Skrevet av Emne: Dopingtatt  (Lest 3074 ganger)

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
Dopingtatt
« : 14. oktober 2005, 19:35 »
Dopingtatt
Av Sven von der Lippe

NTB sendte 29.09. ut en pressemelding til alle landets nyhetskontorer om at jeg var tatt for bruk av efedrin i forkant av en konkurranse i  styrkeløft, og at jeg har fått den strengeste straffen NIF kan gi: utestengelse fra all organisert idrett i to år. At den lille mengden efedrin jeg hadde i kroppen (2,7 mg over lovlig nivå) ikke hadde noen prestasjonsfremmende betydning, er helt på det rene. Dette og andre etter min mening formildende omstendigheter, er det ikke kommet fram noe om. Tvert imot – i offentlighetens øyne er jeg presentert på lik linje med de groveste dopingmisbrukere. Kampen mot doping er viktig, men er det ikke rom for nyanser?


I norsk rett finnes det en personvernlov som skal hindre mennesker fra å bli hengt ut offentlig uten videre. Og kanskje viktigst av alt: straffen i en sivil sak står i forhold til det lovbruddet som er gjort.
Slik er det ikke i dopingsaker. Norges idrettsforbund er en frivillig organisasjon, og Antidoping Norge (ADN) bryr seg ikke om overnevnte prinsipper når de utmåler straff i en dopingsak. Blir du tatt, blir ikke straffen gradert, og du blir dømt på samme måte uansett omstendighetene, som i mitt tilfelle var følgende:

Jeg har deltatt i to styrkeløftkonkurranser. På lavt nivå og for moro skyld. I den siste konkurransen var bare én annen person med i min klasse, og hans nivå visste jeg lå ca.120 kg over mitt. Ville jeg ha dopet meg med efedrin for å prøve å ta igjen dette? Efedrin, som først og fremst har positiv effekt i utholdenhetsidretter?
   Så hvor kom efedrinen fra? Jeg er (tro det eller ei) opptatt av trening, kosthold og helse. I den forbindelse har jeg brukt flere typer kosttilskudd. Jeg kjenner til faren for at slike preparater kan være urene, så jeg undersøker alltid på ADNs online søkemotor over forbudte stoffer om noen av preparatene inneholder noe som står på denne lista. Og jeg har faktisk sendt inn alle kosttilskuddene jeg har brukt til ADN for at de kunne analysere dem (der de fremdeles ligger). Når ADN først har en liste over forbudte preparatet, kunne det vel vært greit at den var godt nok oppdatert.
Men det ville ikke ADN; en slik test måtte jeg i så fall dekke selv, og til en pris av 4–5000 kr per prøve var ikke det aktuelt. Preparatet jeg inntok skulle hjelpe til å redusere fettprosenten i kroppen, men det inneholdt dessverre efedrin. Produsenten selger mer når ingen ulovlige preparater er oppgitt på innholdsfortegnelsen.
    Det er mye mer som kan sies: At hvis jeg var ute etter en billig og lettvint resultatforbedring, skulle jeg heller investert i en topp konkurransedrakt (med riktig drakt kan prestasjonene forbedres med 10–30 %).; at en tremåneders kur med anabole steroider til 100 000 kr med en garantert vektøkning på 20 kg skal gi samme straff som et uaktsomt inntak av 12,7 mg efedrin, uten merkbar effekt; at jeg trolig ble en brikke i et spill der saken mot den kanadiske basketballspilleren David Morgan, som testet positivt på efedrin da han spilte i Norge. Fikk en betydelig rolle. Men det vil føre for langt å gå i detaljer på dette og andre ting.
 
