Skrevet av Emne: 3000 M  (Lest 4125 ganger)

Utlogget anders131

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

3000 M
« : 30. juli 2005, 14:16 »
Jeg trenger litt hjelp med å få ned tida mi på 3000 m.
Jeg løper den nå på 12.31 og har som mål å være under 12 til våren....
Noen tips til hvordan jeg burde trene?

På forhånd takk!

Utlogget CYC

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 540
  • Honnør: 388
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 540

SV: 3000 M
« #1 : 01. august 2005, 23:04 »
Vil bare si at jeg synes du er knallgod med 12.31.
Jeg suger maks i 3000m.

Utlogget Odd1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

SV: 3000 M
« #2 : 03. august 2005, 23:33 »
Jeg tror jeg er ganske god i løping, under førstegangstjenesten i garden løp jeg 3000m på 8.55min det var garde rekord for noen år siden, kanskje noen som har tatt den nå.
For å bli bedre på løping så er det vel bare å løpe mye tror jeg.
Selv løper jeg ( prøver ) 6 ganger i uka, mandag og lørdag ca 1,5 mil rolig jogge, tirsdag og fredag løper jeg ca 30 minutter i skogen ( bare lett kose tur) og på torsdag løper jeg 3000m så fort jeg klarer.
Ellers så får man bra kondis av å sykle, prøv å sykle når du kan fremfor å bruke bilen.
Ta trappene istedfor heisen, løp med en gammeldags umotorisert gressklipper fremfor en ny med motor (naboene kikker rart av og til), tren lungene hvis du bader ( du klarer fort å holde pusten over 3 min under vann)
Tror nok de fleste lett kan komme seg under 10.30 på 3000m så dette klarer du nok, men husk at det er mye mentalt.

ps: kjøp deg mp3 spiller

Utlogget hardworker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: 3000 M
« #3 : 04. august 2005, 00:37 »
Det er mange teorier om hvilken treningsmetode som er best egnet for hurtigst økning av utholdenhet.
Det tradisjonelle synet sier at man må opparbeide seg et godt grunnlag, basert på mengdetrening, det vil si lange turer på ca. 1-2 timer og rolig intensitet. Så bør man legge inn intervalltrening som egne økter. (Kilde Asbjørn Gjerset) Men siden en 3000m ikke varer lenger enn ca 9-15 min, med submaksimal (maksimalt etter forholdene) arbeid, må treningen legges opp etter dette. Det vil si intervaller med lange arbeidsperioder(4-7min), med relativt høy intensistet. Du bør også løpe 3000metere (testløp- spesifikk trening) med gjevne mellomrom, for å kunne kontrollere treningen og (forhåpentlighvis) fremgangen. Skriv logg fra hver treningsøkt, der du er nøye med treningsform, belastning, varighet, og dagsform.

Restitusjon er like viktig som selve treningen. Du bør derfor legge opp treningen slik at kroppen får hentet seg inn igjen etter harde økter. Tøyning for å korte restitusjonstiden har liten/ingen innvirkning. Men du bør derimot jogge rolig ned etter hver økt. 5 minutter rolig nedjogging halverer melkesyreverdiene i musklene, og har derfor en gunstig effekt på restitusjonstiden.

For å gjennomføre gode 3000metere må du ha en veldig god psyke (evne til å kunne presse seg). Dette er noe som kommer med trening fordi utnyttelsesgraden blir bedre. Det er også viktig å legge opp en taktikk/plan for løpet (anbefaler deg å låne/kjøpe en pulsklokke for lettere å kunne måle intensiteten). Utførelsen er individuell, og det er viktig at du kommer fram til det som passer deg best! Det er viktig at du setter deg målsettinger undervegs, altså delmålsettinger. Slik er det lettere å føle at du mestrer oppgaven, og dermed ikke mister motivasjonen. Det kan også være lurt å trene sammen med andre; gjerne noen som er en anelse bedre trent enn deg, slik at du har noe å strekke deg etter.

Dette er desverre lite oversiktlig og noe ufullstendig. Jeg prøvde å ikke gjøre dette for vanskelig, fordi jeg hverken vet noe om hvordan din trenigs-tilstand/grunnlag eller bakgrunnskunnskap om utholdenhetstrening er. Det kan være lurt å kontakte noen i nærområdet for videre oppfølging.

Lykke til med treningen! Smiley






















Utlogget Falk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

  • "Don't be such economic girlie-men." sitat Arnold
SV: 3000 M
« #4 : 04. august 2005, 12:25 »
Løper du 12,30 på 3000 nå så tipper jeg at du vil ganske så kjapt vil kunne bli god for langt under 12,00.

En ting som ikke er nevnt over er terskel trening som er en veldig fin og effektiv form for trening. Det går ut på at du skal ligge rett under den pulsen som gir deg melkesyre. Det betyr at du skal holde et forholdsvis høyt tempo, men ikke så høyt at du blir stiv. Dette er noe Kenyanere løper hele tiden. Effekten av dette er at du høyner din melkesyreterskel og dermed kan holde høyere fart over lengre distanser.

Eksempel på en slik økt kan være:
10min lett oppvarming
20min terskeltrening (litt under langintervall tempo) i lett løype eller på bane.
10min lett nedjogging

Mvh
gammel mellomdistanseløper.

Utlogget Ronnien

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 65

SV: 3000 M
« #5 : 04. august 2005, 18:02 »
http://www.runnersworld.com/category/1,5034,s6-51-55-0-0,00.html

Der finner man planer for 5k og 10k. En 5k er vel ikke så fryktelig ulik 3k?

Utlogget VanBasten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: 3000 M
« #6 : 14. august 2005, 22:04 »
Takk for alle svar!!

Utlogget anders131

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

SV: 3000 M
« #7 : 14. august 2005, 22:05 »
oups
svarte vist med broderns bruker, men takk for alle svar!

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: 3000 M
« #8 : 14. august 2005, 22:10 »
Jeg vet ikke hvordan du legger opp løpet ditt, men det er lurt å vite hvordan du skal løpe det fra starten. Jeg driver konkuranse svømming og min erfaring er det at det er lurt å gå ut mye hardere enn du tror du er i stand til fra starten av og så holde den farten så godt som du klarer hele veien.  Du har ofte større kapasitet enn du tror. Og under en 3 000meter løper du forholdsvis lenge, hvis du bare trykker litt til på hele veien, mer og mer for hver gang du løper den så vil sekundene rase nedover Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!