Skrevet av Emne: Hvor mye karbs?  (Lest 3049 ganger)

Utlogget bSR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 288

Hvor mye karbs?
« : 19. september 2005, 15:27 »
hvor mye karbohydrater trenger man egentlig om dagen? Har hørt at hjernen trenger 150g for og funger normalt. Stemmer dette?

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Hvor mye karbs?
« #1 : 29. september 2005, 20:44 »
hvor mye karbohydrater trenger man egentlig om dagen? Har hørt at hjernen trenger 150g for og funger normalt. Stemmer dette?

Jeg tror det er 120g hjernen trenger. Men det betyr ikke at du trenger å spise det. Du kan i prinsippet spise 0 gram karbohydrater, og kroppen klarer seg fint. (Kanskje til og med optimalt for enkelte.) Det finnes ikke noe som heter essensielle karbohydrater. Kroppen kan lage de karbohydratene den trenger selv. Vi har så mye som fem ulike hormoner som regulerer sukkerproduksjonen, så det er ikke farlig på noen som helst måte å ikke spise karbohydrater, selv om veldig mange tror det.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hvor mye karbs?
« #2 : 29. september 2005, 20:50 »
Er ketoner en type karbohydrater? Hvis nei, lager kroppen karbohydrater også? Hvilke?

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
SV: Hvor mye karbs?
« #3 : 29. september 2005, 20:54 »
ketoner er noe som lages av fettvev. tror de har tilnærmet lik effekt som karbohydrater. er litt usikker her. Noen andre som kan si det mer nøyaktig?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hvor mye karbs?
« #4 : 29. september 2005, 20:57 »
Jeg vet ketoner fungerer som erstatning for hjernen i alle fall, når man er i ketose. Det jeg stussa på var at kroppen produserer karbs selv. Om det er tilfellet, er jeg takknemlig for litt mer info. Smiley

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvor mye karbs?
« #5 : 29. september 2005, 20:58 »
Jeg tror det er 120g hjernen trenger. Men det betyr ikke at du trenger å spise det. Du kan i prinsippet spise 0 gram karbohydrater, og kroppen klarer seg fint. (Kanskje til og med optimalt for enkelte.) Det finnes ikke noe som heter essensielle karbohydrater. Kroppen kan lage de karbohydratene den trenger selv. Vi har så mye som fem ulike hormoner som regulerer sukkerproduksjonen, så det er ikke farlig på noen som helst måte å ikke spise karbohydrater, selv om veldig mange tror det.

Dersom man skal prøve spise 0 g karb vil jeg anbefale å holde sengen hele perioden galskapen pågår. Ville være ren idioti.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget DNG

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 000
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 000

  • Face the pain, It's ripping me into pieces
SV: Hvor mye karbs?
« #6 : 29. september 2005, 21:02 »
Dersom man skal prøve spise 0 g karb vil jeg anbefale å holde sengen hele perioden galskapen pågår. Ville være ren idioti.

mvh Hammer
Hvorfor det?
Hvis man spiser BARE proteiner og fett så fungerer du helt normalt.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvor mye karbs?
« #7 : 29. september 2005, 21:13 »
Har du noengang forsøkt? Isåfall bør man være serdeles inaktiv.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Hvor mye karbs?
« #8 : 29. september 2005, 21:16 »
Å være i ketose er null problem og CKD er en veldig effektiv måte å deffe på. Eskimoene feks er i ketose hele tiden og spiser kun fett og proteiner.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvor mye karbs?
« #9 : 29. september 2005, 21:18 »
Føler seg sprek og opplagt hele dagen og bare lengter etter å komme igang om morgenen?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Hvor mye karbs?
« #10 : 29. september 2005, 21:29 »
Å være i ketose er akkurat som å være vanlig. De første dagene er jævlig når du går over i ketosen, men når leveren begynner å produsere ketoner er det null problem. Les mer om CKD her:

http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=2179&highlight=ckd

Er vel ikke noe problem å linke til andre forum?
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hvor mye karbs?
« #11 : 29. september 2005, 21:34 »
Det er riktig at karbohydrater ikke er essensielt for kroppen, men det betyr derimot ikke at du fungerer optimalt i ketose. Hva er målet ditt, skal du ned i vekt, holde vekten eller bygge muskler?

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvor mye karbs?
« #12 : 29. september 2005, 21:40 »
Kopi fra artikkelen:
På den annen side, kan ikke proteinet konverteres til fett-frie syrer for energi mens den er i fett-metabolisme. Selv om det ikke er gjort noen vitenskapelig forskning på dette, har det vært rapporter fra tilhengere av dietten at det virkelig har en protein-sparende effekt. Det gir mening, gjør det ikke? Hvor ellers kan kroppen lete etter fett for energi når all kostfettet er forbrent? Kroppsfettet.

Det finnes med andre ord ikke dokumentasjon på dette? Sikkert mye riktig i dette, men det jeg sliter med er at man i denne tilstanden vil forbrenne proteinene man får i seg gjennom kosten. = Vanskelig å beholde masse.

mvh Hammer

Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Hvor mye karbs?
« #13 : 30. september 2005, 08:07 »
(...) = Vanskelig å beholde masse.

Hmm... Du kommer med mye rart i tråden her... For det første blir man ikke i dårlig form av å ikke spise karbohydrater. Selv har jeg spist under 20 g carbs i lange tider, og formen er bedre enn noen gang. Hvis du blir i dårlig form, så varer det bare noen dager, fordi det er en slags abstinens på sukker. For det andre er det ikke vanskelig å beholde masse. Så lenge du spiser nok fett, så er ikke det noe problem. Man forbrenner ikke alle proteinene man spiser. Selv har jeg merket det motsatte.... hormoner i balanse gjør at du bygger, selv uten å trene.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hvor mye karbs?
« #14 : 30. september 2005, 10:41 »
Lyle McDonald anbefaler å ikke gå under 40 gram/dagen (hvis jeg husker rett), fordi det vil øke omdannelsen av protein til glukose. Så det kan bli faktisk bli vanskeligere å beholde muskelmasse om man går helt ned til 0 gram/dagen, som Hammer skrev. Synes ikke Hammer har kommet med så mye rart i denne tråden, som du skriver. Tror neppe så mange er enig med deg i at man vil være i topp form med et ekstremt lavt karbohydratinntak, hvis det er det du mener.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!