Skrevet av Emne: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?  (Lest 65749 ganger)

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #45 : 15. august 2005, 14:46 »
Hmm, jeg merket egentlig ikke en dritt av ZMA da jeg gikk på det. Verken treningsmessig eller søvnmessig. Bortkastet penger mener jeg da. Leste i en artikkel her om dagen at ZMA skulle liksom være det hotteste produktet på bodybuilding markedet og at det var oppskrytt til de grader. Den kom på listen under "Waste of money supplements".

Men jeg går på melatonin og jeg må si at dette fungerer mye bedre. Men denne kom også under "waste of money supplements" pga. at den gir deg syke mareritt! Og det kan jeg bekrefte i dag. Aldri før har jeg vært redd for å legge meg til å sove igjen etter å våknet opp fra et mareritt. Jeg har hatt flere forskjellige mareritt på rad i natt og det verste er at jeg husker mange av dem og hva det gjaldt. Jeg prøvde å legge meg til å sove igjen med positive tanker og prøvde å drømme om noe godt, men det var klin umulig!!!

Det som også er rart er at jeg ikke reagerte noe på det i starten. Putta i meg opptill 6 piller på en gang uten effekt. Så jeg sluttet med det, men så begynte jeg med det igjen og nå skjer det ting as!!

Så dette er et av de sjukeste tilskuddene jeg har vært bort i iallefall..

There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #46 : 15. august 2005, 15:11 »
Kan jo se ut som om at man får en dypere søvn enn vanlig med disse tilskuddene. REM søvn er jo en ganske lett søvn der man ofte drømmer mye. Mareritt i REM søvn er ikke så ille. Derimot er "night horrors" fryktelig ille pga at man ligger i dyp søvn og ikke helt kommer seg ut av drømmen og ikke våkner så lett, slik man ellers ville gjort i REM søvn. Dette er ikke en bra tilstand å plages med, og blir i psykologien ansett å for være et ganske så alvorlig problem for dem det gjelder.

At kosttilskudd forstyrrer den fintfølende søvnfunksjonen, burde få ethvert oppegående menneske til å reagere. Det er sannsynligvis ikke helt sunt.

Når i tillegg disse kosttilskuddene ikke har noen dokumentert positiv effekt på treningen, så ser jeg ikke helt vitsen med å fortsette å bruke dem. Men det er jo opp til hver enkelt, da...
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #47 : 15. august 2005, 17:00 »
Virkningen av ZMA mtp. trening er godt dokumentert. Jeg har ikke sett noe som tyder på at man blir psykotisk av ZMA, eller at det har negativ innvirkning på søvnfunksjonen.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #48 : 15. august 2005, 18:04 »

Her står det at en del av innholdsstoffene ser ut til å ha innvirkning på søvnfunksjonen. Om innvirkningen er negativ eller positiv vet man ingenting sikkert om. Dermed bør man tenke seg litt om. Dette er basert på vitenskapelige studier.

At dokumentasjonen på ZMA er av særlig god vitenskapelig kvalitet, tviler jeg på. Det stiller nok i samme kategori som de fleste kosttilskudd på markedet idag. Man gjetter seg til at stoffene har en positiv virkning, og så kombinerer man dette i et produkt og setter det ut i butikkhyllene med lovnader om muskeløkning og prestasjonsfremming. At produsentene og butikkene sier at det virker, er ikke det samme som at det faktisk gjør det.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #49 : 15. august 2005, 18:18 »
At produsentene og butikkene sier at det virker, er ikke det samme som at det faktisk gjør det.

