Skrevet av Emne: Sticky: Helseskader ved røyking  (Lest 67600 ganger)

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #60 : 18. oktober 2008, 13:56 »
forklar meg hvordan enkelte ektefeller til røykere har utviklet lungekreft og kols?

Sjansen er der, akkurat som friske aktive mennesker også kan utvikle kols og lungekreft.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=973008
Sitat
Kan man stole på risikoberegningene ved passiv røyking?
Et vesentlig spørsmål er om modellen til Repace og medarbeidere (16, 17) gir beregninger for dagens situasjon som er i overensstemmelse med resultatene fra de epidemiologiske undersøkelsene. Dersom man forutsetter at hyppigheten av lungekreft her i landet blant ikke-røykere som ikke er utsatt for passiv røyking er 4 - 8 per 100 000 (18), og at økningen i lungekreft som følge av passiv røyking i hjem hvor det røykes er 25 %, kan det ut fra modellen til Repace og medarbeidere beregnes at nikotinkonsentrasjonen i hjemmene er i området 3,6 - 7,0 µg/m3. Dette er i god overensstemmelse med tallene over. Repaces modell er nå også alminnelig akseptert (19 - 21).


4-8 av 100 000 mennesker som ikke røyker eller blir utsatt for passiv røyking utvikler lungekreft. Blant passive røykere øker dette tallet med 25%, altså 1-2 mennesker mer blant 100 000. Akkurat den utviklingen ser jeg på som bagatell. Når det kommer til hjerteinfarkt så var vist risikoen betydelig større...


Røyking er bevist mye mer skadelig enn andre laster. Røykere besetter 20% av sykesengene i Norge til enhver tid.

Er mange av sykehusplassene tatt opp av passive røykere?

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #61 : 18. oktober 2008, 13:59 »
Forferdelig at man en dag skal bli gammel... bare sitte på et gamlehjem, alene og ensom blant fremmede. Og så titter man ut av vinduet og ser unge mennesker som er glade og friske, og har hele livet foran seg. Fy faen, jeg får nesten panikk bare av tanken. Blir kvalm.

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #62 : 18. oktober 2008, 14:00 »
Tipper astmatikere er mindre fornøyd med passiv røyking. Dessuten får det alt av klær til å lukte piss og jeg liker ikke pisslukt. Tror faktisk ingen normale mennesker liker pisslukt.

Din retorikk er såpass knusende at jeg går og legger meg Sad

Utlogget KreV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #63 : 18. oktober 2008, 18:31 »
DanielT: Tenk deg at tobakken hadde blitt oppdaget i dag. Tror du det hadde blitt tillatt å bruke det?

Den eneste grunnen til at tobakk ikke er forbudt enda, (Det kommer. Vent å se..) er at man ikke visste bedre da det kom. Og nå, når det er så utbredt, er politikerne redd for motstanden de vil møte ved å forby det . Men vi beveger oss heldigvis SAKTE, men sikkert mot et forbud. 

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #64 : 18. oktober 2008, 18:41 »
Din retorikk er såpass knusende at jeg går og legger meg Sad

Hørt han snakke?
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #65 : 18. oktober 2008, 18:49 »
DanielT: Tenk deg at tobakken hadde blitt oppdaget i dag. Tror du det hadde blitt tillatt å bruke det?

Den eneste grunnen til at tobakk ikke er forbudt enda, (Det kommer. Vent å se..) er at man ikke visste bedre da det kom. Og nå, når det er så utbredt, er politikerne redd for motstanden de vil møte ved å forby det . Men vi beveger oss heldigvis SAKTE, men sikkert mot et forbud. 

Jeg tror nok ikke det er så enkelt som at politikere er redde for evt. motstand som du skriver her, da rund 30 - 49.9 % menn og 25 - 53 % kvinner røyker her i Norge, da også en god del politikere som sannsynligvis ikke ønsker illegalisering.

Det sagt, så tror jeg alkohol vil bli forbudt før røyking, hvis noe skulle skje, da alkohol gir samfunnet flere problem enn røyking.

Hørt han snakke?

Niks, har ikke det, derfor forandrer jeg setningen til:
"din skrivekunst er såpass knusende at jeg går og legger meg Sad"

Utlogget KreV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #66 : 18. oktober 2008, 22:21 »
Kopiert fra første post:"Det dør over dobbelt så mange nordmenn av tobakksskader som av narkotika, alkohol, mord, selvmord, branner, aids og trafikkulykker til sammen."

Dessuten
-flere "bruker" alkohol enn tobakk.
-alkohol er kultur i Norge (hjemmebrent, aquavit, øl) tobakk har egentlig ikke noe her å gjøre.
-man får noe igjen av alkohol.

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #67 : 19. oktober 2008, 02:28 »
Kopiert fra første post:"Det dør over dobbelt så mange nordmenn av tobakksskader som av narkotika, alkohol, mord, selvmord, branner, aids og trafikkulykker til sammen."

Selvsagt dør det mindre mennesker av aids, da det finnes veldig få mennesker i Norge som er smittet av viruset.

I Norge så ligger tallet på selvmord blant mennesker rundt 550 hvert år, og trafikkulykker med døden til følge ligger på rundt 250, mens ifjor døde rundt 70 mennesker i brannrelaterte årsaker.

