Skrevet av Emne: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?  (Lest 4669 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #15 : 30. september 2005, 08:02 »
Joda progresjon er viktig. Det er ingen som er uenig med deg i det, men det er som de andre sier nødvendig å se ting fra ett helhetlig perspektiv, som det så fint heter.

I helheten så inngår det en stor mengde faktorer som påvirker hverandre. Frekvens, volum, intensitet, lette/tunge perioder/periodisering, progresjon, restitusjon/hvile, målsetninger; styrke/hypertrofi?, sammensetning av øvelser, type øvelser, utførelse av øvelsene osv. osv......



WORD!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget lav å feit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #16 : 30. september 2005, 09:53 »
sikkert feil svar det her, men se på på kostholdet en klarer å ha når en legger opp trening. vist eg er flink med maten kan eg gått få fremgang med aaagguuu hard trening i perioder. men stort sett er eg ikke flink og da må eg trene roligere for å få fremgang..... Wink
høyde 180

Utlogget ottolotto

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Et sett uten failure er et sett uten mening
SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #17 : 01. oktober 2005, 12:19 »
kean med to e'er; keen

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #18 : 03. oktober 2005, 10:51 »
kean med to e'er; keen


Begynn alltid en ny setning med stor bokstav.......  Grin
Hmm;  og avslutt med (ett) punktum eller annet relevant tegn........  Wink


PS! Jeg hadde foresten Roy i tankene når jeg skrev kean. Feilen var derfor at jeg ikke hadde skrevet stor forbokstav  Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

JohnBlond

  • Gjest
SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #19 : 03. oktober 2005, 10:53 »
Begynn alltid en ny setning med stor bokstav.......  Grin
Hmm;  og avslutt med (ett) punktum eller annet relevant tegn........  Wink

men det er forferdelig mye jobb å trykke på shiftknappen og lett å bomme på punktum,

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #20 : 09. oktober 2005, 18:45 »
hva kverrulerer dere for ? roingen her tar jo helt av? hello, at helheten og 1000 faktorer til sammen avgør ditt treningsutbytte sier jo seg selv! jeg har ALDRI så mye som hintet til at progresjon er noe magisk og tøft som ved riktig bruk vil forandre din treningshverdag drastisk.

 tricepsmann sin opprinnelige påstand - og hva han 99% sikkert mente -var at den spesifikke og ene faktoren progresjon, som en av tusenvis av faktorer, ikke var noe man trengte å tenke over - fordi "progresjon kommer uansett om man trener fornuftig". dette er en total misoppfatning av hva ordet progresjon betyr. han mener at progresjon bare er en betegnelse på at man ved riktig trening ellers og nok mat osv gradvis vil bli sterkere, og at det er dette som er progresjonen....... dvs noe som sier seg selv: når du blir sterkere, må du også benytte deg av tyngre vekter for å fortsette fremgangen.

progresjon handler om noe  helt annet. det handler om å -ikke- gi full gass på første treningsøkt i et nytt program, men å heller sørge for en kontinuerlig progresjon med litt og litt mer vekter, til du kommer over ditt forrige nivå. dette er noe VELDIG mange merker at bidrar mye til at deres trening gir mer avkastning, og at de blir sterkere. det er rett og slett noe man burde anbefale folk flest.

man kan øke muskelmasse uten å tenke på dette (gi alt og ta LANG restitusjonstid), trene benk 1 gang i uka og gi alt denne gangen og "håpe på" at du øker etterhvert om du spiser nok og sover godt nok og alt det der.... selvfølgelig. men de aller aller fleste, særlig nybegynnere (tenker da på folk som har trent i max 3 år) vil ikke få noe utbytte av å klemme til i benken så hodet eksploderer hver gang, det vil bare være netbrytende og bortkastet. at tricepsmann mener denne treningsmåten er det som er fornuftig og at å tenke på progresjon er bortkastet kan jeg ikke fatte og begripe.

å tenke over progresjon er noe som vil kunne øke fremgangen til veldig mange flere enn ved å gruble over om du skal spise 350 eller 450 gram proteiner om dagen, om du skal gå over til flyes fra pecdec eller om du skal redusere pausen mellom settene dine i knebøy med 30 sekunder - dvs hva folk som tricepsmann selv trolig grubler over isteden for progresjon. for noe må man jo gruble over og? og progresjon er noe av det aller første man burde tenke på i et treningsprogram, det er en meget viktig faktor. derfor er jeg helt uenig i det du skrev tricepsmann, og undres over hvorfor uac alltid skal jatte etter treningsguruene på dette forumet som deg og fitnessjanne og sånn. ser bare dumt ut
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #21 : 09. oktober 2005, 23:12 »
hva kverrulerer dere for ? roingen her tar jo helt av? hello, at helheten og 1000 faktorer til sammen avgør ditt treningsutbytte sier jo seg selv! jeg har ALDRI så mye som hintet til at progresjon er noe magisk og tøft som ved riktig bruk vil forandre din treningshverdag drastisk.

