Er vel ikke vits å tvære ut dette så grådig mye kanskje, men bare for å ha forklart meg bittelitt….. Så får det heller treningen og definisjonen av ordet progresjon være så ”gubbete” og ”old school” som det bare vil.
Dette koker i stor grad ned til hvordan en legger opp treninga si. For min del har det alltid vært av avgjørende betydning at det skal være enkelt og greit det en gjør. Ønsker en å notere ned alt en gjør, og holde en dønn strikt oversikt over vektbelastninger og lignende så er det selvfølgelig et pre, men nødvendig for fremgang er det bevislig ikke. For den javne helsestudiosliter er det viktigst at han/hun trives med det de gjør, men selvfølgelig også at en får brukbare resultater av det. Dette medfører for de fleste at de skal kunne komme til treningslokalet, kjøre raskt og effektivt gjennom treninga uten for mye dikkedarier. De andre som er veeeeldig opptatt av optimale resultater og sånn synes sikkert det er greit å bruke en masse tankevirksomhet på dette, men jeg tror vi er i sørgelig mindretall – og bra er det – for det finnes langt viktigere ting å bruke sine små grå på enn det vi gjør…….
For ordens skyld: Har selv gjort et ærlig forsøk mht HST - fin treningsform, om enn noe manisk mht den progresjonsfokusen. Selv hadde jeg dårlig effekt av opplegget og kuttet det av den grunn ut. Dessuten er det for min del kjeeeedelig å være ferdig med ei treningsøkt og knapt kjenne at en har trent liksom.... Da velger jeg heller en, for meg, mer motiverende treningsform – så får det heller være marginalt mindre effektivt.
For min del har treningen bestått av rimelig standard splitter (for det meste 2, 3 og 4 med hovedfokus på det siste) med rimelig konsekvent ”failuretrening”.
Selv kjører jeg derfor så å si alltid til failure på sistesettet på alle øvelsene (med unntak av benkpress). Kjører imidlertid ALDRI "forced-repps"!
For å greie å ha progresjon med et slikt opplegg er jeg imidlertid avhengig av å endre antall repps syklisk (i grunn nokså identisk med HST-rotasjonen selv om jeg forlenger lavrepps-periodene en del).
Det skal også sies at jeg i en makrosyklus årlig (10-12 uker) kjører med relativt moderat intensitet (subfailure) for å la ledd og sener hente seg litt inn igjen.
Økningen i hver mikrosyklus (innenfor det enkelte reppsregimet) i mitt opplegg vil selvfølgelig ikke være prosentuelt like stor som i HST, der en begynner på meget lette vekter, men like fullt.
I mine øyne er uansett den viktigste økningen den en gjør mellom tilsvarende reppsregimer på litt lengre sikt (eksempelvis å sammenligne 6RM med den 6RM en hadde for et år siden). Med min type trening er en selvfølgelig litt mer utsatt for ”gode” og ”dårlige” dager siden energinivået er variabelt avhengig hva dagen har budt på av stress og mas m.m. Allikevel pleier jeg stort sett å greie å legge på jevnt og trutt gjennom de ulike reppsregimene. Stort sett i vektbelastning, men alternativt i antall repps siden jeg etter såpass mange år har begrensede muligheter mht å øke så gruelig mye mer totalt sett i selve belastningen. For meg er dette progresjon så god som noen, og jeg har mer enn god nok hukommelse til å huske noenlunde hva jeg kjørte forrige uke liksom. Det tok meg anslagsvis et par-tre måneder med trening før dette gikk rimelig automatisk uten bruk av for mange hjerneceller……. Men ja, jeg er opptatt av stadig å løfte tyngre og mer, så i så måte må jeg vel antagelig bruke et par av de små grå da….
Den økningen jeg har i styrke i løpet av en normal mikrosyklus på 2-4 uker er antagelig mest som følge av den neuromuskulære tilpassningen en går gjennom de første ukene med nytt reppsregime. Over tid manifesterer det seg uansett som en økning i reell styrke og muskelmasse, og det er bra nok for meg i alle fall
Med litt milde øyne kan en vel også se på den økningen en gjør mellom ulike reppsregimer (når en går fra 12-reppere til 8-reppere etc) som progresjon også da........den som leter skal finne

Og til slutt: Jeg og UaC er nok dessverre/heldigvis ikke enige i ett og alt, men om noen skal beskyldes for å dilte i ræva på noen så må det vel være meg. Noe annet er i grunn litt vanskelig å se for seg, for treningslære er noe jeg definitivt ikke har stor kunnskap om - noe UaC definitivt har!