Jeg vil i stedet rette søkelyset på det som for meg er hovedsaken, nemlig hvordan idrettens ”rettergang” foregår. Så får leseren selv vurdere hvor realt dette er. Da jeg ble innkalt til ADN for å forklare meg, hadde jeg ingen forsvarer. Jeg sto der alene, på den motsatte siden satt en representanter for ADN, en advokat og tre medlemmer av Idrettens domsutvalg og en sekretær. Jeg var likevel ikke så bekymret. Representant for ADN hadde på forhånd forsikret meg om at saken min ville komme inn under særskilte bestemmelser, der straff er fra advarsel til ett års utestengelse. Jeg syns jeg hadde gode argumenter og regnet med å bli hørt. Det ble jeg ikke. Under høringen virket kun ett av domsutvalgets tre medlemmer interessert i saken og kom med spørsmål. I ettertid ser jeg hvorfor. Jeg var jo allerede dømt, og for dem ble det en bortkastet lørdags formiddag. Den advokaten jeg tilslutt fikk oppnevnt har hatt flere oppdrag for NIF i 25 år. Han rådet meg til å trekke saken pga bevisets stilling. 
Hvorfor er denne saken så viktig for meg? For meg handler den om min selvrespekt og rettferdighetssans. Jeg ser ADNs dilemma og kan akseptere en dom for uaktsomhet, selv om jeg mener jeg har gjort alt som kan forventes av en amatør. Men jeg er ingen juksemaker. Prøven viser jo at jeg ikke har anabole stoffer i kroppen. Dessuten handler det om et viktig rettsprinsipp: i norsk rettspraksis er alle uskyldige til saken er grundig belyst og de er dømt. Når jeg og andre i min situasjon opplever at vi i realiteten er dømt før vi forklarer oss, må jeg si ifra. Bør ikke jeg og andre amatører uten spesielle kunnskaper om idrettens lover og regler få oppnevnt et skikkelig forsvar fra dag en. Særlig når gapestokkeffekten er så stor som i dette tilfellet? Og kan det være riktig av Antidoping Norge å se på uaktsomhet fra en amatørs side på lik linje med profesjonelle utøvere med et medisinsk støtteapparat i ryggen? Bør ADN skyve alt ansvar for aktsomhet over på oss amatører uten å påta seg noe som helst ansvar for å hjelpe dem som spør om det?
Slik jeg ser det, har idretten et utilstrekkelig regelverk og en for dårlig praksis i saker som min. Jeg oppfordrer til en debatt om dette.

Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingtatt
« #1 : 14. oktober 2005, 19:46 »
Merkelig at dette skal gi to års utestengelse, når man i andre saker har fått lavere straffer? Hva er forskjellen i disse sakene?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
SV: Dopingtatt
« #2 : 14. oktober 2005, 19:54 »
Tja. Fotballspilleren med Hasj-kaka fikk først tre mnd, men ble frifunnet. Liten tvil om at det preparatet ikke er prestasjonsfremmende, men i motsettning til efedrin er hasj ulovlig i landet.

Det går også mye på internationalt. Hasj er ikke prioritert og efedrin er ofte involvert i tester fordi det er så utbredt i ulike preparater. Norge vil være best i klassen.
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingtatt
« #3 : 14. oktober 2005, 22:02 »
Sven, jeg reagerte også på den strenge dommen. Og ville sikkert vært enda skarpere i min uttallelser enn det du er her... Wink

Men;
Hvor har du sendt dette brevet/skrivet??

Har du sendt det til styret i NIF? ADN? NSF? KAK? Har du engasjert din klubbs formann? Har du bedt om hjelp fra styre eller NSF representanter som ville hatt evne og mulighet til å hjelpe deg?

EN ting er at du har bra argumenter nå i etterkant, men hvorfor la deg bli overkjørt under saksbehandlingen for nå å øse deg opp??

Hadde jeg blitt tatt på en "forurensningssak" eller en feil, så skulle det blitt månelyst hvis jeg lå an til å bli behandlet som en som doper seg med prestasjonshensikt eller med overlagt juks....

