Skrevet av Emne: IKKE bruk oljer til steking!  (Lest 29156 ganger)

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #75 : 13. desember 2010, 16:02 »
... Er jo bare å lese litt på nettet for mer info. Rapsolje inneholder en større andel flerumettet fett enn foreksempel olivenolje. At noen har fått det for seg at rapsolje tåler varme bedre enn andre oljer er nok pga av feilaktig info fra produsenter.
Leser man litt rundt på nettet vil man også finne frem til at jødene var synderne under 2. verdenskrig (-> vigrids sider). Nordmenn er naive nok fra før, la oss heller styres litt av skepsisen når vi leser på internett.

Vil dere steke på høy temperatur så bruk klarifisert smør eller gee.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #76 : 13. desember 2010, 16:10 »
Sikkert fordi omega 3 er den formen for olje som tåler steking absolutt dårligst uansett hva produsenten av oljen hevder. Omega 3 og steking hører ikke sammen!!!

Vil det si at det er usunt å steke kylligfilet i tran?

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #77 : 14. desember 2010, 09:26 »
Intens! Tongue

Jeg kan ikke se en eneste link i denne tråden som viser til dokumentasjon/forskning på de forskjellige påstandene som blir fremsatt.
Gi meg en god grunn til at de som leser dette skal tro på akkurat deg? Tongue haha

Har litt med at dette er såpass innlysende og kjent for de fleste som kan bare litt om ernæring at jeg ikke så behovet for det. De fleste er faktisk mer enn villige til å ta råd fra meg og noen har kommet VELDIG langt ved å følge mine råd. Trenger du navn?

Uansett mulig du tror på Tommi Thorvildsen mer enn meg da. Selv om du sikkert mener doping er eneste grunn til hans resultater


http://www.iform.no/pub/art.php?id=498

Les fett til steking.

Utlogget stamnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #78 : 14. desember 2010, 09:57 »
COCOSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #79 : 30. desember 2010, 18:14 »
Rapsolje har større andel flerumettet fett enn olivenolje og tåler i motsetning til hva mange tror ikke høy varme. Rapsolje er faktisk en av de oljene som tåler varme dårligst. Selv etter kort tid etter åpning vil den dersom den oppbevares i romtemperatur begynne å harskne. Må oppbevares i kjøleskap etter åpning. Mange som får i seg mye harsk rapsolje her til lands er jeg redd. Matforsk har laget en god artikkel om dette. Skal se om jeg finner den.

På rapsoljen min står det at den tåler høy varme og er godt egnet for steking/baking. Bare løgn og bedrag det da altså...?
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget dagfinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #80 : 31. desember 2010, 07:50 »
Etter hva jeg har hørt i nyhetsinnslag på tv så er årsaken til at folk i sydligere strøk har en høyere levealder og lavere andel av hjerte/kar-sykdommer nettopp pga at de bruker olivenoljer til matlaging.

Kokosolje er sikkert like bra. Hvor kan man kjøpe denne til kr 25.- pr halvkilo? I helsekosten er prisen kr 150.-

taraquin

  • Gjest
Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #81 : 31. desember 2010, 08:20 »
på iherb.com finner du kokosolje til rundt 50 for halvlitern. Så lenge du holder deg under 1.5 kg og 200 kr koster frakta under 30 kr.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #82 : 01. januar 2011, 19:49 »
Etter hva jeg har hørt i nyhetsinnslag på tv så er årsaken til at folk i sydligere strøk har en høyere levealder og lavere andel av hjerte/kar-sykdommer nettopp pga at de bruker olivenoljer til matlaging.

Kokosolje er sikkert like bra. Hvor kan man kjøpe denne til kr 25.- pr halvkilo? I helsekosten er prisen kr 150.-

I feks Italia bruker de mye Olivenolje men aldri til steking. Mye til salater og til varme retter men helles over etter at maten er grillet. Ulike Oljer til ulikt formål vettu.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #83 : 01. januar 2011, 19:52 »
På rapsoljen min står det at den tåler høy varme og er godt egnet for steking/baking. Bare løgn og bedrag det da altså...?

Ja desverre.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #84 : 02. januar 2011, 21:47 »
På rapsoljen min står det at den tåler høy varme og er godt egnet for steking/baking. Bare løgn og bedrag det da altså...?
Blir vel litt som det som står på margarinet og alle de andre stivna planteoljene - "Et sunt alternativ til smør" o.l. Det står vel forøvrig også på formfettet man får kjøpt i butikken at det egner seg bra for steking, men har man respekt for helsen sin, egner det seg vel ikke som noe du bør putte inn i munnen din i det hele tatt. Bare fordi noe er markedsført som det ene eller det andre (f.eks sunt), betyr vel ikke det at det er det. Sier vel igrunn seg selv.

Det kan være en idé å sjekke fakta et annet sted enn på forpakningen til produktet når du kjøper mat.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #85 : 03. januar 2011, 02:26 »
Det kan være en idé å sjekke fakta et annet sted enn på forpakningen til produktet når du kjøper mat.
Årets formaning, Stian  Grin

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #86 : 04. januar 2011, 10:15 »
Blir vel litt som det som står på margarinet og alle de andre stivna planteoljene - "Et sunt alternativ til smør" o.l. Det står vel forøvrig også på formfettet man får kjøpt i butikken at det egner seg bra for steking, men har man respekt for helsen sin, egner det seg vel ikke som noe du bør putte inn i munnen din i det hele tatt. Bare fordi noe er markedsført som det ene eller det andre (f.eks sunt), betyr vel ikke det at det er det. Sier vel igrunn seg selv.

Det kan være en idé å sjekke fakta et annet sted enn på forpakningen til produktet når du kjøper mat.

Kims potetgull med solsikkeolje: "Godt for deg"

Eller søpleproduktet de kaller "Fitness" som gjør deg alt annet en fit.

Er redd både forbrukerombudet og matilsynet gjør en elendig jobb når det kommer til markedsføring av matvarer. Villedende markedsføring er ikke lov men kan kan ikke se at de som driver med det blir straffet eller korrigert. Mangel på kunnskap blant de som jobber med disse tingene er nok en av grunnene. Jeg fikk ihvertfall stoppet salget av fløteerstatningen som inneholdt større mengder transfett men som ble markedsført som ett sunnere alternativ. Powerbarene til multipower inneholdt også store mengder transfett men ble solgt som helsekost på treningssentre og i helsekostbutikker. Mange som ikke vet at apotek selger produkter med det godt dokumenterte kreftfremkallende stoffet Cyclopentasiloxane som står på liste sammen med kvikksølv og bly som ekstremt skadelige miljøgifter. Apotek hadde også monopol på det eneste munskyllevannet som inneholdt større mengder parabener (hormonforstyrrende) som var beregnet på barn. Man kan ikke stole på leverandørene eller på at myndighetene forhindrer salg av helseskadelige produkter. Man er nødt til å følge med selv.

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #87 : 04. januar 2011, 10:39 »
Kanskje de mente å skrive Fatness ? (det er bare en bit som skiller a og e)
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #88 : 04. januar 2011, 10:46 »

Bruker peanøtt olje, godt egnet til høye temperaturer.
Representant fra helvete

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: IKKE bruk oljer til steking!
« #89 : 04. januar 2011, 11:23 »
Bruker peanøtt olje, godt egnet til høye temperaturer.

Vanskelig å få tak kaldpresset peanøttolje. Oljen på plastflasker er elendig kvalitet.
Kaldpresset macadamianøttolje bruker jeg til ovnstekte poteter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!