Skrevet av Emne: Fett, eting, testosteron, muskel-gains/fett-gains, feil-informasjon  (Lest 5186 ganger)

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Drittlei folk som tror fett er farlig, eller at sammensetningen av maten de eter er superviktig for om de blir feit eller muskuløs når du bulker. Drit i gamle skolebøker/ernæringseksperter! Alt dette er LØGN ELLER MIS-INFORMASJON. La meg fortelle deg hvordan det virkelig henger sammen!

Folk som bulker er ofte livredde for å legge på seg fett. Dette er ren idioti, siden man kan vokse seg stor og stek RASKT, hvis man godtar å være litt feit i perioder, og TREIGT hvis man samtidig prøver å holde fett% lav hele tiden. Så drit i null-fett planen!

Men kjekt å maksimere muskel-gains i forhold til fett-gains når man bulker. Testosteronnivået dikterer hvor mye energi som skal lagres som fett og hvor mye som skal lagres som muskelmasse. Har du høyt T-nivå i blodet lagres nesten all overflødig energi som muskler. Dette kalles ANABOL TILSTAND, og alle metodene for å maksimere muskel-gains kontra fett-gains dreier seg om å holde kroppen i denne tilstanden - altså å holde T-nivået i blodet oppe. Her er de metodene jeg kjenner til:

-Unngå sult. Et 5-6 måltider. Husk frokost. Sult knekker umiddelbart T-nivået og forteller kroppen at fettlagring må prioriteres i tilfelle lengre sult-periode. (Grunnen til at tradisjonell slanking er REN IDIOTI)

-Minimalt alkohol-inntak! En skikkelig fyllekule reduserer T-nivå med 80% - kroppen begynner straks å lagre all energi som fett.

-Unngå søvnmangel. T-nivået synker i løpet av dagen og bygges opp i løpet av natten. Lett søvnmangel over tid knekker T-nivået helt og du kan glemme muskeløkning uansett hva du gjør ellers.

-Unngå langvarig utholdenhetstrening. T-nivå synker. Slemme stoffer firgjøres, som gjør at groppen trekker energi fra muskel-vevet. (Muskelmasse minker)

-Unngå væskemangel. Tørst virker på samme måte som sult, men det skal litt til så ingen vits i fanatisk vann-drikking. Bare ha vann tilgjengelig så du kan ta en slurk når du føler for det.

-Et metta fett. Testosteron lages av metta fett. Hvis du ikke eter det begrenses produksjonen.

-Øk treningsintensitet gjennom: større øvelser (markløft, knebøy, benk), kortere pauser, tyngre vekter. Ta sikte på mer svimmelhet og tåkesyn i GYM'en Smiley

-Ikke overtren. Overtrening knekker T-nivået. Hvis du føler deg sliten på dager der du ikke trener, må du straks ta et par ukers treningspause! Som oftest kommer dette pga for lite mat/søvn i forhold til treningsmengde, så fokuser på disse når du begynner å trene igjen! 9 av 10 ganger kan du fortsette med samme treningsmengde hvis du justerer opp mat og søvnmengde.

-Endre kaloriinntak hver 3.-5. Plutselige økninger i matmengde gir midlertidige økninger i T-nivå. Smart med et par dager i uka der du eter 6 bittesmå måltider, slik at du får en T-boost når du går tilbake til 6 normale måltider. (Også svært fordelaktig med en beinhard ete-dag hver 4. dag når du deffer, siden det økte T-nivået bevarer muskelmasse og promoterer fettforbrenning)

-Ha et aktivt sex-liv. Når du er tent, frigjøres masse testosteron i blodet.

-Ta et sink-tilskudd - helst ZMA hvis du har råd. Et lite snev av sink-mangel er nok til å begrense T-nivået kraftig. (Dette er grunnen til at østers, som er rik på sink, har rykte på seg som et kraftig potensmiddel.)

-Ta solarium. Særlig i mørketiden. Forskning i Tromsø har vist at sol øker T-nivået.

-Drikk kaffe. Når testosteron brytes ned dannes østrogen-liknende slagg-stoffer som promoterer fett-lagring. Kaffe hjelper leveren til å fjerne dette avfallet raskere. (Opphavet til coffee-slender suksessen.) Koffeinet øker dessuten forbrenningen en smule. Legg merke til at stor-drikkere av kaffe oftest er syl-tynne!

Alt dette er 100 ganger viktigere enn sammensetningen av maten du eter. ALT FOR MANGE av spørsmålene her dreier seg om matens sammensetning.

Dessuten er jeg lei folk som sprer løgner om fett:

BULLSHIT: Fettinntak fører til fett på kroppen.
BULLSHIT: Metta fett fører til høyt kolesterol og hjerte-kar-sykdommer.
BULLSHIT: Flerumetta fett er sunnere en andre typer fett.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Legg merke til at stor-drikkere av kaffe oftest er syl-tynne!

