Skrevet av Emne: Blodsukkermåler  (Lest 17645 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Blodsukkermåler
« #30 : 25. september 2005, 22:28 »
Om alle levde usunt og daua før pensjonsalder ville man spare samfunnet for store utgifter. Tenk bare på hvordan disse menneskene betaler inn skatt og pensjonsavgifter for en eldreomsorg og en pensjon de aldri vil nyte godt av! Ikke nok med det, man ville også betalt så mye i statlige avgifter for tobakk, alkohol og bil at regnestykket ville blitt enda mer gunstig for samfunnsøkonomien.

Sunne mennesker, derimot,  skal leve lengst mulig, heve pensjon i årtier (20 år alderspensjon utgjør vel noe sånt som 4 millioner per snute for gjennomsnittet). På toppen av dette krever de sykehjemsplasser, eldreheimer, hjemmehjelp og gud vet hva - dette koster!! Vi må faktisk importere masse arbeidskraft for å ta vare på min generasjon når den blir gammel.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Blodsukkermåler
« #31 : 26. september 2005, 08:54 »
Olav Tommesen fikk hjerneslag eller en aneurisme eller noe i den duren mens han jogga... Han ble funnet bare 70 meter fra et gatekjøkken...  rofl

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #32 : 26. september 2005, 09:42 »
Olav Tommesen fikk hjerneslag eller en aneurisme eller noe i den duren mens han jogga... Han ble funnet bare 70 meter fra et gatekjøkken...  rofl

Var han på vei til eller fra gatekjøkkenet? Wink

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #33 : 26. september 2005, 19:32 »
Det er nok mange som irriterer seg over dette her på forumet, noe annet ville vært merkelig.

"Valg" kan defineres på mange måter. Det var ingen som tvingte dem til å spise de ekstra pizzastykkene. Jeg er enig i at man skal være forsiktig i å dømme, men man kommer heller ingen vei ved å forstå seg i hjel på folks situasjon.


Hva om man trives med ekstremisme?

Dette faller jo på egen urimelighet. Skal vi ignorere egen helse kun fordi vi kan bli overkjørt av en buss i morgen?



Sitat

Lureper: Jeg har ALDRI påstått at man skal ignorere helse! Men god helse er langt mer enn fravær av sykdom -  noe  dessverre verken media eller store deler av helsenorge tar høyde for.

Det er veldig mye sykdomsfokusering både i media og helse norge, og det er det sammen med et  "helsehysteri" jeg føler er nært knyttet opp til  et syn på helse der man skal ta vare på helsen sin for å unngå å bli syk, jeg vil ha bukt med. Ikke at folk velger å bruke mye tid på å trene, få en bra kropp ( selv om det nødvendigvis ikke er slik at  en kropp som ser bra ut er så sunn).
"Slank deg slik,  og tren sånn så blir du sunn slank og får en god helse." - Jeg tror ikke nødvendigvis at det er slik.

Det biopsykosoisale perspektivet og det å se på folks behov, ressurser og hverdagkrav som jeg mener det er svært viktig å ta med i beregningen, blir galant oversett oppi all denne overfokuseringen på helse/ forebygging av sykdom - hysteriet. Den mentale helse er vel vel så viktig som den fysiske?
Og jeg tror ikke det er mentalt sunnt for folk å stadig få slengt i trynet  at litt ekstra fett rundt magen er så og så farlig, hvis du er "slik eller sånn", og ikke  gjør ditt og datt så har du dårrlig helse osv osv.
 
Senest i går så jeg et oppslag i avsien om hvor farlig det var med litt ekstra fett rundt magen. "Er du farlig feit? " eller noe i den duren der lød overskriften . Og da var man altså feit og stod i fare for å utvikle diabetes 2 +++ hvis man hadde et midjemål på over 80cm for kvinner og 95 for menn. Det var ikke tatt høyde for en persons høyde, alder, beinbygning, gener eller muskelmasse.

På radio i dag hørte jeg at visstnok rundt 50000 barn gikk rundt med alvorlige psykiske problemer uten at det ble oppdaget - hvordan i H**** kan de vite at 50000 barn sliter med psykiske problemer hvis det ikke oppdages?

Så et eksempel fra min egen hverdag. Hadde pasientdag på skolen for noen uker siden. Pasienten var en faktisk ganske så sprek eldre mann, men etterhvert som undersøkelsen skred fremover oppdaget vi det at vi måtte vekte våre ord med omhu, for denne mannen var veldig opptat av om  han gikk bra nok, om han burde egentlig gå fortere, om leddutslagene hans var  god nok om styren var bra og normal, om han burde stå mer sånn eller slik osvosv. Altså - med andre ord - han var veldig opptatt av å få bekreftelse/ godkjenning fra oss om at han var "bra nok".  Skulle vi sett på hva som er helt ideellt på alle de tingene der, var det jo så klart hauger av ting vi kunne ta tak i og pirke på  og med et slikt syn så var han langt i fra bra nok. Men hallo! - mannen var supersprek tatt alder  og det han var "henvist" til oss for tatt i betraktning ( kneprotese begge knær) - han syklet hjemme hver dag, kunne gå 3-4km hver dag uten å få vondt og han klarte hverdagen sin ellers bra ut fra hans behov - han var fornøyd selv med alle sine skavanker sett fra et  "ideellt" perspektiv. Hvis jeg da skulle rådet / behandlet ham til en "bedre helse" - skulle jeg da brukt masse ressurser og tid på å rette på alle skavankene  eller burde jeg jobbe for å få ham til å utnytte sine ressurser   og hjelpe ham med de problemene han måtte ha for å klare/ trives i hverdagen sin?
Slik jeg ser det - helt klart det siste.

