Skrevet av Emne: Skulderskade nok en gang  (Lest 6297 ganger)

Utlogget IsbJ0rN_

• Erfaren bruker
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

Skulderskade nok en gang
« : 28. juni 2005, 13:29 »
2 uker før påske begynte jeg å få noen intense smerter i venstre skuldra mi, og gikk til militærlegen som skrev ut brexidol til meg med diagnosen senebetennelse. det hjalp ikke i det heletatt og jeg gikk med intense smerter i 2 uker. ble fritatt fra stort sett all militærtjeneste da jeg ikke greide løfte våpenet mitt pga smerter.

legen her hjemme sa at alt skulle gå over, og smerten har vært borte en stund nå. problemet er bare at jeg ikke greier løfte mer enn max 3 kg i sidehev/fronthev med venstra, og selv da føler jeg at det begynner å gjøre vondt.

noen andre som har opplevd det samme, og som evt vet om jeg må trene opp skulderen helt fra bunnen igjen? alle øvelser som har med skulderen å gjøre blir ødelagt.

legger ved et bilde av skulderen når jeg prøver å løfte begge armene rett ut til siden med litt belastning. ser at skulderen hever seg opp mot nakken, av ukjent grunn.

Utlogget Ivrig pingle

• Global Moderator
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• RAW = DOPINGFRI
SV: Skulderskade nok en gang
« #1 : 28. juni 2005, 13:35 »
Kanskje en kiropraktor kan hjelpe deg
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her

Utlogget kennyo

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 29. juni 2005, 09:20 »
Ville tatt turen til en kiropraktor eller fysioterapaut, ja. Typisk av almennleger å kalle slikt for senebetennelse og gi brexidol. Regner derimot med at en spesialist på muskler eller ledd får orden på deg! Lykke til!

Utlogget Okidoki

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 29. juni 2005, 11:55 »
Uten å vite for mye om skulderen din, kan det se ut til at du har ett problem med supraspinatus..Hvis du vel og merke får smerter de første 15 grader av heving med strak arm.  En årsak kan være at du har pådratt deg en kronisk senebetennelse

Den beste opptreningsmetoden ved kroniske senebetennelser i skuldre kalles slyngebehandling. Metoden, som ble utviklet ved fysikalsk medisinsk avdeling på Ullevål sykehus for nærmere 20 år siden, har vist seg meget effektiv. Den vesentlige forskjellen fra tradisjonell fysikalsk behandling består i at det ved slyngebehandling først og fremst er senene som blir trent opp. Større styrke og bedre sirkulasjon er målet. Først når senene er blitt sterke, begynner behandlingen av musklene.

- Erfaringen har vist at tradisjonell fysikalsk behandling bare gir kortvarig bedring, og at pasientene ofte reagerer med irritasjon og smerte. Beklageligvis finnes det fortsatt fysioterapeuter som ikke kjenner til og behersker slyngebehandling. Sjekk at den som skal behandle deg kan det systemet som Ullevål har utviklet, anbefaler Staff.

Slyngemetoden går i korthet ut på:

mange gjentatte bevegelser med gradvis økende belastning for å bedre ernæring og styrke i senevevet
innøving av riktig bevegelsesmønster
bearbeiding av muskulatur
skulderskole med informasjon og instruksjon for å hindre tilbakefall.

Poenget er ikke å la seg behandle med kortison, men trene bevegeligheten og styrke alle musklene som styrer skulderen.  Kjør også på med B komplex og Omega fettsyrer( alle sammen)
Nesten,  skyter ingen mann av hesten.

Utlogget onakosano

• Elite medlem
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

• "e d vilje, e d vei!!!"
« #4 : 29. juni 2005, 12:09 »
er du sikker på at det BARE har noe med skuldra å gjøre? har felt legen f.eks: skjekka kragebeinet ditt? kompiss av meg fikk det "ødelagt " for en tid tilbake og skuldra hannes så ca slik ut de få gangene han  fikk til å løfte begge armene slik.. han gikk til fyso i ca 5uker... ofte vel å merke og hun fikk fiksa problemet...

og du ser skikkelig håven ut rundt det området... jeg har hatt senebetennelse i skuldra pga alt for stor belastning og jeg så ikke slik ut... jeg hadde smerter, med de kom og gikk, til meg gikk det over med bruk av fatle og oppvarming av området med gohett vann i dusjen etterfulgt av litt tøying...(og tigerbalsam + en krem som heter oridus eller noe).. prøv deg fram, men vær forsiktig da det der ikke ser helt bra ut...
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

Loggbok

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

« #5 : 30. juni 2005, 00:01 »
Uten å vite for mye om skulderen din, kan det se ut til at du har ett problem med supraspinatus..Hvis du vel og merke får smerter de første 15 grader av heving med strak arm. En årsak kan være at du har pådratt deg en kronisk senebetennelse

Den beste opptreningsmetoden ved kroniske senebetennelser i skuldre kalles slyngebehandling. Metoden, som ble utviklet ved fysikalsk medisinsk avdeling på Ullevål sykehus for nærmere 20 år siden, har vist seg meget effektiv. Den vesentlige forskjellen fra tradisjonell fysikalsk behandling består i at det ved slyngebehandling først og fremst er senene som blir trent opp. Større styrke og bedre sirkulasjon er målet. Først når senene er blitt sterke, begynner behandlingen av musklene.

