Skrevet av Emne: hvor mye hvile?  (Lest 1506 ganger)

Utlogget BIGKRIZ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

hvor mye hvile?
« : 20. juli 2005, 14:50 »
hvor mange dagers hvilke trenger hver og en muskel?..


f.eks


er det farlig, eller hindrer dette musklene å bygge seg opp hvis jeg trener biceps mandag, tirsdag, onsdag, fredag og lørdag? kan jeg kjøre på på denne måten med andre muskelgrupper også? ønsker svar fort, yeah.

Utlogget LolB3rt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

SV: hvor mye hvile?
« #1 : 20. juli 2005, 14:58 »
jeg tror ikke at det er farlig. men hvis du trener mandag,onsdag, fredag da får muskelene litt mer hvile.  Wink

Utlogget RuneN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: hvor mye hvile?
« #2 : 20. juli 2005, 15:00 »
Hei !

Etter du har trent en muskelt vil kroppen komme i en nedbrytende fase. Denne fasen tar i snitt  alt fra 5 til 15 timer. Etter denne fasen kommer en oppbyggende fase. Den varer alt fra 1 til 5 døgn. Hvis du belaster samme muskelgruppe flere dager på rad vil du avbryte den oppbyggende fasen og igjen få en nedbrytende fase på 5-15 timer.

Det du foreslår ovenfor vil føre til overtrening og tilbakegang.

Anbefaler 3 treningsdager i uken. Ikke tren samme muskelgruppene på samme dag. Hold deg til basisøvelser og litt isolasjonsøvelser. Ikke tren 2 dager på rad. Ha alltid minst 1 hviledag imellom.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
SV: hvor mye hvile?
« #3 : 20. juli 2005, 15:01 »
hvis du kjører et fullkropps- program, passer det å trene 3 dager i uka(f.eks man, ons, lør)
men jeg vil  nok ikke annbefale deg å kjøre en muskel hver dag (hvertfall ikke biceps, den er en liten muskel og skal trenes lite, 1-2 ganger i uka...) hvis du nettopp har begynt å trene er det heller ikke noe vits å trene fancy muskler som biceps og sånt, kjør basis-øvelser som knebøy, markløft, benkpress osv. søk på forumet for mer info...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: hvor mye hvile?
« #4 : 20. juli 2005, 15:49 »
Hei !

Etter du har trent en muskelt vil kroppen komme i en nedbrytende fase. Denne fasen tar i snitt  alt fra 5 til 15 timer. Etter denne fasen kommer en oppbyggende fase. Den varer alt fra 1 til 5 døgn. Hvis du belaster samme muskelgruppe flere dager på rad vil du avbryte den oppbyggende fasen og igjen få en nedbrytende fase på 5-15 timer.

Det du foreslår ovenfor vil føre til overtrening og tilbakegang.

Anbefaler 3 treningsdager i uken. Ikke tren samme muskelgruppene på samme dag. Hold deg til basisøvelser og litt isolasjonsøvelser. Ikke tren 2 dager på rad. Ha alltid minst 1 hviledag imellom.

Strengt tatt varer ikke den nedbrytende fasen lenger enn 1-2 timer etter at du har inntatt tilstrekkelig næring etter en økt. Da vil hormonresponsen etter måltidet sørge for at næringsstoffene i blodet (aminosyrer, glukose og fettsyrer) taes opp av musklene, og øker proteinsyntesen (= starten på den oppbyggende fasen).

Det du imidlertid kanskje mener, er at det tar minst 5-15 timer før skaden på muskelen etter treningen (mikrotrauma) er reparert (av de oppbyggende prosessene) såpass at muskelen vil være på nivå med eller like sterk som den var før treningsøkten.

Ellers har du jo rett i det du skriver. Godt svar!  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Klein

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • Hi Ha Ho- Jeg er lekker
SV: hvor mye hvile?
« #5 : 25. juli 2005, 22:51 »
Stemmer det at restutisjon er en VELDIG viktig del av muskel oppbygningen?? Assa jeg har jo minst 24timer mellom hver muskel, men resutatene er ikke helt som de skal så burde begynne med 12 timers mellomrom??

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!