Så hvis folk ikke har lyst til å pese på trening ørten ganger i uken, klarer  hverdagen og de krav den stiller til mestring, ikke har noen nevneverdige plage - hvorfor skal de da bli hetset/ gå å bekymre seg over sykdommer, og gå ned så og så mye i vekt for å ha en god helse?

Jeg vil heller snu litt på det siden du er så opptatt av at folk ikke tar godt nok vare på helsen sin:

Hva mener du er å ta godt nok vare på helsen sin?

- At man har et midjemål som ikke overskrider anbefalingene fra folkehelsen - 80/95 cm
- At Bmi er under 25
- At man tilbringer flere dager i uken flere timer hver gang
- at man har synlig definerte muskler
- at man har en fett% under 20 eller hva som nå er bar nok i dine øyne.
- at man spiser 5-6 nøye balanserte måltid hver enese dag og holder seg laangt unna fy fy mat.
- at man stadig kontrollerer midjemål, blodsukker, bryst for kuler, vekten, osv osv for å forsikre seg om at man er utenfor faresonen.

Er det dette som innebærer å ta godt nok vare på  helsen sin?
Selv om det kanskje innebærer  at man syns det hele er mas og jag, man ikke trives, man stadig er stresset  og har dårlig samvittighet for alt det man skulle ha gjort ,men ikke alltid for tid til og at man får helt panikk eller blir dårlig av skyldfølelse  de gangene man mot formodning skulle unne seg noe godt men ikke særlig sunt?

Eller

- at man prøver å spise noenlunde ok, men unner seg noe godt selv om det ikke er sunnt en gan i blant.
- at man prøver å drive med noe fysisk aktivitet som man trives med.
- at man trives i hverdagne  og mestrer den.
- at man ikke sliter med nevneverdige plager.
- at man ikke  kontrollerer seg selv hele tiden for sykdommer.

Til tross for at man kanskje har noen kg for mye og kanskje ikke klarer å kvitte seg med
det heller, men holder seg unna/ Begrenser inntak av snop, røyk og alkohol og heller liker å gjøre andre ting enn å bruke masse tid på trening.

Jeg f.eks har kanskje langt i fra  god helse etter ditt syn  - jeg har noen kg for mye, trening er ikke alltid min første prioritet og kostholdet mitt er langt i  fra perfekt og i tillegg har jeg astma, og står sikkert i faresonen rent teoretisk sett for både diabtetes 2 ( med et midjemål på 93) og hjerteinfarkt - fysj og fy! Og jeg flyr ikke rundt å sjekker blodsukker nivået mitt hele tiden ( tar sjekker hos lege innimellom), sjekker brystene mine for kreftkuler, eller sjekker blodtrykk og puls titt og ofte. Endel av kg mine har jeg også " valgt" å drasse rundt på, gjennom for dårlige, gjerne forholdsvis ubevisste vaner. Men jeg har ikke valgt  genene mine og et medfødt større antall fettceller enn andre, og jeg har ikke valgt hvilke vaner og forhold til trening / kosthold mine foreldre har lært meg i oppveksten.

Men betyr det nødigvis at jeg ikke tar vare på / prøver å ta vare på helsen min?

Jeg trener 2-4 ganger i uken, jeg prøver å spise noenlunde sunnt og jevnt , selv om jeg er veldig dårlig til dette og er alt for glad i søte saker ( men prøver å begrense meg der også til 1-2 ganger i uken), går jevnlig til lege for å kontrollere astmaen, blodtrykk ( som faktisk er ganske lavt 110/ 60) og innimellom blodsukker, er - iallefall i perioder- flink å ta astmamedisinen min og andre medisiner, og holder meg langt unna røyk og drikke alkohol ytterst sjelden. I tillegg tar jeg meg også tid til å gjøre andre ting som jeg føler er viktig for min helse og trivsel - som f.eks kreative interesser, det å lese e god bok, se et tv- program jeg liker og å gå ut med venner enten på kino eller kafe / resturant - altså ting som jeg mener er viktig for min trivsel og mentale helse og dermed også for min generelle helse. Jeg burde kanskje trent litt mer kondis for denne er ikke så bra og sammen med astma og noen kg for mye, så blir jeg fort andpusten  ved fysisk anstrengelse som å gå fort og gå opp tunge bakker. Men jeg HATER å jogge, og er ikke spesiellt glad i å gå tur heller, så jeg hadde bare blitt sur og grinete, sett det som et evig mas og rett og slett ikke trivdes med det om jeg skulle fyke avgårde på tur i all slags vær hver morgen før frokost eller hver kveld før leggetid- og  da kan det umulig være spesiellt bra for helsen min.


