Skrevet av Emne: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2  (Lest 6955 ganger)

Utlogget Terjer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #15 : 07. oktober 2005, 15:02 »
Det treningspogrammet var det Ove Rytter vant world Gym med og jeg har fått det til og funke bra.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #16 : 07. oktober 2005, 15:07 »
Vant World Gym ?? Vant han et Gym ?? Et helt bygg med benker, vekter, hantler osv.. Huh

Og hvilket program snakker du om ? Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #17 : 07. oktober 2005, 15:08 »
Fatisk er det slik at jo lengre du har trent jo mer nødvendig er det med mindre trening/mer hvile for å vokse å bli sterk..

I følge hvem?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Terjer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #18 : 07. oktober 2005, 19:34 »
det er en konkuranse som en slaks wm i  bodybuilding 

Utlogget Terjer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #19 : 07. oktober 2005, 19:35 »
er du blind eller Huh

Utlogget espeen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #20 : 09. april 2006, 13:59 »
hei jeg skjønner ikke en døyt av det HST...kan noen feks. hjelpe med å fortelle meg med åssen jeg skal trene triceps i en dag? hvilke øvelser, og hvor mange reps og sett?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #21 : 09. april 2006, 19:08 »
Om du ikke forstår HST kanskje du burde velge deg et annet lettere program å følge? Viktig å forstå det man holder på med.






Svak, bitter og dopingfri



Celdiir

  • Gjest
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #22 : 09. april 2006, 20:53 »
Eller lese teorien på nytt Smiley

Espeen: ta å sjekk ut Release your Potential-programmet som ligger på www.tn.no. Dette er et ferdigmekket program som baserer seg på HST prinsippene. Kan være litt greiere å forstå konseptet da.

Øvelsen de har valgt er franskpress. I førsta uka er det 1 sett og 15 repetisjoner, tre ganger i uka. I de to neste ukene er det 2 sett og 10 repetisjoner, tre ganger i uka. De siste tre ukene er det 2 sett og 5 repetisjoner, tre ganger i uka.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #23 : 10. april 2006, 09:25 »
hei jeg skjønner ikke en døyt av det HST...kan noen feks. hjelpe med å fortelle meg med åssen jeg skal trene triceps i en dag?

Du må ikke finne på å trene triceps i en dag. Du blir garantert overtrent. Det holder med 3-4 sett.
Gloria in Excelsis Deo


andreassk

  • Gjest
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #24 : 10. april 2006, 10:10 »
Det er en ting jeg heller ikke helt forstår. Børge kjørte HST 4 ganger i uka enda man burde kjøre hver andre dag. Det er også sagt at man kan trene HST helprog. 6 dager i uken, noe jeg tror Baahh gjorde. Men det er vell inviduelt fra person til person hvor fort de innhenter seg. Uansett, dette vil vell kanskje si at man har en større effekt av å trene HST mer enn 3 ganger i uken.


Uansett, dette med å finne 10RM er sikkert lurt. Men jeg tror det er like viktig å finne 15RM. Merket selv i 15 reps fasen at jeg ikke klarte vekta, dette fordi jeg er uvant med å trene med høyere reps enn 10

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #25 : 10. april 2006, 10:14 »
Det er en ting jeg heller ikke helt forstår. Børge kjørte HST 4 ganger i uka enda man burde kjøre hver andre dag. Det er også sagt at man kan trene HST helprog. 6 dager i uken, noe jeg tror Baahh gjorde. Men det er vell inviduelt fra person til person hvor fort de innhenter seg. Uansett, dette vil vell kanskje si at man har en større effekt av å trene HST mer enn 3 ganger i uken.


Jeg kan si det,Børge vet  mere om trening her enn det mange på dette forumet vet,så hvis han kjørte 4 dager i uken er det sikkert en grunn til det..

P.S.enkelte uker blir det 4 treninger i hvis du trener annenhver dag Deal
Nordisk mester i håndbak 2014.


andreassk

  • Gjest
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #26 : 10. april 2006, 10:17 »
Jeg kan si det,Børge vet mere om trening her enn det mange på dette forumet vet,så hvis han kjørte 4 dager i uken er det sikkert en grunn til det..

P.S.enkelte uker blir det 4 treninger i hvis du trener annenhver dag Deal

Ja, det kan være det. Som Børge sier så trenger ikke en muskel å være uthvilt for å trenes på nytt, det er det bare nervesystemet som gjør, dvs msn ksn kjøre 7 ganger i uken Deal


Off topic: Alle som har tid, les gjennom innleggene til Børge. Han er en utrolig kunskapsrik fyr, og jeg lærte en del nyttige ting av innleggene hans!

andreassk

  • Gjest
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #27 : 10. april 2006, 11:11 »
Vet ikke hvor dette kommer fra, men mange trener annenhver dag kun fordi det er en "passe" treningsmengde. Som jeg har nevnt her på forumet og i artikkelserien min er det nervesystemet som trenger hvile, ikke musklene. Treningsfrekvensen er basert på det faktum at de oppbyggende prosessene etter ei treningsøkt normalt har en varighet på 36-48 timer, og at ei ny treningsøkt innen dette tidsrom vil holde vekstprosessene i gang kontinuerlig kontra bare en gang i uka.

Innenfor dette er det mange variasjoner - 1-2 ganger pr dag, 3-6 ganger i uka på samme muskelgruppe. Forutsetningen er at man balanserer volum (antall sett og øvelser) for å unngå overbelastning av sentralnervesystemet. Altså kan man dele opp 12 sett pr muskelgruppe pr uke i 4 sett 3 ganger i uka (1 treningsøkt man/ons/fre), 3 sett 4 ganger i uka (1 treningsøkt man/tir/tor/fre osv), 2 sett 6 ganger i uka (2 økter man/ons/fre eller 1 økt man/tir/ons/tor/fre/lør).

Derfor er det jeg ofte sier at de som påstår HST ligner Heavy Duty eller HIT pga lavt volum, eller at HST skal gjøres på en bestemt måte, ikke har lest og forstått metoden godt nok til å uttale seg Smiley

Celdiir

  • Gjest
SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #28 : 10. april 2006, 18:23 »
Uansett, dette med å finne 10RM er sikkert lurt. Men jeg tror det er like viktig å finne 15RM. Merket selv i 15 reps fasen at jeg ikke klarte vekta, dette fordi jeg er uvant med å trene med høyere reps enn 10

Mener at du skal finne din 15RM (og 5RM) i den HST-varianten som er på den offisielle hjemmesiden. I den tråden hvor det innlegget fra Fagerli kommer fra finnes det en slik kalkulator som tar hensyn til 15RM, 10RM og 5RM i allefall.

Utlogget Faktum

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

SV: Hypertrofi-Spesifikk Trening, HST - del 2
« #29 : 15. juni 2006, 15:50 »
Skjønte ikke helt hva som er galt med å trene mage etter HST-prinsipper?

Skjønner ikke jeg heller, noen som kan gi ett fornuftig svar på det? Hadde vært kjempefint.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!