Skrevet av Emne: Skjerve's treningslogg  (Lest 10420 ganger)

yngve

  • Gjest
SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #30 : 03. juli 2005, 21:36 »
er ikke helt bra å strekke armene helt ut før kontraksjonsfasen, dette legger undøvendig stor belastning på senen fra biceps til underarm og du kan fort risikere senebetennelse, det beste er å ha en liten vinkel armene før du drar hantelen opp igjen Smiley

NEI! Muskelen skal strekkes så langt som mulig i bunnposisjon av bevegelsen.

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #31 : 04. juli 2005, 19:58 »
NEI! Muskelen skal strekkes så langt som mulig i bunnposisjon av bevegelsen.

Confused! Men jeg vil prøve begge tipsene og se ann hvordan biceps reagerer på det. Man får uten tvil mest trening om man går helt ut, men om senene ikke er vant til det vil det fort bli for stor belastning. Prøve og finne ut metoden er nok aktuell.
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

yngve

  • Gjest
SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #32 : 04. juli 2005, 20:26 »
Om du ikke strekker muskelen under belastning, oppnår du bare å tømme glykogenlagrene (Selvfølgelig, litt hypertrofi, men ikke mye).

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #33 : 05. juli 2005, 00:06 »
Om du ikke strekker muskelen under belastning, oppnår du bare å tømme glykogenlagrene (Selvfølgelig, litt hypertrofi, men ikke mye).

hvor får du dette fra?? det er ikke snakk om å ikke strekke muskelen som du trener bryst skal du strekke muskelen helt ut for å få best mulig vekst som f eks ved flies, men har hørt det er noe helt annet med muskler som er festet med sene som biceps, hamstrings osv, hvis du skal motsi noe så gi en begrunning, det er faktisk jævlig lett å slite på sena fra biceps når du slepper vekta helt ned mens du trener. Jeg vet ikke med deg, men om du av en eller annen grunn får 5% mer muskelvekst av å ta vekta helt ned ville jeg heller ofret denne veksten for å trene sikkert og ikke risikere å pådra meg skader som kan ødelegge for mer av treningen min Wink

yngve

  • Gjest
SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #34 : 05. juli 2005, 00:14 »
"En annen faktor er valget av øvelser som treffer muskelen fra flere forskjellige vinkler. Ved lette vekter kan du aktivisere forskjellige ”hoder” eller deler av en muskel i større grad enn andre. For eksempel skråbenk for å fokusere mer på øvre del av brystet, eller bicepscurl med smalt grep for å fokusere mer på ytre bicepshode. Etterhvert som vektene blir tyngre jevnes faktisk denne forskjellen ut, og du har tilnærmet lik aktivering av hele brystet ved din 5RM enten du løfter skrå- eller flat benkpress. Du kan derfor velge å kutte ut noen overflødige øvelser når du nærmer deg de tunge vektene, og heller fokusere energien på de mest effektive men dette er selvfølgelig opp til deg selv. Velg også øvelser som strekker muskelen under belastning, eller den delen av bevegelsesområdet der muskelen nærmer seg fullt uttøyd – det er her mikrotrauma oppstår lettest. Altså ikke når du ”flekser” eller kontraherer muskelen hardt i sin korteste lengde – dette er kun basert på en subjektiv følelse og vil gi skuffende resultat over lengre sikt. Når du trener høye reps oppnås lettere den ønskede effekten (funksjonell kapasitet husker du kanskje) ved å holde muskelen under konstant spenn og fokusere på den kontraherte delen av bevegelsen."


Sakset ut ifra HST av børge fagerli...

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #35 : 05. juli 2005, 00:33 »
Når du trener høye reps oppnås lettere den ønskede effekten (funksjonell kapasitet husker du kanskje) ved å holde muskelen under konstant spenn og fokusere på den kontraherte delen av bevegelsen."


