Skrevet av Emne: Sticky : "Komplett" oversikt over tilskudd!  (Lest 91877 ganger)

Utlogget PR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #15 : 16. juni 2003, 09:56 »
Imponerende benpressmannen. Tillater meg å komme med noen bemerkninger/presiseringer i.f.t. et par produkter på den øvre del av listen, da disse er av størst interesse for "det brede lag":

1. Essensielle fettsyrer.
De færreste er klar over det, men det finnes oljer med 3 typer Omega 3: EPA, DHA og sist, men ikke minst: DPA.
Ca. 1/3 av de lang-kjedete Omega 3 fettsyrene som sirkulerer i menneskekroppen er kjent som DPA.
Morsmelk inneholder rikelige mengder DPA.
De aller fleste fiskeoljer mangler denne viktige Omega 3 komponenten.

2. Linfrøolje.
Det er ikke helt korrekt å benevne dette som et Omega 3 tilskudd. Linfrøolje kan bare omdannes til Omega 3 om alle kroppens funksjoner fungerer bra. Unge, eldre og folk med lettere lidelser er kanskje ikke i stand til å omdanne linfrø til Omega 3.


Jeg presiserer: Fiskeoljer inneholder altså ikke essensielle fettsyrer, men har mange gode egenskaper. Linfrøolje er rik på alfa-linolensyre (essensiell), den viktigste omega-3-fettsyren, og kan derfor betegnes som omega-3-tilskudd.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #16 : 16. juni 2003, 14:01 »
Sitat byggern

LAng liste må jeg si , regner med du har klippt/limt den inn fra en ikke helt ny publikasjon siden den inneholder en del feil og mangler.
Men generelt helt ok

Vist det er noen feil mangler jeg har oversett kan du jo skrive de inn her slik at vi får en "riktig" liste
Det er derfor jeg har satt "" over "komplett" liste siden at det er vanskelig å få med alt...

Alle innspil taes imot med takk  Grin


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #17 : 16. juni 2003, 14:09 »
Meget imponerende Benpressmann, du har peil på tilskudda dine  Grin

men stusser litt på HMB da,
Sitat
B-hydroxy-Bmethylburate (HMB): øker den fettfrie kroppsmassen, forhindrer muskelnedbryting
3-5g pr dag fordelt på 2 -flere gang pr dag..

Står på boksen at personer på 70 kg klarer seg med 2 gr. pr dag, og den anbefalte doseringen er 3 gr. pr dag for personer over 90 kg? Syntes 5 gr. hørtes litt mye ut, trodde også kroppen ikke klarte å ta opp 1-2 gr av dette av gangen?...

Savner også at du nevner Guarana i listen over "Produkter for slanking, energi, utholdenhet" men det har jo samme effekt som Caffein da. (Tror 455mg av Guarana tilsvarer 100mg koffein)  Smiley

Og Yohimbe da, er ikke det noe annet en Yohimbine? Leste en plass at det var to forskjellige ting (må finne artikkelen...)

*Honnør til deg!*

-Noc-


Ved et inntak av 5g HMB bør du spre doseringen til 6-8 serv/dag. Dette siden (som du nevner) kroppen ikke kan ta opp for mye HMB pr gang...
Studier gjort viser en vesentlig forbedring av styrke ved inntak av kreatin monohydrat og 5gram HMB pr dag fordelt på flere serv/dag
(stod kilde til dette i et flex magasin i et nr i 01 eller 02)

Guarana kan sammenlignes med koffein!
Blir å føye til endel på listen etter hvert! Cheesy


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #18 : 16. juni 2003, 14:22 »
Her var det mange produkter uten seriøst dokumentert effekt. Jobber du i bransjen ?

Her er en annen plass å finne litt info (mer eller mindre "farget"):
http://www.supplementwatch.com/

Bare du nevn hvilke produkter på denne listen som er "uten" seriøs dokumentert effekt, så skal jeg gi deg dokumentasjon på de..

 Grin Grin Grin


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #19 : 16. juni 2003, 21:39 »
Hei benpresser`n !

80-90 % av de produktene du ramser opp mangler skikkelig dokumentasjon. Beskrivelsene du gir må derfor ansees å være påstander og intet annet.