Nei, lureper - JEG tror nå fremdeles det at dette helsehysteriet, sammen med et et alt for snevert syn på hva helse er og for mye sykdomsfokusering er til mer skade enn gavn og faktisk kan bidra til å skape helseproblemer og hypokonderibland folk, enn å bedre deres helse.
 Alt  med måte.... Men for å understreke det nok en gang - jeg er IKKE motstander av at man skal ta vare på sin egen helse og at man selv har ansvar for dette - men da må man se ting i litt større perspektiv Wink
 

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #34 : 26. september 2005, 19:54 »


Lureper: Jeg har ALDRI påstått at man skal ignorere helse! Men god helse er langt mer enn fravær av sykdom - noe dessverre verken media eller store deler av helsenorge tar høyde for.

Det er veldig mye sykdomsfokusering både i media og helse norge, og det er det sammen med et "helsehysteri" jeg føler er nært knyttet opp til et syn på helse der man skal ta vare på helsen sin for å unngå å bli syk, jeg vil ha bukt med. Ikke at folk velger å bruke mye tid på å trene, få en bra kropp ( selv om det nødvendigvis ikke er slik at en kropp som ser bra ut er så sunn).
"Slank deg slik, og tren sånn så blir du sunn slank og får en god helse." - Jeg tror ikke nødvendigvis at det er slik.

Overvekt er sterkt knyttet til sykdom. Det er og blir et ubestridelig faktum. At det er sykdomsfokusering i helse-Norge skulle jo bare mangle.


Sitat
Det biopsykosoisale perspektivet og det å se på folks behov, ressurser og hverdagkrav som jeg mener det er svært viktig å ta med i beregningen, blir galant oversett oppi all denne overfokuseringen på helse/ forebygging av sykdom - hysteriet. Den mentale helse er vel vel så viktig som den fysiske?
Og jeg tror ikke det er mentalt sunnt for folk å stadig få slengt i trynet at litt ekstra fett rundt magen er så og så farlig, hvis du er "slik eller sånn", og ikke gjør ditt og datt så har du dårrlig helse osv osv.
 
Senest i går så jeg et oppslag i avsien om hvor farlig det var med litt ekstra fett rundt magen. "Er du farlig feit? " eller noe i den duren der lød overskriften . Og da var man altså feit og stod i fare for å utvikle diabetes 2 +++ hvis man hadde et midjemål på over 80cm for kvinner og 95 for menn. Det var ikke tatt høyde for en persons høyde, alder, beinbygning, gener eller muskelmasse.

Faren for diabetes 2 øker enormt med høyt midjemål. Sånn er det. At avisen videreformidler dette, er bare bra. At det gjør noen beskymret er også bare bra, etter mitt skjønn.

Sitat
På radio i dag hørte jeg at visstnok rundt 50000 barn gikk rundt med alvorlige psykiske problemer uten at det ble oppdaget - hvordan i H**** kan de vite at 50000 barn sliter med psykiske problemer hvis det ikke oppdages?

"Psykiske problemer" kan defineres på så mange måter. Ungdom har alltid hatt ustabilt humør og til dels psyke, så jeg tar ikke akkurat det så alvorlig.

Sitat
Så et eksempel fra min egen hverdag. Hadde pasientdag på skolen for noen uker siden. Pasienten var en faktisk ganske så sprek eldre mann, men etterhvert som undersøkelsen skred fremover oppdaget vi det at vi måtte vekte våre ord med omhu, for denne mannen var veldig opptat av om han gikk bra nok, om han burde egentlig gå fortere, om leddutslagene hans var god nok om styren var bra og normal, om han burde stå mer sånn eller slik osvosv. Altså - med andre ord - han var veldig opptatt av å få bekreftelse/ godkjenning fra oss om at han var "bra nok". Skulle vi sett på hva som er helt ideellt på alle de tingene der, var det jo så klart hauger av ting vi kunne ta tak i og pirke på og med et slikt syn så var han langt i fra bra nok. Men hallo! - mannen var supersprek tatt alder og det han var "henvist" til oss for tatt i betraktning ( kneprotese begge knær) - han syklet hjemme hver dag, kunne gå 3-4km hver dag uten å få vondt og han klarte hverdagen sin ellers bra ut fra hans behov - han var fornøyd selv med alle sine skavanker sett fra et "ideellt" perspektiv. Hvis jeg da skulle rådet / behandlet ham til en "bedre helse" - skulle jeg da brukt masse ressurser og tid på å rette på alle skavankene eller burde jeg jobbe for å få ham til å utnytte sine ressurser og hjelpe ham med de problemene han måtte ha for å klare/ trives i hverdagen sin?
Slik jeg ser det - helt klart det siste.

For meg disse to alternative ekvivalente Smiley

Sitat
Så hvis folk ikke har lyst til å pese på trening ørten ganger i uken, klarer hverdagen og de krav den stiller til mestring, ikke har noen nevneverdige plage - hvorfor skal de da bli hetset/ gå å bekymre seg over sykdommer, og gå ned så og så mye i vekt for å ha en god helse?

Ingen trenger å bli hetset, men de bør gjøres oppmerksomme på at risikoen for sykdom øker stort med graden av overvekt. Det er ikke jeg som har laget disse naturlovene, men man kan ikke lukke øynene for virkeligheten, selv om man ikke liker den.

Sitat
Jeg vil heller snu litt på det siden du er så opptatt av at folk ikke tar godt nok vare på helsen sin:

Hva mener du er å ta godt nok vare på helsen sin?

