Skrevet av Emne: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett?  (Lest 24359 ganger)

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

jeg tar jerntabletter, kan du forklare litt nærmere på det siste du nevnte.. høres skummelt ut.

Hvis du har mangel på antioksidanter i kroppen, så vil høye verdier av jern føre til at kroppen oksiderer (eller ruster på godt norsk). Umettede fettsyrer oksiderer lett (enumettede oksiderer raskest, og det er derfor linfrøolje har så dårlig holdbarhet). Dette er en av måtene kroppen aldres på. Jern og linfrøolje sammen blir på en måte en oksidant og en reduktant som reagerer veldig lett med hverandre. Antioksidanter (f.eks E-vitamin) forhindrer denne prosessen.

...jeg vet ikke om det var så god forklaring men.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Hvis du har mangel på antioksidanter i kroppen, så vil høye verdier av jern føre til at kroppen oksiderer (eller ruster på godt norsk). Umettede fettsyrer oksiderer lett (enumettede oksiderer raskest, og det er derfor linfrøolje har så dårlig holdbarhet). Dette er en av måtene kroppen aldres på. Jern og linfrøolje sammen blir på en måte en oksidant og en reduktant som reagerer veldig lett med hverandre. Antioksidanter (f.eks E-vitamin) forhindrer denne prosessen.

...jeg vet ikke om det var så god forklaring men.

Du kan ta noe som heter Tecty-L behandling men det koster!!!

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

pleier å steke i olivenolje, funker det?

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

pleier å steke i olivenolje, funker det?

Det er ikke å anbefale, nei. I alle fall ikke hvis du skal steike biff for eksempel. Olivenolje tåler nemlig ikke så veldig høy varme. Da er det bedre å bruke mettet fett å steike i, og isteden begrense bruken litt. Jeg ville ikke sløst bort olivenoljen på å steike i. Wink

(Jeg så forresten noen på Oliviers (olivenoljebutikken i Bogstadveien) en gang som kjøpte en olje til 500,- kr literen som de skulle steike i. De hadde sannsynligvis altfor mye penger og altfor laber hjerneaktivitet. Stakkars.)

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

okei, blir helt forvirra på hva som er riktig og feil.. hvorfor skal jeg bruke mettet fett å steke i?  smør?   hva skal det være godt for?

kjøpte ei olivenolje på Kiwi, står jo på flaska - brukes til steking... har jeg tatt feil hele veien nå??

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

hva kan være skadelig med å bruke olivenolje?  øker man kcalinnholdet iforhold til totalen?   smaken?  sorry at jeg maser, men har lyst å lære..

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Her kan du lese om fett:
http://www.efn.org/~sundance/fats_and_oils.html

Ja, dessverre så anbefaler man ofte å steke i olivenolje. Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer. Altså det som er igjen i panna når du er ferdig med å steke er IKKE olivenolje!

Det har ingenting med kalorier å gjøre. Bare det at olivenolje tåler ikke å bli varmet opp så mye. Det er kun kokosfett, meierismør og palmeolje (ikke palmekjerneolje) som tåler høy stekevarme.

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Ketosediett er ubehagelig, men absolutt overkommelig. Drikker du nok vann og ikke blir sittende foran tv/pc å kope, så hjelper dette også på slappheten/hodepinen. Følelsen avtar uansett etter hvert, så det er bare å bite tenna sammen litt.

Hvis du ved endt deff/diett reintroduserer carbene gradvis, samtidig som du kjører tilstrekkelig cardio for å svi av de karbene du får i deg, så vil du heller ikke legge på deg noe unormalt mye, dette er feil.

Du trenger heller ikke kutte karbene fullstendig for å holde deg i ketose, det holder å trene med moderat høy intensitet i en 45-60min etter karb-inntaket, så vil du mest sannsynlig tømme glykoselagrene tilstrekkelig til at ketolysetilstanden opprettholdes.

Jeg har kjørt et slikt timed-carb opplegg siden 1. Februar, og jeg har vel tatt av drøye 37cm fra midja, uten at dette har gått noe særlig ut over hverken muskelmasse eller styrke...

I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

ok takk for svar. kan man kjøpe kokosfett, palmeolje i vanlig matbutikk?  og er dette bra når man slanker seg?  

