Skrevet av Emne: Tips til mat uten karbs  (Lest 20426 ganger)

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #15 : 13. juli 2005, 15:25 »
Forstår det ikke er enkelt når mor og far bestemmer hva du skal spise. Kjøp boka som Flexxo anbefaler. Få foreldrene dine til å lese den etter du har lest den (kan være greit å ha en engelsk-norsk ordbok mens du leser). De vil garantert endre kosthold hvis de leser boka.

Det kommer ikke til å endre deres oppfatning av mine matvaner. Far kommer aldri til å innrømme hvor mye bedre min livsstil er - med tanke på kostholdet i hvert fall. Mor derimot er realistisk, og innrømmer at hun burde vært sunnere. Likevel kommer de aldri til å gjøre noe med det. Garantert!

Sitat
Akkurat nå spiser jeg mellommåltid med Cottage Cheese med valnøtter i. Godt :-), kostet 29 kr på Rema 1000 for 300 gr Cottage Cheese og 100 gr valnøtter. Holder til 2 mellommåltider. Akkurat passe for en arbeidsdag. Veldig lettvindt. Spises med gaffel. Ca 5 gr karbohydrat, 17 gr protein og 30 gr sundt fett (totalt 358 kcal) pr mellommåltid.

Jeg pleier å spise ren Cottage Cheese, eventuelt med litt nøtter eller frukt ved siden av. Reagerer ikke kollegaene dine når du sitter med et beger og gaffel i hånda? Jeg får stadig kommentarer angående matpakkene mine. Bare det at jeg har med egg på jobb eller skole blir betraktet som rart. I min krets tyr de fleste til horn med ost og skinke og Cola, men det frister ikke engang. Foretrekker kylling- og pastasalaten min. Smiley

Jeg er enig i at det er en svært praktisk og næringsrik matpakke, men jeg får litt dårlig samvittighet hvis jeg kun spiser proteiner og fett hele dagen. Jeg vet ikke hva det er, men på en eller annen måte er jeg "bundet" til karbohydratene. Et måltid på jobb må alltid inkludere knekkebrød. Det er nok bare en gammel vane som er vond og vende. Skal definitivt jobbe med saken!

Angående fettet, er vel det meste mettet i Cottage Cheese?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Tips til mat uten karbs
« #16 : 13. juli 2005, 15:29 »
Fettet i cottage cheese er ~80 prosent mettet, det stemmer
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #17 : 13. juli 2005, 15:34 »
Fettet i cottage cheese er ~80 prosent mettet, det stemmer

Det jeg trodde, reagerte på at RuneN skrev 30 gram sunt fett. Det er lett å glemme at over 40 % av kaloriene i Cottage Cheese kommer fra fett, hovedsakelig mettet.
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #18 : 13. juli 2005, 15:38 »
Nei, jeg tror på at foreldrene dine ikke ville gjort noe med kostholdet. Gammel vane er vond å vende. Men det betyr ikke at det er for seint for deg. Wink

Det er jo utrolig lite fett i Cottage Cheesen. Det er helt uvesentlig om dette er mettet fett. Det sunne fettet kommer nok fra nøttene. Nøtter inneholder masse enumettet fett... (Harskner fort som bare det. Gjelder å oppbevare det i kjøleskapet.)

Knekkebrød er jo ikke den sunneste maten, nei. Man må bli vant til litt rare blikk og kommentarer når man ikke kommer med matpakke av brød. De slutter som regel etter en stund, men ja, det er slitsomt!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #19 : 13. juli 2005, 15:41 »
Det jeg trodde, reagerte på at RuneN skrev 30 gram sunt fett. Det er lett å glemme at over 40 % av kaloriene i Cottage Cheese kommer fra fett, hovedsakelig mettet.

Kalorier? Hvem bryr seg om det? Cottage Cheese inneholder vel noe sånn som 4% fett. Da har det lite å si om det er mettet. Hvis det er så ille er det jo bare å ta en spiseskje linfrøolje til for å veie opp.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #20 : 13. juli 2005, 15:50 »
Nei, jeg tror på at foreldrene dine ikke ville gjort noe med kostholdet. Gammel vane er vond å vende. Men det betyr ikke at det er for seint for deg. Wink

Jeg har allerede svært gode vaner, sammenlignet med foreldrene mine i hvert fall. Smiley

Sitat
Det er jo utrolig lite fett i Cottage Cheesen. Det er helt uvesentlig om dette er mettet fett. Det sunne fettet kommer nok fra nøttene. Nøtter inneholder masse enumettet fett... (Harskner fort som bare det. Gjelder å oppbevare det i kjøleskapet.)

Sant nok, men et beger går fort unna, og det er 12,9 gram fett. Men som sagt, jeg glemmer det og nyter Cottage Cheesen min. Jeg spiser faktisk en del nøtter selv.

Sitat
Knekkebrød er jo ikke den sunneste maten, nei. Man må bli vant til litt rare blikk og kommentarer når man ikke kommer med matpakke av brød. De slutter som regel etter en stund, men ja, det er slitsomt!

