske down periodene man vanligvis har en stund etter måltidene.

Når det gjelder å spise ofte eller sjelden så tror jeg ikke det gjør noen større utslag på forbrenningen. Man får en termogen effekt av å spise, men hvor mye større denne eventuelt er for f.eks 4 små måltider kontra ett stort måltid vet jeg ikke. Det nesten alle snakker om er å spise ofte for å holde forbrenningen opp, men det mener jeg er en myte.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Ketogene fase
« #21 : 20. juni 2005, 15:55 »
Hva er årsaken til at sultfølelsen blir borte?  Hvordan blir det når man begynner å spise vanlig mat igjen?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Ketogene fase
« #22 : 20. juni 2005, 16:03 »
Hva er årsaken til at sultfølelsen blir borte? Hvordan blir det når man begynner å spise vanlig mat igjen?

Stabilt, lavt blodsukker. I tillegg er mat rik paa proteiner og fett veldig mettende, tenk deg hvor vanskelig det for eksempel ville vaert aa overspise paa hardkokte egg (selv blir jeg kvalm av bare tanken).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #23 : 20. juni 2005, 23:01 »
Det må være noe mer enn dette også som påvirker sultfølelsen. Selv på overskuddskalorier med mye fett og medium karbo med lav GI (og dermed jevnt blodsukker) så kan man bli mye mer sulten enn på en keto diett.

Jeg husker når jeg gikk på CKD så pleide jeg å ta 40 gram whey i vann og 50 gram olivenolje til frokost kl 07, og så spiste jeg ingenting før jeg tok samme shake igjen kl 13. Det var flere ganger jeg glemte å ta shaken kl 13 fordi jeg ikke var sulten.

Jeg så akkurat nå referanse til endel studier som omtalte sultfølelse på forskjellig type dietter, og det så ikke ut som man ut i fra disse studiene kunne konkludere med at sultfølelsen blir lavere på keto dietter.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #24 : 20. juni 2005, 23:04 »
Min erfaring er at sultfølelsen blir helt normal igjen kort tid etter en keto diett. Jeg gikk på CKD i 5 måneder, og hadde nesten ikke cravings av noe slag. Jeg gikk da ned fra 103 kg til 83 og hadde ganske lavt fettnivå. De fleste spiser som gale når de er ferdige med dietten, men jeg tok en tallerken havregryn som første måltid. Jeg følte ikke behov for å spise som en gris...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Ketogene fase
« #25 : 21. juni 2005, 06:58 »
Du har gjort mye rart du diddle! Hva er CKD diett?  Holdt du vekta når du gikk ned så mye?  Hva tror du om ett sånt opplegg i treningssenterform?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Ketogene fase
« #26 : 21. juni 2005, 09:04 »
CKD er Cyclical Ketogenic Diet. Dvs at man spiser ketogen diett men har en oppkarbingsdag ca hver 7. dag, eller hver 14. dag som jeg også prøvde. På de ketogene dagene spiser man gjerne 500 kalorier under vedlikehold, mens man på oppkarbing spiser ca 10 gram karbo pr kg kroppsvekt på 24 timer. Jeg spiste typisk fra 2300 til 2800 på de vanlige dagene, og så ble det ca 1000 gram karbo på oppkarbing. Jeg gikk da ned i snitt 0,75-1 kg i uka.

Nei jeg holdt ikke vekta, fordi det var ikke målet med opplegget. Målet var å være med i en av B&K fotokonkurransene (tilsvarende Treningsforum Open), så det var en ganske tradisjonell deffeperiode, bortsett fra at det var en CKD. Dette var før jeg begynte med styrkeløft. Jeg begynte med styrkeløft rett etter den siste CKDen, og da gikk jeg etterhvert opp igjen i 100 kg klassen, men det var planlagt.

Et slik opplegg vil nok også funke i treningssenterform, men det krever jo noe mer enn bare å ta litt pulver noen ganger om dagen, så sånn sett er det vanskeligere å følge. En CKD er ganske likt Atkins, men på CKD så ligger man typisk under 30 gram karbo om dagen, har oppkarbinger, og så må man telle kalorier, noe man ikke gjør på Atkins.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Ketogene fase
« #27 : 21. juni 2005, 09:10 »
Hva du vet! Takk for god hjelp! Wink
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!