- At man har et midjemål som ikke overskrider anbefalingene fra folkehelsen - 80/95 cm
- At Bmi er under 25
- At man tilbringer flere dager i uken flere timer hver gang
- at man har synlig definerte muskler
- at man har en fett% under 20 eller hva som nå er bar nok i dine øyne.
- at man spiser 5-6 nøye balanserte måltid hver enese dag og holder seg laangt unna fy fy mat.
- at man stadig kontrollerer midjemål, blodsukker, bryst for kuler, vekten, osv osv for å forsikre seg om at man er utenfor faresonen.

Nå har jeg en BMI godt over 25, men pytt-pytt Smiley
Du drar det til det ekstreme her, for de fleste er en viss grad av kalorikontroll og jevnlig mosjon tilstrekkelig.

Sitat
Er det dette som innebærer å ta godt nok vare på helsen sin?
Selv om det kanskje innebærer at man syns det hele er mas og jag, man ikke trives, man stadig er stresset og har dårlig samvittighet for alt det man skulle ha gjort ,men ikke alltid for tid til og at man får helt panikk eller blir dårlig av skyldfølelse de gangene man mot formodning skulle unne seg noe godt men ikke særlig sunt?

Det kan naturligvis dukke opp slike problemer hos noen.

Sitat
Eller

- at man prøver å spise noenlunde ok, men unner seg noe godt selv om det ikke er sunnt en gan i blant.
- at man prøver å drive med noe fysisk aktivitet som man trives med.
- at man trives i hverdagne og mestrer den.
- at man ikke sliter med nevneverdige plager.
- at man ikke kontrollerer seg selv hele tiden for sykdommer.

For de fleste er dette nettopp den beste løsningen, men de fleste følger ikke denne oppskriften (spiser ikke noenlunde ok, får ikke fysisk aktivitet, osv).
Til tross for at man kanskje har noen kg for mye og kanskje ikke klarer å kvitte seg med
det heller, men holder seg unna/ Begrenser inntak av snop, røyk og alkohol og heller liker å gjøre andre ting enn å bruke masse tid på trening.

Sitat
Jeg f.eks har kanskje langt i fra god helse etter ditt syn - jeg har noen kg for mye, trening er ikke alltid min første prioritet og kostholdet mitt er langt i fra perfekt og i tillegg har jeg astma, og står sikkert i faresonen rent teoretisk sett for både diabtetes 2 ( med et midjemål på 93) og hjerteinfarkt - fysj og fy! Og jeg flyr ikke rundt å sjekker blodsukker nivået mitt hele tiden ( tar sjekker hos lege innimellom), sjekker brystene mine for kreftkuler, eller sjekker blodtrykk og puls titt og ofte. Endel av kg mine har jeg også " valgt" å drasse rundt på, gjennom for dårlige, gjerne forholdsvis ubevisste vaner. Men jeg har ikke valgt genene mine og et medfødt større antall fettceller enn andre, og jeg har ikke valgt hvilke vaner og forhold til trening / kosthold mine foreldre har lært meg i oppveksten.

Men betyr det nødigvis at jeg ikke tar vare på / prøver å ta vare på helsen min?

Isåfall ville jeg forsøkt å gå ned i vekt. Husk at en eventuell sykdomsutvikling skjer gradvis, selv om du "slipper unna" nå, er det ikke sikkert du gjør det om 10-20 år. Og hvordan vil det påvirke trivelsen i hverdagen om man må skyte insulin flere ganger daglig? Det er ikke meningen å fornærme deg, nå forholder jeg meg bare til de kalde fakta Sad

Sitat
Jeg trener 2-4 ganger i uken, jeg prøver å spise noenlunde sunnt og jevnt , selv om jeg er veldig dårlig til dette og er alt for glad i søte saker ( men prøver å begrense meg der også til 1-2 ganger i uken), går jevnlig til lege for å kontrollere astmaen, blodtrykk ( som faktisk er ganske lavt 110/ 60) og innimellom blodsukker, er - iallefall i perioder- flink å ta astmamedisinen min og andre medisiner, og holder meg langt unna røyk og drikke alkohol ytterst sjelden. I tillegg tar jeg meg også tid til å gjøre andre ting som jeg føler er viktig for min helse og trivsel - som f.eks kreative interesser, det å lese e god bok, se et tv- program jeg liker og å gå ut med venner enten på kino eller kafe / resturant - altså ting som jeg mener er viktig for min trivsel og mentale helse og dermed også for min generelle helse. Jeg burde kanskje trent litt mer kondis for denne er ikke så bra og sammen med astma og noen kg for mye, så blir jeg fort andpusten ved fysisk anstrengelse som å gå fort og gå opp tunge bakker. Men jeg HATER å jogge, og er ikke spesiellt glad i å gå tur heller, så jeg hadde bare blitt sur og grinete, sett det som et evig mas og rett og slett ikke trivdes med det om jeg skulle fyke avgårde på tur i all slags vær hver morgen før frokost eller hver kveld før leggetid- og da kan det umulig være spesiellt bra for helsen min.

Du kan kanskje finne en sport eller lignende hvor du får kondisjonstrening, men samtidig liker det du gjør? Smiley


 
Sitat
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Blodsukkermåler
« #35 : 26. september 2005, 20:54 »
25 i BMI... Pføy!!
PINGLE!!
(har 30!!-begynn å et!)
 Grin
Hvorfor kan ikke helseforetak få lov til å fokusere på helse?
Bilverksteder og selgere fokuserer på skrøpelig bilpark, Sjømannsforeninga fokuserer på dårlige forhold for den norske sjømann...  what

Jeg syns tjukke folk er patetiske KUN hvis de ikke vil være tjukke, og ergo ikke "greier" å gå ned i fettprosent.

