Skrevet av Emne: Blodsukkermåler  (Lest 17643 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #15 : 24. september 2005, 16:24 »
Nei, men slik er det med veldig mye når det gjelder menneskets fysiologi Wink De fleste av oss har en eller annen skavank som er ganske så normalt egentlig, men som vil bli sett på som ikke ideelt.
Man finner alltids en gullstander for alt mulig, men de færreste kan fylle slike gullstandere.

Å få et ideelt fastende blodsukkernivå er faktisk oppnåelig for de aller fleste. Folk er altfor ansvarsløse i forhold til sin egen helse, og tyr for lettvint til leger og medisiner. Hadde alle hatt en slik måler, brukt den jevnlig, tatt resultatene til etterretning og handlet deretter (trent mer, gått ned i vekt), ja da hadde antallet av diabetestilfeller i landet blitt redusert betraktelig. Istedetfor lar folk humla suse, inntil de en dag blir diagnosert og satt på dyre medisiner (og da har de kanskje allerede pisset sukker i åresvis).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #16 : 24. september 2005, 16:26 »
Jaja, dette var også noe å styre med Wink - så lenge man ikke er i nærheten av å få diabetes/ har diabetes er vel dette strengt tatt litt bortkastet tid og penger?


Men det vet man nettopp ikke uten å bruke et slikt apparat. Og jeg utfører heller målingen selv, enn å betalte 250 kroner til en fastlege som sannsynligvis er langt mindre oppdatert på emnet enn jeg selv er.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #17 : 24. september 2005, 19:07 »
Lureper: greit nok at man har ansvar for sin egen helse, men det er ikke nødvendig å bli overbekymret/overhysterisk heller. Å bli så helsefiksert er og skal ha alt under kontroll til enhver tid er heller ikke sunnt. Da går man gjerne å bekymrer seg unødig - noe som også kan medføre helseproblemer.

Nå er det nå heller ikke alle som utvikler diabetes som nødvendigvis trenger å gå ned i vekt / har så mye " ekstra" heller da. Det er veldig mye fokus på at de som er  litt overvektig må trene og gå ned i vekt og er i fare for så  og så mange helseplager. Mye av dette tror jeg bare er overdreven "helsepropaganda" fra slankeindustrien og andre industrier som tjener massevis av penger på folks komplekser. Det er faktisk endel tynne folk som også utvikler diabetes.
Men uansett - tykk eller tynn - føler man seg frisk og rask  og ikke opplever noen av de symptomene som er tilknyttet diabetes/ nedsatt glukosetåleranse ( munntørrhet, hyppig vannlating, tørst hele tiden, trøtt og energiløs som eksempel) så finnes det nok av andre ting å bekymre seg over!

Som kvinne er det sikkert en viss risko for at jeg kan utvikle brystkreft, men ettersom ingen kvinner i min familie har fått brystkreft i ung alder og jeg trener, holder meg unna røyk og alkohol og prøver å spise noenlunde sunnt, så gidder jeg liksom ikke å gå rundt å knipe meg selv på brystene for å sjekke etter kuler og bekymre meg for den slags hele tiden. Skulle jeg gjort det hadde jeg garantert blitt redd og sikkert overnervøs - noe som iallefall ikke bidrar til bedre helse.

Vel og bra å ta vare på seg selv og strebe etter god helse, men god helse er mer enn bare fravær av sykdom og å forebygge for alle mulige sykdommer som kan ramme en. Det å ha en hverdag man trives i og ikke gå å bekymre seg for alt mulig er også en veldig viktig faktor.

Å oppfordre folk til god helse er en ting, men jeg tror at all denne overforkuseringen faktisk kan gjøre med skade enn gavn fordi folk  som gjerne er ganske sunne i utgangspunketet etterhvert føler at de ikke er bar nok, ikke klarer å føle opp alle råd og tips om hvordan man kan bli sunnere osv osv og dermed bare bekymrer seg mer og blir mer stresset.
Det går an å finne en gylden middelvei. Nytter ikke å si at alle må gjøre sånn og slik så blir de ikke syke. Da glemmer man et veldig viktig aspekt ved mange helseplager og folkshverdag - nemlig det biopsykososiale aspektet. Det vil si at både fysiologien vår, psyken vår og det sosialesettingene vi lever i har innvirkning på vår helse og trivsel.