Nei, det har du ikke gjort, men du poengterer jo ganske riktig hvor viktig du mener at dette er. Så langt så godt. At man BLIR sterkere har nødvendigvis ikke noe med planlagt progresjon å gjøre som du sier, men man kan likevel si at man HAR HATT progresjon i og med at styrken er større enn før. Ordet progresjon kan ha ulik betydning alt etter hva man diskuterer, i hvilken sammenheng man bruker det, samt hvordan man subjektivt tolker andres utsagn på!

 tricepsmann sin opprinnelige påstand - og hva han 99% sikkert mente -var at den spesifikke og ene faktoren progresjon, som en av tusenvis av faktorer, ikke var noe man trengte å tenke over - fordi "progresjon kommer uansett om man trener fornuftig". dette er en total misoppfatning av hva ordet progresjon betyr. han mener at progresjon bare er en betegnelse på at man ved riktig trening ellers og nok mat osv gradvis vil bli sterkere, og at det er dette som er progresjonen....... dvs noe som sier seg selv: når du blir sterkere, må du også benytte deg av tyngre vekter for å fortsette fremgangen.

Dette er din tolkning! Hvordan kan du si hva Tricepsman mente 99% sikkert? Du må huske på at for en som har trent i mange år er progresjon en selvfølge, og ikke noe som man nødvendigvis trenger å filosofere så voldsomt over. Det er en naturlig del av helheten.

progresjon handler om noe  helt annet. det handler om å -ikke- gi full gass på første treningsøkt i et nytt program, men å heller sørge for en kontinuerlig progresjon med litt og litt mer vekter, til du kommer over ditt forrige nivå. dette er noe VELDIG mange merker at bidrar mye til at deres trening gir mer avkastning, og at de blir sterkere. det er rett og slett noe man burde anbefale folk flest.

Man kan øke muskelmasse uten å tenke på dette (gi alt og ta LANG restitusjonstid), trene benk 1 gang i uka og gi alt denne gangen og "håpe på" at du øker etterhvert om du spiser nok og sover godt nok og alt det der.... selvfølgelig. men de aller aller fleste, særlig nybegynnere (tenker da på folk som har trent i max 3 år) vil ikke få noe utbytte av å klemme til i benken så hodet eksploderer hver gang, det vil bare være netbrytende og bortkastet. at tricepsmann mener denne treningsmåten er det som er fornuftig og at å tenke på progresjon er bortkastet kan jeg ikke fatte og begripe.

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Man MÅ ikke starte langt under sitt nivå for å klare å øke på vektene jamt og trutt (les: kontinuerlig). Det var dette jeg mente da jeg skrev at man må se på helheten, da tenker jeg først og fremst på volum, frekvens, intensitet, programmets oppbygning og restitusjon. Hvis du f.eks trener DC, det vil si en to-split annenhver dag/tre ganger i uka og hvor du roterer med 3 ulike øvelser for hver muskelgruppe, trener ETT sett hvor du tar deg totalt ut, spiser nok proteiner og får nok hvile, så vil du klare å øke det aktuelle settets belastningen HVER ENESTE GANG DU TRENER DEN SAMME ØVELSEN! Er ikke det progresjon? Merk at jeg nå snakker jeg ikke om nybegynnere...

å tenke over progresjon er noe som vil kunne øke fremgangen til veldig mange flere enn ved å gruble over om du skal spise 350 eller 450 gram proteiner om dagen, om du skal gå over til flyes fra pecdec eller om du skal redusere pausen mellom settene dine i knebøy med 30 sekunder - dvs hva folk som tricepsmann selv trolig grubler over isteden for progresjon. for noe må man jo gruble over og? og progresjon er noe av det aller første man burde tenke på i et treningsprogram, det er en meget viktig faktor. derfor er jeg helt uenig i det du skrev tricepsmann, og undres over hvorfor uac alltid skal jatte etter treningsguruene på dette forumet som deg og fitnessjanne og sånn. ser bare dumt ut

Alle faktorer er viktige selv om ikke alle er like viktige. Du bommer stygt på målskiva hvis du mener at mat (les: proteiner) ikke er en viktig faktor for framgang! Når du mener at planlagt progresjon er så avgjørende, finner jeg det mildt sagt merkelig at du da mener at pauser mellom settene ikke er en viktig faktor. Uten kontroll over pausene vil hele vitsen med planlagt progresjon falle bort, for er ikke pausene like lange hver gang vil det ikke være mulig å si noe om treningen var mer eller mindre intensiv enn forrige gang!

Treningsloggen min finner du her

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #22 : 10. oktober 2005, 06:15 »
eller om du skal redusere pausen mellom settene dine i knebøy med 30 sekunder - dvs hva folk som tricepsmann selv trolig grubler over isteden for progresjon. for noe må man jo gruble over og? og progresjon er noe av det aller første man burde tenke på i et treningsprogram, det er en meget viktig faktor. derfor er jeg helt uenig i det du skrev tricepsmann, og undres over hvorfor uac alltid skal jatte etter treningsguruene på dette forumet som deg og fitnessjanne og sånn. ser bare dumt ut

Så du mener at det å øke intensiteten ved å kutte ned på pausene mellom settene er ikke en form for progresjon ?