Jeg syns lubne/overvektige folk er akkurat som tynne/skrinne folk, sålenge de ikke har problemer med å være slik de er...  what

Det jeg syns er tåpelig og teit, er folk som "ikke greier" , "har lav forbrenning", "har tung beinbygning", "har arvet overvekten", "Spiser ikke for mye, altså"  :Smiley
Og som samtidig KLAGER på sin egen tilstand. (en tilstand jeg vil kalle TILKORTKOMMENHET!)

Mvh
Egil

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #36 : 26. september 2005, 21:07 »
Dersom man har vært stabilt overvektig i lang tid, f.eks. veid rundt 100 kg i mange måneder eller ett år, og deretter reduserer fettprosenten med minimalt muskeltap slik at man kommer ned til 85 kg, kan man i utgangspunktet spise omtrent det samme som man "alltid" (de siste månedene/det siste året) har gjort når man er ferdig med å redusere fettprosenten. Ettersom fettvev trenger lite energi for å vedlikeholdes og muskelvev trenger mye energi og er det for det meste andelen muskelvev som avgjør hva vedlikeholdsinntaket er. Fra 100 til 85 bør man derimot være mer bevisst på hva man trener og spiser og spise mindre/bedre/sunnere eller trene mer enn man har hatt for vane å gjøre. Skal ikke forundre meg om de sunne spise- og trenevanene henger igjen også etter man har kommet ned til 85 kg... Det er lett å stå på et trappetrinn, uansett hvor høyt oppe på trappa den er, men det krever litt mer energi å ta et steg opp.

Tenkte også på noe angående mat og sosialt. Livet er så mye mer enn mat og drikke, og nettopp derfor kan man like gjerne spise og drikke sunt slik at man i større grad kan nyte livet med sunn kropp, hjerne og sjel. Hva er viktigst - maten eller praten?

En røyker som vet at hans uvane øker sannsynligheten for å få lungekreft, og likevel velger å røyke fordi "det er sosialt, lever bare en gang, kult, godt" er en opplyst røyker. Det er ikke noe i veien med å være opplyst og ta valg i lys av den kunnskapen. Kunnskapen må også spres.

Der ute et sted sitter det en røyker som ikke vet at det øker faren for lungekreft. En dag leser han i avisen "Røyk dreper!" og han stumper røyken umiddelbart. "Faen! Jeg lever bare en gang! Den ene gangen jeg lever skal jeg ikke dø av lungekreft eller lungeemfysem. Jeg skal være sunn og frisk og rask slik at jeg kan leve livet hele livet!"

Man hører ofte at noen kaster ut argumentet "jeg lever jo bare en gang" for å rettferdiggjøre at man gjør noe galt/usunt. Kan det ikke brukes som et argument for å ta sunne valg?

Sunnhet er også mer enn fravær av sykdom. Tenk i motsatt retning av sykdom. Supersunn! For min del ønsker jeg å være sprek og sunn slik at jeg kan leve livet så lenge som mulig. Sprette rundt med masse fysisk og mental energi!

Hilsen JohnBlond som løfter foten for å ta et steg opp.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #37 : 27. september 2005, 00:09 »
Lureper: Men du kan da ikke bare uten videre bare ved å se på en person eller ved å ta et mage mål anta at denne personen har dårlig helse, eller bør slanke seg fordi da vil han/ hun helt sikkert ende opp med en eller annen livsstilssykdom.

Ta mange av norges sterkeste styrkeløftere som eks - mange av dem ligger nok langt over hva som er anbefalt midjemål av folkehelsen - men å påstå at de har dårlig helse av den grunn blir helt feil.

Du må ta hensyn til langt flere barometer enn det om du skal kunne gi noe "risikoprofil" - arv, kosthold, trening osv osv osv.

Og et annet problem med din filosofi om folkeopplysning det er at med slik fokus på fete folk og ja, direkte hets, så blir det stadig flere som slettes ikke er overvektig eller som  i fare for noen livstilssykdomer som går å bekymrer seg over dette,går rundt og føler seg fete og som utvikler spiseforstyrrelser som en av følgene. Ja for det er så mye bedre liksom...

En annen ting - du sier at " for de fleste er en viss grad av kalorikontroll og jevnlig mosjon tilstrekkelig." - men i neste øyeblikk så antar du at dette ikke er bra nok når man som meg har et midjemål på 93cm? Da skal en plutselig være nødt til å slanke seg? Da har du altså brukt - som media- mitt midjemål som ditt eneste barometer i din risikoanalyse av mine sjanser for å utvikle diabetes. Du har ikke tatt hensyn til - høyde, alder, øvrig kroppsbygning, treningstilstand eller arv- kun midjemål...
Du antar uten videre at jeg er farlig overvektig og er en av dem som bør passe seg " ellers" , og "bør slankes"....

Det blir jo like idiotisk som om jeg skulle anta at fordi du er superopptatt av helse, trening og kosthold så bruker du, eller er på nippet til å, starte med doping for å få enda større muskler / raskere fremgang/ se bedre ut...- Ikke for å være frekk altså :Smiley

Du snakker hele tiden om at man ikke må lukke øynene for risikoer,  og overvekt som et problem fordi man ikke liker å høre om det, og om hvor viktig det er å ta vare på helsen sin, men samtidig utelukker du alle andre viktige faktorer som kan ha en innvirkning på helsen ....