- Erfaringen har vist at tradisjonell fysikalsk behandling bare gir kortvarig bedring, og at pasientene ofte reagerer med irritasjon og smerte. Beklageligvis finnes det fortsatt fysioterapeuter som ikke kjenner til og behersker slyngebehandling. Sjekk at den som skal behandle deg kan det systemet som Ullevål har utviklet, anbefaler Staff.

Slyngemetoden går i korthet ut på:

mange gjentatte bevegelser med gradvis økende belastning for å bedre ernæring og styrke i senevevet
innøving av riktig bevegelsesmønster
bearbeiding av muskulatur
skulderskole med informasjon og instruksjon for å hindre tilbakefall.

Poenget er ikke å la seg behandle med kortison, men trene bevegeligheten og styrke alle musklene som styrer skulderen. Kjør også på med B komplex og Omega fettsyrer( alle sammen)

Slynge er et fint hjelpemiddel, men er nok ingen mirakelkur. Det er ingen dokumentasjon på at slyngebehandling er bedre enn annen fysikalsk behandling på mange lidelser. Det kommer helt an på hva som er årsaken til plagene og hvilke strukturer som er affisert. Man må derfor undersøke før man avgjør hvilket tiltak som skal igangsettes.

Kortison kan ofte være et godt alternativ, men da forutsettes det at det settes riktig. Man må da være oppmerksom på at strukturene som får kortison blir svekket i 1-2 mnd etterpå. Imidlertid vil en tendinitt/tendinose over tid være like nedbrytende, i tillegg til at den er smertefull og funksjonshemmende. Så det blir en avveining av hva som er best i hvert enkelt tilfelle.

Dersom det er supraspinatusen din som er problemet, så er det en mengde tiltak som kan gjøres. Tverrfriksjoner på senefestet er en fin start, om det er her problemet ligger (det er ofte det..). Så kan man kombinere med slyngetrening og medisinsk treningsterapi, og etterhvert begynne med hardere opptrening i takt med at du blir mer smertefri (negativ isometrisk test av senen).
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

« #6 : 30. juni 2005, 00:07 »
og du ser skikkelig håven ut rundt det området... jeg har hatt senebetennelse i skuldra pga alt for stor belastning og jeg så ikke slik ut... jeg hadde smerter, med de kom og gikk, til meg gikk det over med bruk av fatle og oppvarming av området med gohett vann i dusjen etterfulgt av litt tøying...(og tigerbalsam + en krem som heter oridus eller noe).. prøv deg fram, men vær forsiktig da det der ikke ser helt bra ut...

Den er nok ikke så hoven, den har bare en annen stilling enn den andre skuldra slik at den ser større/mer hoven ut. Det man ser på bildet er et fint eksempel på en forstyrret scapulohumeral rytme/funksjon. Dette skjer pga at man vil unngå smerter når man har armen ut (smerter pga impingement). Det skjer her ved at han utadroterer venstre skuldra litt, slik at front delta blir mer synlig og skuldra ser større ut. Utadrotasjon i skuldra i denne stillingen (arma ut til siden)gir mer plass i det subacromielle rom (der supraspinatussenen ligger), og senen klemmes ikke så mye, ergo klarer han å løfte den så langt opp som han gjør. I tillegg kompenserer han med å løfte hele skulderbuen i stedet for bare i skulderleddet, og dermed sparer han enda en gang senen fra å klemmes i det subacromielle rom.

Bør uansett komme seg til fysioterapi med den skuldra der, spesielt siden det har vart så lenge. Ingen tid å miste!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget IsbJ0rN_

• Erfaren bruker
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

« #7 : 30. juni 2005, 04:07 »
Takker for mange gode svar. Skal komme meg til en fysioterapeut så fort som mulig , og håper jeg får en ende på problemet.

Utlogget onakosano

• Elite medlem
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

• "e d vilje, e d vei!!!"
« #8 : 01. juli 2005, 11:36 »
Den er nok ikke så hoven, den har bare en annen stilling enn den andre skuldra slik at den ser større/mer hoven ut. Det man ser på bildet er et fint eksempel på en forstyrret scapulohumeral rytme/funksjon. Dette skjer pga at man vil unngå smerter når man har armen ut (smerter pga impingement). Det skjer her ved at han utadroterer venstre skuldra litt, slik at front delta blir mer synlig og skuldra ser større ut. Utadrotasjon i skuldra i denne stillingen (arma ut til siden)gir mer plass i det subacromielle rom (der supraspinatussenen ligger), og senen klemmes ikke så mye, ergo klarer han å løfte den så langt opp som han gjør. I tillegg kompenserer han med å løfte hele skulderbuen i stedet for bare i skulderleddet, og dermed sparer han enda en gang senen fra å klemmes i det subacromielle rom.

Bør uansett komme seg til fysioterapi med den skuldra der, spesielt siden det har vart så lenge. Ingen tid å miste!

honnør for den Cheesy
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

Loggbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!