Skrevet av Emne: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?  (Lest 65848 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #60 : 16. august 2005, 14:08 »
Ja, det er det.

Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults.

Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ.

Department of Internal Medicine, Wayne State University School of Medicine, Detroit, Michigan, USA.

Zinc deficiency is prevalent throughout the world, including the USA. Severe and moderate deficiency of zinc is associated with hypogonadism in men. However, the effect of marginal zinc deficiency on serum testosterone concentration is not known. We studied the relationship between cellular zinc concentrations and serum testosterone cross-sectionally in 40 normal men, 20 to 80 y of age. In four normal young men (27.5 +/- 0.5 y), we measured serum testosterone before and during marginal zinc deficiency induced by restricting dietary zinc intake. We also measured serum testosterone in nine elderly men (64 +/- 9 y) who were marginally zinc deficient before and after 3 to 6 mo of supplementation with 459 mumol/ d oral zinc administered as zinc gluconate. Serum testosterone concentrations were significantly correlated with cellular zinc concentrations in the cross-sectional study (lymphocyte zinc versus serum testosterone, r = 0.43, p = 0.006; granulocyte zinc versus serum testosterone, r = 0.30, p = 0.03). Dietary zinc restriction in normal young men was associated with a significant decrease in serum testosterone concentrations after 20 weeks of zinc restriction (baseline versus post-zinc restriction mean +/- SD, 39.9 +/- 7.1 versus 10.6 +/- 3.6 nmol/L, respectively; p = 0.005). Zinc supplementation of marginally zinc-deficient normal elderly men for six months resulted in an increase in serum testosterone from 8.3 +/- 6.3 to 16.0 +/- 4.4 nmol/L (p = 0.02). We conclude that zinc may play an important role in modulating serum testosterone levels in normal men.

PMID: 8875519 [PubMed - indexed for MEDLINE]
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #61 : 16. august 2005, 14:09 »
Og for all del, jeg har ikke noe i mot sinktilskudd, jeg tar 25 mg daglig selv.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #62 : 16. august 2005, 14:10 »
De som trener tungt bør nok ha minimum 20 mgram.

Jan B og PP-
Studier viser at idrettsutøvere som ikke tar zink-tilskudd får "underskudd" av dette mineralet. Dette er ikke farlig, men er uheldig for serum testosteron-nivå. Selvom det er demonstrert at testosteron-nivået synker ved bevisst diettmanipulasjon som gir lite zink i kosten, viser studier at også relativt godt trente, unge utøvere uten slik diettmanipulasjon over tid får zink-mangel ved tung trening. Antakelig er det lite å hente på å mega-dosere ZMA, sånn sett kan man si at poenget er å optimalisere på et gitt nivå. Men igjen, det som finnes av studier på dette tyder på at 30mgr zink, 400-450mgram magn og 10-11mgr B 6 gjør jobben for de som trener.

Dette er debattert utallige ganger her på forumet, og ja, selvsagt er det lite forskning på dette. Hvorfor skulle kosttilskuddsbransjen være interessert i å sponse forskning på noe så simpelt som to mineraler og et vitamin som faktisk fungerer?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #63 : 16. august 2005, 14:12 »
Ja, det er det.

Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults.

Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ.

Department of Internal Medicine, Wayne State University School of Medicine, Detroit, Michigan, USA.

Zinc deficiency is prevalent throughout the world, including the USA. Severe and moderate deficiency of zinc is associated with hypogonadism in men. However, the effect of marginal zinc deficiency on serum testosterone concentration is not known. We studied the relationship between cellular zinc concentrations and serum testosterone cross-sectionally in 40 normal men, 20 to 80 y of age. In four normal young men (27.5 +/- 0.5 y), we measured serum testosterone before and during marginal zinc deficiency induced by restricting dietary zinc intake. We also measured serum testosterone in nine elderly men (64 +/- 9 y) who were marginally zinc deficient before and after 3 to 6 mo of supplementation with 459 mumol/ d oral zinc administered as zinc gluconate. Serum testosterone concentrations were significantly correlated with cellular zinc concentrations in the cross-sectional study (lymphocyte zinc versus serum testosterone, r = 0.43, p = 0.006; granulocyte zinc versus serum testosterone, r = 0.30, p = 0.03). Dietary zinc restriction in normal young men was associated with a significant decrease in serum testosterone concentrations after 20 weeks of zinc restriction (baseline versus post-zinc restriction mean +/- SD, 39.9 +/- 7.1 versus 10.6 +/- 3.6 nmol/L, respectively; p = 0.005). Zinc supplementation of marginally zinc-deficient normal elderly men for six months resulted in an increase in serum testosterone from 8.3 +/- 6.3 to 16.0 +/- 4.4 nmol/L (p = 0.02). We conclude that zinc may play an important role in modulating serum testosterone levels in normal men.

