Skrevet av Emne: aerobic som cardio  (Lest 1867 ganger)

Utlogget crusty

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

  • Jeg har kraften
aerobic som cardio
« : 03. november 2005, 00:25 »
har egentlig sett og lest fint lite om aerobic som cardio trening. er ikke aerobic nokså en nokså kjekk cardio treningsmetode? du får jo kondiss som F og får jo trent kroppen på en helt annen måte enn den man er vant til +at man trener sammen med en hel haug med fine jenter Wink. også er det jo en god del artigere å tene aerobic enn f.eks gå/løpe og sykle Gå Kardio, det er jo rett og slett bånn i bøtta.
så hvorfor har jeg ikke hørt så mye om aerobic som cardio, er det noe fælt & farlig med det eller no sånt??
jeg hadde nu planer om å begynne med aerobic, ser på det som en finere, artigere og bedre måte å trene cardio på. er jeg helt på jordet når det gjelder dette eller?? meninger takk... Bow

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: aerobic som cardio
« #1 : 03. november 2005, 08:21 »
Aerobic er fin cardio uten tvil ! Dersom man liker det vel å merke... :Smiley 
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: aerobic som cardio
« #2 : 03. november 2005, 13:10 »
Jepp, aerobic funker bra! Man får jo også trent koordinasjonen her, kunne godt trengt noen timer selv også!

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: aerobic som cardio
« #3 : 03. november 2005, 14:38 »
Det aller viktigste med kardio er som nevnt å finne en form man liker. Liker man Aerobic kan det være en kilde til både fysisk og psykisk velvære.

Det som kan nevnes er at under aerobic timer med vanskelig koordinasjon, høy musikk, pene damer og mye armbruk gir en litt "falsk overvurdering" av treningseffekten..

Det å være på en slik time med en snitt puls på 150 gir langt i fra samme fysiologiske påvirkning som en tilsvarende varende jogge/sykkeltur.

Step timer ligner forøvrig mer på løping, og skillet er dermed ikke så stort.

Husk også å sakte trappe opp treningen i sal, da det er lett å skade seg når man skifter treningsform og treningsunderlag Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: aerobic som cardio
« #4 : 03. november 2005, 15:15 »
Det å være på en slik time med en snitt puls på 150 gir langt i fra samme fysiologiske påvirkning som en tilsvarende varende jogge/sykkeltur.

Hva mener du nå ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: aerobic som cardio
« #5 : 03. november 2005, 22:22 »
Spennende forslag 2thumbsup
Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: aerobic som cardio
« #6 : 03. november 2005, 23:28 »
Hva mener du nå ??

En aeroic time på 45 min med tilsvarende puls som en løpetur på 45 min vil ikke gi samme energiforbruk, og ei heller samme påvirkning på hjertet.

Dette fordi denne typen trening gir en kunstig høy puls. Noe som kan komme av høy musikk, vanskelig koordinasjon, og ikke minst bruk av armer Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: aerobic som cardio
« #7 : 04. november 2005, 06:45 »
En aeroic time på 45 min med tilsvarende puls som en løpetur på 45 min vil ikke gi samme energiforbruk, og ei heller samme påvirkning på hjertet.

Dette fordi denne typen trening gir en kunstig høy puls. Noe som kan komme av høy musikk, vanskelig koordinasjon, og ikke minst bruk av armer Smiley

Men mener du virkelig at forskjellen er betydelig altså ?? Jeg bare spør nå, for jeg klarer ikke helt å se logikken egentlig, men samtidig regner jeg med dette er noe du kan. At pulsen blir kunstig høy henger jeg med på, men at armbruken skulle ha noe å si skjønner jeg ikke helt....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: aerobic som cardio
« #8 : 04. november 2005, 11:14 »
Men mener du virkelig at forskjellen er betydelig altså ?? Jeg bare spør nå, for jeg klarer ikke helt å se logikken egentlig, men samtidig regner jeg med dette er noe du kan. At pulsen blir kunstig høy henger jeg med på, men at armbruken skulle ha noe å si skjønner jeg ikke helt....

Armbruken kan gi en vaskulær okklusjon i armene, noe som gjør at pulsen stiger (arrester meg gjerne på akkurat denne..) uten at nødvendigvis arbeidsmengden øker. Dette sammen med høy musikk, og ikke minst krevende koordinasjon gjør at både selvopplevd anstrengelse og pulsfrekkvens gir et dårlig bilde av hvilket arbeid som blir gjort, og hvilken fysiologiske responser som kan forventes.

Men, at aerobic fremdeles er en fremdragende form for kondisjonstrening, det vil jeg ikke bestride. Man bør selvsagt drive med det man synes er gøy, men er økt kondisjon og forbrenning målet bør man velge timer med enkel koreografi og bevedgelser som nærmest ligner løping og gåing (feks step)

Må innrømme at jeg ikke helt husker tallene fra de ulike undersøkelsene, men mener å huske at de forskjellene var betydlige Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!