Det er utrolig slitsomt å konstant måtte forsvare livsstilen min!! Enkelte tror visst at med en gang man tar frem knekkebrødene, er man på slankekur. Bare fordi jeg takker nei til godteri, gir de meg det uttrykket.

Sitat
Kalorier? Hvem bryr seg om det? Cottage Cheese inneholder vel noe sånn som 4% fett. Da har det lite å si om det er mettet. Hvis det er så ille er det jo bare å ta en spiseskje linfrøolje til for å veie opp.


Sant nok. 4,3 % for å være nøyaktig. Smiley
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #21 : 13. juli 2005, 16:59 »
Sant nok, men et beger går fort unna, og det er 12,9 gram fett. Men som sagt, jeg glemmer det og nyter Cottage Cheesen min.

Ja, det synes jeg du kan glemme. Det er mindre fett enn i en spiseskje med olivenolje... (og tenk jeg bruker nesten en desiliter olivenolje om dagen. Det blir 100 gram fett det. Cheesy)

Utlogget RuneN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Tips til mat uten karbs
« #22 : 13. juli 2005, 17:26 »
Sitat
Det er utrolig slitsomt å konstant måtte forsvare livsstilen min!! Enkelte tror visst at med en gang man tar frem knekkebrødene, er man på slankekur. Bare fordi jeg takker nei til godteri, gir de meg det uttrykket.
Alle reagerer når man gjør uvanlige ting, spesielt når det gjelder måltider. Jeg forklarer dem at jeg ikke orker slankekurer (ikke noe behagelig å være sulten) og at jeg spiser det som jeg vet er sundt. Det som genene våre er tilpasset til.
For å fjerne kroppsfett må man faktisk tilføre kroppen fett (både mettet og enumettet). For å bygge muskler er det en fordel med protein og kalorioverskudd. Så tar jeg dem på magen og spør om de har trent lenge for å få den så stor. Så spør jeg om de føler at knekkebrødene har hjulpet dem noe særlig : biggrin
De slutter fort å blande seg inn i kostholdet mitt  Food

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #23 : 13. juli 2005, 19:05 »
Ja, det synes jeg du kan glemme. Det er mindre fett enn i en spiseskje med olivenolje... (og tenk jeg bruker nesten en desiliter olivenolje om dagen. Det blir 100 gram fett det. Cheesy)

Ja, men da snakker vi hovedsakelig om enumettet fett. Men på den andre siden smaker olivenolje pyton.


Alle reagerer når man gjør uvanlige ting, spesielt når det gjelder måltider. Jeg forklarer dem at jeg ikke orker slankekurer (ikke noe behagelig å være sulten) og at jeg spiser det som jeg vet er sundt. Det som genene våre er tilpasset til.
For å fjerne kroppsfett må man faktisk tilføre kroppen fett (både mettet og enumettet). For å bygge muskler er det en fordel med protein og kalorioverskudd. Så tar jeg dem på magen og spør om de har trent lenge for å få den så stor. Så spør jeg om de føler at knekkebrødene har hjulpet dem noe særlig : biggrin
De slutter fort å blande seg inn i kostholdet mitt Food

Smart, men jeg kan ikke reagere på den måten. Jeg forklarer gang på gang ay jeg er opptatt av å være sunn, og jeg tror faktisk enkelte respekterer det nå. Mener du at knekkebrød ikke er sunt?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

JohnBlond

  • Gjest
SV: Tips til mat uten karbs
« #24 : 13. juli 2005, 19:20 »
Jeg tror det finnes flere forskjellige meninger om hva som er sunt. Noen mener det er sunt med salat, mager kost, lite kolesterol, grovt brød og knekkebrød mens andre (og kanskje et mindretall...) mener det er sunt med fet kjøtt, egg, smør, lever og ikke så mye fiber.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #25 : 13. juli 2005, 19:42 »
Ingen kan i alle fall benekte at det er sunt å spise hel mat rett fra naturen. Det er en av grunnene til at jeg ikke liker knekkebrød. Jeg tviler litt på produksjonsmetodene. Hvis du lukter oppi en pakke med knekkebrød, så lukter det ikke mat i alle fall.  dry  (Det er forresten en fin huskeregel: ikke spis mat som du ikke synes lukter noe godt.)

Det finnes riktignok mange oppfatninger av hva som er sunt, og ting er sunt på forskjellige måter. Det er veldig få ting som bare er positivt. Hvitløk og Sardiner er vel omtrent det eneste. Cheesy Man får nesten bare veie de positive og negative sidene opp mot hverandre. De vil naturligvis variere med hvaslags kosthold man velger å følge.

Ja, men da snakker vi hovedsakelig om enumettet fett. Men på den andre siden smaker olivenolje pyton.

12 gram mettet fett er ikke veldig mye. Husk at fett er (bør i alle fall være) kroppens primære energikilde 95% av døgnet. Det gjelder bare å balansere. 1:1:1 med mettet:enumettet:flerumettet er en grei regel, så får man tilpasse mengden etter hva kroppen foretrekker. For min del er det ganske mye... Jeg har intrykk av at de fleste tåler en del fett, dersom de spiser mindre karbohydrater.