Mange her inne ( meg selv inkludert ofte dessverre) er veldig flinke til å kritisere og si at folk med helseplager ( kols, diabetes, kreft etc etc) kan takke seg  selv, og at det kunne vært unngåt om de bare hadde gjort sånn og slik, men slike holdninger vil garantert ikke virke i positiv retning for den som først er blitt syk- tror nemlig at mange som rammes av skydom er sin egen strengeste kritiker og sliter nok med skyldfølelse som det er.

Og ALLE kan bli rammet av sykdom om de er aldri så frik i utgangspunktet  og om man er aldri så påpasselig med helsen sin- ikke glem det!



Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #18 : 24. september 2005, 19:29 »
Gode poenger, men: Smiley

For det første, så var den første posten min naturlig nok rettet mot medlemmene på dette forumet, som har en stor andel perfeksjonister hva helse og kropp angår (meg selv inkludert). Målgruppen min var derfor ideell Smiley Apparatet koster 150 kroner, målingen tar noen sekunder. Ikke det største offeret jeg har gjort.

For det andre, så er diabetes (type 2) faktisk et svært alvorlig samfunnsproblem. Å kartlegge sin egen status i forhold til denne sykdommen, er veldig fornuftig. Gener spiller en stor rolle i utviklingen, det stemmer, men det gjør også overvekt (og i særdeleshet fett rundt midjen, lagret bak magemusklene). 70-80% av de med diabetes 2 er overvektige, og kan mer eller mindre bli friske (i hvert fall friskere)ved å gå ned i vekt. Overvekt er og blir katastrofalt ødeleggende for ens helse. Jeg mener faktisk antislankehysteriet ødelegger flere liv enn slankehysteriet. Alle skal på død og liv lukke øynene for helsekonsekvensene i selvaksepteringens navn. Så er jeg også en kroppsfascist av verste kaliber Sad

Men å beskymre seg for mye er ikke sunt, det er jeg enig i Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #19 : 25. september 2005, 02:19 »
For all del lureper, vi er nok enig til en viss grad på mange punkter - folk har ansvar for å ta vare på sin egen helse og jeg mener slettes ikke at man skal lukke øynene for at overvekt er et økende samfunnsproblem og at mange lider under dette, men syns det er alt for mye fokus på det hele og at man etterhvert må få et mer nøyansert syn på det hele. Det er jo et paradoks at stadig flere "normalt" sunne mennesker sliter med dårlig selvbilde og føler seg tykke fete og misslykkede, samtidig som det settes i verk stadig flere tiltak for å forebyhgge alle slags mulige plager ( alt annet enn å gjøre sunn mat billigere og det å klare å nå frem til folk at det å være i aktivitet er sunnt og viktig, men samtidig skal være lystbetont.). Syns dette er svært betenkelig. Istedet for å la folk slappe av med den de er/ føle seg komfortabel og drive med aktivitet som de trives med, er hetsen mot folk som  ikke er "perfekt" - og da særlig de som har noen kg for mye - økende og stadig fler velter seg i penger som de har tjent på å spille på folks komplekser! Se bare på Fedon - han ser da ikke akkurat ut som sunnheten selv ( og hadde han fulgt sitt eget opplegg hadde nok han også klart å kvitte seg med noen av sine egne overflødige kg), men han spiller på frykt og hysteri rundt folks kroppsbilde og tjener inn i bøtter og spann!

Men dette kunne nok vi to diskutert i evigheter - noen ting enes vi nok om andre ting blir vi nok ikke enige om. Du er en kroppsfascist- jeg er en "biopsykososial"iker hehe...

