Skrevet av Emne: Stagnerer på noen muskelgrupper  (Lest 4485 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Stagnerer på noen muskelgrupper
« : 16. september 2005, 11:12 »
Jeg har merket at styrken øker veldig bra på eksempelvis ryggøvelser, mens jeg stagnerer totalt i bicepsøvelsene. Any remedies?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #1 : 16. september 2005, 11:34 »
Helt vanlig. Bytt øvelser rett og slett der du stagnerer, så kommer det seg.

En annen måte du kan teste ut er å starte neste blast "litt lavt" vektmessig på den øvelsen og med flere reps. Lengre periode du holder ut og du vil med stor sannsynlighet fyke gjennom taket ditt. Men første jeg hadde testet ut var for en periode å bytte øvelser.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #2 : 16. september 2005, 11:39 »
Så du vil kort sagt anbefale lavere vekt og høyere reps for å øke utholdenhet? Høres fornuftig ut, uten at jeg har testet dette konkret. Når jeg begynte å trene skikkelig/regelmessig for nærmere to år siden, så kjørte jeg høyere reps enn nå, for å bli vant med 6-krav i benkpress, for eksempel. Kuttet snart på reps, og har holdt meg på +- 10 reps etterpå. Merker nå at jeg blir svært anpusten av oppimot 20 reps. Kan muligens da være smart å trene opp utholdenheten igjen for å oppleve god økning?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #3 : 16. september 2005, 11:41 »
Helt vanlig. Bytt øvelser rett og slett der du stagnerer, så kommer det seg.

En annen måte du kan teste ut er å starte neste blast "litt lavt" vektmessig på den øvelsen og med flere reps. Lengre periode du holder ut og du vil med stor sannsynlighet fyke gjennom taket ditt. Men første jeg hadde testet ut var for en periode å bytte øvelser.

Jo, greit nok, men det er grenser for mange produktive isolasjonsøvelser jeg kan finne på.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #4 : 16. september 2005, 11:46 »
Det er jo klart, men det sier seg jo også selv at det må være her du stagnerer først. Så en må liksom bare leve med det på en måte også; og det er jo nettopp her fordelen med å starte litt lavt kommer inn - øvelsen "lever" lenger.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Foose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #5 : 07. januar 2006, 01:37 »
Jeg har merket at styrken øker veldig bra på eksempelvis ryggøvelser, mens jeg stagnerer totalt i bicepsøvelsene. Any remedies?

Argh! Jeg har akkurat samme problem! Biceps er den øvelsen jeg ikke øker i styrke lenger Angry
Men det må da være en grunn til at nettopp den muskelen "svikter"? Jeg mener å ha hørt at triceps tåler mer juling enn biceps, men det blir vel ikke tatt hensyn til i DC(?). Heller tvert i mot spør du meg, siden biceps blir kjørt til failure på Dag 1, samtidig som den får litt juling på Dag 2 i forbindelse med ryggtreninga (f.eks. nedtrekk og roing).
Noen som har peiling på hva man kan endre på?
Og hvordan gikk det med deg og bicepstreninga LurePer?

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #6 : 07. januar 2006, 01:47 »
ENESTE jeg sliter med, er skuldrene. Det uac mener tror jeg, er at i dc, øker en vektene HVER gang. Dersom en starter ekstra høyt på repsene, vil en øke over flere økter en hvis en hadde startet lavere på reps.

Lureper: Når du har byttet en isolasjonsøvelse 3-4 ganger, kan jeg love deg at det er stor sannsynlighet for at du øker på på øvelsen du FØRST mistet, dersom du tar den opp igjen. Det er der morroa ligger. i å hente fram gamle øvelser, og øke som faen!  Cheesy
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Foose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #7 : 07. januar 2006, 01:59 »
ENESTE jeg sliter med, er skuldrene.
Hvilke øvelser bruker du på skuldre da?