Sakset ut ifra HST av børge fagerli...

sorry, kansje jeg som er dum her, men jeg ser ikke hvor det står at det faktisk er BRA å strekke bicepsen helt ut, det står at du kan variere treningen ved å gjøre dette og at du burde holde muskelen under konstant spenn, men jeg klarer utmerket å holde muskelen under konstant spenn selv om jeg ikke strekker bevegelsen helt ut, si f eks Scottcurl, når jeg legger armene helt ned her belaster jeg senene mye mer enn hvis jeg stopper med en liten vinkel før armen retter seg helt ut, det er utrolig lett å la muskelen slappe av når jeg slipper vekten helt ned, greit det strekker men muskelen trenger ikke nødvendigvis å være under spenn? når jeg legger armene nesten ned, og har igjen en liten vinkel derimot, må jeg ha spenn i armene hele tiden for å beholde den vinkelen, hvis slipper opp spennet på muskelen detter vekten jo ned og jeg strekker kansje muskelen men det er ikke noe trening i å bare sitte der med armene hengende?

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #36 : 05. juli 2005, 03:03 »
Nå må ikke treningsdagboka mi bli et diskursjonsforum, men dere har likevell vært til hjelp. Ut i fra de "facts" jeg har lest om til nå vil jeg foreta et valg for deretter å tilbakemelde dette i treningsdagboka om hvordan det fungerte.

::mandag::
3000m test / elveløypetest
oppvarming - rolig jogg med noen få stigniger for å øke HF ca. 2 km. Noen cl. 10 min før start. Jeg og Geir J startet testen sammen og avsluttet den nesten sammen.
Start - ved bom. 120HF.
Runde 1. - 5min 26sek 198HF
Under test - 195-205 HF
Runde 2. Slutt - 10min 45sek, ny pers!!! Hadde 205HF når jeg kom i mål. Gier J perset med over 30 sek på tiden 11min 30sek!
Gjennomsnittsplus 194.
Avsluttning - Nedjogging uten sko på gressmatte. 10-20 min

Til slutt 10 pushups x 3 men holdt ikke ut lengre pga innpåsliten mygg og knott.
Næring like etter test - en god jordbærshake (maximize protein plus), en god del dl vann og gatorade(salter etter tester som dette er viktig for kroppen i og med at man mister en god del under svetting), og 1-2bananer.

Tøyde ikke ut etter trening fordi jeg jogget ned i stedet.

Det var en herlig test. Føler meg i god form. Om jeg greier 10min45sek på 3000m på opptaket på skolen vil det gi en god fysisk karakter.

 2thumbsup

 Situps
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

yngve

  • Gjest
SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #37 : 05. juli 2005, 08:09 »
sorry, kansje jeg som er dum her, men jeg ser ikke hvor det står at det faktisk er BRA å strekke bicepsen helt ut, det står at du kan variere treningen ved å gjøre dette og at du burde holde muskelen under konstant spenn, men jeg klarer utmerket å holde muskelen under konstant spenn selv om jeg ikke strekker bevegelsen helt ut, si f eks Scottcurl, når jeg legger armene helt ned her belaster jeg senene mye mer enn hvis jeg stopper med en liten vinkel før armen retter seg helt ut, det er utrolig lett å la muskelen slappe av når jeg slipper vekten helt ned, greit det strekker men muskelen trenger ikke nødvendigvis å være under spenn? når jeg legger armene nesten ned, og har igjen en liten vinkel derimot, må jeg ha spenn i armene hele tiden for å beholde den vinkelen, hvis slipper opp spennet på muskelen detter vekten jo ned og jeg strekker kansje muskelen men det er ikke noe trening i å bare sitte der med armene hengende?

Armene skal ikke henge - du skal jo opp igjen så snart du har strekket så langt som mulig. Hvor har du forresten lest dette?

Har filtrert ut: "Velg også øvelser som strekker muskelen under belastning, eller den delen av bevegelsesområdet der muskelen nærmer seg fullt uttøyd – det er her mikrotrauma oppstår lettest. Altså ikke når du ”flekser” eller kontraherer muskelen hardt i sin korteste lengde – dette er kun basert på en subjektiv følelse og vil gi skuffende resultat over lengre sikt."