Jeg syns forøvrig det er imponertende og flott at du jobber så hardt for å ta vare på helsen din, men det er lov å slappe litt av- og med mindre  du er i en risikosone for å utvikle diabetes f.eks pga at dette er et familiært problem, syns jeg  som sagt at dette er å ta denne helsefikseringen et steg for langt Wink. Tror du har så pass kontroll på kosthold og trening at blodsukkeret ditt holder seg nok så jevnt - tror ikke du trenger å sjekke det hver dag for å få bekreftelse på det. Det blir nesten like tåpelig som å gå på vekten hver dag Wink

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #20 : 25. september 2005, 12:19 »
Fascinerende diskusjon og veldig fascinerende å tanke på hvordan vi mennesker fungerer.

Jeg har et dypt spørsmål relatert til logikk. Er det i utgangspunktet forskjell på å være fiksert på noe og å (være fiksert på å) ikke være fiksert på det samme? Bakgrunnen for spørsmålet er følgende: Sett at Per er opptatt av å få i seg den maten han mener er sunt for kroppen sin (inkludert hjernen) og trener jevnlig for å holde kroppen i form. Jens er av en annen oppfatning og spiser det han vil uten å tenke på om det er sunt eller ikke uten å tenke for mye på trening. Jens mener følgelig at Per er helsefiksert eller fiksert på mat og trening. Per tenker hardt over dette og funderer på om Jens er litt vel fiksert på å spise usunt og la være å trene. Per lurer også på hvorfor den usunne maten har så stor betydning for livskvaliteten til Jens, siden det er så mange andre ting i livet som er av mye større betydning.

Per og Jens er to personer jeg bruker for å illustrere poenger. Helt tilfeldig at Per kanskje har noen av de samme oppfatningene som LurePer.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Blodsukkermåler
« #21 : 25. september 2005, 14:04 »
Det er rart med det der, at de som har en livsstil med mye trening og sunn kost, får så mye negativ oppmerksomhet fra de som ikke har det. Det er litt som JohnBlond beskriver det. Hvem er det som er fiksert egentlig?
Dette merker jeg selv spesielt i lunsjpausene på jobben, hvor vi alle går på butikken og handler mat og drikker. De ender ofte opp med loff eller til nød kneipp, med salami eller et helt vanlig pålegg. Og kanskje en brus eller melk. Mens jeg kjøper kanskje en kylling, kanskje ett grovt brød med makrell i tomat på, frukt, altså litt proteinrik mat. Ofte har jeg med en boks med mat hjemmefra, med kjøtt,ris.egg og grønnsaker.
Hvem er det som kommenterer maten til hvem? Jeg bryr meg fint lite om hva de spiser, men de er veldig opptatt av hva jeg spiser. Det er spesielt når jeg har med meg den boksen hjemmefra at de begynner. Da har jeg visstnok gått over en grense, hvor det jeg driver med begynner å bli usunt i deres øyne,psykisk sett. Men for meg er det like normalt, som det er for de og spise loff og nugatti.

Det sammer skjer hvis man kommer inn på trening, og da spesielt vektløfting, som er veldig negativt for mange. Da er de i gang og bryr seg igjen. Hvorfor gjør de det? De spør meg gjerne hva jeg skal med musklene mine, på en sarkastisk måte. Hvorfor er det da moralsk feil av meg og spørre hva de skal med alt fettet sitt?
Hvem er det som er fiksert? Er det meg som trener og spiser for å få en bedre kropp og helse, eller er det de som irriterer seg, og bryr seg, over at jeg trener og spiser for å få en bedre kropp og helse.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #22 : 25. september 2005, 14:47 »
Mange gode poenger Stripie.

