Skrevet av Emne: ØDELAGDTE KNÆR!  (Lest 4290 ganger)

Utlogget hiawata

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

ØDELAGDTE KNÆR!
« : 14. juli 2005, 18:22 »
Uffameg.. Knær er ikke gøy å skade seg i.. Jeg skadet meg selv etter å ha økt veldig fort i knebøy og markløft for et par år siden. Smerten kom da jeg løp ned en bakke fra et slags fjell.. Den er der ennå.. Har vært hos leger å fysioterapeuter og spesialister. med den eneste beskjeden jeg fikk var å trene sånn trening med sånn ca 2000rep.. men dette må jo være sånn ca verdens kjedeligste treningsmetode.. Så jeg tok jobben i egne hender å trente som før med VEKT.. det eneste jeg gjorde var å øke rolig..nå er det mye bedre.. Så nå står jeg her ca 5000 kr fattigere å masse energi å tid brukt på div legekontorer osv. når jeg hadde løsningen selv.. GRATIS... det eneste jeg trengte å vite fra de jævla doktorene var om det var trygt å trene og ikke gjorde ting vondt verre....  furious
Noen som har følt det samme?? derfor er det bare så utrolig genialt med dette forumet fordi man ser hva og om ting faktisk fungerer...
Vote Arnold for President.. Smiley

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #1 : 14. juli 2005, 18:31 »
Føler med deg... Knærne er utrolig vonde å skade seg i, ettersom de er ledd som bærer veldig mye av kroppsvekten. Ofte kjenner man selv hvordan man skal trene, og det finnes alt for mange fagflk som ikke helt vet hva de driver med, selv om det finnes dem som absolutt kan sitt fag. Har fått veldig mye hjelp her på TF jeg, og bruker flere øvelser med vekt, som jeg ikke "får lov til" av fysioterapauten min, men det er det eneste som hjelper. Skulle i utgangspunktet være "sykmeldt" i 7 år, altså frem til jeg var 21 år, men tiden ble kuttet ned til 3 år, og alt det på grunn av egentreningen min. Har gjort unna det verste av de 3 årene nå, og ser fremgang hver dag!

Ikke gi opp om knærne svikter!!!!!!

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #2 : 14. juli 2005, 18:34 »
Har opplevd det samme, men ikke i like stor grad Wink
Blir bedt om å ta det chill istedetfor å fortsette på en måte som hjelper deg, som du her sier: å heller bygge deg gradvis opp. I mitt tilfelle var det å benytte støtte øvelser.

Utlogget Anine

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #3 : 14. juli 2005, 19:27 »
ett lite tips er å kjøpe fiskebrusk i tablettform på helsekost,har hørt mange som har hatt god nytte av det, hjelper å bygge opp brusken .kneleddet kan bli så slitt mye av brusken blir borte,faren min har blitt førtidpensjonert nettopp på grunn av dette...

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #4 : 14. juli 2005, 20:54 »
akkuratt det samme har skjedd meg og.. hvis det er noe trøst Tongue
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget hiawata

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #5 : 15. juli 2005, 12:54 »
Hvor mye koster det? har du noen referanser til Forskningsresultater el.? har ikke råd kjøpe masse tilskudd som jeg ikke vet om har virkning.
ett lite tips er å kjøpe fiskebrusk i tablettform på helsekost,har hørt mange som har hatt god nytte av det, hjelper å bygge opp brusken .kneleddet kan bli så slitt mye av brusken blir borte,faren min har blitt førtidpensjonert nettopp på grunn av dette...
Vote Arnold for President.. Smiley

Utlogget Erico

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #6 : 15. juli 2005, 13:05 »
I USA bruker jeg noe som heter Melatonin, men det er forbudt i Norge (av ukjente årsaker), men er ikke farlig på noen måte. Det skal styrke og smøre leddene og er noe av det samme som fiskebrusk. Du får kjøpt dette i sverige, og det er et ganske annerkjent preparat. Noen kan reagere på dette stoffet, og da merker du det ved utslett og kløe, da er det bare å slutte å bruke det. Slå det opp på nett om du trenger mer informasjon om det. Det finnes en haug med artikler.