Regner forresten med at det var dette du mente var ekvivalent:

Hvis jeg da skulle rådet / behandlet ham til en "bedre helse" - skulle jeg da brukt masse ressurser og tid på å rette på alle skavankene eller burde jeg jobbe for å få ham til å utnytte sine ressurser og hjelpe ham med de problemene han måtte ha for å klare/ trives i hverdagen sin?

Oki, hvis du mener det - hvor langt tror du da du hadde kommet i å bedre denne mannens livskvalitet og helse, ved å "plukke" ham fra hverandre og pirket på hver eneste lille feil og mangel som ikke var optimalt?
Jeg vil ganske sikkert kunne si - ikke særlig langt!  Er helt overbevist om at hadde du undergått en grundig fysioterapeutisk undersøkelse så hadde man nok funnet endel skavanker på deg også - skulle du og en evnt terapeut da brukt masse tid og krefter på å prøøve å rette på noen skavanker som ikke skapte noe som helst problemer for deg, og som kanskje ikke lot seg gjøre noe med? ( feks plattfothet, eller  strukturell skoliose, klikking i kjeven pga for stor disk mellom kjeveleddet) Tror neppe du hadde syns det hadde vært noe særlig å bli plukke fra hverandre på en slik måte og i det hele tatt blit priket på for noe som du ikke følte skapte noen problemer eller forstyrret hverdagen din. Wink

Expedite: Det er ikke det at man fokuserer på helse, men hvordan det fokuseres og hvor snevert enkelte velger å definere helse som er problemet.




Jeg syns tjukke folk er patetiske KUN hvis de ikke vil være tjukke, og ergo ikke "greier" å gå ned i fettprosent.


Mvh
Egil

huh? Dette gir jo ingen mening....mange av de som sliter med overvekt vil jo ikke være tjukke og det er faktisk mange som ikke klarer å gå ned i vekt eller dvs, de kalrer kanskje å gå ned i vekt, men av mange ulike grunner så er det vanskelig å holde den nye redusertevekten og da er de patetisk fordi  de ikke klarer dette? Vil tro det er ytterst få som ikke klarer å gå ned i vekt fordi de ikke vil være overvektig....

Og hvor skiller du mellom, tjukke, overvektige og lubne folk da?

og Hva med en som er tjukk, som vil ned i vekt/ fett% men ikke klarer det, men som likevel ikke har problemer da? den er da i følge slik jeg har forstått deg patetisk og skal ikke få være sånn som han / hun er?

endel sliter faktisk med forbrenningen også. En av grunnene henger kanskje sammen med følgende - vi forbrenner kcal for å holde kroppstemperaturen i de indre kjernene på et visst nivå. En med mye fett - som forøvrig er en isolator ( fettet altså) - har ikke samme behove for å forbruke kcal  til å opprettholde varmen i kroppen som en tynn person fordi han /hun ikke mister like mye varme til omgivelsene pga ekstra isolasjon. Dette er også en av grunnene til at "feite" folk  ikke klarer å trene like intensivt som tynne folk gjerne - kroppstemperaturen stiger fortere, noe kroppen ikke liker noe særlig, mens varmetapet til omgivelsene ikke skjer like raskt. For å få en normal kroppstemperatur/ en som kroppen trives på må en med mye fett derfor senke aktivitetsnivået før.

Og hvis det hadde vært så innmari lett å kvitte seg med overvekt - ja da hadde det faktisk ikke vært et så stort samfunnsproblem som så mange hevder.

Og er man overvektig, lubben eller tjukk, så jo da ligger det gjerne en arvelig komponen i bunn også. Enkelte er født med flere fettceller enn andre. Noen har naturlig høy forbrenning, andre naturlig lav. Enkelte har lettere for å legge på seg enn andre også. Og det at folk sier at de faktisk ikke spiser så mye, kan faktisk stemme. Da ligger kanskje problemet i at de heller spiser for lite og de feile tingene slik at kroppen forbrenner enda treigere.


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Blodsukkermåler
« #38 : 27. september 2005, 00:17 »
Man kan nesten ikke unngå å virke kynisk når det gjelder dette temaet. Folk som er skikkelig feite må bare skjerpe seg, få ræva opp av sofaen, begynne å telle kalorier - ikke bare kutte lunsjen. De må gjerne skylde på genetikk, men det får dem ikke til å gå ned i vekt. Hvis man skal trøste overvektige hele tiden, kommer man ingen vei. Så enkelt er det bare.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blodsukkermåler
« #39 : 27. september 2005, 00:23 »
En spennende diskusjon dette med "konflikten" mellom å gjøre det helsemessig rette (holde en slank midje, mosjonere, spise sunt, ikke røyke) og å gjøre det man trives best med. Har ikke noe problem med å se begge perspektivene her.