PMID: 8875519 [PubMed - indexed for MEDLINE]


Det som hadde vært interessant hadde vært et studie som hadde en gruppe som brukte ZMA, en som tok bare zink, en som tok bare magnesium, etc etc.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #64 : 16. august 2005, 14:16 »
De som trener tungt bør nok ha minimum 20 mgram.

Jan B og PP-
Studier viser at idrettsutøvere som ikke tar zink-tilskudd får "underskudd" av dette mineralet. Dette er ikke farlig, men er uheldig for serum testosteron-nivå. Selvom det er demonstrert at testosteron-nivået synker ved bevisst diettmanipulasjon som gir lite zink i kosten, viser studier at også relativt godt trente, unge utøvere uten slik diettmanipulasjon over tid får zink-mangel ved tung trening. Antakelig er det lite å hente på å mega-dosere ZMA, sånn sett kan man si at poenget er å optimalisere på et gitt nivå. Men igjen, det som finnes av studier på dette tyder på at 30mgr zink, 400-450mgram magn og 10-11mgr B 6 gjør jobben for de som trener.

Dette er debattert utallige ganger her på forumet, og ja, selvsagt er det lite forskning på dette. Hvorfor skulle kosttilskuddsbransjen være interessert i å sponse forskning på noe så simpelt som to mineraler og et vitamin som faktisk fungerer?

Ja, jeg kjenner til dette selv om jeg ikke har satt meg inn i detaljene i studiene. Er det indikasjoner i studiene på at ZMA gjennomsnittlig gir en høyere økning i serum test enn kun inntak av ekstra zink? Eller er det umulig å sammenligne de forskjellige studiene?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #65 : 16. august 2005, 14:28 »
Ja, jeg kjenner til dette selv om jeg ikke har satt meg inn i detaljene i studiene. Er det indikasjoner i studiene på at ZMA gjennomsnittlig gir en høyere økning i serum test enn kun inntak av ekstra zink? Eller er det umulig å sammenligne de forskjellige studiene?


Zink er det viktigste for test.-nivået ser det ut til. Magnesium kan ha en anti-katabol effekt. Jeg kjenner ikke til, og tviler på at det eksisterer, studier som sammenlikner ZMA vs zink.
Forøvrig har man anslått at tallene for de som ikke får i seg RDA av zink og magnesium i USA ligger på hhv. 68 og 38% om jeg ikke husker helt feil, men de som trener endel (og spesielt kroppsbyggere...) bør gjerne ha i seg litt mer enn RDA.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #66 : 16. august 2005, 14:38 »
Zink er det viktigste for test.-nivået ser det ut til. Magnesium kan ha en anti-katabol effekt. Jeg kjenner ikke til, og tviler på at det eksisterer, studier som sammenlikner ZMA vs zink.
Forøvrig har man anslått at tallene for de som ikke får i seg RDA av zink og magnesium i USA ligger på hhv. 68 og 38% om jeg ikke husker helt feil, men de som trener endel (og spesielt kroppsbyggere...) bør gjerne ha i seg litt mer enn RDA.

Når det gjelder søvneffekten på magnesium så vet jeg at noen gode styrkeløftere har/hadde problemer med å få sovne på kvelden i perioder når de trente hardt, men sovnet mye lettere når de tok 800 mg magnesium. Tror ikke de tok b6 eller zink i tillegg.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #67 : 16. august 2005, 14:45 »
Når det gjelder søvneffekten på magnesium så vet jeg at noen gode styrkeløftere har/hadde problemer med å få sovne på kvelden i perioder når de trente hardt, men sovnet mye lettere når de tok 800 mg magnesium. Tror ikke de tok b6 eller zink i tillegg.


