Skrevet av Emne: Overtrent(?). Hvor lang tid tar det før det går over?  (Lest 2112 ganger)

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Det jeg lurer på er ganske enkelt, hvor lang tid sånn ca tar det fra en er overtrent til overskuddet er tilbake? Tenker da fra ca når en kjenner ting blir tyngre, og tar fri, til overskuddet og energien er tilbake.. Noen som kan si meg sånn ca hva jeg har i vente? Økta på fredag gikk tungt, så har tenkt å ta ei uke fri. Er dette nok?

Og en annen ting, er det positivt eller negativt å kjøre litt kardio denne uka da? Blir snakk om grei kardio, uten for høy intensitet.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
det varierer fra person til person, noen trenger 1 uke, andre trenger 1 mnd.. jeg trengte tydeligvis 3-5 uker før jeg var på topp igjen. ta en uke fri istarten( hvis du er sikker på at du er overtrent) også prøve igjen, kan hende du bare hadde en dårlig dag... det skjer med alle sammen, selv slet jeg med 90 i benk idag... Sad

prøv deg fram kompis Cheesy men husk, tror det er lettere for deg å bli overtrent i armer, bryst og rygg enn de fleste pga rullestolen. den gjør jo at du trener oftere de muskelgruppene enn "oss" andre, så hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg tatt det litt med ro og snakka litt med instruktører osv ang program....
kardio kan du sikkert kjøre, men pass på at det ikke er for høy intensitet på det. regner med det går bra Cheesy

men uansett så lytt til kroppen din du Cheesy det r det aller beste, hva jeg sier har ingen betydning ovenfor om du er overtrent eller ei, om du skal kjøre høy intensitet kardio eller ei, du kjenner det om det går galt.


lykke til Cheesy

maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Takk for bra svar! Tar meg først og fremst fri til mandag, og ser hvordan treningen går da. Jeg vet at jeg trener rimelig hardt, så har regnet med å måtte ta en friuke i ny og ne. Men hadde egentlig forventet at jeg ikke ville trenge det før om et par uker. Menmen. Nå gjenstår det å se.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Har forresten du eller noen andre peiling på om det er negativt å trene andre muskler, om en bare merker at f.eks bryst er utslitt? Tenker da på om det frigjøres stoffer eller noe som påvirker uansett hvilke muskler en trener?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

tror i føsrste omgang det holder at du roer ned litt på benktreningen, og videre ser det an...går resten greit kan du jo prøve å kjøre på som vanlig også gjøre småjusteringer underveis.

Ser av onakosanos innlegg her at  du sitter i rullestol - kanskje det da kan være lurt  for deg å få f.eks en fysioterapeut til å se over treningsprogrammet ditt og kanskje hjelpe deg til små justeringe og tilpassninger som vil være bedre for deg?
Kanskje også bruke andre former for trening som avlastning?

Og selv om du skal ha fri en uke fra vekttrening kan du jo helt klart gjøre andre ting for å holde deg i aktivitet, med mindre du har fått terninbgsforbud av en eller annen grunn da - men selv i slike situasjoner kan man som oftest gjøre noe, bare at intensiteten må tilpasses.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Jeg har trent i samarbeid med en fysioterapeut i 7 år, så kan vel en god del, ihvertfall på siden som har med øvelser og korrekt utførelse og slike ting. Jeg sitter i rullestol ja, men tror ikke jeg trenger noe videre spesielt program av den grunn. Dere som går trener jo beina som bare det allikevel. Blir litt på samme måten Wink Tror det holder i første omgang å ta en friuke, og ta det derfra.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Det var ikke meningen å fornæreme deg eller si at fordi du sitter i rullestol så trenger du absolutt et spesiellt treningsprogram. Jeg visste jo heller ikke hvor lenge du hadde sittet i rullestol eller at du har fått oppfølging av fysioterapi i så lang tid : Men det hender jo av og til at man må ha litt ekstra oppfølging tilpassining om man har en funksjonshemming, men absolutt ikke alltid. Så hvis du ble fornærmet beklager jeg - det var ikke min intensjon.

Jeg foreslo da også å roe litt ned, se ting litt an og ta seg litt fri hvis man føler behov for det Wink

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Nei for all del. Jeg kjenner liksom ingen andre i rullestol som er like treningsfanatiker som meg, så forstår godt at folk synes det blir uvant, og sliter med å vite hva som bør anbefales, osv. Ble absolutt ikke fornærmet.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!