Det med eldre folk som får leddproblemer er noe som heter alders- eller slitasje ledgikt. Det er mange idrettsutøvere som får det, men også folk som ikke har vært spesielt aktive. Er visst arvelig, så lite å gjøre noe med. Det som skjer da er at brusken smuldrer opp og gir partikler i leddene som skaper smerte. Melatonin anbefales også her, men det er ellers svært vanskelig å behandle.

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #7 : 15. juli 2005, 13:16 »
I USA bruker jeg noe som heter Melatonin, men det er forbudt i Norge (av ukjente årsaker), men er ikke farlig på noen måte. Det skal styrke og smøre leddene og er noe av det samme som fiskebrusk. Du får kjøpt dette i sverige, og det er et ganske annerkjent preparat. Noen kan reagere på dette stoffet, og da merker du det ved utslett og kløe, da er det bare å slutte å bruke det. Slå det opp på nett om du trenger mer informasjon om det. Det finnes en haug med artikler.

Det med eldre folk som får leddproblemer er noe som heter alders- eller slitasje ledgikt. Det er mange idrettsutøvere som får det, men også folk som ikke har vært spesielt aktive. Er visst arvelig, så lite å gjøre noe med. Det som skjer da er at brusken smuldrer opp og gir partikler i leddene som skaper smerte. Melatonin anbefales også her, men det er ellers svært vanskelig å behandle.

Melatonin, er ikke det et hormon som kroppen skiller ut når vi sover tungt, og som ofte brukes som tilskudd i sammenheng med søvnproblemer og justering av døgnrytme?
Aldri hørt om at melatonin blir brukt i forbindelse med leddplager.

Det du beskriver her høres mest ut som glucosamine.

nann-rosita

  • Gjest
SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #8 : 15. juli 2005, 13:20 »
Melatonin, er ikke det et hormon som kroppen skiller ut når vi sover tungt, og som ofte brukes som tilskudd i sammenheng med søvnproblemer og justering av døgnrytme?
Aldri hørt om at melatonin blir brukt i forbindelse med leddplager.

Det du beskriver her høres mest ut som glucosamine.

glukosamine sulfate , reseptbelagt via lege funker på leddplager.

melatonin er det som øker "bunfarven" i huden da.... og har innvirkning på seratoninnivået i hjernen da...

Utlogget Erico

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #9 : 15. juli 2005, 13:33 »
Glukosamin ja.. sorry.. helt på jordet jeg. Har ikke helt vokna enda Shocked
Bortsett fra navnet så tror jeg det meste av det je gskrev skulle stemme.. bagateller bagateller..

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #10 : 15. juli 2005, 13:34 »
Glucosamine bestiller du heller fra www.vitaminuk.com. Der får du 2x90 kapsler på 1000mg for ca £11

Har aldri hørt noe om at Melatonin har noe med brunfargen i kroppen å gjøre. Da burde jo afrikanere og asiater ha en veldig god søvnkvalitet Smiley

Men spøk til side, limer inn ett innlegg postet av MR. Hardway på fitnessprat:

Sitat
Melatonin fremmer søvnen

Søvnhormonet melatonin produseres naturlig i hjernen. Med god søvnhygiene styrker du produksjonen. Hvis du må skifte døgnrytme, kan du også bruke et melatonintilskudd.

Melatonin fremmer søvnen
Søvnhormonet melatonin produseres naturlig i hjernen. Med god søvnhygiene styrker du produksjonen. Hvis du må skifte døgnrytme, kan du også bruke et melatonintilskudd.


Doktor Bernt Rognlien

Søvnproblemer er en av de viktigste årsakene til at pasienter oppsøker lege. Symptomene er innsovningsvansker, avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning.