Jeg tror de fleste er fikserte på å være normale eller gjennomsnittlige.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Blodsukkermåler
« #23 : 25. september 2005, 17:45 »
Ola Nordmann er redd for å skille seg ut han. Det er bare å innse, men Janteloven står fremdeles meget sterkt i dette landet. Gudene vet hvorfor....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Blodsukkermåler
« #24 : 25. september 2005, 18:13 »
Fascinerende diskusjon og veldig fascinerende å tanke på hvordan vi mennesker fungerer.

Jeg har et dypt spørsmål relatert til logikk. Er det i utgangspunktet forskjell på å være fiksert på noe og å (være fiksert på å) ikke være fiksert på det samme? Bakgrunnen for spørsmålet er følgende: Sett at Per er opptatt av å få i seg den maten han mener er sunt for kroppen sin (inkludert hjernen) og trener jevnlig for å holde kroppen i form. Jens er av en annen oppfatning og spiser det han vil uten å tenke på om det er sunt eller ikke uten å tenke for mye på trening. Jens mener følgelig at Per er helsefiksert eller fiksert på mat og trening. Per tenker hardt over dette og funderer på om Jens er litt vel fiksert på å spise usunt og la være å trene. Per lurer også på hvorfor den usunne maten har så stor betydning for livskvaliteten til Jens, siden det er så mange andre ting i livet som er av mye større betydning.

Per og Jens er to personer jeg bruker for å illustrere poenger. Helt tilfeldig at Per kanskje har noen av de samme oppfatningene som LurePer.

Det må vel være en forskjell der? Hvis Jens spiser usunt, er det neppe fordi han er opptatt av å spise usunt, men fordi han ikke er så opptatt av å spise sunt. Jens er ikke fiksert på å spise usunt slik Per er fiksert på å spise sunt. Jeg vil tro at Per har en langt høyere bevissthet i forhold til mat enn Jens; det er dette som kan kvalifisere til betegnelsen "fiksert". Hvis Jens ikke bryr seg om hva han spiser, må han vel være det motsatte av fiksert, det vil si likegyldig.

Teoretisk kan man likevel kanskje også tenke seg at Jens´ usunne matvaner er en del av hans livsstil. Han spiser muligens nesten bare usunn mat. Han identifiserer seg med cola, hamburgere, potetgull og pizza. Han snakker generelt mye om mat, og søker alltid å rettferdiggjøre seg selv. Under slike omstendigheter kommer man muligens i nærheten av å kunne si at Jens er fiksert på å spise usunt, men fortsatt er det en vesensforskjell i forhold til Per. Per spiser sunn mat for å oppnå et "høyere" mål, der næringsinntak er én av flere viktige faktorer. Jens har ingen "ideologisk" begrunnelse for sine matvaner; han søker rettferdiggjørelsen i seg selv. Jens kan i prinsippet rettferdiggjøre alle sine handlinger fordi hans egen overbevisning er tilstrekkelig. I og med at Per har et høyere bevissthetsnivå i forhold til mat, er han mye mer opptatt av hva og hvor mye han spiser. Jens, derimot, bryr seg ikke stort om det, bare han får tak i noe som er godt.

Slik sett har Jens rett ut fra sitt eget ståsted når han syns Per er fiksert på sunn mat og trening. Jens føler noe som er allmennmenneskelig; forakt og intoleranse for noe han selv ikke står for eller kjenner til. Kanskje han føler seg mindreverdig. Hvis selvbildet hans er dårlig, vil dette kunne bli vanskelige følelser for ham. Per på sin side kan komme til å opptre arrogant og bedrevitende overfor Jens. Men hvis han hevder at Jens er fiksert på å spise usunt, er det en slags overfortolkning av Jens.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #25 : 25. september 2005, 19:00 »
Interessante observasjoner. Hvorvidt man er fiksert på noe er muligens avhengig av bevissthetsgraden som kreves for å gjøre det noe? Hvilken forskjell er det på å gjøre noe som en "means" vs. det å gjøre noe som en "means to an end"? Jens kan bevisst velge å spise loff med nugatti akkurat idag selv om dette ikke er bevisst for å leve usunt.

