Skrevet av Emne: badstue  (Lest 15226 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: badstue
« #30 : 04. november 2005, 00:04 »
Å ta badstue hjelper 0 for å få bort fett...

Du tar feil. Har du lest hele tråden her?

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: badstue
« #31 : 04. november 2005, 00:14 »
Badstue vil til en viss grad øke forbrenningen, akkurat slik som den studien tidligere i tråden beviser. Tenk også over dette: Man sitter et sted med høy temperatur. Hjerterytmen øker, kroppstemperaturen øker. Kroppen må jobbe mer for å holde seg avkjølt, og man bil derfor bruke mer energi enn hvis man satt i et romtemperet sted.

I tillegg så mister man mye kroppsvæske. Men samtidig med denne væsken mister man mye avfallsstoffer. Man renser kroppen ved å svette ut.

Det er bra for å få en ren hud. Til dere gutta som ikke er så pripne så anbefaler jeg at man peeler etter badstue, evt går over med en hampvott. Dette fjerne all den døde huden og man får en hud så glatt og myk og fri for urenheter at du vil ikke tro det! Og den holder seg slik lenge!

Selv så forsøker jeg å ta en time badstue etter trening. Dette for å hjelpe på musklene og svette ut ordentlig. Den forbrenningsdelen var jeg ikke klar over, men det er jo bare en fordel.

Mange kamsportutøvere bruker badstu som en måte å kutte vekt før innveing. Man kan fint miste 2-3 kilo av en time i badstue. Gjør man det riktig kan dette økes ganske betydelig!
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: badstue
« #32 : 04. november 2005, 00:38 »
Haha! Jeg som har slitt i 2mnd(har gitt opp) med å gå ned i vekt har oppdagt to geniale ting på kort tid; Badstu og gelè med 7kcal per kilo! Nå skal det ikke bli noe problem å gå ned i vekt nei;)

Og forresten, si at jeg legger en madrass inn i badstua og når jeg står opp så legger jeg meg ned på den, og sover videre 30min:pPp Vil faktisk dette funke?(ser bort ifra det at jeg neppe vil klare å sove)

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: badstue
« #33 : 04. november 2005, 07:06 »
Haha! Jeg som har slitt i 2mnd(har gitt opp) med å gå ned i vekt har oppdagt to geniale ting på kort tid; Badstu og gelè med 7kcal per kilo! Nå skal det ikke bli noe problem å gå ned i vekt nei;)

Og forresten, si at jeg legger en madrass inn i badstua og når jeg står opp så legger jeg meg ned på den, og sover videre 30min:pPp Vil faktisk dette funke?(ser bort ifra det at jeg neppe vil klare å sove)

nei du kommer til å DØ.
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: badstue
« #34 : 04. november 2005, 09:24 »
Ok, like så grei at jeg aldri hadde fått sovna i den varmen da:p

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: badstue
« #35 : 04. november 2005, 12:07 »
Mister du rundt 30 % av kroppsvæsken, så stryker du med.... Wink kroppen består av 70% vann, og for en person på 100 kg vil det si at 70 kg er væske. Etter min raske beregning vil det si at om personen går ned ca 21 kg i løpet av turen i badstuen, så er han rimelig ille ute Tongue noen som vet sånn ca hvor mye en svetter i timen i en badstue på 80 grader?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget J.R Writer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 873
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 873

SV: badstue
« #36 : 25. november 2005, 01:06 »
Jeg tar meg en tur i badstua 1-2 ganger i uken, gjort det en stund nå. Funker fint for meg ivertfall, Får håpe det hjelper deg og Smiley

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: badstue
« #37 : 29. november 2005, 08:27 »
Prøv et skikkelig fuktig dampbad på 60 grader. Garanterer hjertebank, og halusinasjoner etter 15 minutter. Sikkert bra for helsa.
Smiley
Det jeg vil frem til er at luftfuktigheten er av minst like stor betydning som tepmeraturen, da vann leder varme bedre enn luft. 15 minutter i en tørr 90 graders badstue er for de fleste ikke noe problem.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: badstue
« #38 : 29. november 2005, 10:54 »
Helt enig. En må ha med seg ei bøtte med vann for at det skal kjennes! Luftfuktigheten betyr alt.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget jewrgen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

