Skrevet av Emne: Syk av trening?  (Lest 1994 ganger)

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

Syk av trening?
« : 15. august 2005, 16:19 »
I helgen fikk jeg symptomer på influensa og fikk høre at det kunne være pga at jeg trente så mye.
Det var noe med at vær gang man trener dreper man hvite blodceller og kroppen trenger en dag uten trening for å lage nye.
Nå trener jeg mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Så hvis dette stemmer blir det som å ta to skritt tilbake og ett fram.
Det var en lege som sa dette så jeg skulle tro det er riktig, ville bare sjekke med dere først.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Syk av trening?
« #1 : 15. august 2005, 17:54 »
selvfølgelig kan man bli syk om man ikke tar vare på kroppen sin. Spiser du ikke noe særlig , eller overhodet ikke sundt, så vil ikke kroppen være frisk ...

spis godt og sundt, sørg for å få nok vitaminer/mineraler ... osv...  Weightlifter

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Syk av trening?
« #2 : 15. august 2005, 17:59 »
Ja, det kan nok stemme.
Jeg har hørt at det er lettere å bli syk når du trener hardt fordi kroppen bruker mye av energien på treningen som den vanligvis ville brukt på å gjøre deg frisk Smiley

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Syk av trening?
« #3 : 15. august 2005, 18:41 »
selvfølgelig kan man bli syk om man ikke tar vare på kroppen sin. Spiser du ikke noe særlig , eller overhodet ikke sundt, så vil ikke kroppen være frisk ...

spis godt og sundt, sørg for å få nok vitaminer/mineraler ... osv... Weightlifter
Men hvis jeg spiser mye, sundt og får i meg nok vitaminer og mineraler da?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Syk av trening?
« #4 : 15. august 2005, 21:03 »
Sover du nok?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Syk av trening?
« #5 : 16. august 2005, 12:06 »
Sover du nok?
Mulig det er der det ligger. Har hatt litt problemer med å få sove de siste nettene, men husker ikke om jeg hadde det slik før jeg ble syk.
Prøver å sove 9-10 timer hver natt, men er vanskelig når jeg ikke sovner før kl 2-3-4. Sad

Har et lite problem nå som skolen begynner igjen og jeg skal opp kl 0630.

Utlogget Suchianu

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Correct me if I'm wrong.
SV: Syk av trening?
« #6 : 16. august 2005, 20:11 »
Får man ikke svekket immunforsvar når man trener?(da mener jeg akkurat når du trener). har vært plaget med halsbetennelse og forkjølelse i hele sommer og skylder på airconditioningen som lekker og bråker og som er fra 1970 som vi har på gymmet.
Show your scars!

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Syk av trening?
« #7 : 16. august 2005, 20:42 »
Jo, jeg tror du får midlertidig svekket ja...

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Syk av trening?
« #8 : 18. august 2005, 16:12 »
Produktiv/velbalansert trening er bare bra for immunforsvaret. Overtrening/underspising/underhviling derimot er tærende på kroppen, og kan svekke immunforsvaret. Har kopiert opp et av mine tidligere innlegg på dette temaet her:


Er mange som lager tråder på "om dette eller dette programmet vil føre til overtrening". Her har jeg problematisert overtreningsbegrepet, slik jeg oppfatter det:

Stuart McRobert, forfatter av bøkene Brawn og Beyond Brawn, som har hjulpet svært mange overtrente og frustrerte mennesker verden over med å legge på seg muskelmasse, har uttalt følgende: "If every bodybuilder in the world was to add an extra two days of rest between workouts, there would be a lot more muscle in the world within weeks."