Fotballspillere kan ta smertestillende sprøyter før kamp, Johan Olav Koss jobber i WADA og Thor Hushovd går med Doping er noe dritt-armbånd, mens en forfengelig styrkeløfter ifra Kristiansand skal ha strengeste straff!? Første regel hvis man blir forsøkt voldtatt, er å rope og skrike, slå og bite... ikke bøye seg fremover, og syte etterpå...

Håper du sender brevet ditt til Dagbladet og alle ovenfornevnte instanser, og så får deg et intervju i avisa også...

Mvh
Egil

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Dopingtatt
« #4 : 14. oktober 2005, 22:40 »
ADN 

Adn sliter nok veldig med å få fakka noe serlig med dopere siden mesteparten av dem som bruker aas ikke er medlem i et forbund som samarbeider med adn. (har ikke noe data på dette, er bare noe jeg tror, men er ganske sikker på at det stemmer) Så når de for første gang klarer og fakke en (selv om det var en uskyldig sjel som bare hadde spist litt forurensa tilskudd) så er det vel veldig viktig for adn og statuere et eksempel og utøve litt makt.

ADN 
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
SV: Dopingtatt
« #5 : 14. oktober 2005, 22:52 »
Tydelig at du jobber innen retferdighetsærke! Vet ikke om det er mulig etter at man har trukket en sak.

Artikkelen stod på trykk i fedrelandsvennen på tirsdag med intervju. Vil skrive den litt om og sende til dagbladet og VG. Har lyst til at folk skal bli oppmerksome på hvordan det egentlig fungerer, men avisene ønsker alltd at folk skal stille med bilde og hva følte du stakkars bittre deg vinkling. Håper det blir flere innspill om hvordan ADNs rettningslinjer fungerer. Godt og se det ikke bare er jeg som synes det er ting som er feil her.

Norge har alltd villet være best i klassen, da må de alltid vise handlekraftighet. Dette kan gå på bekostning av individer i enkeltsaker. Jeg mener at nulltoleranseholdningen er en lettvinn løsning fordi man da i liten grad trenger utdype regelverket.
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingtatt
« #6 : 20. november 2005, 20:05 »
Da jeg ble innkalt til ADN for å forklare meg, hadde jeg ingen forsvarer. Jeg sto der alene, på den motsatte siden satt en representanter for ADN, en advokat og tre medlemmer av Idrettens domsutvalg og en sekretær. Jeg var likevel ikke så bekymret. Representant for ADN hadde på forhånd forsikret meg om at saken min ville komme inn under særskilte bestemmelser, der straff er fra advarsel til ett års utestengelse. Jeg syns jeg hadde gode argumenter og regnet med å bli hørt. Det ble jeg ikke. Under høringen virket kun ett av domsutvalgets tre medlemmer interessert i saken og kom med spørsmål. I ettertid ser jeg hvorfor. Jeg var jo allerede dømt, og for dem ble det en bortkastet lørdags formiddag. Den advokaten jeg tilslutt fikk oppnevnt har hatt flere oppdrag for NIF i 25 år. Han rådet meg til å trekke saken pga bevisets stilling.
Dette bekrefter vel en del av kritikken som har kommet den siste tiden, jfr tråden ADN og rettssikkerhet.

Merkelig at dette skal gi to års utestengelse, når man i andre saker har fått lavere straffer? Hva er forskjellen i disse sakene?
Hele dommen ligger på
http://www.easyfind.no/antidoping/lpext.dll/ad/overskrift%20100000.htm/overskrift%20200008.htm?fn=document-frame.htm&f=templates.

at en tremåneders kur med anabole steroider til 100 000 kr med en garantert vektøkning på 20 kg skal gi samme straff som et uaktsomt inntak av 12,7 mg efedrin, uten merkbar effekt;
Jeg synes også at det er er i overkant strengt. Uten å ufarliggjøre denne saken og efedrin, så kan det ikke sammenlignes med aktsom bruk av anabole steroider.
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Dopingtatt
« #7 : 20. november 2005, 21:00 »
Hvis du sier at verdien din var 12,7 millig./ml, så er vel den drøyt 1000 ganger lovlig verdi, som er 10 mikrog./ml.
Hvis det stemmer er det vel ikke en forurensningsverdi.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingtatt
« #8 : 21. november 2005, 07:43 »
Hvis du sier at verdien din var 12,7 millig./ml, så er vel den drøyt 1000 ganger lovlig verdi, som er 10 mikrog./ml.
Hvis det stemmer er det vel ikke en forurensningsverdi.