Beklager, Skjerve. Dette var mitt siste innlegg om denne saken. Lykke til med treningen!

Sjulven: Bare lag en ny tråd om det var mer...

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #38 : 05. juli 2005, 23:11 »

Beklager, Skjerve. Dette var mitt siste innlegg om denne saken. Lykke til med treningen!

Sjulven: Bare lag en ny tråd om det var mer...

Np, vil uansett finne ut av dette selv. Om senene min tåler å bli strekt helt ut vil jeg tro at det er nettopp dette jeg vil gjør under bicepstrening. Uansett takker jeg for hjelpen via de faktaene som har kommet:)

:Situps:
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #39 : 06. juli 2005, 00:28 »
Må bare leggen inn en siste kommentar ang saken, så skal jeg ikke klusse til dagboken din med denne diskusjonen mer skjerve Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=27661.new#new

Hitman sin mening Smiley

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #40 : 06. juli 2005, 02:24 »
Må bare leggen inn en siste kommentar ang saken, så skal jeg ikke klusse til dagboken din med denne diskusjonen mer skjerve Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=27661.new#new

Hitman sin mening Smiley
Takker for hjelpen nok en gang. Det at du tok din mening for å finne ut om hva som var rett viser vell ditt engasjement for dette forumet:) Etter dette skal jeg rette på påstandene til idrettslærerne ved Steinkjer vgs.
Takk!
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #41 : 07. juli 2005, 20:27 »
::Onsdag

Start
Jogging: 2 km rolig
Scottcurl:  Weightlifter3 oppvarming - med stang i 1 min. la deretter på 2,5kg etter hver serie på 10 reps, rolig.
Benkpress: oppvarming med stang - 40kg 10 reps, 2 serier. - 50kg 10 reps, 3 serier.
Sliten! Utmattet pga været! Soling og bading før styrkeøkt er ikke å annbefale.

Avsluttning - en shake og noen bananer pluss en god del vann.
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #42 : 08. juli 2005, 00:31 »
Takker for hjelpen nok en gang. Det at du tok din mening for å finne ut om hva som var rett viser vell ditt engasjement for dette forumet:) Etter dette skal jeg rette på påstandene til idrettslærerne ved Steinkjer vgs.
Takk!

bare hyggelig Grin og ikke stol helt på gymlærere forresten Tongue hvertfall ikke hvis de ikke beviser sin kunnskap på noen måte, det er ikke mye utdanning som skal til for å bli gymlærer og feilutdanne elevene sine lism Wink ville heller hørt på mennesker som trener selv og har bevist sine kunnskaper gjenom sine egne oppnåelser. vil ikke si at du ikke skal ta imot råd fra de som er gymlærere eller ikke har bedrevet noe spes med idrett selv. men bare at du burde vært skeptisk til å ta imot råd om trening fra (som jeg hadde) en småfeit gymlærer med forfallen kropp og råtten kondis Smiley

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #43 : 12. juli 2005, 04:55 »
::Mandag::

Chins: 5 serier med 5 reps - oppvarming med lette vekter og mange reps
Rotary Torso: 4 serier med 15 reps @ 110 130 150 150 - oppvarming på 110

Rolig økt i varmen.
Shake, banan og sjokkis etter trening.

 Situps
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

Utlogget Skjerve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Skjerve's treningsdagbok.
« #44 : 14. juli 2005, 02:43 »
::Onsdag

God og roolig treningsøkt.
Løping -  20min med diverse intervaller
Scottcurl - 10 x 3 @ 10kg pluss stang, smalt grep for trening av innersiden av biceps, av en eller annen grunn har jeg biceps som står utover etter all håndballen.
5 x 3 @ 15kg pluss stang, fortsatt smalt.
Nedtrekk - 15 x 3 @ 10(",) 10 x 2 @ 12, 10 x 2 @ 13
Grei trening og grei fremgang med nedrekk. Trent det en god del!

 Situps
::Ride the big ones::

Profil   Treningsdagbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!