Per kan også en gang for noen år siden ha tatt et bevisst valg for å leve sunt men ganske ubevisst pakke matpakka si med ris og kylling. Er det en bevisst handling å pusse tennene når det først har blitt en vane? Er det mentalt usunt å pusse tennene hver morgen og kveld fordi man ønsker å ha rene og fine tenner... sunne tenner og munn?

Når man danner seg nye vaner er ofte handlingene knyttet til disse vanene veldig i bevisstheten, akkurat som når man lære nye ting som f.eks. å sykle. Med tid og stunder går disse handlingene over til å bli mer ubevisste og vanene blir nettopp det - vaner.

Hva er det som bestemmer hvilke vaner vi velger? Hvilke vaner vi velger er nok avhengig av hvilke mål vi setter oss og hva vi ønsker å oppnå. Kanskje vi alle er fiksert på det vi har overbevist oss selv om at er den beste måten å leve på? Hva som er den beste måten å leve på er for den enkelte de tingene og handlinger som den assosierer størst mulig lykke til. Selv om man går rundt og ikke tar noen bevisste valg eller har et bevisst mål, og dermed tilsynelatende lever i nuet og ikke er fiksert på noe, har man helt sikkert et sett med assosiasjoner mellom tilstander og lykke og hjernen sørger for at man lever slik at man kommer i disse tilstandene og dermed opplever lykke. Mennesket er fascinerende fordi det selv er i stand til å bevisst (tror jeg) velge hvilke ting som assosieres med lykke (innenfor visse grenser selvsagt).

Dersom man har levd et variert liv og byttet ut sine vaner og ting man assosierer lykke med vil man ha toleranse og forståelse for at andre mennesker kan være lykkelig ved å gjøre helt andre ting enn det man selv gjør, selv om man selv ikke ville vært lykkelig dersom man gjorde det disse menneskene gjør.

Jens: "Jeg kan ikke skjønne hvorfor han bruker så mye tid på trening/dataspill/TV/turer i fjellet osv..."
Det Jens ubevisst egentlig sier: "Jeg kan ikke skjønne hvorfor han bruker så mye tid på trening/dataspill/TV/turer i fjellet osv... Dersom jeg hadde brukt så mye tid som han bruker på disse tingen ville ikke jeg vært lykkelig"

Vi mennesker er veldig forskjellige og å bedømme andres handlinger gjennom ens egne øyne og basert på sine egne erfaringer, meninger og tro er ikke nødvendigvis riktig.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #26 : 25. september 2005, 19:16 »
stripie: vet ikke om det var ment som et hint til meg Wink Men det å kommentere hverandres vaner går selvsagt begge veier. Men det er gjerne slik at skiller man seg veldig ut på et område enten det gjelder kosthold eller andre sterke meninger og ikke er redd for å snakke om det heller så får man gjerne endel negative tilbake meldinger.

senest her hin dagen fikk jeg høre fra en klasse venninne at hun skjønnte ikke den fysiologiske vitsen med å strebe mot å løfte tyngst mulig og ha masse masse muskler. Men etter å ha tenkt meg om litt - uten å ha sagt det til henne ennå - så er det mange ting jeg ikke skjønner den fysiologiske vitsen med - som å kunne sprinte 100m på kortest mulig tid, løpe opp stoltzen flere ganger ukentlig osv osv. Men hvis folk liker det så for all del...Men tror personlig hun har missforstått veldig hvorfor jeg driver med styrketrening - det er jo ikke BARE for å kunne ta det ene kjempetunge løftet i benk f.eks det er jo også for å bli sterkere til å tåle hverdagslige belastninger.

Men sånn er det - det er alltid noen som ikke forstår.

