Skrevet av Emne: Har jeg feil protein for mitt bruk?  (Lest 1467 ganger)

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Har jeg feil protein for mitt bruk?
« : 14. september 2008, 16:52 »
Her om dagen fikk jeg en dunk med Pure Casein av mora mi, men tror jeg skulle ha Whey Tech/Protein, jeg skal ta det før og etter trening.
Eller kan jeg te Pure Casein før og etter trening også, da den er ment for lange tider uten protein inntak?

Eller har det nesten ingen ting å si hvilken jeg tar?
Litt kjipt å måtte punge ut 350kr til what

Men det står Supports Muscle Growth og Prevent Muscle Breakdown.(casein boksen)
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #1 : 14. september 2008, 17:08 »
casein er brukt som du sier ja, når det går lenge mellom proteininntak.
altså du tar caseinprotinet når du går å legger deg.
rett før/etter trening er det whey du skal fortrinnsmessig ha i deg.

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #2 : 14. september 2008, 17:12 »
Bah, great, men kan jeg kjøpe en Whey og ta det og så ta Casein før jeg legger meg. Eller blir det litt mye?
jeg har syk fobrenning så hadde engentlig ikke gjort noe å ta casein før jeg legger meg?
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #3 : 14. september 2008, 18:24 »
Hva? Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si om kaseinprotein tar litt lenger tid å ta opp i tarmen? Det er maks snakk om noen timer, så om du feks spiser 50gram proteiner klokka 3 er alt nyttegjort iløpet av 5-6 timer med whey og 6-8 timer med kasein. Det er omtrent ingen reel forskjell. Dessuten har du ikke "syk" forbrenning, du har  normal forbrenning som de aller aller fleste av oss, hvis ikke hadde du hatt en metabolsk sykdom, og den hadde du garantert visst om Wink
Sa brura

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #4 : 14. september 2008, 18:51 »
Ok, så da kan jeg ta Casein før og etter trening da? Må bare være helt sikker her Grin

Har vel egentlig fått med meg at det ikke har så mye å si, men vil bare ha litt mer grunnlag for å gjøre det.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #5 : 14. september 2008, 22:35 »
jeg sa fortrinnsmessig skal du ha det i deg.
og for mange har disse timene mye å si:)
men ja, det går jo selvfølgelig ann å ta casein-proteinet rett etter trening, men som sagt så bruker kroppen din lengre tid på å ta det opp enn whey. for proteinsyntesen sin del er jo det da best om du får i deg whey, men det er jo ingen grunn til å kaste casein-proteinet ditt. så spis boksen din opp med god sammvittighet, så får du heler kjøpe deg whey neste gang:)

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #6 : 14. september 2008, 23:36 »
Ok takk, var bare redd for at det ville ha feil effekt og skape trøbbel med kroppen lol, bi-efekter osv. men da er jo det oppklart Smiley
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #7 : 15. september 2008, 00:12 »
jeg sa fortrinnsmessig skal du ha det i deg.
og for mange har disse timene mye å si:)
men ja, det går jo selvfølgelig ann å ta casein-proteinet rett etter trening, men som sagt så bruker kroppen din lengre tid på å ta det opp enn whey. for proteinsyntesen sin del er jo det da best om du får i deg whey, men det er jo ingen grunn til å kaste casein-proteinet ditt. så spis boksen din opp med god sammvittighet, så får du heler kjøpe deg whey neste gang:)

Kroppen bruker den næringen den får, samme om proteinene bruker 6 eller 8 timer på å tas opp i tarmen. Om det feks ser sånn her ut:  kl 12-kasein 50gram, og klokken 18 har du igjen 20gram og tilfører 40 gram, så er du på 60 gram klokka 18.

Kontra kl 12-whey 50gram, klokken 18 har du igjen 10gram og tilfører 40 gram så er du på 50gram klokka 18.

