avstemning
Spørsmål: Hva løfter jeg på J-NM
650-670 - 19 (13.6%)
670-680 - 7 (5%)
680-690 - 9 (6.4%)
690-700 - 15 (10.7%)
700+ - 90 (64.3%)
Stemmer totalt: 136

Skrevet av Emne: Bergan01, Jr nm 2012  (Lest 691260 ganger)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1080 : 13. oktober 2008, 23:21 »
nå er vel rolige skiturer knapt å regne som utholdenhetstrening da;-)
en ting er fremgangen man får av å være seriøs med trening kosthold osv, en annen ting er hvor lenge man orker holde på om det å løfte mark, bøy og benk er det eneste som står i hodet på en,
skiturer og det å være ute å kose deg i naturen, 3kvarter på ski, en liten pause med appelsin, kaffe og kvikklunch, en pils på lørdagen seff;-) er finfin avkobling, og er bedre for kropp og sjel enn å ta en time på egometersykkelen på det svette gymmet:-)

men hværsin smak:-)

Nei, rolige langturer er ikke hardt,men dersom de skal brukes til å gå ned i vekt betyr det at turene blir veldig lange. Dette er negativt for styrkeuttøvere, spesielt med tanke på musklaturen som er innvolvert når man går på ski.

Ski er fin fin trim, tok noen turer selv i vinter, men ser ikke for meg styrkeløftere på deff i skisporet Wink
Da er det heller gammeldags morgentur før frokost som gjelder  Tongue what

Var bare denne setningen her jeg hang meg opp i: "hvor lenge til tror du du klarer å holde deg i -100?"
Skiturene for avveksling er fint, men ikke som slankemiddel for en styrkeløfter som har bøy/mark 4-5 dager i uken Smiley
Tror ikke man får manipulert vekta i særlig stor grad av disse turene rolige søndagsturene, i alle fall ikke uten at man må belaste musklatur mer enn det som gunstig er i forhold til bøy/mark.

Min personlige mening Smiley
Aldri kombinert styrke/kondisjon, så er absolutt ingen kyndig person på feltet.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1081 : 13. oktober 2008, 23:23 »
Beste måten å forbrenne fett for en styrkeløfter er å blåse igjennom støtteøvelsene uten pauser. Det blir mer som intervaltrening med barbell complexes og gir en enormt mye bedre effekt enn det å gå rundt ög drasse i det evinnelige.
Non Plus Ultra

oli

  • Gjest
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1082 : 13. oktober 2008, 23:31 »
Nei, rolige langturer er ikke hardt,men dersom de skal brukes til å gå ned i vekt betyr det at turene blir veldig lange. Dette er negativt for styrkeuttøvere, spesielt med tanke på musklaturen som er innvolvert når man går på ski.

Ski er fin fin trim, tok noen turer selv i vinter, men ser ikke for meg styrkeløftere på deff i skisporet Wink
Da er det heller gammeldags morgentur før frokost som gjelder  Tongue what

Var bare denne setningen her jeg hang meg opp i: "hvor lenge til tror du du klarer å holde deg i -100?"
Skiturene for avveksling er fint, men ikke som slankemiddel for en styrkeløfter som har bøy/mark 4-5 dager i uken Smiley
Tror ikke man får manipulert vekta i særlig stor grad av disse turene rolige søndagsturene, i alle fall ikke uten at man må belaste musklatur mer enn det som gunstig er i forhold til bøy/mark.

Min personlige mening Smiley
Aldri kombinert styrke/kondisjon, så er absolutt ingen kyndig person på feltet.

er par rettelser der uten av jeg heller er noen tungvekter på det feltet, om morgenturen gjørs på ski ( om målet er vektnedgang) vil det være til det bedre, da skigåing forbrenner mer enn vanlig gange, uten at jeg er noen ekspert på det feltet, vil ujeg tro at skigåing vil være neo av det mest skånsomme man kan kombinere styrketrening med, ingen "harde bevegelser" som ved løping, samt at man aktivere så og si all muskulatur og blir god og varm,

turene trenger ei heller være særlig lange, og man spiser 4000 cal og du iløpet av degen forbrenner 3800 cal, så er det ikke lange turen man trenger: satte det litt på spissen her nå men;-) kalorier inn < kalorier ut = ned i vekt

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1083 : 13. oktober 2008, 23:34 »
Så kan man jo stille spørsmålet om det vil være best og kaste bort flere timer på ski når man enkelt bare kan justere kostholdet og få minst like god om ikke enda bedre effekt.