Ja, det kjenner jeg ikke til. Men jeg har gjennom over 20 år vært plaget av muskelkramper etter trening. Etter at jeg startet med ZMA er problemet fullstendig borte.
Det er riktig som du sier at mange som driver styrkeidrett har brukt dels betydelige mengder zink og magnesium som tilskudd, av forskjellige årsaker...B 6 ser ut til å hjelpe til med "opptaket" av mineraler, slik at det ikke er nødvendig å spise så store mengder av mineralene.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #68 : 16. august 2005, 15:07 »
Studier viser at idrettsutøvere som ikke tar zink-tilskudd får "underskudd" av dette mineralet. Dette er ikke farlig, men er uheldig for serum testosteron-nivå. Selvom det er demonstrert at testosteron-nivået synker ved bevisst diettmanipulasjon som gir lite zink i kosten, viser studier at også relativt godt trente, unge utøvere uten slik diettmanipulasjon over tid får zink-mangel ved tung trening. Dette er debattert utallige ganger her på forumet, og ja, selvsagt er det lite forskning på dette. Hvorfor skulle kosttilskuddsbransjen være interessert i å sponse forskning på noe så simpelt som to mineraler og et vitamin som faktisk fungerer?

Jo, men de som trener seriøst spiser jo som regel litt mer enn vanlige folk, i tillegg til at de er mye mer nøye med kostholdet. Kan hende de derfor får i seg det ekstra som trengs uten å ta kosttilskudd, selv om de får et økt behov når de trener. Dette vet jeg ikke nok om om, så det blir bare litt spekulasjoner fra min side.

Forskning er jo ikke bare til for å bekrefte virkninger, de er også til for å avkrefte. I tillegg burde kosttilskuddbransjen absolutt sponse forskning på egne tilskudd som mange opplever å få søvnforstyrrelser av. Dette er jo ganske viktig å finne ut av, da bivirkninger er noe forbrukerne absolutt burde ha tilgang til å vite noe om.

Zink er det viktigste for test.-nivået ser det ut til. Magnesium kan ha en anti-katabol effekt. Jeg kjenner ikke til, og tviler på at det eksisterer, studier som sammenlikner ZMA vs zink.


At magnesium har anti-katabol effekt kan ha sammenheng med at man i et forsøk fra 1993  fant lavere nattlige nivå av kortisol blant de som brukte magnesium. At man dermed bruker dette til å forfekte at magnesiumtilskudd har anabol effekt er litt drøyt. Kortisolnivået i kroppen varierer i løpet av døgnets tider, og er lavest rundt midnatt og natt. Dette hormonet har flere viktige funksjoner, og virker ikke nedbrytende på muskelvev under normale omstendigheter. Det skulle dermed ikke være noen vits i å få det allerede lave kortisolnivået om natta enda lavere. Det er også antydet at det at man ved skader opplever å få større smerter om natta kan ha sammenheng med et lavere kortisol-nivå på denne tida av døgnet. Dette taler jo også for at man ikke bør streve etter å få nivået enda lavere enn normalt.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #69 : 16. august 2005, 15:30 »
Jo, men de som trener seriøst spiser jo som regel litt mer enn vanlige folk, i tillegg til at de er mye mer nøye med kostholdet. Kan hende de derfor får i seg det ekstra som trengs uten å ta kosttilskudd, selv om de får et økt behov når de trener. Dette vet jeg ikke nok om om, så det blir bare litt spekulasjoner fra min side.


Jeg mener å huske at det i "Optimum sports nutrition" av Michael Colgan refereres til at mange toppidrettsutøvere de testet hadde mangel på zink. Imidlertid husker jeg ikke hva slags idretter dette var, og hva slags kosthold de hadde.

På meg virker det som kostholdet er så som så også blant mange som driver toppidrett.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #70 : 16. august 2005, 15:31 »
Jeg tror jeg er ferdig med debatten her. Takker for meningsutvekslingen, og oppsummerer det jeg har framsatt slik (om noen kan MOTbevise noen av disse punktene, er det kjempebra!)

1)Basert på det som finnes av forskning vil ZMA-inntak føre til høyere serum testosteron-nivå, bedre styrke og muskelvekst enn uten slikt inntak, selv hos godt trente, yngre menn etter 8 uker med styrketrening. Forskjellen i serum testosteron nivå er betydelige, og statistisk signifikante i de forsøk som er gjort.

2) I doser på opptil 25 ganger den anbefale dosen vitamin B 6 som brukes i vanlige ZMA tilskudd, er det ikke påvist noen endringer i søvnarkitektur.

3) En serie studier viser at inntak av zink er viktig for serum testosteron-nivå.

4) Kroppens lagre av zink og magnesium tappes utover det RDA av zink og magnesium kan kompensere for DERSOM man trener tungt.

