Skrevet av Emne: Kvitte seg med betennelser?  (Lest 4548 ganger)

Utlogget marion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #15 : 03. november 2005, 22:43 »
Har benhinnebetennelse selv, den er ikke så voldsom for tiden. Har samtidig akillessenebetennelse, samt senebetennelse i underarmen. Har fått skrevet ut div. medikamenter selv, men uten suksess. Har blitt anbefalt akupunktur, vet om flere hvor dette har funket!

Utlogget Nysgjerrig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #16 : 04. november 2005, 13:15 »
Hei

Hadde tidligere mye trøbbel med beinhinnebetennelser. Jeg ble kvitt dem og jeg brukte forskjellige metoder. Først bør en kjøpe skikkelige treningssko, og bruke innleggssåler i arbeidskoene. Jeg tapet leggene med sportstape for å minske belastninga. Vanskelig å forklare hvordan det gjøres men spør noen, en fysioterapeut eller noe. Varme og kuldepakninger. IKKE tren på asfalt. Jeg hadde også behandlinger med magnetterapi. Bruk alternative treningsformer som sykling og svømming. Jeg tok også opptil 3 gram c-vitamin pr dag for det skal være betennelsesdempende. En kompis av meg som er fotballspiller hadde hatt det i flere år og løsningen for han ble operasjon, men jeg ville ha prøvd det andre først.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #17 : 10. november 2005, 08:44 »
Du har nok trange beinhinner, det kommer som regel igjen og igjen.  Kona mi opererte to ganger pga. dette.  Ble mye bedre, men kan fortsattt ikke løpe og har tidvis veldig ømme legger fortsatt.
En enkel operasjon, men det tar tid med krykker etterpå, 5-6 uker tror jeg.

PS!

Beinhinnebetennelse er "vanlig" å få når man er i millitæret, med lange marsjer i uvante sko på asfalt. 
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #18 : 10. november 2005, 09:05 »
Ja det er et herk å bli skikkelig kvitt om man først har blitt plaget.
Synd den moderne medisinen  ikke har noen virkelig sikre og effektive tiltak mot det.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #19 : 10. november 2005, 09:21 »
Fikk høre på forelesning i går at betenelsesdempende medikamenter hadde lite effekt utover "førstehjelpsperioden". Har samme erfaringer som deg med at de virker mens man spiser dem, men at smertene kommer tilbake. Mitt eneste tips er å holde seg i ro. Med det mener jeg ikke absolutt ro, men roe ned intensitet og mengde.

mvh Hammer

Det stemmer. Legene og også mange fysioterapeuter er veldig raske til å si "tendinitt" (betennelse) om alt mulig. Men ekspertene nå mener at de fleste overbelastningsskader (type repetitive stress) fører til betennelser bare den første perioden. Deretter er det ikke nødvendigvis betennelse/tendinitt som skaper smertene, men tendinose (degenerering av kollagenet i senene). Hvorfor dette skaper smerter vet man ikke sikkert. Derfor funker ikke NAIDS for de fleste "betennelseslignende" skader som er eldre enn noen uker gamle, fordi det ikke lenger er noen betennelse der! Dette har jeg lest masse om i forbindelse med jumpers knee og supraspinatus impingement som jeg har.

Mer her:
http://www.tendinosis.org/
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #20 : 10. november 2005, 11:30 »
Det stemmer. Legene og også mange fysioterapeuter er veldig raske til å si "tendinitt" (betennelse) om alt mulig. Men ekspertene nå mener at de fleste overbelastningsskader (type repetitive stress) fører til betennelser bare den første perioden. Deretter er det ikke nødvendigvis betennelse/tendinitt som skaper smertene, men tendinose (degenerering av kollagenet i senene). Hvorfor dette skaper smerter vet man ikke sikkert. Derfor funker ikke NAIDS for de fleste "betennelseslignende" skader som er eldre enn noen uker gamle, fordi det ikke lenger er noen betennelse der! Dette har jeg lest masse om i forbindelse med jumpers knee og supraspinatus impingement som jeg har.

Mer her:
http://www.tendinosis.org/


Nå skal man ikke la seg helt forlede av dette tendinosebegrepet heller, da. Forskningen er ennå veldig fersk og utilstrekkelig på dette området.
En degenerert sene vil være svak og dermed lettere gi tendinitter. Dermed kan man ha en tendinose med belastningsavhengige tendinitter.
I praksis er derfor tendinitt et tilnærmet fullgodt begrep fortsatt, og i praksis er det ikke store forskjellen på behandlingsmetodene heller. Å kun ta tabletter har aldri vært særlig god behandling av senepatologi.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #21 : 10. november 2005, 12:48 »
Nå skal man ikke la seg helt forlede av dette tendinosebegrepet heller, da. Forskningen er ennå veldig fersk og utilstrekkelig på dette området.
En degenerert sene vil være svak og dermed lettere gi tendinitter. Dermed kan man ha en tendinose med belastningsavhengige tendinitter.
I praksis er derfor tendinitt et tilnærmet fullgodt begrep fortsatt, og i praksis er det ikke store forskjellen på behandlingsmetodene heller. Å kun ta tabletter har aldri vært særlig god behandling av senepatologi.

Ja dette har du sikkert rett i. Men noe av problemet er vel kanskje at kun bruk av tabletter ofte brukes som "løsningen", og gjerne også i de tilfellene hvor det ikke engang er noen betennelse.

Etter det jeg har lest så er vel eksentrisk-only trening noe av det som er mest lovende, både når det gjelder tendinitt og tendinose, selv om det ikke hjalp en dritt på jumpers knee skadene mine.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #22 : 10. november 2005, 13:19 »
Ja, det er allmennmedisinens svøpe, tabletter blir litt for ofte det eneste tiltaket.

Joda, eksentrisk trening er vel og bra i en del tilfeller.
Tverrfriksjoner, IMS, VMØ-øvelser, tøyninger etc er også gode tiltak, alt etter hva som kan tenkes å være underliggende årsak. Men det må man jo klarlegge etter en grundig undersøkelse.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

SV: Kvitte seg med betennelser?
« #23 : 11. november 2005, 20:23 »
Jaja, selv vel ut som om jeg på amputere beinet... Shit au
Konebanker og totalonanist

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!