Skrevet av Emne: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett?  (Lest 24282 ganger)

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

ok takker for svar. er ganske håpløs i engelsk, fins den boka på norsk?

siste spørsmål:  hvis man velger å ha en spisedag i uka, og kjører strikt i uka. hva vil skje med forbrenningen din? vil man kunne slanke seg? 
kan man hoppe inn og ut av ketose?
jeg spør fordi jeg er nesten avhengig å ha den ene dagen for å klare meg i uka..

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Det går helt fint, bare sørg for å kutt karbene helt på fredagen, også holder du fett-inntaket på lørdagen til under 100g fett. Hvis du gjør dette så vil mesteparten av karbene du spiser gå til å fylle opp igjen glykoselagrene dine, og du vil nesten i praksis bare være i stand til å legge på deg så mye fett som du spiser den dagen... Loff, nugatti og bamsemums-frenzy  Grin
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Fordelen med en low carb diett er at du slipper å telle kilokalorier. Spesielt umettet fett vil ikke lagres på kroppen. Økt inntak av fett vil heller stimulere fettforbrenningen faktisk. Å telle kilokalorier blir dermed helt meningsløst, fordi kaloribegrepet ikke tar hensyn til kroppens metabolisme. Kalorier er et mål på hvor mye varme som utvikles når maten brennes i en spesiell ovn. Du har ikke en ovn i magen. Wink Så lenge du spiser deg normalt mett så behøver du ikke tenke på kaloriene.

Det er tydelig at du er ivrig etter å lære, så hvis du vil ha helhetlig og pålitelig info, anbefaler jeg deg å lese en bok. (Nå har jeg vel anbefalt det her så mange ganger at jeg snart blir kasta ut men... Cheesy)

Natural Hormonal Enhancement av Rob Faigin gir bra innblikk i hva som skjer med maten i kroppen, i tillegg til at den beskriver en bra spiseplan (eller mer en slags livsstilsplan). Den er også ganske morsomt skrevet med masse fun facts og litt info som hjelper til å få opp øynene.

The Ketogenic Diet av Lyle McDonald er skrevet litt mer som faglitteratur og gir en nøytral framstilling av ketogene dietter. Begge forfatterne har gjort omstendelig research, slik at innholdet er sånn passe pålitelig. De kan bestilles via http://www.davedraper.com/Merchant2/merchant.mvc?Store_Code=DDI&Screen=CTGY&Category_Code=DN

Jeg må bare si meg uenig med deg akkurat på dette, Flexxo... Har du "fatso-gener" i den grad jeg har det (dvs. utrolig treig forbrenning, veldig karbohydrat-sensitiv), så er det klin umulig å få bra resultater uten å være bevisst på kcal-inntaket.

F.eks så kunne nok jeg like gjerne BULKET i ketose, forutsatt at kcal- og proteininntak var høyt nok... Så, man kan prøve uten å telle kcals den første tida, og går det fint så er det flott det... men er man uheldig utstyrt så må ALT klaffe, kcal-inntak inkludert...  Smiley
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Jeg må bare si meg uenig med deg akkurat på dette, Flexxo... Har du "fatso-gener" i den grad jeg har det (dvs. utrolig treig forbrenning, veldig karbohydrat-sensitiv), så er det klin umulig å få bra resultater uten å være bevisst på kcal-inntaket.

F.eks så kunne nok jeg like gjerne BULKET i ketose, forutsatt at kcal- og proteininntak var høyt nok... Så, man kan prøve uten å telle kcals den første tida, og går det fint så er det flott det... men er man uheldig utstyrt så må ALT klaffe, kcal-inntak inkludert... Smiley