Hvis du har kunnskap om hva forskning er og hvilke kriterier som er forbundet med det å kalle noe for forskning, så forstår du hva jeg mener.
Noen retningslinjer:1) soliditet, 2) originalitet, 3) faglig relevans og 4) samfunnsmessig eller praktisk nytteverd. 5) forskerens bakgrunn 6) hvor det er publisert.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget ej

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 139

Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #20 : 17. juni 2003, 11:26 »
Imponerende benpressmannen. Tillater meg å komme med noen bemerkninger/presiseringer i.f.t. et par produkter på den øvre del av listen, da disse er av størst interesse for "det brede lag":

1. Essensielle fettsyrer.
De færreste er klar over det, men det finnes oljer med 3 typer Omega 3: EPA, DHA og sist, men ikke minst: DPA.
Ca. 1/3 av de lang-kjedete Omega 3 fettsyrene som sirkulerer i menneskekroppen er kjent som DPA.
Morsmelk inneholder rikelige mengder DPA.
De aller fleste fiskeoljer mangler denne viktige Omega 3 komponenten.

2. Linfrøolje.
Det er ikke helt korrekt å benevne dette som et Omega 3 tilskudd. Linfrøolje kan bare omdannes til Omega 3 om alle kroppens funksjoner fungerer bra. Unge, eldre og folk med lettere lidelser er kanskje ikke i stand til å omdanne linfrø til Omega 3.


Jeg presiserer: Fiskeoljer inneholder altså ikke essensielle fettsyrer, men har mange gode egenskaper. Linfrøolje er rik på alfa-linolensyre (essensiell), den viktigste omega-3-fettsyren, og kan derfor betegnes som omega-3-tilskudd.

Mitt hovedpoeng var at langt de fleste fiskeoljer mangler DPA. Men du tuller vel når du hevder at Omega-3 IKKE er en essensiell fettsyre? Om du virkelig mener det: Hvor har du det fra?                                                                      
Jeg er ikke kjent for å være en "rævslikker". Den jobben gjør mange andre så mye bedre Wink

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #21 : 17. juni 2003, 13:17 »
Såvidt meg bekjent så kan ikke kroppen ta opp mer en ca 18% av omega3 i linfrøoljen,dette pga av at det mangler 2 molekyler i oljen for at vi kan nyttiggjøre den.Kilden er en skribent i mat&helse og elev av Dag Poleszynski.?

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #22 : 17. juni 2003, 22:29 »
Hei benpresser`n !

80-90 % av de produktene du ramser opp mangler skikkelig dokumentasjon. Beskrivelsene du gir må derfor ansees å være påstander og intet annet.

Hvis du har kunnskap om hva forskning er og hvilke kriterier som er forbundet med det å kalle noe for forskning, så forstår du hva jeg mener.
Noen retningslinjer:1) soliditet, 2) originalitet, 3) faglig relevans og 4) samfunnsmessig eller praktisk nytteverd. 5) forskerens bakgrunn 6) hvor det er publisert.

Originalitet? Samfunnsmessig og praktisk nytteverd? Validitet og reliabilitet holder lenge. Men enig i at det kan være fornuftig og komme med henvisninger til hvor det er publisert.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget speed

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 290
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 290

  • - Kjør hardt Kjør Stil -
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #23 : 17. juni 2003, 22:34 »
*wow!* meeektig imponert! *gi honnør!:)*

-Mvh SpeeD-
Høyde: 1,78m - Vekt: 70kg - 1RM benkpress: 90kg - 1RM Markløft: 110kg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #24 : 18. juni 2003, 10:22 »
Poenget var å understreke at folk flest ikke evner å skille tvilsomme undersøkelser fra god forskning fordi de ikke aner noe om kriterier etc.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #25 : 18. juni 2003, 10:29 »
Hmm trener så er ikke jeg som folk flest da...


For å si det slik: Jeg har flere A4 sider på referanser PGA mengden har jeg ikke orket å skrive de inn her da jeg vill blitt sittende en dag eller to å kun skrive ref...

Men som nevt bare du si hvilke produkter som du vil ha forskning på så skal jeg alltid skrive de ned og sende de til deg/ dere som vil ha...

Kansje en dag jeg har tid så blir jeg å skrive inn alle ref/ forskning inn på denne side....

Disse produktene jeg har nevnt er det mye forskning på...
Jeg har unnlat slike tull produkter som SMILAX m.m pga at de ikke har "seriøs" FORSKNING BAK SEG...

 Wink


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #26 : 18. juni 2003, 13:09 »
Jeg vet at referanser kan skaffes på alt mulig, men GODE referanser er noe annet. Pr. i dag er det svært få kosttilskudd som har god forskning bak seg når det gjelder prestasjonsforbedring for idrettsutøvere/trenende som har et godt kosthold. Dette er det bred enighet om i sentrale fora. Har du info som "ekspertisen" ikke har fått med seg, så offentliggjør den i anerkjente journaler.  Smiley
OVER OG UT.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #27 : 18. juni 2003, 15:48 »
Hmm.. dette blir nok litt off topic men ok..