Skigåing kan være fint på mange måter, men om det er optimalt for styrkeløftere kan selvfølgelig diskuteres og man må naturlig nok tenkte på de neuromuskulære(skrev jeg riktig?) tilpasningene kroppen er i stand til å gjøre, noe som vil kunne gi en negativ effekt for en som er ute etter absolut maksimal styrke.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1084 : 13. oktober 2008, 23:44 »
er par rettelser der uten av jeg heller er noen tungvekter på det feltet, om morgenturen gjørs på ski ( om målet er vektnedgang) vil det være til det bedre, da skigåing forbrenner mer enn vanlig gange, uten at jeg er noen ekspert på det feltet, vil ujeg tro at skigåing vil være neo av det mest skånsomme man kan kombinere styrketrening med, ingen "harde bevegelser" som ved løping, samt at man aktivere så og si all muskulatur og blir god og varm,

turene trenger ei heller være særlig lange, og man spiser 4000 cal og du iløpet av degen forbrenner 3800 cal, så er det ikke lange turen man trenger: satte det litt på spissen her nå men;-) kalorier inn < kalorier ut = ned i vekt

Man må gjøre vektnedgangen så billig som mulig.
En stor og tung styrkeløfter, med laber teknikk på ski vil ikke akkurat flyte ukrevende rundt i løype Wink

Hvor ofte går man på ski når man ikke driver aktivt? Og hvor ofte er man ute å går?
Selv som styrkeløfter går man x-antall skritt hver dag, antall skitak pr. år er ikke særlig stor, så for en stor og tung styrkeløfter vil det kreve mye musklatur å frakte kroppen rundt på ski. Musklatur som ikke er ofte brukt.
Legger man til at mengden til Bo frem mot J-EM, vil være på topp i hele vinter ser jeg ikke på skitur som noen aktuell form for trening for å holde på vekten.

En tur med barna eller familien må være lov, men jeg tror Bo er enig med meg her altså Wink
Det blir neppe langtur på ski for å holde vekta.

Du sier jo noe  vesentlig, dersom han vil ned i vekt, spiser han mindre og lar musklene hans gjøre resten. Den muskelmassen sørger for et veldig bra forbruk selv i hvile, så jeg tror Bo kan holde 100 kg uten å ta et eneste skitak i hele vinter Wink
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1085 : 13. oktober 2008, 23:48 »
Bo kan ligge helt opp mot 102kg også. Man kan kutte ca 2% av kroppsvekten i vann på en 3timersinnveing og få det tilbake igjen uten at det påvirker styrken.
Non Plus Ultra

oli

  • Gjest
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1086 : 14. oktober 2008, 00:19 »
Så kan man jo stille spørsmålet om det vil være best og kaste bort flere timer på ski når man enkelt bare kan justere kostholdet og få minst like god om ikke enda bedre effekt.

Skigåing kan være fint på mange måter, men om det er optimalt for styrkeløftere kan selvfølgelig diskuteres og man må naturlig nok tenkte på de neuromuskulære(skrev jeg riktig?) tilpasningene kroppen er i stand til å gjøre, noe som vil kunne gi en negativ effekt for en som er ute etter absolut maksimal styrke.

en faktor som du ikke tar med i bildet der en trivselsfaktoren, en som er vant til å spise mye dagen lang, som det virker som om Bo er,  da man til stadighet hører om pizzaorgier i brummundal;-) vil muligens mistrives på mindre mat,
som sagt, jeg snakker ikke om birkebeineren annenhver dag her, men 2-3 dager i uka med ca en times rolig skigåing, i bo sitt tilfelle vil jeg tippe det vil brenne opp imot 800 cal, iogmed at man brenner ganske mye på  skigåing, fordi at man aktivere såpass med muskulatur, på en så skånsom måte, vil si at skigåing er en fin form for cardio, dersom man ikke vil lide for mye i matveien,


Man må gjøre vektnedgangen så billig som mulig.
En stor og tung styrkeløfter, med laber teknikk på ski vil ikke akkurat flyte ukrevende rundt i løype Wink

Hvor ofte går man på ski når man ikke driver aktivt? Og hvor ofte er man ute å går?
Selv som styrkeløfter går man x-antall skritt hver dag, antall skitak pr. år er ikke særlig stor, så for en stor og tung styrkeløfter vil det kreve mye musklatur å frakte kroppen rundt på ski. Musklatur som ikke er ofte brukt.
Legger man til at mengden til Bo frem mot J-EM, vil være på topp i hele vinter ser jeg ikke på skitur som noen aktuell form for trening for å holde på vekten.

En tur med barna eller familien må være lov, men jeg tror Bo er enig med meg her altså Wink
Det blir neppe langtur på ski for å holde vekta.

Du sier jo noe  vesentlig, dersom han vil ned i vekt, spiser han mindre og lar musklene hans gjøre resten. Den muskelmassen sørger for et veldig bra forbruk selv i hvile, så jeg tror Bo kan holde 100 kg uten å ta et eneste skitak i hele vinter Wink


enig i den, at det vil bli et lite sjokk for kroppen å gå ski de første gangene da teknikken er så som så, men etter et par turer med litt veileding merker man ikke stort, min erfaring er at skiløpere er en usedvanlig koselig rase som mer enn gjerne gir bort teknikktips:-)

og pga de rolige fine bevegelsene, så er det ikke den helt store restitusjonstiden i forhold til løping,
perset faktisk selv, i frontbøy til boks, og strakmark 3 dager etter den lengste skituren jeg noensinne hadde hatt sålangt i vinter,  ca 4 mil, og og før dette hadde jeg kanskje gått 3 turer totalt på tilsammen 5 mil, ( før det hadde jeg ikke gått langrenn på 7 år)

