avstemning
Spørsmål: Hva løfter jeg på J-NM
650-670 - 19 (13.6%)
670-680 - 7 (5%)
680-690 - 9 (6.4%)
690-700 - 15 (10.7%)
700+ - 90 (64.3%)
Stemmer totalt: 136

Skrevet av Emne: Bergan01, Jr nm 2012  (Lest 691294 ganger)

Utlogget Lili

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 514
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 514

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3765 : 21. oktober 2012, 10:45 »
Det er kanskje ingen enkel måte å gjøre dette på og kroppsvekt vil jo naturlig svinge endel også, men jeg har fundert litt på tanken om veiing like før man skal løfte (jeg skriver løfte ettersom det er styrkeløft jeg driver med selv, men dette gjelder egentlig alle idretter slik at
"skal i aksjon" hadde vært et bedre uttrykk) eller like etter man har løftet. Det kunne stått en vekt på plattingen som man måtte gått på etter hvert løft og som hadde trukket fra vekten på utstyret/klærne man bruker. Eller bare umiddelbart etter konkurransen.

... Hadde blitt ganske trasig og knotat om man skulle gå igjennom hele det sirkuset der for hvert løft da Einar. Stevner har jo allerede veldig stramme skjema (som ofte blir forsinka allerede). Hvis du legger til enda flere ting som tar tid, legger du også til enda flere ting som kan skape forsinkelser.

Gjetter vilt her nå jeg. Men, kan det ikke være at vi bruker vektklasser mye fordi det hadde vært veldig tungvindt om vi skulle veie hver eneste løfter for hvert eneste løft? (Sånn, i tillegg til at det er fair å konkurere med noen på ca samme vekt da Tongue)

Jeg hadde i alle fall ikke orket å dømme et stevne hvor alle løftere skulle veies 9 ganger... Tungvindt!   HuhHuh
You aint squat if you can't squat Wink

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113817.30

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3766 : 21. oktober 2012, 16:11 »
I bygging er det innveing dagen før. Noe som gjør at du kan manipulere vekten litt, akkurat som Bo skriver om her.

Eks: Innveing fredags kveld,hvis man 3-4kg over konk.vekt helgen før.
Spise minimalt med karb hele uken. Drikker mye fra mandag(6-8liter vann hver dag) frem til torsdags kveld,justere på saltmengde i mat.
Innveingsdag, Kun proteinrikmat frem til veiing, ingen vann.
Etter veing, spis og drikk på skikkelig!!

Har selv prøvd dette, med godt resultat. ene uken veide jeg inn på 84kg, uken etter 78.5(samme kveld 85kg). konkurrangse-dagen etterpå  82kg.
Sunt-neppe Smiley

Gleder meg til og lese Bo sin konklusjon Smiley


Når jeg skrev at det er stikk motsatt i bygging mente jeg at byggere veier inn, men er enda tørrere dagen etter når det er duket for konkurranse. Jo tørrere byggere er, jo bedre resultater, men ikke nødvendigvis mye trykk eller særlig opplagthet - det som er stikk motsatt. Men nå stiller jeg meg undrende: Hvorfor gå opp over natta fra innveiing til konkurranse? Vil ikke det heller ødelegge formen deres på scena? Jeg spør fordi jeg lurer Smiley

Det er kanskje ingen enkel måte å gjøre dette på og kroppsvekt vil jo naturlig svinge endel også, men jeg har fundert litt på tanken om veiing like før man skal løfte (jeg skriver løfte ettersom det er styrkeløft jeg driver med selv, men dette gjelder egentlig alle idretter slik at
"skal i aksjon" hadde vært et bedre uttrykk) eller like etter man har løftet. Det kunne stått en vekt på plattingen som man måtte gått på etter hvert løft og som hadde trukket fra vekten på utstyret/klærne man bruker. Eller bare umiddelbart etter konkurransen. Nå gjør jeg kanskje alt så mye vanskeligere og det er mulig at det bare bør være slik at det kan være en slags sport i sporten hvor vektmanipulering er endel av det hele. Det er jo en kunst i seg selv det også. Jeg har bare en slags rettferdighetssans som sier meg at en rekord i en gitt vektklasse skal være gjort av en utøver som veier innenfor vektklassen da løftet ble gjort. Ikke hva løfteren veide dagen før, to timer før eller dagen etter. Rekorder burde ikke ta hensyn til hvor flink en utøver er til vektmanipulasjon. Er rekorden i -120 kg 400 kg i knebøy så skal det ha vært 400, kalibrerte kilo, på stangen, utøveren skal ha løftet i godkjent utstyr på godkjent måte og løfteren, da løftet ble gjort, skal ha veid 120 eller under 120 kilo. Hverken WPO-dybde, 124 kg kroppsvekt på 4 kg feil badevekt med bumperplates med 4% slingringsmonn skal være tillatt Smiley Må presisere at jeg IKKE skriver dette for å ta noe i fra min venn Bo eller noen andre som bedriver vektmanipulasjon. Regelverket tillater det og jeg forstår at det "må" til slik det fungerer nå. Det er bare prinsippet jeg ønsker å gjøre noen tanker om. Burde kanskje opprettet en egen tråd om dét også, men det passet seg bare å skrive det her ettersom dette ble tatt opp.