Det er riktig at folk er forskjellig akkurat der.  De med treg forbrenning kan med fordel spise litt magrere mat og tåler ofte mer karbohydrater. Men etter en stund på low carb så begynner den naturlige mettheten å fungere igjen. (Altså ikke noe mer "hormonal hunger".) Da vil man fortsatt kunne spise seg mett uten å måtte tenke så veldig på kaloriinntaket. Det er i alle fall veldig slitsomt å telle både carbs og kalorier! Jeg vet om de som må spise både lite carbs og lite kalorier. I helt ekstreme tilfeller er det også et alternativ å kutte karbohydrater til null. (Dvs. ingen grønnsaker heller.) Slike dietter begynner å bli ekstreme. Hvis en enklere variant fungerer, så er det å foretrekke i alle fall.

ok takker for svar. er ganske håpløs i engelsk, fins den boka på norsk?

siste spørsmål: hvis man velger å ha en spisedag i uka, og kjører strikt i uka. hva vil skje med forbrenningen din? vil man kunne slanke seg?
kan man hoppe inn og ut av ketose?
jeg spør fordi jeg er nesten avhengig å ha den ene dagen for å klare meg i uka..

Dessverre finnes den bare på engelsk, og inneholder noen avanserte ord og uttrykk. Ordbok kan jo være til hjelp. Ellers tror jeg ikke det finnes noen lignende alternativer på norsk.

Det går helt fint å spise masse karbohydrater i 24 timer så lenge du spiser low carb til vanlig. En med normal metabolisme vil fortsatt kunne gå ned i vekt på denne måten. Du må nesten selv finne ut av om du tåler det selv. Hvis du får veldig cravings så kan det være et tegn på at du ikke tåler det. Nå skal det sies at det ikke er anbefalt å spise så mye godteri i forbindelse med det her. Ideelt sett er stivelsesholdige matvarer det beste. Du skal fylle opp glykogenlagre og holde oppe produksjonen av Thyroidhormon T3, ikke spise deg dårlig. Wink

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Ok, så hvis jeg forstår dette riktig.   planen min: jeg spiser low karbs alle dagene bortsett fra lørdagen.  denne dagen øker jeg litt på karbsen og spiser noe karbs, pasta og ris..

 og kjører på med noe rødt kjøtt, og kanskje litt bernaisesaus..
 på slutten av kvelden tar jeg noe chips og en liten sjokolade....

PLEASE... si at dette kan gå... trenger dette. har ikke dere det slikt da?

og på søndagen er det tilbake til vanlig igjen...

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Jeg ville nok droppa kjøttet og sausen. Du bør ikke spise så mye annet etter karbohydratene. Da blir du fort dårlig i magen.  Prøv å ta måltidet til kvelds. Eller del det opp i to og spis noe ris/pasta/potet-greier til middag og et par brødskiver og litt godis til kvelds.

Du sier at du er avhengig av dette... på hvilken måte da? Er det sosialt betinget? Er det en slags trøst? Eller er det kun cravings, at du ikke klarer å holde deg unna? Dersom det er cravings anbefaler jeg sterkt å revurdere den daglige dietten. På en lavkarbodiett bør du ikke ha noen slik hormonell sultfølelse. Selv har jeg skikkelig trøbbel med blodsukkeret. Begynner jeg først å småspise kjeks eller noe sånt, så har jeg det gående. Da blir det fort at maten styrer hverdagen. Det er ikke å anbefale!

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

både litt av hvert.. trenger det som trøst. og også for at jeg ikke skal bli helt usosial ovenfor familie og venner. vanskelig nok som det er nå....

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

både litt av hvert.. trenger det som trøst. og også for at jeg ikke skal bli helt usosial ovenfor familie og venner. vanskelig nok som det er nå....

Ok, hvis det er sosialt betinget kan det være litt vanskelig. Jeg har selv venner som har veldig liten forståelse for sånne ting. (Heldigvis er familien ganske forståelsesfull.) Jeg kan ikke spise taco med venner og ikke spise skjellene. Så jeg skjønner problemet til en viss grad.

