Skrevet av Emne: Kosthold på konkurransedag?  (Lest 1616 ganger)

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

Kosthold på konkurransedag?
« : 20. juni 2005, 13:30 »
Lørdag stiller jeg til start i sykkelritt fra lillehammer til oslo.

Er det noen her som har erfaring med konkurranser, og har noen tips om hva jeg bør spise på konkurransedagen? Løpet starter kl 14, noen tips om når jeg bør spise det siste måltidet før start?
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Kosthold på konkurransedag?
« #1 : 22. juni 2005, 08:42 »
Hallo?

Ingen som har stilt opp i konkurranser her, utenom konkurranser som foregår på en scene?

Hva med Supermosjonist? Mener å huske at han var dyktig på slike ting, henger ikke han på forumet lenger?
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Kosthold på konkurransedag?
« #2 : 22. juni 2005, 09:12 »
Hallo Kronoz  Wink

Fant en liten artikkel til deg :

"Kost og væske i forbindelse med konkurranse

 
Kost:

Etter et måltid oppstår ofte en trøtthetsfølelse som bl.a. betyr at nedbrytningen av nærinsemnene i magetarmkanalen krever ekstra blodtilførsel. Derfor bør man ikke spise tungt fordøyelig mat tett inntil konkurranse. Det tar 2-3 timer før næringsemnene fra et middels stort måltid er brutt ned og tatt opp av kroppen.

Måltidet før en konkurranse kan bestå av mye karbohydrater, men da ikke søtsaker. Et måltid som i hovedsak består av karbohydrater gir muligheten til å fylle opp glykogenlagrene. Inntaket av karbohydrater bør også være stort under harde treningsperioder og i uken før konkurranse. Dette fordi glykogenforrådet har betydning for utholdenheten og intensiteten på det arbeidet man utfører over lang tid.
 
Om man under lange perioder spiser mat som er rik på karbohydrater kommer glykogenet i trening- og konkurransesammenheng til å utnyttes som brensel isteden for fett. En blandet kost er derfor å foretrekke som gjennomsnittskost.
 
Druesukker eller andre søtsaker bør unnvikes i timene før en konkurranse eller trening etter som at blodsukkeret stiger hurtig. En blodsukkertopp medfører økt frisetting a insulin og etter ca. 30-60 minutter faller konsentrasjonen. Dette viser hypoglykemi, som betyr lavt glukoseinnhold i blodet. Trøtthetsfølelse med uro og irritasjon blir følgene. Et økt sukkerinntak fører også til tørst og et økt væskebehov.


Væske:

Drikk i god tid før trening og konkurranse!!! I forbindelse med lange treningsøkter eller ved lange løp kreves alltid væsketilførsel i en eller annen form.

En væske kan ha ulik konsentrasjon av sukker og salt, noe som har betydning for bl.a. hvor hurtig væsken kan utnyttes av kroppen. Det tar lengre tid for en væske som inneholder høy konsentrasjon av sukker å passere magesekken og tas opp av blodet.

Det er vanlig at sportsdrikker har en sukkerkonsentrasjon på 5%. Høyere konsentrasjoner, over 10%, kan fremkaller ubehag i forbindelse med kraftig fysisk anstrengelse.
Salt kan i visse tilfeller være nødvendig å tilføre, men i de fleste tilfeller rekker det forrådet vi allerede har i kroppen. Forrådet fylles på mellom konkurranse og trening ved at man spiser variert.

De ulike sportsdrikkene som anvendes flittig av både aktive idrettsutøvere og mosjonister, inneholder natriumklorid (koksalt), kaliumklorid, druesukker og smakstilsetning. En like bra drikk lager man selv av 1 liter vann, 30-50 gram druesukker, 1 gram koksalt og eventuelt litt presset appelsin for å sette smak på drikken. (Konsentrasjonen av sukker blir 3-5%.)"


Sprek du er blitt, - lykke til !!

 

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 438
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 438

SV: Kosthold på konkurransedag?
« #3 : 22. juni 2005, 09:58 »
Dette har jeg null peiling på, men jeg har en svoger som i mange år har vært i norgeseliten i terrengsykling og multisport. Hans oppkjøring minner veeeldig om den byggere gjør mht oppkarbing. De kutter ikke vann og salt dah


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Kosthold på konkurransedag?
« #4 : 22. juni 2005, 12:09 »
Suverent Hege, STOR klem til deg Wink
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Gå til:  

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?