Da hadde det kanskje vært bedre å kontrollveie de som faktisk skal løfte ny norgesrekord, eller toppstabelen av pallen, for å slippe å måtte veie alle 9 ganger ila et stevne? På jnm i november er det 146 påmeldte. Det blir 1314 veiinger ila helga. Pluss klasseinndelingen to timer i forkant. Minimum 1314 veiinger. Huff... Tongue

Jeg gleder meg til å se hvordan dette eksperimentet går. En av grunnene er at jeg ikke forstår hvordan kroppen kan klare å kvitte seg med over tre kg i form av vann over et par dager. Anatomi er interessant!

Hvordan tror du at du vil bli påvirket av dette da, Bo? Er du ikke bekymret for at du kan ende opp med dårlig trykk i stedet om du ikke kan spise eller drikke fram til innveiingen? På det forrige stevnet mitt kuttet jeg vann og mat 22 timer før innveiing. Jeg veide inn på 93 blank klokken fem på ettermiddagen. Sto opp klokken ni samme morgen og skal ærlig innrømme at jeg ikke var på topp mentalt da jeg spiste "frokost" og fikk drikke vann etter innveiing klokken 17:00. Den feilen jeg gjorde var at jeg drakk for mye vann fram til jeg kutta vannet. Drakk 7 liter vann frem til jeg kuttet det, og det var bare den ene dagen.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3767 : 21. oktober 2012, 19:39 »
...oooog vi er i gang igjen! En diskusjon om hvordan vi kan gjøre inveiing vanskeligere. Gleder meg å se at Gilberg har en god og vanskelig løsning, og at nestemann vil komplisere det ytterligere med å ha forskjellige regler for rekorder og ikke-rekorder.
Styrkeløftere er noen av de mest kranglete, knotete og besatte typene denne planeten har produsert.

 Argue
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3768 : 21. oktober 2012, 21:00 »
...oooog vi er i gang igjen! En diskusjon om hvordan vi kan gjøre inveiing vanskeligere. Gleder meg å se at Gilberg har en god og vanskelig løsning, og at nestemann vil komplisere det ytterligere med å ha forskjellige regler for rekorder og ikke-rekorder.
Styrkeløftere er noen av de mest kranglete, knotete og besatte typene denne planeten har produsert.

 Argue
Jeg mener at dette ikke er krangling, dette er vel heller mer en diskusjon og undring.


Når det gjelder spørsmålet til Stian, så tror jeg at det skal gå greit så lenge jeg rekker å rehydrere en del. Jeg pleier alltid å miste 2-3kg før stevnet(i tyngre klasser) og det har aldri påvirket meg nevneverdig, men denne gang vil jeg nok absolutt kjenne det, men jeg har også tro på at en formtopp ifh til treningsprogrammeringen vil veie opp for evt. litt manglende trykk. Så tror det går omlag opp i opp
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3769 : 21. oktober 2012, 21:09 »
Interessant tema. Jeg har lekt litt med salt, karb og væske selv og en morsom tilleggsfaktor er jo at kroppen kan reagere forskjellig fra gang til gang selv om man gjør ting likt. Dette gjelder både hvor fort den slipper og binder væske.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3770 : 21. oktober 2012, 22:41 »
...oooog vi er i gang igjen! En diskusjon om hvordan vi kan gjøre inveiing vanskeligere. Gleder meg å se at Gilberg har en god og vanskelig løsning, og at nestemann vil komplisere det ytterligere med å ha forskjellige regler for rekorder og ikke-rekorder.
Styrkeløftere er noen av de mest kranglete, knotete og besatte typene denne planeten har produsert.

 Argue

Jeg mener på ingen måte at det burde bli slik. Er nok å veie seg én gang to timer før stevnestart, men det er en interessant diskusjon uansett. Jeg bare vinklet det ifra en annen side, hvorvidt det er nødvendig å veie absolutt alle. En annen ting jeg godt kunne trukket inn er jo tilfeldige kontrollveiinger på samme måte som ADN opererer. Jeg kunne også sagt at det også burde vært slik at om du ikke kan veie over 93 blank om du stiller i -93 på innveiinga, men at det tillates å veie 1,2 prosent over 93 blank rett før det siste løftet i markløft. Er mye jeg kunne skrevet som hadde vært mer komplisert, men kanskje også bedre løsninger, enn det jeg først skrev. Kommer nok fram mye dumt på Stortinget også Smiley

Når det gjelder spørsmålet til Stian, så tror jeg at det skal gå greit så lenge jeg rekker å rehydrere en del. Jeg pleier alltid å miste 2-3kg før stevnet(i tyngre klasser) og det har aldri påvirket meg nevneverdig, men denne gang vil jeg nok absolutt kjenne det, men jeg har også tro på at en formtopp ifh til treningsprogrammeringen vil veie opp for evt. litt manglende trykk. Så tror det går omlag opp i opp

Spennende. Blir artig å se på NM.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3771 : 22. oktober 2012, 07:33 »
Jeg mener på ingen måte at det burde bli slik. Er nok å veie seg én gang to timer før stevnestar

Spennende. Blir artig å se på NM.