Nei, derfor skal vi heller ikke legge for mye vekt på annonser når vi dømmer et produkt.
Som en start kan du kikke på følgende-selv om jeg tviler på at det vil rokke ved noen av dine oppfatninger
 
Spesielt om Zink og magnesium-
Brilla, L.R. and Gunter, K.B. (1995). Effect of magnesium supplementation on exercise time to exhaustion. Medicine, Exercise, Nutrition and Health, 4:230-233.
Brilla, L.R. and Lombardi, V.P. (1995). Magnesium in Sports Physiology and Performance, in Kies, C.V. and Driskell, J.A. (Eds.), Sports Nutrition: Minerals and Electrolytes, an American Chemical Society monograph, Boca Raton, FL: CRC Press, pgs. 139-177.
Brilla, L.R. and Lombardi, V.P. (1999). Magnesium In Exercise and Sport, in Wolinsky, I. and Driskell, J.A. (Eds.),: Macromolecules, Electrolytes and Macroelements in Sports Nutrition, Boca Raton, FL: CRC Press, Ch. 4, pgs. 47-90.
Brilla, L.R. and Conte, V. (2000). Effects of a novel zinc-magnesium formulation on hormones and strength. Journal of Exercise Physiology. 3(4):26-36.
Avaken, E.V., Brilla, L.R., Colburn, R.W., Horvath, S.M., and Evonuk, E. (1984). Effects of dietary magnesium deficiency and chronic exercise training on adrenal catecholamines. Federation Proceedings, 43, 801.
Brilla, L.R., Fredrickson, J.H., and Lombardi, V.P. (1987). Dietary-induced magnesium deficiency and exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise, 19(2)suppl, S21.
Brilla, L.R. and Lombardi, V.P. (1989). Body weight response to magnesium deficiency and exercise. Magnesium: Clinical and Experimental Research, 8(5), 461.
Brilla, L.R. (1992). Economy during endurance exercise following magnesium supplementation. The Physiologist, 35(4), 234.
Burkett, R. and Brilla, L.R. (1996). The effects of magnesium supplementation on strength-trained individuals. Journal of the American College of Nutrition, 15(5):541.
Brilla, L.R. and Burkett, R. (1997). Effect of magnesium-fortified sports drink on strength in collegiate football players. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29 :S250.
Nutrition. 1996 May;12(5):344-8. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults.
Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ.

Når det gjelder B6 er det ikke noe som tyder på at det er skadelig for søvn eller mental helse, snarere tvert imot.





Utlogget Alexick

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Seeing is believing.
SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #50 : 15. august 2005, 18:31 »
Hormonet melatonin produseres i pinealkjertelen (konglekjertelen) i hjernen. Som hos de andre "anti-aldrings" hormonene, Humant veksthormon (HVH) og Dehydroepiandrosteron (DHEA), er produksjonen rikelig i unge år, begynner å dale rett før puberteten og fortsetter gradvis å avta etter hvert som vi blir eldre.

 Melatonin har flere egenskaper enn bare å gi oss søvn. Forskning viser at melatonin har flere langtidseffekter i kroppen. Som en av de sterkeste antioksydantene som er oppdaget, med bredere effekt enn vitamin C, vitamin E og betakaroten, beskytter melatonin mot skadelig celleødeleggelse. Og på denne måten er forebyggende mot bl.a. høyt blodtrykk, hjertelidelser og visse typer kreft. Det gjør kroppen bedre i stand til å reparere seg selv og hindrer for tidlige aldringstegn. Melatonin  stimulerer immunforsvaret, har en viktig rolle i produksjonen av østrogen, testosteron (og antagelig flere andre hormoner) og hindrer  kreft i å utvikle seg i forplantningsorganene.

Det er med andre ord enormt viktig for organismen å få riktige rytmer i sin melatoninproduksjon. Dette oppnås sikrest med å gi organismen de riktige signalene om når det er morgen og når det er kveld. I høst- og vinterhalvåret gjøres dette best med lysterapi, enten i form av en oppvåkningsklokke eller en lysterapilampe.

 
Hvordan holde melatoninproduksjonen i ett normalt tempo:

Når kvelden kommer ,og det blir mørkere, stiger produksjonen av melatonin. Når dagslyset  treffer netthinnen begynner produksjonen å avta. Lys og mørke er helt klart er de viktigste faktorer som styrer produksjonen. Men det er også flere faktorer involvert. Andre daglige rutiner som kan styrke en naturlig melatoninproduksjon er:

Spis regelmessige måltider. Rytmen i melatoninproduksjonen styrkes av en regelmessig hverdag. Innta måltider til mest mulig samme tid hver dag.

