Skrevet av Emne: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett?  (Lest 24354 ganger)

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

har hørt når man kutter ut karbs så kommer man i en tilstand som heter ketose. da vil man forbrenne fett istedet for karbs først.. noen som har erfaringer om dette?

må man kutte ut karbs for alltid?

kan man "hoppe" av og "på" ketosen?    tenkte da at man legger inn en spisedag hver 7 eller 14 dag for å ikke gå lei.... nei, heller mer hver  7 dag... trenger den ene dagen for å glemme alt om slanking..

vet at Atkins går ut på det.. men de kutter jo ut karbs for ALLTID.... ouch...

takker for svar.

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Ingen som gidder å svare?

janne

  • Gjest
Personlig har jeg mye mere tro på en mere balansert type diett hvor man bare spiser sundt og mindre enn det man forbrenner.
Det er viktig å få i seg både fett, proteiner OG karbohydrater. Karbohydrater er jo det som lettest omgjøres til energi, så jeg vil tro at man føler seg rimelig slapp på en slik diett....hvertfall til man blir vant til den Smiley

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Er vant med dietten nå, føler meg helt bra.. ikke slapp. bare lurte på om noen som kjente til ketose konseptet...?

janne

  • Gjest
Er vant med dietten nå, føler meg helt bra.. ikke slapp. bare lurte på om noen som kjente til ketose konseptet...?

Ut fra det jeg har lest, så trenger man ikke kutte ut karbohydrater HELT for å komme i ketose.

SJekk ut denne linken....her sto det ganske kort og greit syns jeg:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5977

Janne.

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Takker for link, ser bra ut dette..   

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Ketose deff var den første deffen jeg begynte på.. Ikke smart. Det var en forferdelig opplevelse husker jeg. Jeg ble veldig vimsete, ukonsentrert, svimmel, kvalm osv. Fungerte ikke en dritt på skolen. Jeg hadde også slike ketose stikx for å sjekke om jeg var i katogen tilstand eller ikke.

Uansett, jeg vil ikke anbefale denne type deffing. Du går fort ned i vekt ja, men du går fort opp igjen! Ketose deffing er en snarvei for stort vektap, men når du begynner å spise vanlig igjen legger du bare på deg mye igjen. Og det vil du vel ikke?

Foreslår heller en lav karbo diet med en del kardio.
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

TRUE.   

grunnen til at jeg velger å prøve ut dette er at ingenting hjelper.. jeg går på low karbs nå... vekten har stått stille i 8 uker.. ikke gøy når du veier et tonn..

kan jeg spørre hvor mye du gikk ned i vekt?  og hvor mye kcal du spiste sånn ca, selv om du sikkert ikke telte???

tusen takk.

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

TRUE..   og forresten gikk du til legen før du begynte på ketose delen? hvor lenge holdt du ut? og hadde du 1 spisedag i uka??? bare lurer jeg.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Hvis du går på veldig low carb, så kan du fint ha to "spisekvelder" i uka. Det kan faktisk være til hjelp om vekten stagnerer. Noen trenger dette for å holde forbrenninga oppe. Du vil riktignok bli sparket litt ut av ketosen, men nå er ikke nødvendigvis det å være i ketose noe mål i seg selv.

Dersom du føler ubehag på en low carb diett så gjør du noe galt... De første fire dagene kan være ganske kjipe, men så fort du er over "sukkerabstinensene" så går det helt fint. Det gjelder bare å spise nok fett. Husk at fett er kroppens beste drivstoff i 95% av de daglige aktivitetene.

En svenske som heter Stig Sture Skaldemann (eller noe) har gått ned over 60 kg ved å bare spise fett og proteiner (ikke engang grønnsaker). Det går helt fint, men han mener at kroppen bruker opptil et halvt år på å vende seg til en slik diett. Hvis du sliter veldig med å gå ned i vekt anbefaler jeg heller å gå til en ernæringsterapeut.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Det med at ketose dietter og slikt er farlig pga triglyserier, er det hovedsaklig dersom du spiser dårlige fettsyrer (mettet fett)? Altså at du ikke tar hensyns til hva fett du spiser.