Og jeg syns for all del som jeg har prøvd å få frem at det er flott at folk klarer å spise sunnt og ha bra displin, men det er vel det at når det blir en plikt at det styrer hele ens liv og at en aldri kan slække litt på krava  som blir sett  på som fiksering.

a) Det er rart med det der, at de som har en livsstil med mye trening og sunn kost, får så mye negativ oppmerksomhet fra de som ikke har det.

b) Dette merker jeg selv spesielt i lunsjpausene på jobben, hvor vi alle går på butikken og handler mat og drikker. De ender ofte opp med loff eller til nød kneipp, med salami eller et helt vanlig pålegg. Og kanskje en brus eller melk. Mens jeg kjøper kanskje en kylling, kanskje ett grovt brød med makrell i tomat på, frukt, altså litt proteinrik mat. Ofte har jeg med en boks med mat hjemmefra, med kjøtt,ris.egg og grønnsaker.

c)Hvem er det som kommenterer maten til hvem? Jeg bryr meg fint lite om hva de spiser, men de er veldig opptatt av hva jeg spiser. Det er spesielt når jeg har med meg den boksen hjemmefra at de begynner. Da har jeg visstnok gått over en grense, hvor det jeg driver med begynner å bli usunt i deres øyne,psykisk sett. Men for meg er det like normalt, som det er for de og spise loff og nugatti.

d) Det sammer skjer hvis man kommer inn på trening, og da spesielt vektløfting, som er veldig negativt for mange. Da er de i gang og bryr seg igjen. Hvorfor gjør de det? De spør meg gjerne hva jeg skal med musklene mine, på en sarkastisk måte. Hvorfor er det da moralsk feil av meg og spørre hva de skal med alt fettet sitt?

e)Hvem er det som er fiksert? Er det meg som trener og spiser for å få en bedre kropp og helse, eller er det de som irriterer seg, og bryr seg, over at jeg trener og spiser for å få en bedre kropp og helse.


a) Det poenget ditt der går nå såvisst begge veier.

B+ c) - men hvis du legger merke til hva andre spiser og drar det frem her, er det kanskje fordi du mener de spiser feil selv om du ikke sier det direkte til dem og det må jo bety at du kanskje bryr deg litt iallefall likevel.

d+ e) Og jo du - det er nok av folk som er veldig trente og "helebevisste" som er veldig flinke til å slenge drit og sarkasme til folk som ikke er sunne nok i deres øyne.
Et eks  som jeg selv har opplevd. Skulle treffe en fyr  for å trene sammen som jeg bare hadde snakket med fra før. Utover treningsøkten merket jeg at han på en måte trakk seg unna - ville liksom ikke vedkjenne seg at han trente med meg. Kom stadig med småspydie kommentarer osv osv. Og plutselig hadde han nærmest ikke tid til å snakke med meg for da hadde han plutselig en tennistime. Senere fikk jeg mail fra ham, der han nærmest skjelte meg ut og sa at  han hadde forventet at jeg var i langt bedre form jeg som trente så mye og hvis jeg ikke straks kuttet ut snop og usunne matvarer kunne jeg omtrent forente å få både diabetes og omtrent falle død om allerrede neste dag.

Så stripie - ikke kom her å fortell meg at det ikke er nok av de som velger en veldig sunn livstil som er særdeles flinke til å kritisere de som ikke er så opptatt av å være sunn hele tiden.
Jeg skal love deg at den opplevelsen der iallefall såret meg noe enormt. Du skjems sikkert ikke over musklene dine eller at du lever sunnt, men det er utrolig mye skam forbundet med overvekt for mange så det blir kanskje en forskjell om du kommenterer de ekstra kg til folk enn om de kommenterer musklene dine? De er kanskje bare misunnelige og usikker og føler kanskje at de må " rettferdiggjøre" seg selv fordi de ikke er så sunn som deg, du er neppe missunnelig på det ekstra fettet.

Og det virker nå som om du også irriterer deg over de som ikke "gidder å ta vare på helsen sin like mye som du" og  gjerne prioriterer andre ting en bare trening og kosthold?

De fleste som har noen kg for mye har heller kanskje ikke valgt det selv og strever kanskje med å få gjort noe med det. Du har displin nok og har klart å "holde fettet unna".