For kroppens metabolisme har ikke dette noe å si, annet enn at om du er ekstremt redd for å gå i katabolsk fase om du VET at du skal gå lenge uten mat. Om du visste at det blir 15 timer til neste måltid, så vil det absolutt ha noe for seg å spise kaseinprotein som siste måltid. Men om du lever normalt og sover 7-9 timer i døgnet og spiser normalt ellers, så er det ingen forskjell. Man kan selvsagt diskutere verdien av de forskjellige typer protein ( fra kjøtt kontra melk feks) men det blir en helt annen diskujon. Smiley
Sa brura

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #8 : 15. september 2008, 08:52 »
helt enig der. men uansett hvordan vi snur og vender på det tar kroppen opp whey raskere.
å ja, for oss"vanlige" folk så vil ikke det spille stor rolle mtp metabolismen.

men mat er til for å tygges, så vil uansett påstå at hvis man kan få i seg alt nødvendig gjennom mat, er det best.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #9 : 15. september 2008, 09:51 »
Enig med Unknown_Soldier her.

men ja, det går jo selvfølgelig ann å ta casein-proteinet rett etter trening, men som sagt så bruker kroppen din lengre tid på å ta det opp enn whey. for proteinsyntesen sin del er jo det da best om du får i deg whey,

Kasein gir samme effekt på proteinsyntesen som whey i sammenheng med trening (1). Både whey og kasein er rike på essensielle aminosyrer, og det er essensielle aminosyrer som stimulerer proteinsyntesen.

Det er for øvrig kun hvis man inntar whey alene som opptaket blir raskere (whey sammen med mat blir mer langsom). Utenom trening vil inntak av whey (alene) stimulere proteinsyntesen mer enn kasein, men å andre siden ikke minske proteinnedbrytningen. Langsom protein som kasein (utenom trening) vil ikke stimulere proteinsyntesen nevnvert, men å andre siden motvirke proteinnedbrytningen. I det store hele jevner det ut seg.


1. "ingestion of casein and whey proteins after resistance exercise stimulated net muscle protein synthesis by providing essential amino acids. Thus, consumption of whole proteins after exercise may be an effective strategy to increase muscle size and strength. The blood amino acid pattern of appearance differs for casein and whey proteins, likely resulting in greater oxidation of leucine when whey protein was ingested. Our results do not clearly demonstrate a difference in the response of net muscle protein synthesis between casein and whey proteins.

Regardless, it is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other."
 
Tipton et al 2004.


Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #10 : 15. september 2008, 10:05 »
Inneholder eggeprotein mer EAA enn myse/kasein? Tenker på på Eggeproteinisolat, slik som de selger på Norkost osv.

Kaprer tråden litt siden Beefcake already is in this house Tongue

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Har jeg feil protein for mitt bruk?
« #11 : 15. september 2008, 10:59 »
Inneholder eggeprotein mer EAA enn myse/kasein? Tenker på på Eggeproteinisolat, slik som de selger på Norkost osv.

Det er ikke mengden EAA i et protein som er det viktigste isolert sett, men fordelingen av aminosyrene (biologisk verdi). Biologisk verdi (BV) er et mål på hvor mye av proteinet som kan utnyttes før den essensielle aminosyren som det har minst av tar slutt. Et protein med stor andel av syv av de åtte essensielle aminosyrene totalt sett, men med veldig lite av èn av dem blir altså begrenset av denne ene aminosyren. Med en variert kost vil man imidlertid få i seg litt av vært av de forskjellige aminosyrene i løpet av dagen, og de vil dermed komplettere hverandre.

Når det er sagt har eggeprotein stort sett samme BV som whey (whey har litt bedre, men det er bare snakk om noen prosenter). Merk imidlertid at dette gjelder eggehvite+plomme. Kun eggehvite (som jeg antar at det er snakk om i det pulveret) begrenses av et lavt innhold av lysin och metionin (hvis jeg ikke husker feil).


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!