Skrevet av Emne: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker  (Lest 6149 ganger)

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

Mål: OL i 2014

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #1 : 02. august 2005, 13:00 »
Dette er da gammelt nytt. Strengt tatt er fruktose VERRE enn vanlig sukker. Men poenget er at man ikke trenger de store mengdene av de. Men mengden fruktose hver dag bør så absolutt begrenses kraftig ja.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #2 : 02. august 2005, 13:11 »
Jepp, det er ikke ukjent at fruktose bidrar til lagring av fett og til insulinresistens. Derfor er det litt synd at diabetikere blir anbefalt å bruke fruktose istedenfor sukker. Det er, som UAC sier, viktig å begrense mengden.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #3 : 02. august 2005, 13:13 »
Jepp, det er ikke ukjent at fruktose bidrar til lagring av fett og til insulinresistens. Derfor er det litt synd at diabetikere blir anbefalt å bruke fruktose istedenfor sukker. Det er, som UAC sier, viktig å begrense mengden.

Bare for å nevne grunnen til dette (det vet sikkert du), så er det på grunn av at kroppen ikke kan nyttiggjøre seg fruktose på kort sikt. Følgelig lagres den, men den kan kun legres et sted og det er i leveren. Leveren rommer maksimalt 50 gram, og når det er fullt der - da blir det fett av det.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #4 : 02. august 2005, 13:28 »
Det er en ting jeg har lurt på i den forbindelsen. Vil insulin kunne skilles ut på bestemte plasser i kroppen? Vil kroppen skille ut insulin i leveren uten at dette kan måles i blodet? Eller foregår alt dette i blodet?

Hvis jeg forteller noen at fruktsukker er like ille som vanlig sukker, så får jeg alltid høre at "jamen, det har jo mye lavere glykemisk indeks". Jeg pleier bare å svare at de kan komme tilbake når noen har innført begrepet "fruktemisk indeks". (Eller kanskje galaktemisk indeks? Smiley)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #5 : 02. august 2005, 13:29 »
Det er en ting jeg har lurt på i den forbindelsen. Vil insulin kunne skilles ut på bestemte plasser i kroppen? Vil kroppen skille ut insulin i leveren uten at dette kan måles i blodet? Eller foregår alt dette i blodet?

Kroppen kan produsere noe insulin dersom den slipper ut "fruktose" fra leveren, men dette er i så små mengder at det for alle praktiske årsaker er uten betydning.

Insulinet som helhet produseres kun et sted.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #6 : 02. august 2005, 13:35 »
Kroppen kan produsere noe insulin dersom den slipper ut "fruktose" fra leveren, men dette er i så små mengder at det for alle praktiske årsaker er uten betydning.

Ok, så årsaken til at fruktose gir lavere utslag på insulinet er at det bruker lengre tid på å "fjernes fra blodet"? Glukose blir på en måte som å kjøre en strekning på 100 km i 100 km/t, mens fruktose kjører 100 km med en fart på 40 km/t? Glukosen er litt mer brutal, men alt i alt blir det samme effekten? Er det en grei måte å se det på? Cheesy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #7 : 02. august 2005, 13:37 »
Ok, så årsaken til at fruktose gir lavere utslag på insulinet er at det bruker lengre tid på å "fjernes fra blodet"? Glukose blir på en måte som å kjøre en strekning på 100 km i 100 km/t, mens fruktose kjører 100 km med en fart på 40 km/t? Glukosen er litt mer brutal, men alt i alt blir det samme effekten? Er det en grei måte å se det på? Cheesy

Faktisk ikke riktig helt, fruktosen blir på en måte "for rask" slik at den kroppen ikke klarer å ta den opp (nyttiggjøre den). Følgelig blir det heller ikke produsert noe insulin. GI er som sagt et forferdelig målesystem !
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #8 : 02. august 2005, 13:38 »
Dette har jeg sagt i over et år  Cool

Som UAC sier, fruktose er verre enn vanlig sukker.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #9 : 02. august 2005, 13:42 »
Ok, så årsaken til at fruktose gir lavere utslag på insulinet er at det bruker lengre tid på å "fjernes fra blodet"? Glukose blir på en måte som å kjøre en strekning på 100 km i 100 km/t, mens fruktose kjører 100 km med en fart på 40 km/t? Glukosen er litt mer brutal, men alt i alt blir det samme effekten? Er det en grei måte å se det på? Cheesy

Fruktosen kommer enten ut i vanlig blodsirkulasjon (som fruktose) eller går via leveren (hvor den blir omdannet til glukose).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #10 : 02. august 2005, 13:43 »
Fruktosen kommer enten ut i vanlig blodsirkulasjon (som fruktose)

Dette skjer i veldig veldig liten grad. Hovedsaklig vil den alltid passere leveren først (dersom det "er plass" til noe der).
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #11 : 02. august 2005, 13:45 »
Faktisk ikke riktig helt, fruktosen blir på en måte "for rask" slik at den kroppen ikke klarer å ta den opp (nyttiggjøre den). Følgelig blir det heller ikke produsert noe insulin. GI er som sagt et forferdelig målesystem !

