Skrevet av Emne: Jeg nærmer meg mitt aller første styrkeløftstemne. Noen tips ifra veteranene?  (Lest 3848 ganger)

Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Vi skal teste oss i Benk, Knebøy og Mark. needless to say, jeg er ganske nervøs.
foreløpig er maksløftene mine ganske... minimale.
Benk; 80, (75 med stopp).
Knebøy; har klart 115 med belte, men tror jeg er god for mer.
Mark; 152 med belte.

sammenlagt blir dette altså... i underkant av 350 kilo, men sikter etter å få 380 sammenlagt. har mer enn en måned å forberede meg på.
Noen tips dere vil komme med? noen øvelser jeg burde prioritere mer enn andre?

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Med en så skammelig god mark (for en nybegynner), ville jeg som innbilt hobbystyrkeløfter, prioritert knebøyen noe saftig..

Jeg har ingen prog. på bøy selv, men du kan jo høre med de som driver med styrkeløft? F.eks. Rødhette? Hun har vel ganske roen..

Det er vel egentlig ganske viktig at du ikke trener for tungt, hvis du er ny.. Litt kjipt å bli overtrent før noe du anser som et viktig stevne..! Pass på å spise nok mat, og hold deg skadefri og blid! Så kommer du langt med jevn trening.. Det er gode resultater det du gjør allerede etter min mening, men en liten satsing på knebøyen, ville bare vært godt for deg.. Smiley

Hva vektklasse stiller du i da?

Lykke, lykke til!

-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Helt enig med Anjus. Bøyen bør prioriteres  Smiley
I mark er det viktig å ikke løfte for tungt.
Hvor ofte trener du? Trener du bøy, benk og mark hver økt?
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SKriv gjerne hvor mange uker det gjenstår til stevnet  Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Anjus;

njash... hvor ny jeg er innenfor sporten kan vel diskuteres. holdt på i ca. 13 mnd nå...

når jeg var helt fersk veide jeg vel 73 kilo (spiseforstyrrelser) fordelt på 187 cm.
da var vel maksløftene mine på 40 - 50 i benk, 80 i knebøy og 120 i markløft.
så jeg har jo blitt en god del sterkere på et år :-)

jeg stiller nok i *kremt* 100-kilosklassen (blitt 98 kg, 192 cm høy), så ikke bekymre deg for at jeg spiser for lite :-P
jeg vet ikke hvor bra treningen min er da. har aldri vært knyttet til et program. tatt det mest på feel.

Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Ivrig Pingle;

akkurat hvor lenge det er til vet jeg ikke... regner med det er svært sent i November, bare treningskameraten min som vet :-P jeg vil anta det er mellom 4 - 5 uker igjen.

jeg trener ikke i noe mønster, men det skjer nå sånn ca. annenhver dag, og da går det på litt av hvert. jeg trener som oftest nakke og bryst samme dag da :-P hvor lurt det er? vet ikke. og en egen dag for ben, og en egen dag for rygg og biceps.

har vokst endel i muskelmasse og da, heldigvis


Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Det første du bør gjøre er jo å få et mer fast treningsopplegg enn "annenhver dag, og litt av hvert".. Hehe.. Om målet ditt er å bli god, bør du satse målrettet, og legge programmet opp til formtopper.. Om ikke, er det jo bare til å trene jevnt og ha en jevn progresjon..

Og, skjønningen  Smiley vekten er ikke noe å kremte etter! Du er høy, og det hadde vært verre om du hadde hatt spiseforstyrrelser ennå. Supert å høre at du har kommet deg over det, og innsett at du har hatt et problem.. Det er vannvittig stort gjort! *honnør*

Man kommer et stykke av å ta ting på feel, for man må alltid lytte på kroppen.. Men om du vil satse, må du som regel lytte hakket mer til hjertet, og be kroppen holde kjeft, og kjenne gleden og ikke smerten når det river i musklene.


