Skrevet av Emne: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!  (Lest 6478 ganger)

Utlogget Bechstrømmen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #15 : 10. oktober 2005, 16:56 »
Takker for inviteringen, men dessverre bor jeg på Notodden, så det er 2 timer unna. =)
Jeg har nå fått et litt bedre innblikk i hvordan jeg bør gå frem og jeg tror jeg går for massiv styrke og syrkeløft, målet mitt er kanskje ikke akkurat å se veldig.. mm.. kroppsbygger aktig, men heller bytte ut det å være feit, med å være svær, altså bli stor men med store muskler i stedet for store fettberg.. =)

Takker for all respons!
"No pain, no gain!"

Utlogget Stian91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #16 : 11. oktober 2005, 16:40 »
hvis du vil bli slankere, så begynn å sykle! det er veldig bra for helsa.

sykle på ett og samme tempo hle tiden så får du bedre kondis.
jeg har vært feit selv, nesten 80kilo og 140cm høy, det var "artig".
no pain, no gain

Utlogget prz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #17 : 11. oktober 2005, 17:24 »
Vel, fettet forsvinner ikke av seg selv, så det er sagt Wink
prz

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #18 : 11. oktober 2005, 17:33 »
Lykke til dude!! Hvis jeg var deg ville jeg kanskje prøvd ut 5x5 powerbuilding programmet, eller RYP grunnprogram. Tips for å forbrenne fett bra er turer før frokost, ca 45minutter.  Eller kanskje kjøre en dag eller to i uka med kondistrening i tilegg til styrketreningen. Husk å få i deg mye proteiner! Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #19 : 11. oktober 2005, 17:54 »
Du bør finne ut hva du vil! Vil du satse på styrkeløft eller kroppsbygging?

Her er jeg litt uenig. Jeg synes det er unødvendig å gjøre trening til kvanefysikk når en er i begynnerstadiet. Så lenge en trener jevnlig og prøver å måle resultater over lengre tid, så bør opplegget hans funke fett.

Utlogget øysteinh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #20 : 12. oktober 2005, 00:12 »
Heisann, var selv i tilsvarende situasjon ett år tilbake ca.
Var vel 182, og 125 kilo og ville gjøre noe med det, jeg var jeg svak i overkroppen og tok bl.a lite benk, men ganske sterk i ben(bare å bære sin egen vekt hele dagen er god trening i seg selv)
Startet på treningsstudio, 2 ganger i uken. Skaffet meg et greit helkroppsprogram som jeg fulgte på "greit" vis.. Men viktigst av alt var at jeg sluttet å spise godterier, spiste sunnere. Gikk ned ganske mye, og ble hekta(Resultat avler lyst)
Er nå i militæret og ønsker (naturligvis) både å bygge muskler, og å gå ned i vekt - en gangske vrien "i pose-og-sekk" situasjon.. Når det er sagt, så er det faktisk mulig med disiplin og kunnskap om hva du skal ha i deg, hvordan du skal spise osv. Det ligger det MYE info om her inne, så det er bare å begynne å pløy igjennom alt som kan være av relevanse av deg.. Har selv gjort det samme og lært utrolig mye..
Har nå et mye mer strukturert program hvor jeg kjører en 4split, og vektlegger mer å bygge muskler enn å nødvendigvis gå ned så ekstremt mye i vekt - før jul hvertfall..

Rådene mine vil være(noe du tydeligvis har klart for deg allerede)
- Spis sunt, mer regelmessig. Legg deg til gode vaner.
- Prøv ut litt forskjellige program over noen uker å se hva som du føler fungerer for deg, både muskelmessig sett men ikke minst hvilket syn du får på treningen. (Blir du engasjert og gleder deg til neste økt, eller er det ikke lystbetont..)
- Sett deg oppnåelige mål
- Og sist men langt ifra minst, bruk VILJEN din. Da kommer du akkurat så langt du - vil.

Utlogget LilleLinda

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 339
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 339

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #21 : 12. oktober 2005, 00:18 »
Det går ikke ann å gjøre om fett til muskler! så du må bestemme deg om du vil ned i fett, eller bygge muskler! lykke til! Wink

Jøss, ikke det? Men med mer muskler så øker forbrenningen, og på den måten så minker fettet.