Ja, jeg mener at GI blir et salgstriks for Fedon, og at det stiller de virkelige problemene i skyggen. Lav GI er ingen garanti for at noe er sunt. For hardcore diabetikere er det kanskje til og med nødvendig å kutte ned alt av frukt og bær i en periode. Det er det ikke mange som er klar over her til lands i alle fall. Vi ligger dessverre langt etter på mange områder som er knyttet til helse og kosthold.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #12 : 02. august 2005, 17:31 »
Alt vi inntar av karbohydrater og protein (men ikke fett) må, etter at det er tatt opp av tarmen, igjennom leveren via portakretsløpet før det slipper fritt ut i blodbanen. Siden portakretsløpet ikke omfatter bukspyttkjertelen, vil ikke insulin bli skilt ut før næringsstoffene har passert leveren. (Fett bypasser leveren og skilles rett ut i blodbanen via lymfen.)

Fruktose ,som jo er et karbohydrat, blir altså først tatt hånd om av leveren, og det kan lide tre ulike skjebner (fordelingen avhenger av ernæringsstatus):

1) Bli omdannet til leverglykogen (max 50-100g som UAC skriver).
2) Bli omdannet direkte til glukose (bl. a. via enzymet fruktokinase)
3) Skilles videre ut i sirkulasjonen (som fruktose)


Det er bare "positivt" for kroppen dersom fruktosen benyttes til 1) og 2), og det er her ernæringsstatus kommer inn:

*Dersom det er lenge siden siste store, karbohydratrike måltid (kroppen er i pre-ketose), vil leverglykogenlagrene være tømt og kroppen i "underskudd" på glukose (høy glukoneogenese). Mesteparten av fruktosen vil da brukes til 1) og 2)!

*Dersom det er kort tid siden siste karbohydratrike måltid (slik det oftest er med fete folk flest), har kroppen nok leverglykogen og glukosereserver, og fruktosen vil brukes til 3)!

Ok, hva er så galt med at glukose skilles ut i hovedsirkulasjonen? Jo, den vil da hovedsakelig lagres - som fett! Og enda en ting: I motsetning til hva som er tilfellet med glukose, er fruktose heller ikke avhengig av insulin for å komme inn i fettcellene - fruktosen kan nemlig bruke den insulinuavhengige karbohydrattransportrøren GLU-T5 for å komme inn i fettcellene.

(Fruktose vil også kunne taes opp av musklene via GLU-T5, men dette vil kun i liten grad skje i "well-fed-state" fordi også muskelglykogenet da vil være fylt opp, og musklene slett ikke ha bruk for fruktosen!)

At visse "kostholdsguruer" skor seg skikkelig økonomisk på fruktose-bølgen er til å bli oppgitt av, fordi fruktose faktisk ikke er sunt slik det brukes av folk flest!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #13 : 02. august 2005, 21:14 »
1) Bli omdannet til muskelglykogen (max 50-100g som UAC skriver).


Mener du ikke leverglykogen? Fruktose går vel i første omgang til glykogenlagrene i leveren, mens glukose hovedsaklig går til musklene?

Du skal ha for at du er et vandrende leksikon når det gjelder biokjemi. Du har en utdannelse på området ja?


Det er en ting med sukker som ikke blir nevnt så veldig ofte. Sukker er veldig sticky, og binder seg lett med proteiner og danner "avanserte glyserte endeprodukter" (direkte oversatt). Dette er rett og slett det som kalles karamellisering, som er en av de to måtene kroppen brytes ned på. (Harskning og karamellisering. Cheesy) Dette skader proteinene i kroppen i en slik grad at de til slutt blir tatt hånd om av immunforsvaret. På denne måten er sukker en direkte skade for kroppen, i tillegg til at det blir en belastning på immunforsvaret. Kroppen setter i gang en inflammatorisk reaksjon, og man blir veldig mottagelig for infeksjoner.

...hvis denne prosessen begynner å skje fort, så fort at immunforsvaret ikke klarer å ta hånd om de ødelagte proteinene, så begynner det å bli ille. Da vil disse ødelagte proteinene akkumuleres i kroppen og fortsette å gjøre skade. Mye sukker, uansett type, er altså en påkjenning på kroppen, også utover det at man legger på seg.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker
« #14 : 02. august 2005, 21:35 »
Mener du ikke leverglykogen? Fruktose går vel i første omgang til glykogenlagrene i leveren, mens glukose hovedsaklig går til musklene?

Takk for korreksjonen - mente selvfølgelig leverglykogen!  Smiley

"avanserte glyserte endeprodukter"

Glykosylerte endeprodukter heter det på fint. Dannelse av glykosylerte endeprodukter er hovedgrunnen til at nerver, nyrer og øyne/syn går fløyten hos diabetikere. De dannes ikke i nevneverdig grad hos ikke-diabetikere.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!