En av tre nordmenn har problemer med å sove om natten. Mer enn en av 20, fem prosent, bruker sovemidler regelmessig, for det meste vanedannende medisiner. Slike medisiner sitter i kroppen utover dagen og gjør oss sløvere, mindre oppmerksomme og farligere både i trafikken og yrkeslivet.

Årsaker til søvnproblemer
Det er mange årsaker til søvnproblemer, som dagligdagse problemer, konflikter, stress, økonomi, bekymringer eller lignende. Psykiske lidelser, angst og spenninger kan gi innsovningsvansker, mens depresjon ofte gjør at du ofte våkner for tidlig om morgenen. Kaffe, te og tobakk på kveldstid kan gi innsovningsvansker. En rekke medisiner kan også forårsake søvnvansker. Støy, lys og andre ytre forstyrrelser kan gjøre det vanskelig å sove.


Sykdommer i luftveiene kan gi søvnvansker p.g.a. plagsom hoste. Prostataplager gjør at søvnen blir avbrutt hvis du må opp for å late vannet om natten. Høyt stoffskifte gir rastløshet og dårlig søvn, kløe kan forstyrre søvn m.m.

Søvnbehovet varierer fra person til person, men det viser seg at det er mest gunstig å sove mellom sju og ni timer pr. natt. Sover du mindre enn seks timer, får du lettere infeksjoner og andre sykdommer. Personer som sover mer enn ti timer hvert døgn, har dobbelt så stor dødelighet som de som sover mellom sju og ni timer per døgn. Søvnbehovet går ikke ned hos eldre, men eldre har ofte vanskeligere for å få den søvn de trenger.

Søvnhormonet melatonin
Melatonin er et hormon som lages i som lages i hjernen (epifysen), og som er viktig for å regulere døgnrytmen. Produksjonen av melatonin er høy når det er mørkt og lav når det er lyst. Det er derfor gunstig å ha det mørkt når vi sover.


Mye melatonin gjør oss trøtte og søvnige, og lite melatonin gjør oss våkne. Derfor sover vi mer om vinteren enn om sommeren.. Melatonin stimulerer immunapparatet og gjør at vi lever lenger.

For å få en god døgnrytme med god nattesøvn bør melatoninproduksjonen være ti ganger høyere om natten enn om dagen. Er vi mye ute om dagen og får mye sollys, undertrykkes melatoninproduksjonen om dagen, det er bra, for da øker produksjonen kraftig når det blir mørkt.

I flere andre land fås melatonin uten resept og det kan brukes som tilskudd for å snu døgnrytmen hvis du reiser og må skifte døgnrytme. Det kan også brukes for å behandle søvnrytmeforstyrrelser (9-15mg).

Tar du melatonin om kvelden en time før du legger deg, kan det hjelpe deg til å sove bedre om natten og få tilbake en mer normal døgnrytme. Denne virkningen kan du forsterke hvis du er mye ute i lyset om dagen eller hvis du tar lysbehandling. For å få tilbake en god døgnrytme, er det viktig at du ikke sover på dagtid og ikke utsetter deg for lys om natten. Melatonin er ikke vanedannende, det virker kun hvis du har søvnrytmeforstyrrelser og virker ikke ved innsovningsplager. Melatonin er i Norge et legemiddel og fås kun på resept fra lege. I USA og England for eksempel er det i fritt salg.

Mozon.no, 23.01.2002


FAKTA OM MELATONIN

Melatonin; nattens hormon, er et myteomspunnet hormon som de senere årene har dukket opp i media i forbindelse med blant annet kreftbehandling og sinking av kroppens aldringsprosesser. Det som er sikkert er at hormonet er med på å styre kroppens døgnrytme, og at tilskudd har hjulpet på flere søvnlidelser.




Melatonin er et hormon som skilles ut i hypofysen i hjernen. Utskillelsen av stoffet styres av lys og mørke og konsentrasjonen er størst i 3-4 tiden på natten. På dagtid er stoffet nesten ikke målbart i kroppen.
Mye melatonin gjør oss søvnige og lite melatonin gjør oss våkene, derfor sover vi mer om natten en om dagen og mer i mørketiden en om sommeren. Forskning viser at Melatonin påvirker nucleus suprachiasmaticus, sentere i hjernen som påvirker døgnrytmen vår.