Slik jeg leste det var det vel hele inntaket som var 12,7.
 Har selv prøvd siste utgave av en av "stack'ene" siden den nå ikke skulle inneholde efedrin (all den tid jeg selv mener efedrin er noe svineri uansett lovlighet) og det var ikke så vanskelig å kjenne at efedrinet fortsatt var der lissom.... Vil tro det er type den mengden som nevnes over i en dose.

Er vel også relativt godt kjent at forbrennerne ofte er "kontaminerte" med noe for å opprettholde effekten. Det vil si; jeg har i allefall tatt det for gitt at det er muligheter for det.... I allefall de som ikke kommer fra USA, der det sikkert er litt ekstra fokus på det for tiden.....
Den som heter Stack II (nederlandsk?) eller noe slikt sies i allefall å fortsatt ha en del efedra i seg. Nå er de vel ulovlige for salg i Norge, men de selges nå fortsatt her og der.

Uansett virker det utrolig unyansert det som har skjedd i denne dommfellelsen. ADN kan vel også være relativt trygge på at folk flest ikke tør gå videre med sakene, alle den tid de risikerer både økonomiske så vel som andre nederlag som følge av det.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingtatt
« #9 : 21. november 2005, 09:48 »
Denne her lurer jeg på:

Domsutvalget kan heller ikke se at 2. alt. vilkår i (5) kan anvendes i denne sak. Det heter nemlig her at utmålingsreglene skal anvendes dersom utøver kan bevise at bruk av stoffet ikke var motivert ut fra ønske om å øke  prestasjonsdyktigheten. Dette vilkår forutsetter - slik domsutvalget tolker bestemmelsen - at NN bevisst har inntatt efedrin. Dersom han kan bevise at en slik bevisst bruk (misbruk) ikke har vært prestasjonsmotivert, kan bestemmelsen komme til anvendelse. I denne sak foreligger imidlertid ingen slik bevissthet i og med at han er ukjent med hvordan han har fått stoffet i seg.
Under en hver omstendighet har ikke NN ført tilstrekkelig bevis for at inntak av kosttilskudd/efedrin ikke var prestasjonsfremmende motivert.


Betyr dette at selv om han hadde klart å bevise at "stoffest prestasjonsfremmende effekt ved misbruk som dopingmiddel er tvilsom", så hadde det ikke spilt noen rolle fordi han ikke bevisst hadde inntatt efedrin? Men hvis han hadde klart å bevise at det ikke var prestasjonsfremmende OG han hadde tatt efedrin bevisst så kunne paragraf 12-8(5) kommet til anvendelse???
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingtatt
« #10 : 21. november 2005, 10:43 »
Jeg forstår det slik at hvis Sven hadde tatt stack produkt for å deffe litt, altså av fofengelighetsgrunner, uten å tenke på at preparatet kunne være med effedrin, så har han ikke handlet med prestasjonsfremming som mål...
Jeg mener følgende taler til Sven sin fordel:
Efedrin øker ikke styrken til en styrkeløfter noe særlig.
Hadde Sven brydd seg om sammenlagtresultat, så hadde han brukt skikkelige drakter i bøy og mark, noe han ikke gjør...
At det koster mer enn 5000 for ham å fighte mer enn han har gjort, noe som fikk ham til å gi opp mot overmakten...

At Sven har dumma seg ut... Ja! men 2 års utestengelse og offentlig uthenging for en bommert som denne syns JEG er fullstendig noldus...  what

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!