Likevel er jeg mest enig med LurePer: Fedmeepidemien er etter hvert blitt en så stor trussel mot folkehelsen at den krever mye oppmerksomhet, både fra helsepersonell og media. Og det er ingen tvil om at forebygging er den beste veien å gå. Poenget til Mystique om at "så lenge man føler seg frisk, så er det ok" er ikke helt relevant når det gjelder sammenhengen mellom fedme og hjertesykdom: Man kan gå i årevis og føle seg fet og bra, helt til 70% av diameteren av en blodåre til hjertet er tettet (får da angina), eller hjerteinfarktet eller hjerneslaget plutselig en dag kommer. Når hele 50% av befolkningen dør av hjerte-kar-sykdom, og utallige millioner kroner hvert år går til medikamentell og operativ behandling av slik sykdom, må man helt klart sette fokus på dette problemet.

I teorien - hvis alle nordmenn plutselig ble slanke, begynte å mosjonere jevnlig og spise sunt, samt stumpet røyken, ville forekomsten av hjerte-karsykdom falle fra 50 til kanskje 5-10%. Potensialet for forebygging er altså stort.

Folk velger jo selv hvordan de vil føre livene sine. Folk velger om de vil holde seg fete eller ikke. De fleste velger sin type 2-diabetes. De velger det faktisk, fordi de har muligheten til å gjøre andre valg, f. eks. slanke seg. Men disse valgmulighetene ignorerer de - av ulike grunner: Det er gjerne mangel på kunnskap, motivasjon og/eller selvtillit som ligger bak, gjerne kamuflert bak dårlige og såkalt gode unnskyldninger som dårlig tid, dårlig råd etc. Det dreier seg om prioriteringer, her som ellers.

Hvis en person gjennom aktiv overveielse velger å fortsette å røyke på tross av at han vet at dette betydelig øker risikoen hans for lungekreft, KOLS og hjerte-karsykdom, men etter en verdivurdering kommer fram til at det er dette han vil, og tar konsekvensene av det, så er det OK.

En person som "skal slutte å røyke i morgen, eller en annen dag", totalt ignorerer helsekonsekvensene, og senere får både KOLS og angina og - med sigarettsneipen i kjeften - kun fokuserer på hva legen og andre i omgangskretsen kan gjøre for ham, er patetisk. Dessverre finnes det alt for mange slike "ignoranter", og jeg synes det er greit at de får litt på pukkelen for det.  Smiley

Alskens "gode unnskyldninger" er jeg for lengst lei av å høre på.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blodsukkermåler
« #40 : 27. september 2005, 00:32 »
Og hvis det hadde vært så innmari lett å kvitte seg med overvekt - ja da hadde det faktisk ikke vært et så stort samfunnsproblem som så mange hevder.

Og er man overvektig, lubben eller tjukk, så jo da ligger det gjerne en arvelig komponen i bunn også. Enkelte er født med flere fettceller enn andre. Noen har naturlig høy forbrenning, andre naturlig lav. Enkelte har lettere for å legge på seg enn andre også. Og det at folk sier at de faktisk ikke spiser så mye, kan faktisk stemme. Da ligger kanskje problemet i at de heller spiser for lite og de feile tingene slik at kroppen forbrenner enda treigere.



Det er vel ingen her som har sagt at det er lett å kvitte seg med overvekt. Det krever guts å kvitte seg med overvekt.  Smiley Men folk flest velger helst de lette løsninger, og må ta konsekvensene av det, helt enkelt.

Arv spiller en rolle, men alle kan slanke seg, selv om det går lettere for noen enn for andre. "Fettcelleteorien" er svært tvilsom og ikke vitenskapelig fundert - 1g fett er 1g fett er 7kcal uansett.  Smiley Alle med naturlig lav forbrenning kan øke denne ved å trene styrke. Hvis man spiser lite, så blir man ikke slankere av å spise mer - man må alltid ta hensyn til kcal-balansen, alt annet er myter, tull og fanteri.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Blodsukkermåler
« #41 : 27. september 2005, 00:47 »
Ser at det bare følger med ti teststrimler. Er det lett å skaffe på apotek?

Har bestillt en selv. Vet at jeg ikke er i noen faresone, men synes det er morsomt å vite hvordan jeg ligger an. Dessuten tvinger jeg meg selv til å lære mer om diabetes. På moren min, derimot, som har et alt for høyt midjemål, kan det bli interessant å lese av målinger på. Hvis målingene blir høye, vil jeg tro det kommer til å virke som en booster på treningen og kostholdet hennes.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #42 : 27. september 2005, 01:46 »
 Hitman : Det er tydelig at jeg er veldig dårlig til å gjøre meg forstått...*sukk*

Jeg har ikke sagt at man ikke skal bry seg om helsen sin og ignorere alle helseråd, eller bare gjøre det  man trives med.
Har heller ikke sagt at bare man føler seg frisk, er alt ok og da kan man bare "drite" i helsa. Men jeg har sagt at så lenge man spiser noenlunde ok, holder seg litt i AKTIVITET og  verken er i den oh, skumle faresonen for å få diabetes 2, så syns jeg det er unødnvendig å gå å bekymre seg for det, eller være superopptatt av om blodsukkeret ens er ideelt hele tiden.
Hvis jeg dret oppi helse og mente at å holde seg i aktivtet  ikke er viktig - ja da jeg vel neppe valgt  den utdanningen jeg har valgt. for både helse og aktivitet er kjempeviktig - men det er også kjempeviktig at aktivitet er lystbetont og motiverende  at man beveger seg fordi menneskekroppen er skapt for bevegelse, at en driver med det for sin egen del - ikke bare for "å løpe fra mulige sykdommer" og for å tilfredstille et idealbilde.