5) At magnesium har en positiv virkning for restitusjon DERSOM man trener tungt, er det liten tvil om se, Kies CV, Driskell JA, editors. Sports Nutrition: Minerals and Electrolytes, An American Chemical Society Monograph. Boca Raton, FL: CRC Press, 1995:139-77.

6) Inntak av ZMA er UFARLIG! Man har gjort studier med enormt inntak av bestand-delene i ZMA, og man skal opp i enorme mengder før dette gir moderate helseplager.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #71 : 16. august 2005, 17:28 »
Om diskusjonen er ferdig, kan du kanskje likevel svare på andre spørsmål om emnet? Wink

1) Hvilket ZMA tilskudd bruker du / hvor får man kjøpt de du tar, og hvilke multivitaminer bruker du/hvor skaffes de?
2) Kan det forsvares å ta multivitaminer med 100 mg b6 vitamin og i tillegg bruke ZMA som vil føre dosene opp i 130~ mg b6 pr dag?
3) Hvor mange ZMA-tabletter tar du daglig? Hvor mye zink, magnesium og b6 er det i hver?

hilsen viten
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #72 : 16. august 2005, 20:45 »
Om diskusjonen er ferdig, kan du kanskje likevel svare på andre spørsmål om emnet? Wink

1) Hvilket ZMA tilskudd bruker du / hvor får man kjøpt de du tar, og hvilke multivitaminer bruker du/hvor skaffes de?
2) Kan det forsvares å ta multivitaminer med 100 mg b6 vitamin og i tillegg bruke ZMA som vil føre dosene opp i 130~ mg b6 pr dag?
3) Hvor mange ZMA-tabletter tar du daglig? Hvor mye zink, magnesium og b6 er det i hver?

hilsen viten

Hehe, ja bevares-og folk må bare diskutere videre,selv om jeg ikke har så mye mer å bidra med!

1) Om du har lyst til å bruke noen kroner: "Xtremepro ZMA" hos Nordic Power. Kjøp den til 175 kroner som også inneholder NAC, vitamin C og urte-ekstrakt. Selv i mindre doser enn produsneten anbefaler er denne bra-bruker den bare før leggetid sjøl. Jeg tar i tillegg vitamin C, omega-3, mariatistel (pga medisinbruk). Jeg spiser veldig mye grønnsaker og frukt, så jeg tror jeg har dekket andre vitamin greit der.
Om du ønsker en rimeligere variant: kjøp ingrediensene enkeltvis.

2) De studiene jeg har sett, tyder ike på at en slik dose B 6 er skadelig. Men jeg ville konferert med lege dersom du bruker spesielle medisiner, just in case. Jeg vet endel liker å bruke store doser B 6, hvor effektivt det er kan jeg ikke uttale meg om.

3) Jeg har brukt mange forskjellige merker, men jeg passer uansett på å få 30mgr zink, 400mgr magnesium og 10 mgr B6 hver dag. Jeg bruker det kun på kvelden som sagt, men jeg vet også at endel styrkeløftere/strongmen/bodybuildere har brukt mye større doser.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #73 : 17. august 2005, 08:59 »
6) Inntak av ZMA er UFARLIG! Man har gjort studier med enormt inntak av bestand-delene i ZMA, og man skal opp i enorme mengder før dette gir moderate helseplager.

Nå er det vel ikke så veldig langvarige studier som er gjort på dette. Sannsynligvis max ca 8 uker. Dette er litt lite for å avdekke bivirkninger av. F.eks hadde legemiddelet Voixx alvorlige bivirkninger først etter 2 års sytematisk og regelmessig bruk. Om høye doser av ZMA skulle ha bivirkninger, så burde dette forskes på seriøst over lengre tid. Etter det som mange her på forumet rapporterer, samt det man ellers kan lese av brukererfaringer på nettet, så er det grunn til å tro at at det skjer et eller annet enn bare positive ting ved store inntak av ZMA. Man bør aldri være for bastant i forhold til kosttilskudd som ikke har samme krav til dokumentasjon som vanlige legemidler.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: ZMA, tidenes sjukeste tilskudd..?
« #74 : 17. august 2005, 10:00 »
Etter det som mange her på forumet rapporterer, samt det man ellers kan lese av brukererfaringer på nettet, så er det grunn til å tro at at det skjer et eller annet enn bare positive ting ved store inntak av ZMA.

Hva sikter du til her?
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!