Jeg kjenner et par-tre drosjesjafører som drikker svinmye kaffe, men kanskje ikke kan sies å være helt syltynne. Og det skal legges til at de spiser mettet fett også !!

Syntes du generaliserer veldig mye her, og bygger opp en mengde argumenter her på "ruskete" påstander og myter. Men du har en del gode poener da. Smiley

Bare for å ha sagt det, men kaffe for å begrense østrogenet  ? Østrogen brenner fett ganske så effektivt..... Bare for å ha nevnt det. Smile
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Jeg orka ikke å lese hele inlegget men... Erter

BULLSHIT: Flerumetta fett er sunnere en andre typer fett.

Det her er et godt poeng. Det er mange vitenskapelige undersøkelser som viser at høyt inntak av umettet fett henger sammen med diverse sykdommer, nettopp fordi disse fettypene oksiderer raskere. Mettet fett hindrer denne oksidasjonen og minsker behovet for e-vitamin. Men jeg trodde at fett var friskmeldt snart jeg...

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Interresant lesning egentlig, men... Unngå langvarig utholdenhetstrening? Javel.. Så sant du ikke gjør det på tom mage skal det vel gå greit. Kroppen vil ikke forsyne seg av muskelmasse for å hente energi da så vidt jeg vet. Så sant man har spist et måltid med en del karbs en liten stund før burde ikke dette være noe problem  Kokk

Jeg tror ikke karbohydrater hjelper deg noe særlig ved langvarig utholdenhetstrening. Utholdenhetstrening alene fører til tap av både muskelmasse og beinmasse, samt nedsatt immunforsvar. Styrketrening virker vel nesten motsatt. Altså er det greit med en combo.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

(...)Blir litt bak mål når man steker all mat i soyaolje, spiser ferdigmat med vegetabilsk olje (som regel soya eller solsikke) som fettkilde(...)

(...) men de anbefaler at man holder seg unna mettet fett og heller bruker vegetabilske fettkilder. Snakk om å tale med to tunger.

Spesielt fordi hvis du steiker i umettet fett, så er det ikke umettet lenger når du er ferdig med å steke. Uansett om du steker i soyaolje, eller rapsolje eller what ever så ender du opp med transfett når du varmer det opp. Samme med ferdigmat som inneholder vegetabilsk fett. Transfett hele veien. Man må gjerne ta linfrøolje og spise feit fisk og diverse, så lenge man får i seg nok e-vitamin (400 mg om dagen), eller spiser nok mettet fett.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Mener å ha lest at det er en myte at flerumettet fett blir til transfett ved steking.

Det kan nok hende du har rett i det. Sikkert en del misforståelse ute og går på området, og jeg kan ikke si at jeg har lest det fra noen sikker kilde. Men... det som skjer er i alle fall at fettet oksiderer ved oppvarming. Det er mulig at en liten del bli omgjort til trans-fett (er ikke sikker, men utifra teorien så er det ikke umulig), men uansett er det harske fettet man får fra stekingen ikke særlig bra.

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Bare for å avklare litt: Transfett er HYDROGENISERT plantefett. Denne herdingsprosessen skjer ved å skyte hydrogen-atomer inn i fettmolekylene. Slikt fett er ekstremt skadelig i små mengder. 3 gram daglig er nok til å doble sannsyneligheten for hjerteinfarkt ifølge nyere amerikansk forskning..

Oppvarming av flerumetta fett fører til at det OKSIDERES. De 'essensielle' egenskapene forsvinner og det dannes 'frie radikale' som trolig øker sjansen for kreft noe over tid.. Det samme skjer i magen hvis du eter flerumetta fett alene på tom mage, siden kroppen svir av fettet for å få energi. Så ting som CLA og omega3 bør taessammen med mat - helst raske carbs.

Men, ut fra det vi vet så langt er transfett 1000 ganger farligere enn 'svidd' matolje.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

Bare for å avklare litt: Transfett er HYDROGENISERT plantefett. Denne herdingsprosessen skjer ved å skyte hydrogen-atomer inn i fettmolekylene.

Det høres litt sci-fi ut når du sier det på den måten. Det er jo ikke mer hokus pokus enn å varme opp fettet under trykk.

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

Et spørsmål; jeg, jente på bulk, bør jeg spise mer mettet fett? Lider nok av mettet-fett-fobia, men kan kureres hvis noen forklarer meg dette litt mer. Nå prøver jeg å spise ca 30g mettet fett daglig( veier 64) og da kommer det fra melkeprodukter og kjøtt.
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!