Men du av alle burde vite at mennesker kommer i alle former og størresler  - også fra naturens side og ikke alle kan bli det som anses som tynne" slanke" eller få en midje på  80 /95 cm. Og det skal ikke være en nødvendighet for alle at livet deres skal kretse rundt trening og kosthold for at det prioriteringsmessig skal være riktig. Folk har forskjellige interesser og det må det være rom for. Jeg forbrenner kanskje ikke så mange kcal når jeg sitter med hekletøyene mine eller lager smykker feks, og ut fra enkeltes synspunkt burde jeg kanskje for å komme i bedre form jogget i stedet. Men jeg liker ikke å jogge, jeg liker derimot å skape noe jeg syns er vakkert - det gir meg følelse av mestring og stolthet av å kunne evnt gi noe jeg har laget til mennesker som betyr noe for meg. Hva er da best for helsen min tror du?

 ja, Alle kan komme i bedre form, gjøre noe for å bedre sin egen helse,  redusere sjansen for å bli syke, og slanke seg - men hvorfor skal alle på død og liv bli så slanke og veltrente før de er gode eller bra nok, eller gjør nok for å ta vare på helsen sin?

Jeg er også fullt enig i at har man et helseproblem, eks en vond rygg, må man faktisk gjøre noe aktivt selv også for å bli bedre, man kan ikke bare vente at legen, fysioterapeuten, kiropraktoren eller hva det nå skal være skal si sim sala bim og vips så er alt ok. Men man må faktisk også samtidig godta at enkelte ting kan man ikke gjøre stort med, det som er normalt er nødvendigvis ikke alltid ideellt og lære seg å gjøre det beste ut av de skavankene man har og ikke være så opphengt i dem om de ikke gir en plager likevel.

Er ganske så overbevisst om at hadde alle her inne stillt opp på en full helsesjekk og en grundig fysioterapeutisk  undersøkelse, så hadde man funnet en skavank eller to på alle.

Og sagt nå at vi følger teorien din ang hjerte og karsykdommer og vi får redusert dette problemet til 5- 10 %. Kjempeflott - men sett da 15 - 20 %av de i den opprinnelige gruppen nå får kjempe trivselsproblemer, muskel og skjelett plager øker og andelen personer som sliter med psykiske plager stige pga stress og manglende følelse av menstring. Vel vi har fått redusert forekomsten av hjerte og karsykdommer, men samtidig skjøvet helseproblemen over i andre kategorier. Vel da har jo mye av vinningen gått opp i spinningen da....For det som er sunnt for noen og en bra livsstil,er kanskje ikke det for alle andre.

Baah: ja og hva regner du som skikkelig feit da?
Det er fryktelig lett tydelivis å anta at fordi man ikke er rippa eller flyr på trening og pumper hjern el.l hele tiden så er man lat og sitter i sofaen hele tiden.... og hvorfor er du så skråsikker på at din mor har så mye dårligere blodsukkerverdier enn deg? fordi hun har høyt midjemål? Vil du også da anta at hun har høyt blodtrykk på bakgrunn av det samme? Høyt blodtrykk er nelmig heller ikke bra for helsen.... Man trenger forøvrig faktisk ikke å ha høyt blodtrykk fordi om man er " feit".

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Blodsukkermåler
« #43 : 27. september 2005, 02:05 »
Baah: ja og hva regner du som skikkelig feit da?
Det er fryktelig lett tydelivis å anta at fordi man ikke er rippa eller flyr på trening og pumper hjern el.l hele tiden så er man lat og sitter i sofaen hele tiden.... og hvorfor er du så skråsikker på at din mor har så mye dårligere blodsukkerverdier enn deg? fordi hun har høyt midjemål? Vil du også da anta at hun har høyt blodtrykk på bakgrunn av det samme? Høyt blodtrykk er nelmig heller ikke bra for helsen.... Man trenger forøvrig faktisk ikke å ha høyt blodtrykk fordi om man er " feit".

Ja, på grunn av midjemålet hennes, og fordi jeg nå har synlige mageruter, er jeg ganske sikker på at hun har høyere glukosenivå enn meg. Det er et faktum at høyt midjemål øker sjansen for diabetes type 2. Men ikke misforstå, jeg gjør ikke dette for å kunne mobbe henne eller noe sånt, det er jo bare fordi jeg ikke vil at hun skal få et metabolsk syndrom eller andre sykdommer. Blodtrykket hennes er bra, det er sjekket.

Enig med deg at det ikke er så sunt å fly rundt å være helt fanatiker, men det er faktisk et faktum at man kan redusere sjansen for å få mange sykdommer ved å slanke seg og holde seg i fysisk god form. Mange vil nok også få en bedre psykisk helse ved å slanke seg.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Blodsukkermåler
« #44 : 27. september 2005, 12:09 »
Når de hvite bussene hentet folk ut ifra konsentrasjonsleirene, så ble mange av dem filmet... Jeg har sett mange av filmene, reist til flere av leirene, og studert Holocaust ganske nøye... kan ikke minnes å ha sett bilde av ett eneste overvektig menneske I DET HELE TATT ifra noen av fangene!!! Herman Göring var tjukk, forresten... HAN spiste nok stor frokost... Deal
Samme kan man si om Darfur og Somalia... Ikke mange tjukkasser der...  Deal

Energi inn kontra energi brukt. End of story, DINOSAURS ARE BIG BONED!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!