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Shred it. .. 
Ketosediett er ubehagelig, men absolutt overkommelig. Drikker du nok vann og ikke blir sittende foran tv/pc å kope, så hjelper dette også på slappheten/hodepinen. Følelsen avtar uansett etter hvert, så det er bare å bite tenna sammen litt.

Hvis du ved endt deff/diett reintroduserer carbene gradvis, samtidig som du kjører tilstrekkelig cardio for å svi av de karbene du får i deg, så vil du heller ikke legge på deg noe unormalt mye, dette er feil.

Du trenger heller ikke kutte karbene fullstendig for å holde deg i ketose, det holder å trene med moderat høy intensitet i en 45-60min etter karb-inntaket, så vil du mest sannsynlig tømme glykoselagrene tilstrekkelig til at ketolysetilstanden opprettholdes.

Jeg har kjørt et slikt timed-carb opplegg siden 1. Februar, og jeg har vel tatt av drøye 37cm fra midja, uten at dette har gått noe særlig ut over hverken muskelmasse eller styrke...




37cm?Huh??   det er jo sinnsykt mye..  hva har du spist og trent??? jeg trenger også å ta av meg myyyyyyye.....

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Jeg har egentlig kjørt litt mitt eget opplegg både spisemessig og treningsmessig, og det har gitt temmelig greie resultater igrunn. Hvis du sjekker ut bildeprofilen min (som det er link til i signaturen min) så tror jeg at jeg har skrevet en komplett gjennomgang av opplegget mitt et sted  Wink Bare å sende meg en PM hvis du ikke finner det, eller hvis jeg har formulert meg litt teit på noe punkt  Tongue
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

ok takk for svar. kan man kjøpe kokosfett, palmeolje i vanlig matbutikk?  og er dette bra når man slanker seg? 

Hvis du kjører low-carb så trenger du ikke bekymre deg om kalorier. Delfia-fett er ok å bruke. Det får du kjøpt i vanlig matbutikk ja. Ser mest ut som stearin. Smiley Palmeolje har jeg ikke sett... men jeg har ikke sett etter det heller.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Det som jeg syns er fordelen med low carb, er at du kan spise så mye, selvom det er lavt kcal nivå.

Før prøvde jeg å deffe med melk, og brød mat fks, og da ble jeg ofte så sinnsykt sulten, siden dette er mye kcal, på lett-spisende og dårlig mettendes mat.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Hvis du kjører low-carb så trenger du ikke bekymre deg om kalorier. Delfia-fett er ok å bruke. Det får du kjøpt i vanlig matbutikk ja. Ser mest ut som stearin. Smiley Palmeolje har jeg ikke sett... men jeg har ikke sett etter det heller.


åssen vet man at man ligger under kcal inntak da hvis man ikke teller kcal?  hvis man ligger for lavt vil man ikke gå i sparebluss da?

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

åssen vet man at man ligger under kcal inntak da hvis man ikke teller kcal? hvis man ligger for lavt vil man ikke gå i sparebluss da?

Fordelen med en low carb diett er at du slipper å telle kilokalorier. Spesielt umettet fett vil ikke lagres på kroppen. Økt inntak av fett vil heller stimulere fettforbrenningen faktisk. Å telle kilokalorier blir dermed helt meningsløst, fordi kaloribegrepet ikke tar hensyn til kroppens metabolisme. Kalorier er et mål på hvor mye varme som utvikles når maten brennes i en spesiell ovn. Du har ikke en ovn i magen.  Wink Så lenge du spiser deg normalt mett så behøver du ikke tenke på kaloriene.

Det er tydelig at du er ivrig etter å lære, så hvis du vil ha helhetlig og pålitelig info, anbefaler jeg deg å lese en bok. (Nå har jeg vel anbefalt det her så mange ganger at jeg snart blir kasta ut men... Cheesy)

Natural Hormonal Enhancement av Rob Faigin gir bra innblikk i hva som skjer med maten i kroppen, i tillegg til at den beskriver en bra spiseplan (eller mer en slags livsstilsplan). Den er også ganske morsomt skrevet med masse fun facts og litt info som hjelper til å få opp øynene.

The Ketogenic Diet av Lyle McDonald er skrevet litt mer som faglitteratur og gir en nøytral framstilling av ketogene dietter. Begge forfatterne har gjort omstendelig research, slik at innholdet er sånn passe pålitelig. De kan bestilles via http://www.davedraper.com/Merchant2/merchant.mvc?Store_Code=DDI&Screen=CTGY&Category_Code=DN

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!