Og i den grad jeg jatter, vel da tror jeg du skulle lese bittelitt mer rundt omkring. Tric og jeg står nok litt forskjellig her og der vi også, selv om vi tilfeldigvis var enige her.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvor intens trening for maximal muskelvekst?
« #23 : 10. oktober 2005, 08:52 »
Er vel ikke vits å tvære ut dette så grådig mye kanskje, men bare for å ha forklart meg bittelitt….. Så får det heller treningen og definisjonen av ordet progresjon være så ”gubbete” og ”old school” som det bare vil.

Dette koker i stor grad ned til hvordan en legger opp treninga si. For min del har det alltid vært av avgjørende betydning at det skal være enkelt og greit det en gjør. Ønsker en å notere ned alt en gjør, og holde en dønn strikt oversikt over vektbelastninger og lignende så er det selvfølgelig et pre, men nødvendig for fremgang er det bevislig ikke. For den javne helsestudiosliter er det viktigst at han/hun trives med det de gjør, men selvfølgelig også at en får brukbare resultater av det. Dette medfører for de fleste at de skal kunne komme til treningslokalet, kjøre raskt og effektivt gjennom treninga uten for mye dikkedarier. De andre som er veeeeldig opptatt av optimale resultater og sånn synes sikkert det er greit å bruke en masse tankevirksomhet på dette, men jeg tror vi er i sørgelig mindretall – og bra er det – for det finnes langt viktigere ting å bruke sine små grå på enn det vi gjør…….

For ordens skyld: Har selv gjort et ærlig forsøk mht HST - fin treningsform, om enn noe manisk mht den progresjonsfokusen. Selv hadde jeg dårlig effekt av opplegget og kuttet det av den grunn ut. Dessuten er det for min del kjeeeedelig å være ferdig med ei treningsøkt og knapt kjenne at en har trent liksom.... Da velger jeg heller en, for meg, mer motiverende treningsform – så får det heller være marginalt mindre effektivt.
For min del har treningen bestått av rimelig standard splitter (for det meste 2, 3 og 4 med hovedfokus på det siste) med rimelig konsekvent ”failuretrening”.

Selv kjører jeg derfor så å si alltid til failure på sistesettet på alle øvelsene (med unntak av benkpress). Kjører imidlertid ALDRI "forced-repps"!
For å greie å ha progresjon med et slikt opplegg er jeg imidlertid avhengig av å endre antall repps syklisk (i grunn nokså identisk med HST-rotasjonen selv om jeg forlenger lavrepps-periodene en del).
Det skal også sies at jeg i en makrosyklus årlig (10-12 uker) kjører med relativt moderat intensitet (subfailure) for å la ledd og sener hente seg litt inn igjen.

Økningen i hver mikrosyklus (innenfor det enkelte reppsregimet) i mitt opplegg vil selvfølgelig ikke være prosentuelt like stor som i HST, der en begynner på meget lette vekter, men like fullt.
I mine øyne er uansett den viktigste økningen den en gjør mellom tilsvarende reppsregimer på litt lengre sikt (eksempelvis å sammenligne 6RM med den 6RM en hadde for et år siden). Med min type trening er en selvfølgelig litt mer utsatt for ”gode” og ”dårlige” dager siden energinivået er variabelt avhengig hva dagen har budt på av stress og mas m.m. Allikevel pleier jeg stort sett å greie å legge på jevnt og trutt gjennom de ulike reppsregimene. Stort sett i vektbelastning, men alternativt i antall repps siden jeg etter såpass mange år har begrensede muligheter mht å øke så gruelig mye mer totalt sett i selve belastningen. For meg er dette progresjon så god som noen, og jeg har mer enn god nok hukommelse til å huske noenlunde hva jeg kjørte forrige uke liksom. Det tok meg anslagsvis et par-tre måneder med trening før dette gikk rimelig automatisk uten bruk av for mange hjerneceller……. Men ja, jeg er opptatt av stadig å løfte tyngre og mer, så i så måte må jeg vel antagelig bruke et par av de små grå da….

Den økningen jeg har i styrke i løpet av en normal mikrosyklus på 2-4 uker er antagelig mest som følge av den neuromuskulære tilpassningen en går gjennom de første ukene med nytt reppsregime. Over tid manifesterer det seg uansett som en økning i reell styrke og muskelmasse, og det er bra nok for meg i alle fall  Smiley

Med litt milde øyne kan en vel også se på den økningen en gjør mellom ulike reppsregimer (når en går fra 12-reppere til 8-reppere etc) som progresjon også da........den som leter skal finne  Wink


Og til slutt: Jeg og UaC er nok dessverre/heldigvis ikke enige i ett og alt, men om noen skal beskyldes for å dilte i ræva på noen så må det vel være meg. Noe annet er i grunn litt vanskelig å se for seg, for treningslære er noe jeg definitivt ikke har stor kunnskap om - noe UaC definitivt har!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!