Ikke innta tunge, store måltider på kvelden. Når melatoninproduksjonen øker etter mørkets frembrudd justerer fordøyelsesprosessene seg ned. Store måltider rett før leggetid kan føre til fordøyelsesplager og problemer med søvnen.

Unngå næringsstoffer som virker stimulerende. Kaffe, te, koffeinholdige medisiner og cola-drikker kan forstyrre en normal melatoninproduksjon. Prøv så godt som mulig å holde slike næringsstoffer utenfor vanlig diett.

Unngå trening for sent på kvelden. Stor fysisk aktivitet forsinker melatoninproduksjonen. Trener du om morgenen, forsterker du den naturlige søvnvrytmen og riktig melatoninproduksjon. For best resultater bør du trene på morgenen, utendørs i morgenlyset.
Det er bedre å være tjukk enn tynn... problemet er bare at jeg er tynn... Smiley

ML: 4x160
KB: 5X150
BP: 1X130

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #51 : 15. august 2005, 23:36 »
Som en start kan du kikke på følgende-selv om jeg tviler på at det vil rokke ved noen av dine oppfatninger
 

Om flere av studiene er gode og sier noe om at man får en veldig positiv treningseffekt ved å ta ekstra tilført tilskudd av disse stoffene utover det som et normalt sunt og bra sammensatt trenings-kosthold innebærer, så vil jo det selvfølgelig rokke ved mine oppfatninger om disse tilskuddene. Men man kan jo spørre seg om de søvnforstyrrelsene som mange rapporterer, og som gjennom det er indikert som bieffekt, er noe som veies opp av den eventuelle positive effekten. Men som jeg skrev, så er det ikke gjort nok forskning på søvn og disse tilskuddene, dermed kan man ikke si noe mer sikkert om dette en de uttalelsene som enkelte kommer med om forstyrret søvnfunksjon, mareritt etc etc.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #52 : 16. august 2005, 09:24 »
Om flere av studiene er gode og sier noe om at man får en veldig positiv treningseffekt ved å ta ekstra tilført tilskudd av disse stoffene utover det som et normalt sunt og bra sammensatt trenings-kosthold innebærer, så vil jo det selvfølgelig rokke ved mine oppfatninger om disse tilskuddene. Men man kan jo spørre seg om de søvnforstyrrelsene som mange rapporterer, og som gjennom det er indikert som bieffekt, er noe som veies opp av den eventuelle positive effekten. Men som jeg skrev, så er det ikke gjort nok forskning på søvn og disse tilskuddene, dermed kan man ikke si noe mer sikkert om dette en de uttalelsene som enkelte kommer med om forstyrret søvnfunksjon, mareritt etc etc.

Din skepsis er sunn, etter mitt skjønn. Jeg er selv temmelig avventende hver gang tilskuddsindustrien kommer med nye produkter. Grunnen til mitt svar over var at ZMA faktisk er et tilskudd som det finnes endel dokumentasjon på gjennom seriøse forsøk. Når det gjelder ZMA og effekt er det beste forsøket utført av Brilla, og ble presentert 2. Juni 1999 på den årlige konferansen til the American College of Sports Medicine.

Når det gjelder dette med at folk sover veldig tungt mens de tar dette, ser ikke dette ut til å være et resultat av at selve søvnarkitekturen endres. Det er utført forsøk med opptil 10 ganger den vanlige ZMA-dosen med B6, og dette ser ikke ut til å gi noe "dypere" søvn eller gi vesentlige søvnforstyrrelser-

Neuro Endocrinol Lett. 2002 Jun;23(3):213-7.


The effect of pyridoxine administration on melatonin secretion in normal men.
Luboshitzky R, Ophir U, Nave R, Epstein R, Shen-Orr Z, Herer P.



