Skrevet av Emne: Squatspotting  (Lest 1769 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Squatspotting
« #15 : 30. juni 2005, 13:26 »
Hehe, foretrekker 2 spottere jeg, en på hver side...  Wink

Har du svære pupper?
Gloria in Excelsis Deo


Mesterinne

  • Gjest
SV: Squatspotting
« #16 : 30. juni 2005, 13:28 »
Hehe, skjønner at jeg har vært litt uheldig med noen av kommentarene mine i denne tråden  Grin

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: Squatspotting
« #17 : 16. juli 2005, 10:59 »
Noen tips om spotting (eller på norsk sikring) i knebøy.

I all hovedsak minster folk løftet av disse tre grunnene:
1. De har ikke lårstyrken til å stå med rett og oppreist rygg og vil lene seg for mye forover får å få avlastning av beina og belaste ryggen. De blir tilslutt stående foroverbøyd og stangen vil enten klemme utøver ned som i good morning eller rulle mot nakken hvis rumpa går opp.
2. Løfteren har en meget god teknikk og står i senter men det blir for tungt å vil da falle tilbake i dypeste poisisjon
3. Medet rutinert styrkeløfter vil så på hælene og kanske miste balansen bakover.

Alle disse tre årasakene kan løses på mer enn en måte. Valg av måte avhengiger av deg som sikrer og din kapasitet. Med det mener jeg at det kan være enkel for en mann å sikre ei jente eller llitt sterk uøver på 60 kg i knebøy hvis han selv klarer 150 eller mer som et eksempel. Eller du kjenner utøverens stil og svake punkt godt. Man kan ha behov for 2,3,4 eller 5 stykker hvis det blir veldig tungt eller de som skal sikre ikke er så sterke/lite rutinerte.
PS det å stå på hver side er vanskelig da begge må ta stanga likt i samme høyde med samme fart. Dette kan kreve litt trening. Er dere uksikre på dette så la utøvern deres gjøre knebøyen i en "Powerrack"

De overnvnte årasaken vil jeg anbefale å løse slik i tilfellene du er alene som sikrer bak personen:
1. Stå nærme personen men ikke så nærme at du forstyrrer banen. Ha hendene mot øvre del av bryst opp/hendene på stangen og løft stangen opp menst du drar den litt tilbake slik at utøver kommer i balanse. Ofte merker man at utøver klarer siste del av løft selv da. Det viktige er imidlertid at utøver selv ikke gir seg.
2. Stå som i nr en men her må du ha et mer kraftfullt tak under personen hvis den bommer med mye. Her løfter du rett opp.
3. Dette vil komme som en overraskelse og du trenger bare å ståtte personen tilbake

PS er du lav og personen høy blir det ekstra tungt og du bør få med deg en til. Hvis dere begge er lave og utøver høy bør dere vurdere noe å stå på. Husk du er sterkere i markløft enn frontpress.

Håper du fikk et nøyansert bilde av problemstillingene.

MVH
Stian

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!