Skrevet av Emne: Østrogen brenner fett!  (Lest 8681 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #15 : 12. juli 2005, 09:44 »
Proteinsparende og fettforbrennende - snadder. Vet du om sider det står mer om dette?

Husker forresten at du var inne på dette i en tråd for et par år siden. Wink

Jeg skal forsøke å få tak i hele studien i dag.

Noe jeg undrer på, er om den fettforbrennende effekten til testosteron, skjer (i hvert fall delvis) via østrogen.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Okidoki

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Østrogen brenner fett!
« #16 : 12. juli 2005, 09:53 »
Når det gjelder dette emnet, så er det mange forskjelllige oppfatninger også blant kroppsbyggere som skal deffe seg.  En hurtig vei finnes ikke, men en fornuftig måte finnes som kan tilpasses hver enkel.  En side på nettet som jeg anbefaler å ta en kikk på er denne ;  http://www.burnthefat.com/
Nesten,  skyter ingen mann av hesten.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #17 : 12. juli 2005, 11:06 »
Nå har jeg lest hele artikkelen. Forfatterne tror at østrogenets muskelsparende og fettforbrennende effekt skjer gjennom en virkning på alfa- og beta-reseptorer.

Noen tall:
ved hvile forbrente østrogengruppen 0.07 gram fett (snittverdi) per minutt, mens placebogruppen forbrente 0.055 gram fett per minutt. Total proteinbalanse var 16.2 gram bedre i østrogengruppen.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Østrogen brenner fett!
« #18 : 12. juli 2005, 11:23 »
Noe jeg undrer på, er om den fettforbrennende effekten til testosteron, skjer (i hvert fall delvis) via østrogen.

Nei, det er ikke tilfelle - dette går på reseptorpåvirkningen. Du kan f.eks. se dette av ikke aromatiserende "tilskudd" som også vil ha en viss fettforbrennende effekt.

Så i så fall vil vel dette være å betrakte som en form for et "samarbeid".... Smile
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #19 : 12. juli 2005, 12:08 »
Nei, det er ikke tilfelle - dette går på reseptorpåvirkningen. Du kan f.eks. se dette av ikke aromatiserende "tilskudd" som også vil ha en viss fettforbrennende effekt.

Så i så fall vil vel dette være å betrakte som en form for et "samarbeid".... Smile

Kan du utdype? Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at å blokkere aromatase vil være fettforbrennende. Du kan miste underhudsvann, javel, men fett?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Østrogen brenner fett!
« #20 : 12. juli 2005, 12:09 »
Du misforstår meg her. Jeg snakker ikke om å blokkere aromatase, men tilskudd som i seg selv ikke vil aromatisere - det er det jo en forskjell på. Noe nærmere utdyping er vel å gå over regelverket, men antar at du skjønner hva jeg mener.

Ellers er jeg helt enig med deg, å blokkere aromatase vil ikke ha noen fettforbrennende effekt så vidt meg bekjent. Har i hvert fall aldri sett noen dokumentasjon på det, og snarer tror jeg nesten det kan virke litt tvert i mot egentlig uten at jeg skal påstå det helt sikkert.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #21 : 12. juli 2005, 12:18 »
Ok, jeg forstår hvor du vil hen. Det burde da være lovlig å diskutere slikt, fra et rent akademisk ståsted?

Uansett, så gjorde det meg nysgjerrig. Jeg skal undersøke litt om fettforbrenningseffekten til androgener som ikke aromatiserer.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #22 : 12. juli 2005, 12:33 »
Egentlig ikke relevant, men denne illustrerer østrogens beskyttende effekt på kolesterolet.

The effect of testosterone aromatization on high-density lipoprotein cholesterol level and postheparin lipolytic activity.

Zmuda JM, Fahrenbach MC, Younkin BT, Bausserman LL, Terry RB, Catlin DH, Thompson PD.

Department of Medicine, Miriam Hospital, Providence, RI.

Stanozolol, an oral 17 alpha-alkylated androgen, increases hepatic triglyceride lipase activity (HTGLA) and decreases high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) levels, whereas intramuscular testosterone has comparatively little effect. In the present study, we tested the hypothesis that aromatization of androgen to estrogen blunts the lipid and lipase effects of exogenous testosterone. Fourteen male weightlifters received testosterone enanthate (200 mg/wk intramuscularly), the aromatase inhibitor testolactone (250 mg four times per day), or both drugs together in a randomized cross-over design. Serum testosterone level increased during all three drug treatments, whereas estradiol level increased only with testosterone alone (+47%, P < .05), demonstrating that testolactone effectively inhibited testosterone aromatization. Testosterone decreased HDL-C(-16%, P < .05), HDL2-C(-23%, NS), and apoprotein (apo) A-I (-12%, P < .05) levels, effects that were consistently but not significantly greater with simultaneous testosterone and testolactone administration (HDL-C, -20%; HDL2-C, -30%; apo A-I, -15%; P < .05 for all). In contrast, both testosterone regimens decreased HDL3-C levels by 13% (P < .05 for both). HTGLA increased 21% during testosterone treatment and 38% during combined testosterone and testolactone treatment (P < .01 for both). Lipoprotein lipase activity (LPLA) increased only during combined testosterone and testolactone treatment (+31%, P < .01), suggesting that estrogen production may counteract the effects of testosterone on LPLA. Testolactone alone had little effect on any lipid, lipoprotein, apoprotein, or lipase concentration.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Østrogen brenner fett!
« #23 : 21. juli 2005, 22:45 »
Nå har jeg lest hele artikkelen. Forfatterne tror at østrogenets muskelsparende og fettforbrennende effekt skjer gjennom en virkning på alfa- og beta-reseptorer.

Noen tall:
ved hvile forbrente østrogengruppen 0.07 gram fett (snittverdi) per minutt, mens placebogruppen forbrente 0.055 gram fett per minutt. Total proteinbalanse var 16.2 gram bedre i østrogengruppen.

Ja, dette var en interessant studie.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Østrogen brenner fett!
« #24 : 21. juli 2005, 22:53 »
Kan en kvinne med PCO(S) da forvente vektnedgang hvis hun begynner på p-pillene? Og vil fettet fordele seg jevnere?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Østrogen brenner fett!
« #25 : 05. august 2005, 14:03 »
Artig. Vi skulle hatt en prøvekanin å teste om det funker på.
Noen frivillige? Cheesy

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Østrogen brenner fett!
« #26 : 05. august 2005, 14:17 »
Kan en kvinne med PCO(S) da forvente vektnedgang hvis hun begynner på p-pillene? Og vil fettet fordele seg jevnere?

En kvinne med PCOS vil ofte har stor fordel av et kosthold med få karbohydrater. Insulinsvingninger forårsaker økt androgenproduksjon hos de med denne tilstanden.

Det var ikke det du spurte om, men tenkte jeg skulle nevne det Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Østrogen brenner fett!
« #27 : 05. august 2005, 22:39 »
En kvinne med PCOS vil ofte har stor fordel av et kosthold med få karbohydrater. Insulinsvingninger forårsaker økt androgenproduksjon hos de med denne tilstanden.

Det var ikke det du spurte om, men tenkte jeg skulle nevne det Smiley

Det vet jeg alt om fra før av.
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!