OBJECTIVES: To determine pineal response to pyridoxine in normal men. MATERIAL AND METHODS: Twelve healthy men were given orally pyridoxine (100 mg) or placebo...Sleep amount and architecture were similar after the two treatments. CONCLUSIONS: In adult man, the oral administration of 100 mg-pyridoxine during the evening hours has no effect on melatonin secretion nor does it alter CBT or sleep quality.

Spørsmålet er om B6 i betydelige doser så kan øke drømmeaktivitet, i såfall tror jeg det skyldes påvirkning av selve REM-søvnen, noe som kan være interessant (dette vet vi ikke nok om)-

Percept Mot Skills. 2002 Feb;94(1):135-40. 


Effects of pyridoxine on dreaming: a preliminary study.

Ebben M, Lequerica A, Spielman A.

The effect of pyridoxine (Vitamin B-6) on dreaming was investigated in a placebo, double-blind study to examine various claims that Vitamin B-6 increases dream vividness or the ability to recall dreams. 12 college students participated in all three treatment conditions, each of which involved ingesting either 100 mg B-6, 250 mg B-6, or a placebo prior to bedtime for a period of five consecutive days. The treatment conditions were completely counterbalanced and a two-day wash-out period occurred between the three five-day treatment blocks. Morning self-reports indicated a significant difference in dream-salience scores (this is a composite score containing measures on vividness, bizarreness, emotionality, and color) between the 250-mg condition and placebo over the first three days of each treatment. The data for dream salience suggests that Vitamin B-6 may act by increasing cortical arousal during periods of rapid eve movement (REM) sleep. An hypothesis is presented involving the role of B-6 in the conversion of tryptophan to serotonin. However, this first study needs to be replicated using the same procedures and also demonstrated in a sleep laboratory before the results can be considered certain.

Men merk at i dette forsøket ble det brukt opp til 250mgr B6-altså 25 ganger vanlig dose som de fleste ZMA produktene har!




Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #53 : 16. august 2005, 10:44 »
Men samtidig er det jo merkelig at sink, magn og b-vit skal ha sånne fantastiske effekter og bieffekter, da de stort sett er tilstede i alle vitamintilskudd. kanskje er det overdosering i enkelte av disse produsentenes produkter, evt at produktene er urene og inneholder mer enn det som står på boksen. Dette har jo skjedd før med blant annet Tech Nutrition, hvor Olympiatoppen testet "PyruBurn", og fant flere stoffer som stod på dopinglista, men ikke på produktets innholdsfortegnelse:
http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp? .
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #54 : 16. august 2005, 11:23 »
Men samtidig er det jo merkelig at sink, magn og b-vit skal ha sånne fantastiske effekter og bieffekter, da de stort sett er tilstede i alle vitamintilskudd. kanskje er det overdosering i enkelte av disse produsentenes produkter, evt at produktene er urene og inneholder mer enn det som står på boksen. Dette har jo skjedd før med blant annet Tech Nutrition, hvor Olympiatoppen testet "PyruBurn", og fant flere stoffer som stod på dopinglista, men ikke på produktets innholdsfortegnelse:
http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp? .


I dagens idretts-Norge skal selvfølgelig aktive utøvere være nøye med hvilke tilskudd de bruker...(Vanskeligst er det nok med tilskudd kjøpt i utlandet, hvor flere tilskudd inneholder stoffer som ikke står på innholdsdeklarasjonen.. Jeg har tillit til at de store aktørene på det norske markedet gjør alt de kan for å unngå forurensede tilskudd, men dette er egentlig en litt annen diskusjon som jeg ikke ønsker å føre videre her).
De ZMA produktene jeg har benyttet er ikke "fantastisk" effektive. Men brukt over tid synes jeg de har effekt, som kan stemme med de funn som er gjort i forskning. Faktisk er ZMA et av de meget få tilskuddene jeg tar med tanke på å få litt ekstra ut av trening. At det i tillegg har andre virkninger pga. en liten økning i serum testosteron er ikke meg imot.

