Skrevet av Emne: når man er alene  (Lest 2842 ganger)

Utlogget lav å feit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

når man er alene
« : 19. august 2005, 09:46 »
eg har ingen partner å trene fast med, og får da problem med å nå total faliure. det vil si at eg ikke får den ekstra repn når det er "tomt" på en del øvelser kan eg justere for det med å legge inn et rp sett til. slik att eg blir helt kjørt.....
høyde 180

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: når man er alene
« #1 : 19. august 2005, 09:50 »
Jeg trener også stort sett alene og har ikke noe problemer med det.

Smithmaskiner i pressøvelser løser det greit, diverse curls med cabel, nedtrekk er jo ikke noe problem..... Ellers er det jo bare å spørre noen som er der samtidig da.

Har i hvert fall til dags dato ikke hatt noe problem med å kjøre meg helt ut, men er krisen for stor så er jo maskiner en greit løsning som regel da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: når man er alene
« #2 : 19. august 2005, 10:18 »
Hei

Total failure kan gjøres på mange måter men du har helt rett vedr trenings partner når du vil bli stimulert i den eksentriske fasen også. Men de fleste som har blitt store har stort sett vokst i den konsentriske fasen av løftet. Noen øvelsergår det ann å jukse seg til en eksentrisk overload med kroppsving i curl, ut med albuene i triceps, bruke beina i press overhodet, bruke armer i beinpress, hjelpe til med andre beinet i enbenslår curl osv. I øvelser som benkpress og knebøy er dette litt verre men det finnes jo eksentriske kroker spes i benkpress.

MVH
Stian

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: når man er alene
« #3 : 19. august 2005, 11:23 »
Enig med de to sistnevnte.
I knebøy kjører jeg aldri til fullstendig failure pga mangel på spotter, men her synes jeg jeg kan få tatt ut mye med RP-sett, om jeg ønsker det. Samme på vanlig benkpress egentlig, og her kan static holds også gi noe (selvom dette nok skal brukes med en viss varsomhet).
Er ikke sikker på om det er noen enorm fysiologisk forskjell som gir utslag for hypertrofi på bokstavelig talt å gå til full failure versus det å kjøre til den siste reppen er så tung at man bare klarer den såvidt, hverken i fiberaktivering, laktatverdier eller mikrotraume. Med erfaring blir man ganske god til å beregne hva som bør være den siste reppen før man stopper også.
Mange meninger om dette, jeg har ikke noe fasitsvar.

Utlogget lav å feit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: når man er alene
« #4 : 19. august 2005, 12:39 »
tja, la oss ta benk uten partner. eg klarer 10rep +3+2 uten hjelp
med partner ville eg da hatt 10+en negativ 3+en negativ 2 + en negativ.

så det eg lurte på var om eg kunne ta 10+3+2+1. altså legge til et rp sett ekstra, men vil fremdeles trent "lettere" en den med partner. e det faliure så e det faliure Grin
høyde 180

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: når man er alene
« #5 : 19. august 2005, 13:21 »
tja, la oss ta benk uten partner. eg klarer 10rep +3+2 uten hjelp
med partner ville eg da hatt 10+en negativ 3+en negativ 2 + en negativ.

så det eg lurte på var om eg kunne ta 10+3+2+1. altså legge til et rp sett ekstra, men vil fremdeles trent "lettere" en den med partner. e det faliure så e det faliure Grin

Ja, her kommer det jo inn en betraktning - hvor mye "ekstra" er det produktivt å ta. Nå har ikke jeg vært noen prinsipiell motstander av failure, men selv folk som Mentzer og Yates understreket faktisk gjentatte ganger at slike teknikker (forced reps/negativer, static holds, RP) skulle brukes selektivt.

Uten at jeg kan slå i bordet med studier på stående fot; tunge negativer/forced reps kan være veldig produktive i et kort tidsrom, men at disse fører til store økninger i behovet for CNS restitusjon er det nok liten tvil om.
Så løsningen, om det er praktisk mulig, er å gjøre det slik at du lar forced reps/tunge negativer komme helt i slutten av en mikrosyklus, før du har hvile/nedtrening/cruising/lette uker whatever. (RYP-opplegget er vel slik at man kjører de tunge negativene helt på slutten av syklusen, slik at man får restituert seg før ny syklus - et godt prinsipp, selv ved litt mindre hyppig trening enn RYP/HST). Så hvis du kan få en spotter på den siste uka i syklusen, så kan det være alt du trenger for å få ut det lille ekstra.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: når man er alene
« #6 : 19. august 2005, 21:39 »
Poenget er etterhvert å plassere flest mulig tonn innefor 70-85% av 1RM så egentlig er det bedre å ta 4 sett med 9 der du sparer det på den tiende eller ett sett med ti til failure, ett med åtte til failure, et til 6 til failure etc. Bare en erfaring jeg har.

tja, la oss ta benk uten partner. eg klarer 10rep +3+2 uten hjelp
med partner ville eg da hatt 10+en negativ 3+en negativ 2 + en negativ.

så det eg lurte på var om eg kunne ta 10+3+2+1. altså legge til et rp sett ekstra, men vil fremdeles trent "lettere" en den med partner. e det faliure så e det faliure Grin

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: når man er alene
« #7 : 19. august 2005, 21:42 »
Det her er jo kjærnen av problemet. Vi snakker ofte om trenings personlighet også noen er segie, noen er ekslosive noen er hissige mens andre er rolige og vi må ha opplegg som står i stil med lynne. Uansett så var det en kar på idrettshøyskola som fant ut at for muskel vekst var det kun om å gjøre å bli sliten (melkesyre) uansett teknikk.

Ja, her kommer det jo inn en betraktning - hvor mye "ekstra" er det produktivt å ta. Nå har ikke jeg vært noen prinsipiell motstander av failure, men selv folk som Mentzer og Yates understreket faktisk gjentatte ganger at slike teknikker (forced reps/negativer, static holds, RP) skulle brukes selektivt.

Uten at jeg kan slå i bordet med studier på stående fot; tunge negativer/forced reps kan være veldig produktive i et kort tidsrom, men at disse fører til store økninger i behovet for CNS restitusjon er det nok liten tvil om.
Så løsningen, om det er praktisk mulig, er å gjøre det slik at du lar forced reps/tunge negativer komme helt i slutten av en mikrosyklus, før du har hvile/nedtrening/cruising/lette uker whatever. (RYP-opplegget er vel slik at man kjører de tunge negativene helt på slutten av syklusen, slik at man får restituert seg før ny syklus - et godt prinsipp, selv ved litt mindre hyppig trening enn RYP/HST). Så hvis du kan få en spotter på den siste uka i syklusen, så kan det være alt du trenger for å få ut det lille ekstra.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!