Forskere mener at utskillelsen av melatonin minsker allerede i slutten av puberteten. Noen har gått så lang som og hevde at dette er årsak til at flere eldre har søvnproblemer og døgnrytmeforstyrrelser. En 60 åring produserer halvparten så mye melatonin som en 20 åring.

Hormonet er allerede i bruk i flere andre land som medisin/kosttilskudd mot døgnrytmeforstyrrelser, forsinket søvnfasesyndrom og jet-lag, og viser her gode resultater. Tilskuddet taes en time før leggetid for å indusere søvn og for å hjelpe å skru om den biologiske klokken.
De som ligger flere timer våken og venter på å få sove dag etter dag har også ofte nytte av melatonin. Effekten skal komme etter en til fjorten dager med regelmessig tilskudd.

I Norge er det i midlertidig ikke en godkjent medisin enda, men det går an å søke spesielt om registreringsfritak. (Dette må en lege gjøre) Da melatonin ikke er ulovlig å innføre til landet, er det mulig å kjøpe dette fra utlandet

Melatonin tilskudd er ikke vanedannende og har svært få kjente bivirkninger.








(Dersom du har spørsmål om innholde, finner informasjon som kan være uriktig, eller ser noe som burde være med i denne artikelen, setter jeg pris på og bli kontakte på: Aline@deppa.com)

Kilder:
http://www.lommelegen.no/art/art2541.asp
http://www.mozon.no/alternativ_medi...=False&UID=2640
http://www.tidsskriftet.no/tsweb/199614/leder2.html
http://www.doktoronline.no/pub/hps/pro/31123478.html
http://www2.tv2.no/gmn/n2i.vis?par=8708

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #11 : 15. juli 2005, 13:36 »
Har ikke helt vokna enda Shocked

For mye melatonin, kanskje? Wink

Utlogget Erico

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #12 : 15. juli 2005, 13:39 »
Antaklig Food
Prøvde faktisk melatonin en periode men ble hverken brun eller trøtt..

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #13 : 15. juli 2005, 13:52 »
Har samme erfaring selv. Men tror dosene med melatonin var litt for små for meg mtp søvnen

Men tilbake til kne/leddproblemer, så skal visstnok kombinasjonen glucosamine, chondroitin  og MSM (Methylsulphonylmethane) virke veldig bra. Og å inkludere littt høykvalitets omega3 inn i dette, skader heller ikke.

Utlogget Anine

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

SV: ØDELAGDTE KNÆR!
« #14 : 15. juli 2005, 19:10 »
Hvor mye koster det? har du noen referanser til Forskningsresultater el.? har ikke råd kjøpe masse tilskudd som jeg ikke vet om har virkning.


ikke helt sikker på forskningsresultaer, men var mye i media en periode,blant annet på god morgen Norge.ikke så dyrt ca 300kr pr glass kostet det en periode...


Det med eldre folk som får leddproblemer er noe som heter alders- eller slitasje ledgikt. Det er mange idrettsutøvere som får det, men også folk som ikke har vært spesielt aktive. Er visst arvelig, så lite å gjøre noe med. Det som skjer da er at brusken smuldrer opp og gir partikler i leddene som skaper smerte. Melatonin anbefales også her, men det er ellers svært vanskelig å behandle.

vet ikke om du mente faren min så var han ikke fyllt 40 engan da hanbegynnte å få problemer.alltid vært mye aktiv,og løftet en del tungt i styrketrening.også tung jobb med mye løfting...helt til knærne ga etter selvfølgelig...er slitasje i knærne såvidt jeg har forstått,ikke noe brusk igjen som deretter skaper smerter.er operert flere ganger for det og er nå satt inn en "skrue" eller noe sånt i det ene kneet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!