Til å begynne med når de "ulovlige" oppbygende substansene kom på markedet så var det allment kjent at de ikke virke prestasjons fremmende og styrkeøkende..
Dette kom av at leger stod frem og nektet for at de skulle ha noe oppkvikkende, oppbyggende etc.. effekter overhodet.
PGA misoppfatning er det selv enkelte pr.d.d i enkelte fora som fortsatt nekter for at de virker prestasjonsfremmende...
Selv om idrettsutdøvere dag etter dag, år etter år viste Meget gode resultater på disse medikamentene...
Til slutt så viste deg seg faktisk at disse produktene var for effektive og de havnet selvsagt på doping listen over forbudte tilskudd...
Stikk i strid den almene oppfatning fra div fora som fortsatt harnakket nektet for at de virker positivt på idrettsmenn..
Se bare på koffein det er jo idrettsleger som står fram i dag og sier at det ikke hjelper på utholdenheten, oppkvikket effekt, bedre prestasjoner etc...
Alikevell velger de å gi koffein til langrensløpere, sykelløpere m.m.
Hvorfor gjør de det når det ikke virker...??
Jeg har en rapport som bla viser at oksigenopptaket ved 85% av makspuls øker dramatisk ved et inntak av x mg koffein pr kg kroppsvekt..
Svømmere testet med dette kontra plasebo hadde totalt hele 8min kortere tid på 1000 bryst
samt sykkelister kom noen km lengre på sammme tid enn placebo..

dette var meget god studier utført av meget dyktige leger...
selv om dette ble publisert så er det fortsatt enkelte som nekter for at det virker uansett hvilke bevis som blir lakt frem..

men de om det...
jeg bruker det jeg vil av lovlige tilskudd og har mye bedre økninger/resultater enn mannge andre jeg vet som trener og spiser kunn mat/ tar litt protein i ny og ne...

Til syvende og sist så er det nok du selv som må avgjøre hva du tror basert på forskning/erfaring som virker..


 Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget ej

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 139

Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #28 : 18. juni 2003, 16:27 »
Her er vi inne i legemiddel kontra kosttilskuddsdebatten igjen.
Legemiddelindustrien har alltid hatt som hovedargument mot "de andres" produkter at de mangler "skikkelig dokumentasjon" og "seriøs forskning" bak seg.

Kundene av disse produktene sier: men de virker!

Vi vet at indianerne i Amazonas besitter stor erfaring omkring helse- og prestasjonsforbedrende produkter. De har, dessverre/heldigvis, ikke hatt muligheten til å la et multinasjonalt selskap med enorme økonomiske ressurser forske "seriøst" på produktene. Men indianerne har tusenårig ERFARING for at de virker.

Skadelige bivirkninger er vel heller ikke et ukjent fenomen blant det man mente var veldokumenterte legemidler.

Jeg er for alle tiltak som kan "rense" tilskuddsbransjen - og jeg er fullstendig klar over hvor enkelt man kan fremskaffe dokumentasjon for både det ene og det andre.

Faktisk så tror jeg at de fleste vet dette. Men selvsagt er det fristende for useriøse aktører å tjene raske penger på "revolusjonerende" produkter - særlig gjelder dette da salg til uerfarne brukere.

Forum som dette er derfor bra - her kan/bør det være mulig å hente erfaring for de som trenger det.

For debatten rundt "erfaringsprodukter" og "seriøs forskningsprodukter" vil fortsette så lenge vi lever.
Jeg er ikke kjent for å være en "rævslikker". Den jobben gjør mange andre så mye bedre Wink

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:"komplett" oversikt over tilskudd!
« #29 : 23. juni 2003, 17:54 »
Hei benpresser`n !

80-90 % av de produktene du ramser opp mangler skikkelig dokumentasjon. Beskrivelsene du gir må derfor ansees å være påstander og intet annet.

Hvis du har kunnskap om hva forskning er og hvilke kriterier som er forbundet med det å kalle noe for forskning, så forstår du hva jeg mener.
Noen retningslinjer:1) soliditet, 2) originalitet, 3) faglig relevans og 4) samfunnsmessig eller praktisk nytteverd. 5) forskerens bakgrunn 6) hvor det er publisert.

Originalitet? Samfunnsmessig og praktisk nytteverd? Validitet og reliabilitet holder lenge. Men enig i at det kan være fornuftig og komme med henvisninger til hvor det er publisert.

Mens health spesial og endel ref til forskning står det også der...
 :Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!