På min "low-carb" diett, så er det eneste usunne fettet i hvitosten. Ellers er det bare olje,  (tran, olivenolje, linfrøolje, solsikkeolje til steiking).

OPS: Glemte fettet i egg og. To egg for dagen. Wink
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Det med at ketose dietter og slikt er farlig pga triglyserier, er det hovedsaklig dersom du spiser dårlige fettsyrer (mettet fett)? Altså at du ikke tar hensyns til hva fett du spiser.

På min "low-carb" diett, så er det eneste usunne fettet i hvitosten. Ellers er det bare olje,  (tran, olivenolje, linfrøolje, solsikkeolje til steiking).

Hei, du! Dette er kanskje litt off topic, men jeg har bare en kommentar til det med fettet. Jeg er enig i at høye triglyserider og høyt kolesterol på low carb diett kommer av for mye mettet fett. Men det er balansen mellom mettet og umettet fett som avgjør om det er farlig.

Jeg ser at du spiser veldig mye oljer, som jo er bra... til en viss grad. Hvis det blir for mye omega-3 fettsyrer, så vil cellemembranene bli "soggy" og lett ødelagt hvis de utsettes for oksidativt stress. Man skal være litt forsiktig med å overdrive det umettede fettet også. Balansen bør være ca 1:1:1 mellom mettet, enumettet og flerumettet. For din del ville jeg kanskje ha vurdert å bruke smør å steke i. Ordentlig meierismør tåler mye høyere varme enn solsikkeolje. Hvis du i tillegg bruker mye linfrøolje og olivenolje, så bør du kanskje ta E-vitamin.

(Funfact: Hvis du drikker en halvliter linfrøolje sammen med en del jerntabletter så lager du din egen cellegift. Cellene oksiderer så raskt at de nærmest eksploderer. Mat er farlige greier as)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Steike! Dette er sånn McGyver kunne hatt en episode om! Wink

Jeg spiser ca 40 gram lett-hvitost for dagen og

2 ss tran
2 ss olivenolje
1 ss linfrøolje

...også steiker jeg i Melange eller Solsikkeolje, alt etter hva du anbefaller no! Wink
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Hei, du! Dette er kanskje litt off topic, men jeg har bare en kommentar til det med fettet. Jeg er enig i at høye triglyserider og høyt kolesterol på low carb diett kommer av for mye mettet fett. Men det er balansen mellom mettet og umettet fett som avgjør om det er farlig.

Jeg ser at du spiser veldig mye oljer, som jo er bra... til en viss grad. Hvis det blir for mye omega-3 fettsyrer, så vil cellemembranene bli "soggy" og lett ødelagt hvis de utsettes for oksidativt stress. Man skal være litt forsiktig med å overdrive det umettede fettet også. Balansen bør være ca 1:1:1 mellom mettet, enumettet og flerumettet. For din del ville jeg kanskje ha vurdert å bruke smør å steke i. Ordentlig meierismør tåler mye høyere varme enn solsikkeolje. Hvis du i tillegg bruker mye linfrøolje og olivenolje, så bør du kanskje ta E-vitamin.

(Funfact: Hvis du drikker en halvliter linfrøolje sammen med en del jerntabletter så lager du din egen cellegift. Cellene oksiderer så raskt at de nærmest eksploderer. Mat er farlige greier as)



jeg tar jerntabletter, kan du forklare litt nærmere på det siste du nevnte.. høres skummelt ut.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Steike! Dette er sånn McGyver kunne hatt en episode om! Wink
Jeg spiser ca 40 gram lett-hvitost for dagen og
2 ss tran
2 ss olivenolje
1 ss linfrøolje

...også steiker jeg i Melange eller Solsikkeolje, alt etter hva du anbefaller no! Wink

Åja... Da var det litt bedre. Kunne virke som om du spiste mye mer olje. (Selv bruker jeg en liter olivenolje på to uker. Cheesy) Da trenger du sannsynligvis ikke tenke på fettbalansen. Allikevel vil jeg anbefale å steke i enten meierismør eller kokosfett. Disse tåler veldig høy varme. Solsikkeolje er ikke så veldig sunt, og Melange er det verste fettet som går an å dytte i seg... Plantefett som ikke er flytende i romtemperatur er heller tvilsomt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!