Løsningen for meg er å finne sosiale aktiviteter som ikke innebærer mat. Hvis du i tillegg spiser rett før du skal ut, eller finne på noe, så unngår du dilemmaet. Skal du i en situasjon der det er godterispising, ta med noe sukkerfritt godteri. Skal du i kakeselskap, begrens mengden. Hvis du er sugen på sjokolade, spis en med mye kakao, eller uten sukker. Det gjelder å velge et mindre onde, og prøve å følge en gylden middelvei. Dersom du er absolutt nødt til å fråtse litt innimellom, kan det nok hende at det er riktig å kutte (det daglige) brødet f.eks. Og velge de grønnsakene med minst karbohydrater (altså ikke sukkererter og mais).

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

jepp, ikke lett når "folk" ikke forstår meg... "er det så ille å spise det?"   lett å si når du er tynn.... f...
  men når du er chumps som meg er det ikke lett å trykke i seg usunn mat uten å legge på seg... men heller begrense det til en dag... hadde jeg visst bedre når jeg var yngre hadde jeg ALDRI spist så mye chips og snop...  f...

vet bedre nå, skal aldri bli tjukk igjen... men først må jeg bli tynn. hehehe..

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Det er ingen umulighet heller. Du får tenke på hvor god helse og form du får når du nærmer deg målet ditt. Hvis du har en plan som du føler deg vel med, kunnskap til å backe opp valgene dine, og et inderlig ønske om å bli i form så er du uslåelig. Wink Jeg synes du skal benytte deg av lavkarbo.no til å dokumentere framgangen din og til å få støtte.

Selv har jeg vært syk (og nesten døende et par ganger) i over to år nå. Ennå har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal komme meg opp den siste bakken før mål. Veien har vært lang og tøff, og jeg har følt meg hjelpeløs til tider. Men det er i motbakke at det går oppover. Jeg vet at jeg det finnes en utvei for alt og alle, og at en dag i framtiden så vil jeg stille dobbelt så sterkt som det jeg gjorde i utgangspunktet. Om det betyr at jeg må bryte grenser og være unormal, så får det heller være. Det gjelder å ha troen på deg selv og det du gjør.   2thumbsup

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Flexxo.   jeg vet ikke åssen sykdom du har, men føler med deg. synes du er kjempetøff som gir alt selv om du går i "motbakke"... stolt av deg... klem..   

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Enig der, honnør for den  Smiley

Men, du får bare drite litt i hva folka rundt deg sier, de kan ikke forstå uansett. Og det er du som må leve i den kroppen din resten av livet, og livet er alt for kort til at noe slikt som kroppsfett skal få legge en demper på det... Lid nå i et halvt år fremover, så har du et helt liv å leve på etter det  Wink

Å vedlikeholde noe du er fornøyd med er veldig mye lettere enn å forandre noe du er misfornøyd med...
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Takk for det...

Nå er det ikke så mye kroppsfettet som er hinderet for min del. Hvis jeg spiser for mye karbohydrater så blir jeg rett og slett så utmattet at jeg omtrent ikke klarer å komme meg opp av senga. Det har noe med fordøyelse og diverse infeksjoner å gjøre. Vet ikke helt nøyaktig hva som er problemet eller løsningen ennå. Lite forskning på dette området. Det er lenge siden jeg tenkte at "om et halvt år, da er alt fint". Jeg tør ikke tenke så kortsiktig. Jeg tenker heller på når jeg er hundre år og er ute og går tur i fjellet. Wink Jeg liker ikke ordet "diett" eller "slanking". Det er bare snakk om å leve og spise det som er riktig for deg, og får deg til å føle deg bra. (EDIT: Ikke bra, sånn som i masse godteri og kaker. God helse var det jeg siktet til.)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Kan jeg spørre om du har blitt syk av ketosen, eller hva?

Angående oppkarbing, er dette veldig nøye? At du for det meste spiser karbs på oppkarbing?

Dersom jeg fokuserer oppkarbingen på matvarer som grovbrød, melk, litt snop, boller, ofte en burger og sånn, går det greit da? Det er det jeg pleier å spise på spisedagen.

Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget chumpsy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Germ - er du i ketose nå?  skal du ta av deg mye?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!