Grunnen til at et godt ZMA produkt er mer effektivt enn vitamin- og mineraltilskuddet man får kjøpt på ICA, er at sistnevnte produkt har zink sulfat, som tas meget dårlig opp av kroppen. I ett godt ZMA produkt eller en selvkomponert ZMA, skal det være zinc aspartate og zinc mono L-methionine som gjør at dette tas mye lettere opp i kroppen. 
Placebo-effekten er alltid en mulighet når man skal vurdere tilskudd. Men basert på tilgjengelig forskning er ZMA sammen med omega-3 de to tilskuddene jeg vil anbefale for de som trener endel med vekter, og særlig for de som har passert tenårene. Et tilskudd som CEE er så nytt at det ikke er publisert forskning på det ennå, men jeg er meget spent på den forskningen som sikkert kommer på genuine CEE produkter.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #55 : 16. august 2005, 11:26 »
Jeg har brukt ZMA nå de siste par månedene, og jeg har registrert at jeg husker drømmene MYE bedre når jeg våkner. Vanligvis husker jeg ingenting.  Det kan selvsagt ha noe å gjøre med at jeg lest at dette kan påvirke drømmene, men jeg  er usikker om det er mulig med en placebo effekt her. Dvs er det mulig å huske drømmene bedre fordi man tror at man vil huske de bedre? I tilfelle vil dette bety at placebo effekten også er aktiv mens man sover?

Forrige gang jeg brukte ZMA så bruke jeg et annet merke (Reflex) og da kan jeg ikke huske at jeg fikk noen effekt i forhold til drømmer.

Når det gjelder B6 så tok jeg i perioder 40 mg tre ganger pr dag, men ikke sent på kvelden. Dette hadde ikke noen virkning på drømmene min. Det er mulig det hadde hatt en effekt hvis jeg hadde tatt det rett før sengetid.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #56 : 16. august 2005, 11:31 »
Men samtidig er det jo merkelig at sink, magn og b-vit skal ha sånne fantastiske effekter og bieffekter, da de stort sett er tilstede i alle vitamintilskudd. kanskje er det overdosering i enkelte av disse produsentenes produkter, evt at produktene er urene og inneholder mer enn det som står på boksen. Dette har jo skjedd før med blant annet Tech Nutrition, hvor Olympiatoppen testet "PyruBurn", og fant flere stoffer som stod på dopinglista, men ikke på produktets innholdsfortegnelse:
http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp? .

Nå har ikke jeg lest alle studiene, men den eventuelle effekten på serum testosteron er vel avhengig at man i utgangspunktet har en MANGEL på zink/mag/b6. Hvis man får i seg optimale doser så vil det jo ikke ha noen effekt å ta mer...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #57 : 16. august 2005, 13:37 »
Nå har ikke jeg lest alle studiene, men den eventuelle effekten på serum testosteron er vel avhengig at man i utgangspunktet har en MANGEL på zink/mag/b6. Hvis man får i seg optimale doser så vil det jo ikke ha noen effekt å ta mer...


Skal se om jeg ikke får tid å se over de studiene som "25 års trening" har lagt ut. Har også en mistanke om at det du insinuerer faktisk er tilfelle..Men må jo lese litt mer om det først..
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #58 : 16. august 2005, 13:47 »
RDA for sink er vel på omlag 10 milligram. Det skal vel godt gjøres å få i seg mye mindre enn dette, om man har et ikke-katastrofalt kosthold.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #59 : 16. august 2005, 14:05 »
RDA for sink er vel på omlag 10 milligram. Det skal vel godt gjøres å få i seg mye mindre enn dette, om man har et ikke-katastrofalt kosthold.

Jo jo, men når jeg nevnte "mangel" så mente jeg ikke mangel i forhold til RDA dosen. Jeg tenkte på "mangel" som differansen mellom inntak og optimalt inntak. Jeg vil anta at for serum test nivåene sin del så er det en dose som er optimal for hver enkelt person, og det er vel ikke utenkelig at denne er høyere enn RDA.

Er det forresten noen av disse studiene som sammenligner effekten av ZMA på serum testo mot inntak av kun ekstra zink?
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!