SV: badstue
« #39 : 27. januar 2006, 16:32 »
Mange kamsportutøvere bruker badstu som en måte å kutte vekt før innveing. Man kan fint miste 2-3 kilo av en time i badstue. Gjør man det riktig kan dette økes ganske betydelig!

men når man kommer ut av badstua er man jo så dehydrert at det vannet man drikker vil jo bli i kroppen(man pisser det ikk ut) vil jeg tro.. så hvis du svetter av deg 1 kg så drikker du en liter vann så får du jo det kiloet tilbake..

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: badstue
« #40 : 27. januar 2006, 18:13 »
Logisk sett skulle det å ta sauna gi en økt metabolisme. Dette som nevnt før fordi kroppen vil etterstrebe en homeostase, i dettte tilfelle en jevn kroppstemperatur.

Litt usikker på den finske studien, og deres 30% økning i metabolisme, da jeg bare har lest abstractet og ikke helt vet om de mener basalmetabolismen i løpet av dagen eller akkurat når de tar badstue o.l

Fikk nesten lyst til å prve et lite pilotstudie selv, da jeg ikke fant så mye god forskning på dette (selv om det garantert finnes). Egentlig et relativt lett studie å gjøre. Rett og slett bare å måle O2 forbruk under og etter et badstue besøk.. Er effekten klar vil det ikke kreve mange forsøkene for å finne det.

Er uansett litt uenig i det dere nevenrt om at aktiviteter som hever pulsen hever metabolismen, da dette ikke er et absolutt forhold Smiley

Noen som har et kommentar til denne tittelen?
Backon J. "The doubling of prolactin levels after a dry Finnish sauna may increase body fat stores."
Int J Obes. 1990 Aug;14(8):733.

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: badstue
« #41 : 04. februar 2006, 14:40 »
tar badstue 5 ganger i uken nå jeg, etter styrketrening og jogging. Badstuen der jeg trener er så sykt varm så klarer ikke mer en 15 min :p
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
SV: badstue
« #42 : 09. oktober 2006, 20:42 »
fått noe postiv effekt? noe eg kunne tenkt meg og gjøre mot sommeren...

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: badstue
« #43 : 11. oktober 2006, 21:50 »
Vanskelig å si. Tar alltid badstue etter styrketrening, på deff eller ikke.
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Alexick

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Seeing is believing.
SV: badstue
« #44 : 14. oktober 2006, 02:21 »
Badstue vil til en viss grad øke forbrenningen, akkurat slik som den studien tidligere i tråden beviser. Tenk også over dette: Man sitter et sted med høy temperatur. Hjerterytmen øker, kroppstemperaturen øker. Kroppen må jobbe mer for å holde seg avkjølt, og man bil derfor bruke mer energi enn hvis man satt i et romtemperet sted.

I tillegg så mister man mye kroppsvæske. Men samtidig med denne væsken mister man mye avfallsstoffer. Man renser kroppen ved å svette ut.

Det er bra for å få en ren hud. Til dere gutta som ikke er så pripne så anbefaler jeg at man peeler etter badstue, evt går over med en hampvott. Dette fjerne all den døde huden og man får en hud så glatt og myk og fri for urenheter at du vil ikke tro det! Og den holder seg slik lenge!

Selv så forsøker jeg å ta en time badstue etter trening. Dette for å hjelpe på musklene og svette ut ordentlig. Den forbrenningsdelen var jeg ikke klar over, men det er jo bare en fordel.

Mange kamsportutøvere bruker badstu som en måte å kutte vekt før innveing. Man kan fint miste 2-3 kilo av en time i badstue. Gjør man det riktig kan dette økes ganske betydelig!

Må ikke glemme at blodårene vil utvide seg under høye temperaturer, og det vil føre til at hjertemuskelen bruker mer energi for å få blodet rundt i kroppen. Smiley
Det er bedre å være tjukk enn tynn... problemet er bare at jeg er tynn... Smiley

ML: 4x160
KB: 5X150
BP: 1X130

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!