Bo kan ligge helt opp mot 102kg også. Man kan kutte ca 2% av kroppsvekten i vann på en 3timersinnveing og få det tilbake igjen uten at det påvirker styrken.

seff kan man kutte vekta såpass på kort tid, men  om man kommer opp mot 105-106 kg begynner det å spøke litt.




hovedpoenget mitt er egentlig bare, at skigåing er finfin trening, og en fin avvekslig til gymmet, da man får litt andre innpulser en klirring fra vekter og bicepsprat, ( uansett så virker dere gutta som dere har litt mer mellom øra en snittet, som det virker som det eneste de bryr seg om er hvor mye de tar i benk, og at gaspsingleten sitter stramt )
men Bo kjenner helt sikkert kroppen, og restitusjonsevnen sin best så han veit sikkert bedre enn å høre på en hobbymosjonist på et tåpeig boleforum biggrin




Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1087 : 14. oktober 2008, 12:00 »

enig i den, at det vil bli et lite sjokk for kroppen å gå ski de første gangene da teknikken er så som så, men etter et par turer med litt veileding merker man ikke stort, min erfaring er at skiløpere er en usedvanlig koselig rase som mer enn gjerne gir bort teknikktips:-)

og pga de rolige fine bevegelsene, så er det ikke den helt store restitusjonstiden i forhold til løping,
perset faktisk selv, i frontbøy til boks, og strakmark 3 dager etter den lengste skituren jeg noensinne hadde hatt sålangt i vinter,  ca 4 mil, og og før dette hadde jeg kanskje gått 3 turer totalt på tilsammen 5 mil, ( før det hadde jeg ikke gått langrenn på 7 år)


Dersom man søker andre utfordringer enn gymmet, må man fremdeles finne øvelser som fordrer til økt spenst og hurtighet. Sprint- og spenstøkter er morsomme aktiviteter man kan drive sammen med mengdetrening. Som også er noe rekruttlandslaget i styrkeløft har brukt som alternativtrening de siste 2(3) årene. Etter en styrkeløftkalender med EM og VM fra midten av sommeren til slutten av vinteren, passer langtur på ski dårlig inn  Smiley

Og skifolk er i alle fall de latterligste personene man ser på gymmet. Maken til tulletrening skal man lete lenge etter! Og der er de i alle fall umulig å snakke til  :Smiley
Så mitt inntrykk er vel ikke det samme som ditt, mest fordi jeg aldri har møtt de i løypa sikkert.

Nei til ski, ja til pizza og kort intervall  Cheesy
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Pers i benk s. 65 (???kg)
« #1088 : 14. oktober 2008, 14:04 »
Hohoho.. Her går det hardt for seg med mye bra input!
Flott å disuktere dette Smiley Men jeg kommer nok ikke til å gå noe mer på ski enn det jeg faktisk må, mengdetreningen er ganske intensiv og vil ta på. Blir vekta grossalt stor, kutter jeg bare karben på kvelden, og vips er jeg ned 3 kg. Har det ganske enkelt sånn. Kjenner kroppen min veldig bra, og det får jeg igjen for når jeg skal ned/opp i vekt Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1089 : 14. oktober 2008, 14:05 »
Lykke til på Syd-Norsk Smiley Kanskje du skal bruke ski som transportmiddel? Grin
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1090 : 14. oktober 2008, 15:02 »
Hva med å kjøre åpningsløftet i bøy på ski?
Non Plus Ultra

oli

  • Gjest
Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1091 : 14. oktober 2008, 19:32 »
slalomstøvler som er støpt fast i plattingen er sikkert ingen dum ide.. litt vanskelig med walkouten, men det ordner seg;-)

Utlogget SteinarW

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1092 : 14. oktober 2008, 19:37 »
Hva med å kjøre åpningsløftet i bøy på ski?

Sydnorsk går jo i Moss ishall, så skøyter hadde kanske vært noe?
Tung bøy på skøyter - da snakker vi!
Steinar

Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1093 : 14. oktober 2008, 19:44 »
dato og klokkeslett, mulig jeg tar meg en tur heier!

Sydnorsk går jo i Moss ishall, så skøyter hadde kanske vært noe?
Tung bøy på skøyter - da snakker vi!

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Syd-norsk i helgen, lett gjennomkjøring
« #1094 : 14. oktober 2008, 20:26 »
Trur rett og slett det blir vanlige knebøysko folkens Cheesy Hyggelig om du tok deg en tur Geir! Men skal ikke forferdelig tungt, på en annen side er det ikke ofte det er såpass "store" stevner nærme ski. Det skal dog nevnes at styrkeløft er ganske langtekkelig, kan fort ta en del timer da diverse puljer skal igjennom alt, men du kan iallefall se på bøyen Cheesy hehe..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!