Utlogget EndrePendre

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Kickback or die!
SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #22 : 12. oktober 2005, 01:02 »
Her er jeg litt uenig. Jeg synes det er unødvendig å gjøre trening til kvanefysikk når en er i begynnerstadiet. Så lenge en trener jevnlig og prøver å måle resultater over lengre tid, så bør opplegget hans funke fett.
Nettopp! Som nybegynner er det bortkastet tid å enten trene ørten variasjoner av styrkeløftøvelsene eller ti isolasjonsøvelser for hver lille muskelgruppe. Ditt forslag er nok langt fra optimalt, du bør holde deg til programmer andre har laget til du har fått god kunnskap selv. Se f.eks. her:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31

Selv skulle jeg ønske jeg trente mer som dette helt fra begynnelsen, da hadde jeg vært lenger idag. (Jeg brukte programmer laget av en på gymmet mitt, et Spenst-senter, følgelig med "nybegynnervennlige" øvelser.)

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #23 : 12. oktober 2005, 08:37 »
Du bør finne ut hva du vil! Vil du satse på styrkeløft eller kroppsbygging? Dette er to forskjellige treningsmåter. Selv ville jeg satset på styrkeløft viss jeg har vært på din størrelse. Du er sikkert en stærk jævel kan jeg tenke meg;) Lykke til;)

Så det er altså ikke et alternativ å trene for å komme i og holde seg i form?
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Bechstrømmen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #24 : 17. oktober 2005, 07:05 »
Takker igjen for alle tips og råd jeg har fått!
"No pain, no gain!"

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #25 : 18. oktober 2005, 23:40 »
Jeg vil ønske deg lykke til med treningen, og anbefale deg å starte opp med godt
pågangsmot. Spiller ingen rolle hvor du har vært, det eneste som spiller en rolle
er hvor du vil.

Jeg var omtrentlig i samme båt som deg, og er også like høy som deg.
Forskjellen er at jeg veide litt mindre enn deg (112 kg for 3 mnd'er siden) og at jeg er dobbelt så gammel som deg med mye treningserfaring fra før, som også spiller en rolle.

I dag veier jeg 99 kg, det er 13 kg vekttap på 3 mnd'er - og selv om jeg tvilte på at det
var mulig da jeg satte igang, må jeg erkjenne at jeg tok feil (heldigvis).

Jeg hadde en gammel pers i benken på 127,5 kg (da var jeg 19 og veide 93 kg). Den røyk i dag, da jeg tok 135 kg.
Da jeg startet opp treningen igjen for 3 mnd'er siden tok jeg 70 kg.
Heng deg likevel ikke opp i dette med vektbelastning. Dersom du ikke har trent mye med
vekter før, vil muskulaturen din måtte "lære" alt fra grunnen av. Øk vektbelastningen
progressivt, og ha det moro!

Jeg vil anbefale deg å trene 4-5 ganger i uka (om du har anledning til det). Ikke lange
økter, men så intense økter som mulig (gradvis.. ikke drep deg selv de første øktene).
Selv trener jeg sjelden mer enn 40 min (og da tar jeg for meg 2 muskelgrupper per økt).
Deretter setter jeg meg 20 min på ergometersykkelen.
Kombinasjonen av vektrening og kardio vil antagelig kickstarte forbrenningen din.

Kosthold er ekstremt viktig. Dersom du som meg er glad i mat, ligger selve utfordringen
her. Treningen er bare moro, det er kostholdet som er vrient.
Det var ekstremt mye viljestyrke som skulle til for å bryte med den onde sirkelen
av raske karbohydrater jeg var vant med- her må du bare bite tenna sammen og bestemme deg, rett og slett.

Spis 5-6 mindre måltider om dagen. Selv starter jeg med en frokost bestående av to stekte egg (med en skive bacon tilogmed) og to tynne brødskiver av fullkornsbrød. Til lunch spiser jeg en boks tunfisk på to knekkebrød. Før trening spiser jeg to riskaker, en banan og et eple. Etter trening tar jeg en proteindrink. Til middag tar jeg en kyllingfilet med ris (så lite som mulig), og til kvelds tar jeg den siste kyllingfileten i to-packen med enda litt mer ris. Jeg drikker skummet melk, vann og pepsi-max til måltidene.
Jeg regulerer litt med en håndfull peanøtter i ny og ne (men pass deg for dem, de er
veldig kaloririke, så det bør ikke være mange håndfullene i løpet av uka).
Du vil merke at det å spise mange små måltider gjør deg mindre sulten, slik at det er lettere å motstå trangen til å fråtse.
En dag i uka spiser jeg alt jeg vil, og alt jeg orker uten å tenke kalorier eller vekttap.
Frokost på MacDonalds og kveldsmat på Peppes er ikke uvanlig på den ene spisedagen.

Lykke til!