Dette er veldig generell trening, men kan vel for alt jeg vet brukes i alle øvelser.. Som alltid, vil noen være uenig, men det er slik jeg trener før store konkurranser..

Tren mengdetrening en tid fremover nå, på slike vekter at du gjerne klarer 4-6 sett med 4-6 repitisjoner.. SÅ når du nærmer deg stevnet, så kutter du ned på repitisjonene, og går sakte men sikkert opp på vektene.. Og en ukes tid før stevnet, så roer du litt ned igjen og samler alt du kan av glykogen og overskudd til de vakre musklefibrene  Wink

Igjen: LYKKE TIL

-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Jeg skal prøve å følge dine råd til punkt og prikke ;-) du har vel vært i Gamet litt lengre enn meg... fremover skal jeg trene mer med hjertet :-D

du fortjener en honnør du også nå :-)

/gir Anjus penger for strevet

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Hehe, takk for tilliten! Vektløfting og styrkeløft er da litt forskjellig, men enkelte ting går jo igjen på all trening  Smiley Håper du kan ta nytte av det lille jeg vet da!

PS.: FORVENTER JEVNLIGE RAPPORTER! ellers blir det trekk i honnør!  Tongue Wink
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
En ting som er likt for styrkeløft og vektløfting er jo det faktum at skal du bli god i noe må du trene den spesifikke øvelsen mye!
En dag i uken med knebøy holder ikke. Benk, bøy og mark bør trenes hver økt.
Selvsagt med varisasjoner av øvelsene. Men det trenger du ikke tenke på før ditt første stevne.
Men jeg ville anbefalt å gå bort i fra splitt frem mot stevnet og heller trent hele kroppen hver trening.
Bein først, så benk og til slutt rygg  Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Ivrig Pingle;

kan godt trene alle øvelsene hver dag, om det må til... menne, var det markløft først, så knebøy, eller omvendt? glemmer alltid den der :-S

Anjus;

Jeg kan oppdatere i denne tråden en stund fremover, en gang i uka kanskje.
så får du nå se om rådene dine har hatt noen effekt på meg ;-).

kommer ikke over hvor hyggelige folk i Styrkemiljøer kan være.
det går for dere begge ;-)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Mark er alltid sist i programmet  Smiley

Eksempel på hva du kan trene mot stevne:

Tren for Bein: Knebøy 5-6 sett moderat tungt. Kan godt ta i litt siste to sett. Du kan kjøre disse rep antallene: 10-8-8-8-6-6. Færre rep nærmere stevne.

Lårcurl: 15-12-10 rep

Bryst:Dag 1. Benkpress: 10-8-8-8-6-5 rep
Skråbenk: 8-8-8-8 rep

Dag 2: Smal benk: 8-8-6-6 rep
Flyes: 10-10-10 rep
 
Rygg: Markløft: 8-8-8-8 rep
Sittende roing: 10-10-10 rep

Tilleggs øvelser: Skuldre: sittende hantelpress: 10-10-10 rep
Øvre del rygg: Nedtrekk foran bredt grep: 10-10-10
Triceps:Dag 1 Pushdown: 8-8-8-8
            Dag 2 dips: 6-6-6-6

Dette kunne du kanskje prøve tre ukers tid eller fire. Og så to uker med mindre rep antall.  Smiley
Prøv å starte nokså lett, og forsøk å legge på 2,5 kg fra gang til gang.
Bare et lite forslag
 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

Ivrig Pingle;

okey, har memorert det sånn nogenlunde nå da, så vi får se hvordan utviklinga blir :-)
*honnør*

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Kan sikkert sette opp mer nøyaktig hvis du er interresert i det  Smiley
Bare å sende en PM.
Hadde hjulpet å vite datoen for stevne  Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Det ser veldig lovende ut det der. Er sikker på at du blir å gjøre ett bra stevne.
Når du kommer til selve stevnet så hold hodet kaldt, gå dypt i bøy, husk dommerkomandoene og ikke minst ha det gøy.
Lykke til.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!