Begrepet "overtrening" blir både brukt og misbrukt i mange sammenhenger, og burde egentlig vært kalt for noe helt annet (f. eks. "kronisk katabolt treningsresponssyndrom"), da det syndromet som de vi kaller overtrening faktisk er, kan ha svært ulike årsaker:

*"Underspising"
*Lite søvn
*Mye stress, f. eks. krevende jobb og barnepass
*Dårlig (konstitusjonell/genetisk) restitusjonsevne
*Motivasjonssvikt
*For høyt volum og/eller for høy intensitet i treningen over for lang tid


Alle disse faktorene virker sammen og påvirker hverandre, og det er av og til vanskelig å si "hva som kommer først". Spiser man f. eks. for lite (protein, kalorier), kan løsningen være å spise mer uten nødvendigvis å redusere på treningen for å få ny framgang, men det er ingen tvil om at det også ofte vil hjelpe å redusere på treningsmengden. (Det er tross alt grunner til at f. eks. Dante/Doggcrapp anbefaler kun 1 arbeidssett per muskelgruppe per økt for best resultater - ikke 20!)

Det syndromet som går under navnet "overtrening" indikerer at kroppen er i en katabol/muskelnedbrytende fase istedenfor i en anabol/muskeloppbyggende fase. Det er en skjevbalanse mellom treningsmengde/intensitet på den ene siden og kosthold, hvile og søvn og "stressfaktorer" på den andre siden, som over tid kan føre til flere av disse symptomene på overtrening:

*Dårlig framgang/stagnasjon/tilbakegang: Vekter som før var lette, kjennes tunge ut.
*Det blir mindre lystbetont å trene.
*Du føler deg generelt sliten og utmattet.
*Humørendringer, ofte til det mer irritable.
*Smerter og verking i ledd og senefester.
*Økt søvnbehov og/eller redusert søvnkvalitet.
*Dårlig matlyst.
*Nedsatt immunforsvar, økt hyppighet av infeksjoner som forkjølelse, influensa, halsbetennelser m. m.
*Parakliniske parametre: Økt blodtrykk og puls, økt kortisolutskillelse (= tegn på kroppslig stress/sympatikusaktivering).

"Behandling": Treningsfri, gjerne flere uker, starte rolig og med lav belastning på nytt program. Det nye programmet bør være bedre tilpasset ditt faktiske matinntak, muligheter for ordentlig hvile og søvn og hverdagslige "stressfaktorer". Hvis du ikke kan optimalisere alt dette, bør du søke å redusere treningsvolumet og/eller intensiteten.

NB! Husk at manglende framgang også kan skyldes mangel på variasjon i treningen (viktig å tenke på hvis du ikke føler deg overtrent/ikke har flere av de ovenfor nevnte symptomene!) Et periodisert treningsprogram kan da være en god løsning.

H
     
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Poison

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 59

SV: Syk av trening?
« #9 : 25. august 2005, 11:35 »
enig med Slux

Nok søvn har mye å si ass"

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Syk av trening?
« #10 : 26. august 2005, 06:48 »
Mine symptomer:
*Du føler deg generelt sliten og utmattet.
*Smerter og verking i ledd og senefester.
*Nedsatt immunforsvar, økt hyppighet av infeksjoner som forkjølelse, influensa, halsbetennelser m. m.
*Humørendringer, ofte til det mer irritable.

Nok til å være overtrent? what

JohnBlond

  • Gjest
SV: Syk av trening?
« #11 : 26. august 2005, 07:24 »
Det er også viktig at du får i deg nok av alle vitaminer, mineraler og essentielle fettsyrer. Man trenger spesielt mye når man trener. Multivitamin med c-vitamin, alle b-vitaminene, mineralene inkludert kalsium og magnesium og tran samt nok protein og fett er en fin ting.

Endel symptomer på overtrening er ganske generiske og kan være symptom på så mangt. Kutt ut treningen en hel uke eller litt mer, sov minst 8 timer hver natt (se på det som en strategisk nedtrening) og spis det samme som før så får du muligens en ide om det er treningen eller kostholdet som er årsaken til symptomene.

Dersom du generelt ikke har bekymringer og stress i hverdagen bør en uke med treningsfri og nok søvn kunne eliminere mange av de mulige årsakene til symptomene. Prøv det. Dersom det ikke funker kan det være en fordel å se på mulige kostholdsendringer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!