Poenget mit er som jeg har sagt  mange ganger - man skal trives i sin egen hverdag også. Ikke bare gjøre ting av plikt - fordi det forventes av en- eller fordi samfunnet sier at sånn eller slik skal man være for å være god nok. Folk må få prioritere litt også hva de trives med, men ekstremisme er ikke sunn uansett hva det gjelder.

Noe annet jeg har prøvd å poengter, og som startet hele denne diskusjonen er at  det er mange sykdommer man kan få og man kan ikke forsikre seg fullstendig mot alt uansett hva man gjør, og er man sunn, frisk, holder seg aktiv og spiser ok, så er det lite vits i å kontrollere om blodsukkeret er riktig, om man har kuler i brystet, om blodtrykket er slik det budre, om pulsen er bra, om urinen er mørkegul eller blank, eller hva det nå skulle være til enhver tid. Da heller det jo over til hypokonderi og drives man av frykten for å bli syk hele tiden, er nå det iallefall ikke sunnt.



Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #27 : 25. september 2005, 19:59 »
Og det virker nå som om du også irriterer deg over de som ikke "gidder å ta vare på helsen sin like mye som du" og  gjerne prioriterer andre ting en bare trening og kosthold?

Det er nok mange som irriterer seg over dette her på forumet, noe annet ville vært merkelig.

Sitat
De fleste som har noen kg for mye har heller kanskje ikke valgt det selv og strever kanskje med å få gjort noe med det. Du har displin nok og har klart å "holde fettet unna".

"Valg" kan defineres på mange måter. Det var ingen som tvingte dem til å spise de ekstra pizzastykkene. Jeg er enig i at man skal være forsiktig i å dømme, men man kommer heller ingen vei ved å forstå seg i hjel på folks situasjon.


Sitat
Poenget mit er som jeg har sagt  mange ganger - man skal trives i sin egen hverdag også. Ikke bare gjøre ting av plikt - fordi det forventes av en- eller fordi samfunnet sier at sånn eller slik skal man være for å være god nok. Folk må få prioritere litt også hva de trives med, men ekstremisme er ikke sunn uansett hva det gjelder.

Hva om man trives med ekstremisme?

Sitat
Noe annet jeg har prøvd å poengter, og som startet hele denne diskusjonen er at det er mange sykdommer man kan få og man kan ikke forsikre seg fullstendig mot alt uansett hva man gjør, og er man sunn, frisk, holder seg aktiv og spiser ok, så er det lite vits i å kontrollere om blodsukkeret er riktig, om man har kuler i brystet, om blodtrykket er slik det budre, om pulsen er bra, om urinen er mørkegul eller blank, eller hva det nå skulle være til enhver tid. Da heller det jo over til hypokonderi og drives man av frykten for å bli syk hele tiden, er nå det iallefall ikke sunnt.

Dette faller jo på egen urimelighet. Skal vi ignorere egen helse kun fordi vi kan bli overkjørt av en buss i morgen?



Sitat
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Blodsukkermåler
« #28 : 25. september 2005, 20:04 »
Interessante observasjoner. Hvorvidt man er fiksert på noe er muligens avhengig av bevissthetsgraden som kreves for å gjøre det noe? Hvilken forskjell er det på å gjøre noe som en "means" vs. det å gjøre noe som en "means to an end"? Jens kan bevisst velge å spise loff med nugatti akkurat idag selv om dette ikke er bevisst for å leve usunt.

Per kan også en gang for noen år siden ha tatt et bevisst valg for å leve sunt men ganske ubevisst pakke matpakka si med ris og kylling. Er det en bevisst handling å pusse tennene når det først har blitt en vane? Er det mentalt usunt å pusse tennene hver morgen og kveld fordi man ønsker å ha rene og fine tenner... sunne tenner og munn?