Fiber er også bra å få i seg, men det betyr ikke at du blir sunn av å spise All-Bran hele dagen, derfor bruker jeg Husk fiber fra helsekosten. Fine greier.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #26 : 13. juli 2005, 19:48 »
Jeg tror det finnes flere forskjellige meninger om hva som er sunt. Noen mener det er sunt med salat, mager kost, lite kolesterol, grovt brød og knekkebrød mens andre (og kanskje et mindretall...) mener det er sunt med fet kjøtt, egg, smør, lever og ikke så mye fiber.

Men hva er meningene basert på...?

Det finnes f.eks ingen vitenskapelige undersøkelser som tilsier at man får høyt kolesterol av å spise mye kolesterol (heller omvendt). Det er MYE feilinformasjon ute og går når det gjelder ernæring. Det er derfor jeg oppfordrer flest mulig til å lese Natural Hormonal Enhancement. Her avlives en del myter som vi har blitt matet med i noen tiår nå.

Dessuten er det mye gale oppfatninger omkring Atkin's-lignende dietter. Det er greit å sette seg inn i såntno' før man trenger å mene noe om det. Det virker som at det er veldig få som har fått med seg at en på Atkin's spiser flere ganger så mye grønnsaker som en gjennomsnittlig nordmann.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #27 : 13. juli 2005, 19:52 »
 Offtopic

Jeg tror egentlig denne tråden skulle handle om matvarer med lite karbohydrater. Sorry, Germ, ikke meningen å ødelegge tråden din.  what

JohnBlond

  • Gjest
SV: Tips til mat uten karbs
« #28 : 13. juli 2005, 20:48 »
Vanlige oster, unntatt brunost og endel andre, inneholder tilnærmet null karbs. Brie, norvegia, Jarlsberg... En lavkarbdiett er en fin anledning til å smake alle mulige oster dersom du har lyst til det. Kjøttpålegg av alle mulige sorter. Du kan spise en boks leverpostei selv om folk vil stirre på deg for det. Sardiner, makrell i tomat går ann. Skinker, salami osv er fint dersom du ikke bryr deg om saltinnholdet. Dette er mat man kan spise tilnærmet hvorsomhelst. De fleste nøtter er også relativt fattige på karbs så de kan du spise.

Mat som er lavkarb, og som du ikke har tenkt å drasse rundt på men spise hjemme, er kjøttretter av alle mulige typer, og fisk- og eggretter. Så lenge du holder deg unna sukker, poteter, brød, gryn (hvete, ris, havre, rug, bygg, mais osv) og poteteter, samt søtpoteter, bananer og store mengder av annen søt frukt kan du omtrent spise hva du vil på en lavkarbdiett. Når det gjelder drikker som du kan ha så er det best å holde seg unna brus, melk, juice, øl, søte paraplydrinker og hauger med sukker i kaffen/teen. Vann, kaffe og te er fine drikker på lavkarbdiett.

Dersom du vet sånn ca. hvor mye karbs du har tenkt å innta hver dag kan du vandre rundt å butikken og lese på etiketten hvor mye karbs det er. Fascinerende oppdagelsesreise i butikken. Slike ting som panerte kalkungreier, wienerschnitzel, fiskepinner og annen panert kjøtt/fisk/kylling/kalkun inneholder stortsett ganske mye karbs så det må man være klar over.

Dersom karbgrensa di er 50 gram per dag kan du spise ca. 2 kg tomater uten å bryte denne grensen. 1 kg jordbær inneholder 66 gram karbs og de fleste frukter (epler, pærer, fersken, papaya, ananas osv) inneholder ca. 10 gram karbs per hundre gram. På lavkarbdiett bør du ikke gnafle i deg altfor mange svisker, tørkede aprikoser, fikener, dadler og lignende.

Når det gjelder mengde fett og protein så kan du ta utgangspunkt i antall kcal du ønsker, trekke fra kcal som tilsvarer omtrent 1.6-1.8 gram protein per kg deffet kroppsvekt eller deromkring (dersom du spiser ekstremt lite karbs bør du de første 3 ukene på en lavkarbdiett få i deg minst 150 gram protein) og så trekker du f.eks. fra 50 gram karbs og så fyller du på med resten i form av fett. Eksempel for gøy: 2000 kcal og 50 gram karbs er det du vil ha og du tror du veier 70 kg deffet (eller jeg tror jeg veier så mye deffet hvertfall). Dette gir en proteinmengde på mellom 112 og 126 gram. Da blir det plass til mellom 144 og 150 gram fett... noe som burde gi deg rike muligheter til å eksperimentere med smakfull mat Smiley

Utlogget DNG

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 000
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 000

  • Face the pain, It's ripping me into pieces
SV: Tips til mat uten karbs
« #29 : 13. juli 2005, 21:56 »
Bra svar Jon. Mye nyttig informasjon, hjærtlig Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!