Utlogget Bechstrømmen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #26 : 21. oktober 2005, 07:08 »
Takker så meget for alle råd Propell. Har nå begynt med en karbohydrat-fri diett, hvor jeg bare spiser kjøtt, egg og noen grønnsaker (litt vitamintilskudd på det som jeg ikke får i meg av viktige stoffer). På denne måten starter jeg en 100% fettforbrenning istedet for en blandingsforbrenning og slepper alle de raske karbohydratene. Med denne diett blir jeg sjelden sulten, jeg går ned i vekt (opp til 2kg i uken, kjenner en som gikk ned 5,5kg første uken), og jeg får rikelig med proteiner (noen hundre gram).

Jeg trener aktivt 4 ganger i uken med vektløftingen og øker hver uke med ca. 5% av maks. Jeg trener ikke noe kardio enda fordi jeg har akkurat vært igjennom et halvt år med kardio trening 4-5 dager i uken, mao. så er jeg litt lei kardio for tiden..  biggrin

En vanlig da for meg er frokost som inneholder 2 egg og litt bacon, deretter skole fram til 15.00 ca. Så lunsj (etter skolen) som inneholder litt kylling, fisk, eller rent kjøtt. Trening fra 17.00 til 17.40. Middag som kan inneholde kjøtt, noen grønnsaker og kanskje litt light-brus om jeg vil kose meg (kan også spise masse Bacongull og Baconsvor om man vil, er selvfølgelig en del fett i det, men nesten ingen karbohydrater), til kvelds dersom jeg spiser kvelds består det av rester fra middagen eller et egg eller noe omkring der.

"No pain, no gain!"

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #27 : 21. oktober 2005, 16:50 »
Du burde spise en eller to måltider på skolen! det hjelper også på fettforbrenningen, og gir deg energi til å klare deg bedre gjennom skoledagen.
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #28 : 21. oktober 2005, 17:51 »
Du har fått mange bra tips her allerede ser jeg, og du har i alle fall den kunnskapen du trenger for å lykkes, i form av de folka her  Smiley

Ønsker bare å presisere at man ikke kan "omdanne" fett til noe som helst - du kan bygge muskler og miste fett, men å kombinere disse to er ikke det letteste i verden.
Jeg vet selv hva jeg snakker om, jeg trente i over 2 år uten å klare å bestemme meg for hva jeg ville: bygge muskler eller miste fett, og jeg fikk rett og slett en ganske lusen fremgang som et resultat av det...

På den ene siden orka jeg ikke gå all-out å deffe, og på den andre siden fikk jeg panikk hver gang vektnåla krøp oppover, så det førte nærmest til at jeg tråkka i samme sporet hele tiden, uten å komme noen vei.

Hvis du selv føler at du er overvektig, så bør du gjøre deg selv en tjeneste å ta tak i fedmen først som sist, mens du fortsatt er ung og sprek  Wink

Det er fullt mulig å bygge litt muskler mens du går ned, men det blir ikke så veldig optimal bygging, og det krever veldig strikt kosthold, og nøye planlagt "timing" av næringsinntaket ditt.

Dessverre holder det ikke å være "normalt aktiv og spise sunt", til tross for hva mange gjerne vil tro. Du må være knallhard, og tilrettelegge hverdagen din for ett mål: å miste fettet. Du er nok, som meg, genetisk disponert for overvekt, og da må det knallharde tiltak til for å få bukt med det.

Du kan så klart bygge mye muskler å styrke, men du vil uansett ha flesket liggende over musklene, og det vil både "dekke over" fremgangen din, og også stå mellom deg og den fysikken og velfølelsen som du er ute etter...

Det er absolutt ikke umulig, og det er fullt mulig å leve et helt normalt liv mens man holder på, man må bare være veldig bevisst på alt man gjør, ved nesten alle aspekter av dagliglivet.

Nå er jeg egentlig litt usikker på hva jeg prøver å komme frem til, men jeg antar at jeg bare prøver å formidle det jeg selv skulle ønske jeg kunne innsett litt før;
det er mye enklere å forbedre noe man er fornøyd med, enn å forandre noe man er misfornøyd med.

Lykke til uansett, du har havna på rett sted  Smiley
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget rustad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 283
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 283

SV: Feit 16-åring (190cm/135kg) trenger råd!
« #29 : 22. oktober 2005, 12:54 »
En kamerat av meg, wenniz på forumet, har vært igjennom det samme det siste året. Han har vel tatt av seg 20 kilo ellernoe. Prat med han. Regner med han har noen gode både trenings og kostholds tips !
Lykke til Smiley
Member of: Sagtjernets Helter


Kanaris !

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!