Når man danner seg nye vaner er ofte handlingene knyttet til disse vanene veldig i bevisstheten, akkurat som når man lære nye ting som f.eks. å sykle. Med tid og stunder går disse handlingene over til å bli mer ubevisste og vanene blir nettopp det - vaner.

Hva er det som bestemmer hvilke vaner vi velger? Hvilke vaner vi velger er nok avhengig av hvilke mål vi setter oss og hva vi ønsker å oppnå. Kanskje vi alle er fiksert på det vi har overbevist oss selv om at er den beste måten å leve på? Hva som er den beste måten å leve på er for den enkelte de tingene og handlinger som den assosierer størst mulig lykke til. Selv om man går rundt og ikke tar noen bevisste valg eller har et bevisst mål, og dermed tilsynelatende lever i nuet og ikke er fiksert på noe, har man helt sikkert et sett med assosiasjoner mellom tilstander og lykke og hjernen sørger for at man lever slik at man kommer i disse tilstandene og dermed opplever lykke. Mennesket er fascinerende fordi det selv er i stand til å bevisst (tror jeg) velge hvilke ting som assosieres med lykke (innenfor visse grenser selvsagt).

Dersom man har levd et variert liv og byttet ut sine vaner og ting man assosierer lykke med vil man ha toleranse og forståelse for at andre mennesker kan være lykkelig ved å gjøre helt andre ting enn det man selv gjør, selv om man selv ikke ville vært lykkelig dersom man gjorde det disse menneskene gjør.

Jens: "Jeg kan ikke skjønne hvorfor han bruker så mye tid på trening/dataspill/TV/turer i fjellet osv..."
Det Jens ubevisst egentlig sier: "Jeg kan ikke skjønne hvorfor han bruker så mye tid på trening/dataspill/TV/turer i fjellet osv... Dersom jeg hadde brukt så mye tid som han bruker på disse tingen ville ikke jeg vært lykkelig"

Vi mennesker er veldig forskjellige og å bedømme andres handlinger gjennom ens egne øyne og basert på sine egne erfaringer, meninger og tro er ikke nødvendigvis riktig.

Interessant med slike vide perspektiver, selv om alt vi mennesker oppfatter som perspektiver, muligens er snevert per definisjon (?). Men i så tilfelle: Hvem skal definere "vide perspektiver", om ikke mennesker? Ingen gud vil kunne gjøre det direkte for oss, men noen vil kanskje hevde at de henter inspirasjon fra det guddommelige til det.

Hvis man nå skulle holde seg til det jordiske og det menneskelige, så prøvde jeg ut fra innlegget ditt å stille opp en slags logisk formel på lykke, der utgangspunktet var fiksering på (leses: opptatthet av) sunn mat og trening:

bevissthet - fiksering - vaner - lykke

, det vil si at bevissthet skulle føre til lykke. Dette høres jo tilforlatelig ut, men sannsynligvis er det ikke så enkelt. Jeg føler meg ukomfortabel med "fiksering" og "vaner" i en slik oppstilling - det er nok fordi ordene har fått temmelig negative valører. Dessuten: Kan lykke planlegges på denne skjematiske måten? Sannsynligvis nei, men man kan muligens øke sjansene for å bli lykkelig. Mange hevder jo nettopp at man er sin egen lykkes smed, og at grunnen må beredes for lykken. Samtidig er det vel slik at mennesker kan være meget lykkelige selv om bevissthetsnivået i forhold til lykke ikke er så høyt. Jeg tror forøvrig at lykken skal være vanskelig å nå. Hvis lykken kunne hentes ned fra verdens klessnorer, ville den fått et helt annet innhold.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Blodsukkermåler
« #29 : 25. september 2005, 20:04 »
stripie: vet ikke om det var ment som et hint til meg Wink
Neida, det var det ikke:)

Forøvrig dro du veldig mye ut av det innlegget mitt, det var bare noen observasjoner jeg selv har gjort over tid. Hevdet ikke noen steder at det ikke er folk som kritiserer hverandre begge veier.
 
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!