Neida, jeg skjønte at du ikke mente det  Smiley

Jeg mener at dette ikke er krangling, dette er vel heller mer en diskusjon og undring.

Innlegget mitt var mest ment som en morsomhet  Wink
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3772 : 22. oktober 2012, 11:10 »

Innlegget mitt var mest ment som en morsomhet  Wink

Vanskelig å skille på slikt når det virker som man blir betraktet slik på forumet generelt Wink



Hopper inn på et stevne fredag, blir den tyngste utstyrsøkta før Nm, men forhåpentligvis går den veldig greit. Så nå får vi testet bantingen
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3773 : 22. oktober 2012, 11:46 »
Vanskelig å skille på slikt når det virker som man blir betraktet slik på forumet generelt Wink



Hopper inn på et stevne fredag, blir den tyngste utstyrsøkta før Nm, men forhåpentligvis går den veldig greit. Så nå får vi testet bantingen


Ja jeg skjønte at jeg var mindre morsom en jeg trodde  Tongue, men lykke til på fredag  Smiley. Første stevne med ny kroppsvekt, Ikke sant?
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3774 : 22. oktober 2012, 12:27 »
Takk skal du ha!

Ja, blir første stevne i ny klasse, forhåpentligvis iallefall Smiley

Så om noen er i Trondheim på fredag og vil se litt løfting, KK-67 er stedet å være. 18.00
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3775 : 22. oktober 2012, 12:54 »
Det skulle kun vært en vektklasse. Det hadde vært mye enklere. Med mindre man er lavere enn 160 cm så kan alle helt fint bli tunge nok til å kunne konkurrere på like vilkår. De som er lavere enn dette kan holde seg unna styrkeløft, og begynne som jockey'er, eller tjene penger på å bli kastet i dverg-kasting (no offence).
 

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3776 : 23. oktober 2012, 20:44 »
Det skulle kun vært en vektklasse. Det hadde vært mye enklere. Med mindre man er lavere enn 160 cm så kan alle helt fint bli tunge nok til å kunne konkurrere på like vilkår. De som er lavere enn dette kan holde seg unna styrkeløft, og begynne som jockey'er, eller tjene penger på å bli kastet i dverg-kasting (no offence).
 

Er sjelden på TF, mest for å sleppe å lese slikt pisspreik. Makan.

Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3777 : 24. oktober 2012, 22:27 »
beklager.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3778 : 27. oktober 2012, 04:05 »
Hadde et lite gjennomkjøringsstevne på Kk-67 idag.

Var 97 før jeg begynte bantingen torsdag kl18. Ved 1930 tiden var jeg nede i 94.3 .

Ga meg der og på fredag var jeg litt i overkant av 93 tidlig på dagen, ikke helt utsultet men kjente det godt.

Hadde egentlig god tid da innveiing var kl 16, og jeg hadde allerede nådd vekta kl 14, så jeg sov en times tid før jeg fikk beskjed om at skyssen min satt fast i trafikken, så ble til at vi bestilte taxi, som aldri dukket opp. Heldigvis reddet Walgermo meg og fikk hentet, men jeg fikk ikke veid meg inn før kl 16.40. Vekta sa 92.9kg

Skulle begynne oppvarmingen rundt kl 17 så ble alt for liten tid for kroppen til å ta opp noe særlig næring, men jeg dunket innpå noen liter med væske, karb og salt. Bøytrykket var helt ok, men drakta var veldig stor på denne kroppsvekten(blir å sy inn litt før Nm).
Valgte derfor kun å kjøre et løft på 300kg på stevnet, bra teknisk men ikke blodskyv. En del kg til var det nok inne selv idag

Benkpressoppvarmingen gikk helt greit, opp til en singel på 170.
1. 180 2. 190 3. 195
Alt godkjent, 195 gikk opp men var litt uryddig teknisk. Om jeg strammer skjorta litt mer kan 200 være mulig på nm.

Før markløften begynte jeg å kjenne at kroppen var på vei til å bli i slag, hadde en lett oppvarming opp til 270.

Og gjorde 285 og 300 på plattingen, 300 var veldig lett som jeg håpet, og gleder meg jævlig til å ta i på nm i Mark!

En grei gjennomkjøring med riktig kroppsvekt, men neste gang har jeg omtrent en time til å spise og drikke meg opp før jeg må begynne bøyoppvarming, det tror jeg vil gi store utslag. I tillegg blir det nok godt å få sydd inn både bøy og markdrakta ytterligere.
Å gjøre 24kg over Norsk rekord med 1 løft i knebøy og 2 i markløft er jeg fornøyd med Smiley

Takker Joachim Lindseth for god hjelp idag.

www.youtube.com/watch?v=xXshJTEad3c&feature=channel_page
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Ske

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 874
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 874

Sv: Bergan01, Jr nm 2012
« #3779 : 27. oktober 2012, 13:20 »
Imponerende Bo!
260-195-280 raw stevne

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!