Skrevet av Emne: Medisinstudie  (Lest 4766 ganger)

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Medisinstudie
« : 31. oktober 2005, 21:41 »
Har veldig lyst å bli lege, men kravene for å komme inn på slike studier i Norge er helt uoppnåelig for min del. Håper å lande på ca. 55 poeng på primærvitnemålet. Mangler i beste fall 5 og i verste fall 7 for å komme inn på medisinstudier i Norge.

Vet at hvertfall HITMAN utdanner seg til lege, kanskje andre og? Jeg håpte derfor noen av dere hadde mulighet til å svare på et par spørsmål.

1. Må man ha kjemi og biologi over to år på vgs?
2. Er opptakskravet endelig? Kommer du ikke inn med mindre enn 60-62 poeng?(hva med 55 Smiley
3. Studier i utlandet. Har veldig lyst å studere i Australia, men jeg finner ikke noe informasjon om hvordan opptakskravene er. Bortsett fra at dem høye..Vet dere hva de kan sammenlignes med i snitt? (evt. enkeltkarakterer i fag dersom det er opptaksprøve)
Hvilke land som tilbyr studiene på engelsk har de laveste opptakskravene? Har kikket litt på Ungarn, men leste at du må lære deg ungarnsk for å ta dette. Har fått med meg at ungarnsk skal være at av verdens vanskeligste språk og lære. Derfor kjipt å bruke mye tid på dette da jeg egentlig har 0 utbytte av det.
4. Følger studiene en "reform", slik at de kjører samme program i det og det semesteret? Sånn at det er mulighet for å bytte universitet. Blir kanskje litt mye med 6 år i utlandet..
5. Er det sånn at man først tar "grunnfag" og deretter spesialiserer seg, eller må man velge utifra hva man vil spesialisere seg i fra begynnelsen av?
6. Nådde studiene forventningene?

Det var det  Hadde satt stor pris på om noen med kunnskap om det kunne tatt seg tid til å svart Smile
Eat Lift Sleep

Utlogget Svetlana

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 245
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 245

  • Pump it up!
SV: Medisinstudie
« #1 : 01. november 2005, 08:47 »
Hei du!

1) Du trenger ikke biologi for å komme inn på medisin, det hadde ikke jeg, men 2KJ må du ha. Er litt usikker på om det var valgfritt å ha 2KJ eller 2FY, lenge siden jeg kom inn..

2) Om det endelige kravet er 60-62 poeng kommer helt ant på hvor mange søkere det er i forhold til studieplasser, jo flere søkere jo høyere poeng.
Kan jo alltidskomme inn på ulike kvoter, jeg nevner Finnmarkskvota og samekvota...
Går jo ant å ringe til administrasjonen på det medisinskefakultetet ved de ulike universitetene her i landet for å høre hvilke krav som gjelder!


3)Det er mange nordmenn som studerer medisin i Ungarn, kravene der er ikke så høye som i Norge og undervisningen foregår på engelsk. Bare å få tilsendt søknadskjema, og så blir du innkalt til samtale og engelsktest i Oslo, hvis jeg ikke husker feil, og det er jo en stor mulighet for at jeg gjør..(?!)
Har du forresten sjekket mulighetene i Danmark?
Tror ikke kravene der er så høye som her hjemme.

4) Nei, undervisningen i de ulike land er ikke samkjørt så det kan bli vanskeli og bytte studiested når du først har begynt, dette gjelder også for studiestedene i Norge.

5)Det er et fag som heter medisin grunnfag, men dette er ikke en del av profesjonstudiet! Er et ett-årig kurs som legesekretærer og andre helsearbeidere, i tillegg til "poengsankere",  kan ha nytte av. Har du først kommet inn på profesjonstudiet i medisin så følger du et fastlagt opplegg fra 1.året og frem til 6. året. Da gjenstår 1.5 år med turnus, og vips så er du allmennlege eller assistenslege på sykehus.
Det er etter dette at du kan begynne å spesialisere deg innen kirurgi, anestesi, gynekologi, pediatri eller hva det enn måtte være.

6)Joda, er fornøyd med valget mitt. Ikke alt er som man forestiller seg, og særlig ikke det første året. Da hadde vi stortsett bare kjemi og biokjemi i tillegg til innføring i fysiologi (tørt og kjedelig!!). Hadde heller ingen pasientkontakt, men dette tok seg opp i løpet av andreåret. Da begynte vi med de ulike organkursene og hadde uketjenester på sykehuset nesten hver uke, der vi fikk øvd oss på pasienter  Smiley (Tromsømodellen).



Håper du fikk noe ut av dette. Er ikke helt oppdatert på studiene i utlandet eller opptakskrava her i Norge for den saks skyld, er noen år siden jeg startet på min utdannelse og mye kan jo ha endret seg siden den gang...    Smile

Ukkur

Utlogget Montana

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

SV: Medisinstudie
« #2 : 01. november 2005, 17:00 »
For å rette på noe fra Ukkur sin post. I Norge må man ha 3KJ, 2FY og 2MX for å komme inn. Du trenger ikke biologi, men har hørt det kan lønne seg å ta et lite forkurs i det før man starter. Sånn generelt bør en jo ha 3 realfag uansett, siden realfagspoengene blir virkelig nyttige siden opptakskravene er så høye.

Polen, Tsjekkia og Ungarn er i de siste årene blitt veldig populært. Her er en link for et universitet i Polen, på norsk. http://www.medisinutdanning.no/opptakskrav.htm

Har hørt at man ikke trenger å kunne språket i landet før etter 3 år, da man skal begynne med pasienter. En annen ting som går igjen blant mange er at medisinstudiet er dårligere "nedi der". Det er absolutt helt feil, og mye kan tyde på det motsatte. Grunnen til at det er lettere å komme inn der, er pga flere plasser, og mange har egne kvoter for utenlandsstudenter.

Håper det hjalp Smiley

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Medisinstudie
« #3 : 01. november 2005, 22:22 »
Takk for svarene Afro

Siden poengsummen min blir for lav for norske studier må jeg vel nesten ta biologi, hvis jeg har noe mulighet for å komme inn blir det nok i utlandet uansett.

Dere som går på legestudier i Norge. Søkte dere med primærvitnemålet? isåfall hvor mye poeng hadde dere? Skal man komme inn på medisin i Oslo krevde det sist år 62 poeng. Hvis du da får 7 plusspoeng tilsvarer jo det 6er i halvparten av fagene. Tror ikke jeg kjenner\har hørt om noen som har det engang. Virker helt sykt høyt ut. Embarrassed



Eat Lift Sleep

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!