Lureper: Når du har byttet en isolasjonsøvelse 3-4 ganger, kan jeg love deg at det er stor sannsynlighet for at du øker på på øvelsen du FØRST mistet, dersom du tar den opp igjen. Det er der morroa ligger. i å hente fram gamle øvelser, og øke som faen! Cheesy
Hm, jeg har litt snaut utvalg av bicepsøvelser jeg kan ta.. Har ingen apparater, bare stang og hantler.. Men tror du likevel at det å skifte mellom forskjellige former for curls i perioder har stor betydning? Forslag til noen flere øvelser jeg kan kjøre enn stangcurl, hantelcurl, hammercurl(? ), konsecurl?

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #8 : 07. januar 2006, 02:12 »
Hammercurl er, bare for å ha det sagt, en underarmsøvelse. Den trenes i alle fall etter en bicepsøvelse. Alle hantelcurls skal dessuten tas alternated (annen hver gang), dvs en starter med den handen en er svakest i, tar en rep, etterfulgt av en rep på motsatt hand. Dette gjør en helt til svakeste handen ikke klarer flere, og da skal en heller ikke ta flere på motsatt hand. (om jeg husker rett :Smiley )

En SKAL bytte øvelser en ikke lenger har framgang i.

Sittende hantelcurl, stående hantelcurl, sittende hantelcurl 45 graders vinkel på benken. Stående stangcurl, preachercurl/scottcurl med stang.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Foose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #9 : 07. januar 2006, 02:20 »
Var litt usikker på hammercurlen, derfor jeg satte (?) etter den.. Fint du tok tak i det!:)

Men alle de forskjellige bicepsøvelsene vi har nevnt nå.. Tror du virkelig det har mye å si om man bytter ut for eksempel sittende hantelcurl med stående hantelcurl? For meg virker det nesten jålete..Tongue

Når det gjelder utførelsen av hantelcurls: skal man løfte den ene armen både opp og ned og så løfte den andre armen opp og ned osv, eller skal man heve den ene armen samtidig som man senker den andre? (teit forklaring) Jeg har uansett alltid løfta begge armene dønn likt i takt, men det er feil såvidt jeg forstår nå?

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #10 : 07. januar 2006, 02:38 »
Sittende hantelcurl (evt. med 45 graders skrå på benken) Er tyngre, det er i alle fall min erfaring, derfor får du nye vekter å prøve deg på, evt se hvor langt du klarer å presse deg. Det er kanskje i noen tilfeller mellom øvelser marginalt med hvor mye det har å si. Men det hjelper på motivasjonen å bytte øvelse, legge seg litt høyt i reps, for så å øke flere treninger på rad, enn å slite på samme øvelse.

Du skal IKKE løfte de i samme takt. Om du starter å heve den andre armen, mens den første armen er på vei ned, tror jeg ikke har noe å si, så lenge du klarer å holde kontroll på negativene.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Foose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #11 : 07. januar 2006, 02:52 »
Du skal IKKE løfte de i samme takt. Om du starter å heve den andre armen, mens den første armen er på vei ned, tror jeg ikke har noe å si, så lenge du klarer å holde kontroll på negativene.
Etter å ha tenkt litt skjønner jeg godt hvorfor det kan være vanskelig å holde kontroll på negativene ved å løfte vektene i motfase. (Tenkte ikke på at negativene skal ta lengre tid enn positivene i farta.) Men dersom man bruker den andre metoden (den med først ta en rep på ene armen, så en rep på andre osv), så vil jo muskelen få en pause på hvertfall 4-5 sekunder mellom hver gang den blir belastet.. Det MÅ vel ha betydning Huh
Løsninga blir kanskje å kjøre et helt sett på ene armen for så å kjøre den andre? Hvis det ikke er dette du har prøvd å si hele tiden da, men som jeg ikke har oppfatta fordi jeg er en smule trøtt..

Har du noe forresten begrunnelse eller kilde på hvorfor man ikke skal løfte de i takt?

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Stagnerer på noen muskelgrupper
« #12 : 07. januar 2006, 02:54 »
Du er nok trøtt. Eller så er jeg enda trøttere. Venstre opp venstre ned, høyre opp høyre ned Wink Med en eventuelt jevn overgangsfase
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!