Muligens jeg er på viddene nå, men alle overnevnte saker som branner, selvmord, trafikkuhell, alkoholmisbruk osv. tar vanligvis unge menneskers liv, mens de som dør av røyking er vanligvis godt over 60 - 70 år, og hadde ikke lenge igjen uansett.

Dødsfall blant aktive tobakkbrukere er mer utbredt skal man tro statistikken, men som kjent kan man lese det man selv vil ut av statistikk. Jeg er uansett overbevist om at det er flere som ligger på sykehus hvert år pga. narkotika, alkohol, mordsforsøk, selvmordforsøk, branner, aids og trafikkulykker.

Sitat
Dessuten
-flere "bruker" alkohol enn tobakk.

Så hvis flere mennesker hadde brukt tobakk hadde det hvert ok for deg?

Sitat
-alkohol er kultur i Norge (hjemmebrent, aquavit, øl) tobakk har egentlig ikke noe her å gjøre.

Innvandrere fra Afrika drar med seg Khat til Norge, skal de få lov til å fortsette med dette da det er deres kultur, akkurat som alkohol er vår kultur? Bare spør jeg. Du kan godt svare med at dette ikke er relevant til saken, da de ikke bodde i dette landet fra før og bør tilpasse seg vår kultur, men jeg ser ikke noen forskjell bortenfor det.

Sitat
-man får noe igjen av alkohol.

Nå ble jeg interessert. Vennligst forklar meg hva man får igjen av alkohol som vi ikke kan klare oss uten?

Når jeg skrev at jeg tror alkohol gir samfunnet flere problem enn røyking, snakket jeg ikke bare om dødsfall, jeg tenkte også på alt annet misbruk av alkohol medfører.


Nå som jeg har forsvart røyking og sagt stygge ting om alkohol kan jeg tilføye det at jeg elsker heimbrent og karsk, og drikker mye øl, og røyker ikke.

Utlogget KreV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #68 : 19. oktober 2008, 12:14 »
Så hvis flere mennesker hadde brukt tobakk hadde det hvert ok for deg?
Nei, men da hadde det vært vanskeligere for politikere å kjempe mot røyken.
De fleste (gidder ikke lete frem statistikk) drikker av og til, da ville det vært politisk selvmord å foreslå å forby alkohol. Man må velge sine kamper, ja?

Innvandrere fra Afrika drar med seg Khat til Norge, skal de få lov til å fortsette med dette da det er deres kultur, akkurat som alkohol er vår kultur? Bare spør jeg. Du kan godt svare med at dette ikke er relevant til saken, da de ikke bodde i dette landet fra før og bør tilpasse seg vår kultur, men jeg ser ikke noen forskjell bortenfor det.
Jo, det kan være relevant, men som du selv sier så må man tilpasse seg kulturen og loven der man kommer.
Om du hadde flyttet til et område hvor det hovedsaklig bodde islamister, hadde du blitt nødt til å gjemme unna karsken din.
 
Nå ble jeg interessert. Vennligst forklar meg hva man får igjen av alkohol som vi ikke kan klare oss uten?
Jeg har ikke sagt at man ikke kan klare seg uten. Nordmenn er innesluttet og sure. Sosialisering i Norge, uten alkohol tror jeg hadde blitt en trist affære. Mange trenger alkohol til å bryte "muren".

Nå kommer du sikkert med det utslitte argumentet:"Men det er jo akkurat slik røyken fungerer! Man bryter muren med å spørre om røyk, og det er sosialt å stå der." Dette er bullshit, og det skjønner de fleste. Hvis dette hadde vært tilfelle kunne man bare byttet ut røyken med saltlakris, så kunne folk blitt kjent på den måten."Hei, har du no lakris eller?" Så kunne man stå å gomle lakris sammen.(evt. karamell for de som er redd for testoen sin).

Og så var det jo dette med kultur og tradisjon da. Vi har brygget øl og laget sprit i alle år, men vi har dyrket fint lite tobakk.

Når jeg skrev at jeg tror alkohol gir samfunnet flere problem enn røyking, snakket jeg ikke bare om dødsfall, jeg tenkte også på alt annet misbruk av alkohol medfører.
Har ikke noe smart svar på dette, bortsett fra at det finnes bruk og det finnes misbruk. Akkurat som med steroider.
Misbruket må selvsagt bekjempes.

Nå som jeg har forsvart røyking og sagt stygge ting om alkohol kan jeg tilføye det at jeg elsker heimbrent og karsk, og drikker mye øl, og røyker ikke.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #69 : 23. oktober 2008, 22:16 »
Helseskadelig, man lukter, og det vil senke treningsfremgangen din. 3 grunner altså.

Det finnes ingen seriøse forskningsrapporter som tilsier at røyking direkte hindrer muskelmasseøkning iallfall.

Markus Ruhl har røyka 20 om dagen i 100 år. Tongue

Rett skal være rett.

Utlogget phamyen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Sticky: Helseskader ved røyking
« #70 : 25. desember 2018, 02:37 »
The article you have shared here very awesome. I really like and appreciated your work
Vex 3

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!